اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
واقعیت این است که اطراف ما را بسیاری از باور های غلط احاطه کرده اند که باید با دقت هرچه تمامتر و با صبر و حوصله به اصلاح آنها همت کرد البته شاید مبارزه با باورهای غلط ...
 

شوشان / جمال درویش

 در خبر ها آمده بود که از سوی رئیس جمهور محترم دکتر محمد رضا موالی زاده یکی از چهره های ارزشمند و فرهیخته خوزستانی و نماینده مردم اهواز در دو دوره مجلس  شورای اسلامی به دبیری شورای عالی فرهنگ عمومی کشور منصوب شد انتخاب یکی از فرزندان خوزستان به این سمت حساس و مهم موجب افتخار است .   

بسیاری از آیات مبارکات قرآن کریم و روایات بی شماری از معصومین (ع)گویای این است که رسالت اصلی انبیاء الهی تربیت نفوس افراد بشر و اصلاح فرهنگ جامعه بشری است . بعثت لاتمم مکارم الاخلاق  رسول گرامی اسلام (ص) . هدف اولیه نظام جمهوری اسلامی ایران نیز همین است گرچه وقتی سخن از تشکیل کابینه می شود توجه همگان به وزرای نفت و خارجه و اطلاعات و کشور معطوف می گردد ولی بر اهل نظر پوشیده نیست که همه این امورتنها وسایلی در خدمت اصلاح فرهنگ بشری هستند،  انقلاب ما انقلاب ارزشها بود .

 شهید مظلوم آیت الله بهشتی با توجه به جایگاه فرهنگ در زندگی فردی و اجتماعی بشر ناخالصی و آلودگی فرهنگی از هر نوع آلودگی دیگری خطرناکتر و  تصفیه فرهنگی جامعه نیز مشکلتر از هر تصفیه و اصلاح دیگری است و ظرائف خاص خود را  دارد . 

نخستین بار که نگارنده عملا باشورای فرهنگ عمومی آشنا شد زمانی بود که به نمایندگی از استاندار خوزستان در یکی از جلسات این شورا شرکت کرد موضوع آن جلسه بحث و بررسی پیرامون فیلم سینمایی عروس آتش بود که یکی از باورهای اجتماعی جوامع سنتی ما را مورد نقد قرار می داد بر اساس این عقیده غلط (که در حال حاضر تقریبا منسوخ شده است ) دختر عمو ناچار است به عقد پسر عموی خود در آید . 

در آن جلسه لزوم مبارزه با رسوم غلط اجتماعی (از قبیل همین رسم)و نیز تبعات احتمالی اکران عمومی این فیلم به دقت و از زوایای گوناگون مورد بحث و موشکافی قرار گرفت و در نهایت با تاکید بر حفظ شئون اخلاقی و احترام به شخصیت مردمی که بعضا به این باورها پایبند هستند اجازه ساخت فیلم صادر شد  ، با وجود اهتمامی که کارگردان محترم بعمل آورد تا فیلم در چارچوبی که شورای فرهنگ عمومی استان تعیین کرده بود ساخته شود مع الوصف اکران فیلم خالی از واکنش منفی نبود و افرادی معتقد بودند که ساخت این فیلم بی احترامی به معتقدات و رسوم قومیت هاست !

 واقعیت این است که اطراف ما را بسیاری از باور های غلط احاطه کرده اند که باید با دقت هرچه تمامتر و با صبر و حوصله به اصلاح آنها همت کرد البته شاید مبارزه با باورهای غلط و منسوخ شده ای که موضوع  فیلم کافه ترانزیت و عروس آتش و مواردی از این دست هستند کار چندان مشکلی نباشد اما وقتی سخن از فرهنگ عمومی به میان می آید حوزه کار بسیار گسترده می شود.

 آنچه ما فرهنگ عمومی اش میخوانیم ملغمه ای از اندیشه ها ، باورها ، عقاید ، رفتارها و سنت های گوناگونی است  که گاهی ریشه در فرهنگ کهن  ملی دارند و زمانی  هاله ای از قداست دینی آنها را در بر گرفته است  که مبارزه با آنها را مشکل می سازد تا جایی که به اندیشه مربوط است آنچه در سطح پایینتر جامعه دیده می شود پس از یکی دو نسل تاخیر فرهنگی از سطح بالاتر به پایین تر تراویده است و در این صحنه جدید اندیشه ها همیشه قیافه ای عامیانه و تحریف شده پیدا می کنند و آنطور که باید روشن و متمایز نیستند به عبارت دیگر بیشتر اوقات در حوزه فرهنگ درست و غلط به هم آمیخته اند و طبقات مختلف مردم برای رفتارهای خود دلایلی ارائه میکنند تا آنها را موجه جلوه دهند .

 عکس العمل منفی بعضی از مومنین در چند سال پیش در  مقابل ممنوعیت قمه زنی (با وجود اینکه این ممنوعیت  توسط بعضی از مراجع ذینفوذ دینی اعلام شده بود  ) و نیز بی توجهی مکرر به تذکرات اولیای امور در شب چهارشنبه سوری  که همه ساله شاهد هستیم تعداد زیادی از نوجوانان بر اثر بازی با مواد آتش زا  مصدوم می شوند گوشه هایی از سختی کار در این حوزه را نشان می دهد .

علاوه برلزوم اصلاح بعضی از باورها و سنت های تحریف شده ملی و دینی ، پیشگیری از نهادینه شدن رفتارهای غلط  نو ظهور نیز در این حوزه تعریف می شود برای مثال می توان به نوحه خوانی های آنچنانی در شبهای محرم که اعتراض بعضی از مراجع را نیز سبب شده است و اصرار بر هر چه پر سر وصدا بر گزار کردن مراسم خانوادگی اعم از عروسی ، عزا یا حتی استقبال از حجاج و غیره که با راه اندازی کاروان در کوچه و خیابان و بکار بردن بلند گوهای قوی و به صدا در آوردن بوق اتومبیل ها همرا است(یعنی در واقع بی توجهی به حقوق دیگران ) ، مصرف بی رویه انرژی ،بی توجهی به ارزش زمان ، قانون گریزی  و ... از جمله رفتارهای غلط نو ظهوری هستند که اگر اصلاح نشوند همه گیر شده وقباحت خود را از دست خواهند داد ازاین دست رفتارهای اشتباه آنقدر زیادندکه بر شمردن آنها کسالت و خستگی خوانندگان را در پی خواهد داشت .

و نکته آخر اینکه کار در حوزه فرهنگ عمومی به یک بسیج عمومی نیز محتاج است و تشریک مساعی همه  گویندگان، نویسندگان و هنر مندان را می طلبد تحقیقا نقش هنر در نهادینه شدن یک رفتار از هر فعالیت دیگری موثرتر است سرمایه گذاری در این حوزه بی شک از هر سرمایه گذاری دیگری برای آینده ملت سودمندتر خواهد بود.

متاسفانه باید به این حقیقت اذعان کرد که در دهه های اخیر مسائل و مشکلات عمدتا سیاسی و معضلات اقتصادی ناشی از آن مانع از توجه دقیق به حوزه فرهنگ عمومی شده است و ما رفته رفته آثار سوء این بی توجهی را در رفتارهای اجتماعی شاهد هستیم ، انقلاب ما دارد به مرز چهل سالگی که سن بلوغ است نزدیک می شود و مدیران جامعه  باید عصای احتیاط را به دست بگیرند ! و امور اساسی تر را فدای مسائل روزمره و تمام ناشدنی سیاسی نکنند که در این صورت راه کعبه  را نخواهیم پیمود .


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار