گمرک بندر هندیجان باید مستقل از بندر امام خمینی(ره) اداره شود.
رئیس شورای اسلامی شهرستان هندیجان ضمن بیان اینکه زیستگاههای صیادی هندیجان در حال نابودی هستند، گفت: گمرک بندر هندیجان باید مستقل از بندر امام خمینی(ره) اداره شود.
علی عبادینسب اظهار داشت: بسیاری از صیادان باسابقه، مجوز صید ندارند درحالی که برخی افراد کمسابقه مجوز صید میگیرند. بسیاری از صیاد با سابقه به فرمانداری، شیلات و دیگر نهادهای مسئول جهت اخذ مجوز مراجعه کرده اما متأسفانه هنوز نتیجهای نگرفتهاند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان هندیجان بیان کرد: در برخی کشورهای جهان، زیستگاه صیادان را غنیسازی میکنند تا صیدگاه از بین نرود متأسفانه به سبب صید بیرویه تور ترال (گوفه) زیستگاه ماهیان بهویژه میگو از بین رفته و باید برای احیای زیستگاههای ماهیان و میگو فکر اساسی کرد.
وی گفت: متأسفانه به سبب احداث سدهای متعدد روی رودخانه زهره هندیجان، سرازیر نشدن آب از بالادست را در پی داشته و از این جهت مشکلاتی همچون نابودی برخی از گونههای آبزی را در پی خواهد داشت. برخی ماهیان همانند صبور در آبهای شیرین تخمریزی میکنند اما با احداث سدهای بیرویه، دیگر این ماهی نمیتواند به بالای رودخانه زهره رفته و تخمریزی کند.
وی افزود: در گذشته سرریز آب هنگامیکه وارد رودخانه زهره میشد آبهای حاصله را بهسوی زمینهای بیابانی هدایت میکردند و در آن مناطق پوشش گیاهی تقویت و از گردوغبار در فصل تابستان جلوگیری میشد اما متأسفانه اکنون دیگر به این شکل نیست.
رئیس شورای اسلامی شهرستان هندیجان بیان کرد: سیلاب برای رودخانه زهره هندیجان فواید زیادی ازجمله تقویت پوشش گیاهی، شیرین سازی آب، زدودن شوری بسیار بالای رودخانه، تخمریزی ماهیان در آب شیرین، محافظت خاک در مقابل ریزگردها و تقویت زمینهای کشاورزی است.
وی گفت: درخواست ما از مسئولان صیدگاههای هندیجان باید غنیسازی، سد لاستیک در پاییندست رودخانه احداث، ایجاد تفریح گاه در سواحل بندر بحرکان جهت جذب توریست، رفع مشکل بندر تجاری سجافی است. متأسفانه گاهی بندر سجافی هندیجان تعطیل میشود و این میتواند سبب از بین رفتن سرمایه و اموال مردم شود. این تعطیلیها اعتماد مردم را خدشهدار و تجار را در دوراهی قرار میدهد.
عبادینسب افزود: خواسته مردم مستقل شدن گمرک بندر هندیجان از بندر امام خمینی و واریز عواید حاصله آن به شهرستان ما است، متأسفانه هندیجان محروم و مظلوم مانده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان هندیجان بیان کرد: در کشورهای پیشرفته با انتخاب یک منطقه مناسب دریایی بهعنوان صیدگاه و ریختن خودروهای سنگین اسقاطی و تثبیت آن در بستر دریا سبب تقویت زیستگاه ماهیان و افزایش گونههای مختلف دریایی میشود.
وی گفت: از این طریق صید ماهی با قلاب یا حتی تورهای مجاز چند برابر افزایشیافته و سبب بهبود وضعیت معیشتی صیادان میشوند. استفاده از این روش در کشور ما و منطقه هندیجان عملی است بنابراین در گذشته این موضوع به مسئولان پیشنهاد داده شده که انتظار میرود هر چه سریعتر کارشناسی و اجرایی شود.
مرجع / تسنیم