شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
گزارش شوشان از جلسه زیرساخت اربعین با حضور معاون وزیر کشور/ معاون وزیر کشور: در زمینه توسعه پارکینگ و تکمیل محوطه پایانه مرزی شلمجه کاستی هایی وجود دارد / استاندار: سازمان آب و برق پیش از اربعین پروژه انتقال آب به چذابه را تکمیل کند / مدیرعامل هلال احمر خوزستان: کددار کردن زائران برای پیگیری و آموزش / مدیرکل راه و شهرسازی: تخصیص 500 میلیارد تومان به راه سازی مسیر اهواز به شلمچه و اهواز به چزابه
در مرز شلمچه با وجود کارهای خوبی که در کلیت صورت گرفته، هنوز در زمینه توسعه پارکینگ و تکمیل ...
 


شوشان: معاون عمرانی وزیر کشور در جلسه زیرساخت اربعین حسینی که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به بازدید خود از دو مرز شلمچه و چزابه اظهار کرد: پس از ایام اربعین سال گذشته تمهیداتی اندیشیده شد تا کاستی هایی که در مسیر این حرکت عظیم فرهنگی برای ارائه خدمات به زائرین وجود دارد، شناسایی و برای رفع آن ها اقدام شود.

به گزارش شوشان ، هوشنگ خندان دل افزود: اقدامات خوبی در مرزهای شلمچه و چزابه انجام شده و چشم انداز بلندمدت برای کارهای ماندگارتر را نشان می دهد. در مرز شلمچه با وجود کارهای خوبی که در کلیت صورت گرفته، هنوز در زمینه توسعه پارکینگ و تکمیل محوطه پایانه مرزی نگرانی ها و کاستی هایی وجود دارد که امیدواریم در موعد مقرر رفع شوند.

 معاون عمرانی وزیر کشور در خصوص تلاش های انجام شده در مرز چزابه گفت: گستردگی عملیات در این مرز گواه این است که گستره بزرگی از خدمات برای این موضوع تجمیع شده و از سوی دیگر با توجه به زمان اندک باقیمانده تا اربعین حسینی همه این فعالیت ها باید به صورت روزانه انجام شوند که البته زمینه شناسایی و اجرا به درستی فراهم شده است.

وی ادامه داد: فعالیت های راه سازی در مرزهای جنوبی نشان از تلاش وزارت راه است. اقدامات در خصوص توسعه پارکینگ‌ها در حال اجرا است و کارهای وزارت نیرو برای انتقال آب به چزابه از نظر گستردگی و منابع مالی نیازمند توجه ویژه این وزارت خانه بوده که به درستی انجام شده است.

خندان ‌دل با اشاره به خط انتقال آب به مرزهای شلمچه و چزابه عنوان کرد: این خط انتقال آب با تمهیدات لازم به زوار خدمت رسانی خواهد کرد که نکته مهمی است. سال گذشته آب و برق مورد نیاز مواکب به درستی تامین شد و امسال هم انتظار داریم هماهنگی های لازم صورت گیرد تا اگر جابجایی مواکب انجام شد در ارائه خدمات پایدار آب و برق اختلالی ایجاد نشود.

وی یادآور شد: برای اطمینان بخشی از اجرای درست این فعالیت ها مشاوران و مجریان هر 15 روز یک بار فعالیت های خود را گزارش دهند و استاندار در جریان اجرای آن قرار گیرد تا در 3 ماه باقیمانده اگر مشکلی وجود داشت، نسبت به رفع آن اقدام شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به استقرار نیروی انتظامی در دو مرز مهران و خسروی عنوان کرد: در مرزهای جنوبی هم مانند مرز مهران و شلمچه باید برای استقرار نیروی انتظامی اقدام و دستور لازم برای استقرار این نیرو از سوی استاندار صادر شود. علاوه بر این، تعداد سرویس‌های بهداشتی و محل‌هایی برای استحمام زوار هم در مرزها باید افزایش یابد.

 

اگر خط انتقال آب به چزابه تکمیل نشود دیگر روی سازمان آب و برق و قرارگاه خاتم حساب نمی کنیم

به گزارش شوشان ، در ادامه این نشست ، غلامرضا شریعتی در جلسه زیرساخت اربعین حسینی که عصر امروز 5 مردادماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با ابراز امیدواری از عملکرد بهتر دستگاه‌های ذیربط استان خوزستان در اربعین پیش رو، اظهار کرد: انتظار می رود که راه و شهر سازی به تعهدات خود در خصوص تعریض و چهار بانده کردن مسیر تا مرز چزابه عمل کند و در زمان مقرر آن را به پایان برساند و سازمان آب و برق و قرارگاه خاتم الانبیا هم آب رسانی به این مرز را در زمان مقتضی تمام کند و در حوزه زیرساخت ها به وضعیت مناسب و ثابتی برسیم.

وی افزود: در بحث پارکینگ مرزها باید برنامه ریزی‌های لازم برای گسترده تر کردن فضا انجام شود تا مشکل سال گذشته در مورد کمبود پارکینگ به وجود نیاید و خدمات با فراغ بال ارائه شوند. همچنین در مورد تأمین روشنایی، مسیر 2 کیلومتر از 40 کیلومتر برق کشی مسیر باقی مانده که باید در زمان باقی مانده به پایان برسد.

استاندار خوزستان با تاکید به همکاری دستگاه های دست اندر کار عنوان کرد: تاکید می کنم همکاری بین بخشی در این زمینه وجود داشته باشد و همه دستگاه ها با نگاهی باز نسبت به هم برخورد کنند و اگر مشکلی وجود داشت به استانداری ارجاع دهند تا هر چه سریع تر برطرف شود.
وی در واکنش به سخنان نماینده سازمان آب و برق در خصوص عدم اتمام خط انتقال آب مرز چزابه تا سه ماه آینده گفت: سازمان آب و برق در اربعین سال گذشته اعلام آمادگی کرد که پروژه آب رسانی به چزابه را تا سال آینده به پایان برساند. ما در قبال تعهدات مان مسئول هستیم.  آیا سازمان عریض و طویل آب و برق توانایی احداث 30 کیلومتر خط لوله را در طول یک سال ندارد؟ 

شریعتی افزود: درست است که کار نباید بدون کارشناسی انجام شود اما سازمان آب و برق با وجود این که زمان کافی برای اتمام این پروژه داشت، آن را به پایان نرسانده بنابراین باید برای جبران زمان از دست داده، همه امکانات خود را بسیج کند و با نیرو و انرژی بیشتر، پروژه را در اربعین امسال به پایان برساند. آب و برق خوزستان، سازمان سنگینی است و باید تلاش کند تا از سنگینی بیرون بیاید، چابک تر شود و کار را به پایان برساند. عدم اتمام این پروژه ناتوانی سازمان آب و برق و قرارگاه خاتم را می رساند و دیگر روی این دو حساب نمی کنیم. 

استاندار خوزستان در پاسخ به سخنان مسئول پروِژه آب رسانی در خصوص مشکلات موجود برای آب رسانی به رفیع بیان کرد: به همه دستگاه‌ های استان اعلام می‌کنم برای پروژه آبرسانی به چزابه، رفیع و بستان نهایت همکاری را داشته باشند، هیچ کس حق منع ندارد و با کوچک ترین مانعی برخورد می شود.

وی با اشاره به بحث فضای مجازی و این که دولت منفعتی را از خوزستان گرفته است، گفت: اخیرا دولت مجوز فعالیت بازارچه مرزی چزابه را لغو کرد و مدتی است در فضای مجازی گفته می شود دولت خدمتی را از استان خوزستان گرفته است. لازم است بگویم که دولت پیش از لغو مجوز بازارچه، مرز چزابه را به پایانه مرزی تبدیل کرد و اکنون در حال ساماندهی و بهبود پایانه هستیم لذا نیاز به بازارچه مرزی مرتفع شد.

 

امسال موکب ها در چهار ورودی استان خوزستان مستقر می شوند

در ادامه این نشست ، جمشید گودرزی با اشاره به لزوم مشارکت وسیع مسئولان استانی  و کشوری در بحث اربعین حسینی اظهار کرد: امسال بحث ساماندهی و شناسنامه دار کردن مواکب را اجرایی کرده ایم که اتمام آن نیاز به مشارکت همه جانبه مسئولان استانی دارد.

وی افزود: با شناسایی مواکب، برای آن ها پرونده تشکیل شده و پروانه فعالیت صادر شده که در این زمینه استان خوزستان پیشرو بوده و چند برابر استان هی دیگر همکای و مشارکت وجود داشته است.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ضمن ابراز امیدواری از افزایش خدمت رسانی مواکب در اربعین پیش رو گفت: با توجه به آمادگی موجود در سطح استان و اعلام آمادگی استان‌های معین در مرز شلمچه و چزابه پیش بینی می‌شود امسال شاهد رشد چشم گیر در بحث اسکان و تغذیه زوار باشیم.

وی درخصوص پیش بینی تعداد زوار اربعین حسینی در سال جاری بیان کرد: پیش بینی می‌شود، در اربعین امسال روزانه 70 هزار نفر به مرز شلمچه و 50 هزار نفر به مرز چزابه مراجعه کنند به همین دلیل تدارک و پیش بینی های لازم از مسیر اهواز تا مرزهای مذکور صورت گرفته است.

 گودرزی با بیان این که خدمات رسانی در ورودی های استان برنامه ریزی شده است، اذعان داشت: استان های بوشهر، لرستان، چهارمحال و بختیاری و فارس چهار منطقه ورود زائرین اربعین حسینی به استان خوزستان هستند به همین دلیل پیش بینی شده تا در مسیر ورود زائرین از این چهار استان موکب ها مستقر شوند و وسایل پذیرایی و اسکان نیز فراهم شود.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با تاکید بر وجود آمادگی کامل در سطح استان و حمایت های ستادی عنوان کرد: امسال در بحث بازگشت پیش بینی ویژه ما این است که در شلمچه و چزابه تا پایان سفر زائرین، پذیرایی را ادامه دهیم لذا این آمادگی در استان برنامه ریزی شده تا به صورت کامل اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با پیش بینی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته امسال در دو مرز شلمچه و چزابه برای زائرین خارجی سفره پذیرایی داشته باشیم. 

گودرزی با بیان این که در سال گذشته در مبادی خروجی مرز های مهران و خسروی در حوزه حمل و نقل اختلالاتی ایجاد شد، گفت: برای رفع این مشکل در مرز مهران با کمبود اعتبارات مواجه بودیم به همین دلیل امسال شلمچه را به عنوان مبادی ورود بار استان های جنوب در نظر گرفتیم و امکان حمل بخش زیادی از بار موکب هایی که به عراق می روند، از مرز شلمچه فراهم می شود.

 


استقرار ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زائران در شلمچه

در ادامه این نشست ، مشاور اجرایی طرح جامع شلمچه اظهار کرد: در سال گذشته ۵۲۸ هزار و ۲۷۳ خروجی و ۵۰۹ هزار و ۶۷۱ نفر ورودی اتباع ایرانی و 1۱۶ هزار و ۷۹۵ خروجی و ۴۳ هزار و ۱۵ نفر ورودی اتباع خارجی را از مرز شلمچه داشتیم. 

 محمود لویمی با اشاره به مشکلات موجود در طرح جامعه شلمچه گفت: اهم مشکلات سال پیش در سه بخش تدوین کردیم. بخش نخست آن حد فاصل میدان مقاومت تا سه راهی یادمان شامل عدم روشنایی کافی، صعوبت دسترسی به مواکب برای تأمین خدمات مورد نیاز، عدم ساماندهی پارکینگ در طول مسیر، هرج و مرج در حرکت های پیاده و سواره، معضل دست فروشان، خودروهای مسافرکش شخصی و کمبود تابلوهای راهنمایی است.

وی افزود: در حد فاصل سه راهی یادمان تا مرز شملچه، مشکل ازدحام وسایل نقلیه شخصی، عدم وجود مسیر اضطراری در مواقع ضروری و عدم اطلاع رسانی کافی به زائران و در پایانه مرزی مشکل عدم تکمیل محوطه پایانه را داریم.

لویمی یادآور شد: نیاز به برپایی ۴۰۰ موکب در سه کیلومتر، دو باب آشپزخانه، 6۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، ۱۰۰ چشمه حمام، 10 کیلومتر خط انتقال برق و یک دستگاه آمبولانس داریم و اولویت های اجرایی ما در سال 96، ۵۰ هکتار تسطیح و توسعه پارکینگ بزرگ اربعین قبل از سه راهی یادمان، بهره برداری از جایگاه سوخت شلمچه با ظرفیت ۲۰۰ هزار لیتر بنزین و گازوئیل که آماده بهره برداری ست، و احداث ۱۲ گیت اضطراری در محوطه سالن مسافربری پایانه مرزی شلمچه است.

مشاور اجرایی طرح جامع ادامه داد: استقرار ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زائران و تعداد 20 دستگاه ذخیره، افزایش ظرفیت خروج زائران از مرز آبی به ۱۵۰۰ نفر در روز، لکه گیری و ترمیم آسفالت مسیر به طول ۲۰ کیلومتر، نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی (۶۰۰ تابلو)، احداث ۵۱۰ چشمه سرویس بهداشتی، احداث چادر اسکان موقت زائران ۱۲۰ باب و احداث گاردریل به طول ۵۰ کیلومتر از اولویت های دیگر ما است که برای اجرایی شدن آن نزدیک ۱۲ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

 

سه کریدور اساسی دسترسی به پایانه چزابه

مشاور اجرایی طرح جامع چزابه نیز در این نشست با بیان این که در طرح جامع چزابه با شناسایی مشکلات و اولویت ها، برنامه ریزی ها صورت گرفت و اجرایی شد، گفت: کل خدمات در 9 محور اساسی و در سه سطح خرد، میانی و کلان مورد برسی قرار گرفت و 3 کریدور اساسی دسترسی به پایانه چزابه، محورهای اهواز، عبدالخان و فکه و شوش تعیین شدند که بر روی آن ها برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: اولویت ما در کوتاه مدت و میان مدت اهواز است و در میان مدت و بلند مدت توسعه محور عبدالخان که بسیار ضروری است، و نیز حوزه محور سوم مدنظر ماست. 

مشاور اجرایی طرح جامع چزابه عنوان کرد: موقعیت مواکب را از نزدیکی مقر مین زدایی و پایانه 3 کیلومتر به عقب برده و در طول 3 کیلومتر در قوس جاده نفت به سمت جاده قدیم بستان ساماندهی می شوند.

وی گفت: در سال 95 نزدیک 50 هکتار پارکینگ داشتیم که در کل 120 هکتار در نظر گرفته شده است و امسال در فاز نخست 60 هکتار را مد نظر خواهیم داشت.

سبزی وند با اشاره به برنامه ریزی ها در بخش راه، خاطرنشان کرد: در بخش راه برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت را در نظر گرفته ایم که در بخش کوتاه مدت آن با توجه به گلوگاه و آسیب هایی که در سال های گذشته با آن روبرو بوده ایم، تلاش داریم با اعتبارات لازم، عملیات ضربتی کوتاه مدت مانند تعریض و 4 بانده کردن جاده ترانزیتی، 6 خطه جاده نفت و احداث کریدور محلی را انجام دهیم. در میان مدت تعریض و 4 بانده کردن مسیر سوسنگرد- بستان و تعریض و بهسازی جاده عبدلخان و در بلند مدت طرح بزرگراه و ارتباط ریلی به پایانه را مدنظر داریم.

 


تاکید بر همکاری همه جانبه در جهت تکمیل پروژه های خدمات رسانی به زائران

 فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان نیز در این نشست با اشاره به تلاش های ملی و فراملی استاندار و ادارات به ویژه راه و شهرسازی در طرح جامعه چزابه و شلمچه اظهار کرد: در سال های اخیر در بحث راه ها از اهواز تا چزابه به ویژه در بحث 4 بانده کردن آن ها تلاش شد و در حال تکمیل هستند ولی مشکل جداسازی و راه سازی ترافیک هنوز هم حل نشده که سازمان پایانه ها باید اهتمام جدی به این موضوع داشته باشد.

اسحاقی با بیان  این که پارکینگ ها و وسعت آن نیاز به همکاری و برنامه ریزی دارد، یادآور شد: یکی از مشکلات درمرز شلمچه، موضوع کریدور ورودی و خروجی اتباع خارجی بود که بنا بود سالن قدیمی ترمیم و توسعه یابد ولی سازمان پایانه ها طرح دیگری را در نظر گرفتن که سال آینده به بهر برداری می رسد لذا در این زمینه نگرانی هایی هست که امیدواریم وزارت راه به آن توجه کند.

فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان با تاکید بر همکاری همه جانبه در جهت تکمیل پروژه های خدمات رسانی به زائران در اربعین امسال عنوان کرد: در سایر موضوعات تجمیع همه دستگاه های که ماموریت دارند ضروری است و باید از پیش از اربعین تا پس از آن، فعالیت ها و همکاری های لازم را داشته باشند.

وی گفت: تعریض پل بستان و جاده کمربندی می تواند کمک بزرگی به گره ترافیکی این مسیر کند که امیدواریم هدیه استانداری به شهرداری بستان باشد و امیدوارم امسال نظارت تصویری محور اهواز-چزابه و اهواز- شلمچه برای مدیریت ترافیک را داشته باشیم.

 

تخصیص 500 میلیارد تومان به راه سازی مسیر اهواز به شلمچه و اهواز به چزابه

منوچهر رحمانی مدیر کل راه و شهرسازی نیز در این نشست از تخصیص 500 میلیارد تومان به راه سازی مسیر اهواز-شلمچه و اهواز-چزابه خبر داد و گفت: این میزان اعتبار به شکل 300 کیلومتر راه تعریف شده است که هدف اصلی آن ابتدا بحث خدمت رسانی به زائرین و در وهله دوم بحث ترانزیت ورود 2 میلیارد دلار کالا و خیز اقتصادی ای است که کشور در حوزه نفت آزادگان نیاز دارد؛ که بسیار علمی و اقتصادی بررسی و برنامه ریزی شده است.


حداث خط انتقال آب شرب تصفیه شده از تاسیسات ابرسانی بستان تا چذابه

رضا پرویزی مجری طرح آبرسانی به پایانه مرزی چذابه در حاشیه جلسه کمیته زیر ساخت ستاد اربعین که در سالن جلسات استانداری گفت: با عنایت به لزوم تامین آب پایدار و با کیفیت جهت زوار حسینی در ایام  محرم وصفر انتقال آب از بالا دست رودخانه کرخه و از محل طرح آبرسانی غدیر با کدورت زیر 5و EC حدود 1100 میکرو زیمنس بر سانیمتر به پایانه مرزی  چذابه در دستور کاربخش آبرسانی سازمان آب وبرق خوزستان قرارگرفته است. 

وی احداث خط انتقال آب شرب تصفیه شده از تاسیسات ابرسانی بستان تا چذابه به طول ۲۷ کیلومتر ، درنظرگرفتن انشعاب آب جهت روستاهای مسیر و احداث مخزن ذخیره  ۲۵۰۰ مترمکعبی در چذابه را از اجزای اصلی این پروژه برشمرد.

وی  افزود در محاسبات هیدرولیکی صورت گرفته انتقال آب به میزان ۷۰ لیتر در ثانیه  جهت تامین نیاز آبی حدود ۶۰ هزار نفر درشبانه روز پیش بینی ومنظور گردیده است. پرویزی بااشاره به اینکه اجرای این طرح نیاز به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار خواهد داشت  افزود به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا  فرآیند تولید لوله های مسیراز نوع فایبر گلاس و به قطر 300 میلیمتر آغاز شده وبا تامین لوله های مورد نیاز،  این طرح سریعا  وارد فاز اجرا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد علی رغم وجود موانعی در مسیر از جمله عبور از محدوده شهر بستان بطول ۲ کیلومتر ، عبور ازمقطع رودخانه ، بالا بودن تراز آب زیر زمینی  و وجود محدوده های جنگی  پاکسازی نشده  امیدواریم بتوانیم به فضل الهی تا قبل از اربعین حسینی (ع) بخش قابل توجهی از این پروژه را به مرحله بهره برداری برسانیم.

کددار کردن زائران برای پیگیری و آموزش

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز در ادامه این نشست ، با اشاره به برنامه های سازمان هلال و احمر خوزستان در خصوص آموزش زوار عنوان کرد: امسال بحث پویش آموزش زایرین در خصوص خطراتی که وجود دارد و نیز کاهش خطرپذیری را مد نظر داریم که امیدواریم در خوزستان اجرا شود و بتوانیم برای سال های آینده آن را به کل کشور تعمیم دهیم.

وی افزود: در حوزه امدادی و خود امدادی، مخطرات امنیتی، تروریستی و بهداشتی برای کاهش خطرپذیری باید زمینه را فراهم کنیم و از طریق فضای مجازی به زائران آموزش دهیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان از کد دار کردن زائران برای پیگیری و آموزش خبر داد و گفت: امسال زائران را به منظور پیگیری و نیز آموزش آن ها کد دار می کنیم. در سال گذشته مانوری در پدافند غیر عامل داشتیم و امسال هم آمادگی پرسنل در این ایام را مدنظر داریم ولی نبود تعامل اجزای متناظر در دو کشور و عدم تعامل لازم یکی از مشکلات است که حتما از طریق وزارت کشور حل شود.

طرح آبرسانی پایدار به مرز به چزابه 

مهران علم الهدی معاون سازمان آب و برق خوزستان در خصوص گزارش طرح جامع چزابه بیان کرد: طرح آبرسانی پایدار به این مرز امسال آماده و عملیات اجرایی آن آغاز می شود، تامین اعتبار صورت گرفته و پیمانکار هم مشخص شده است ولی به علت برخی مشکلات امسال به پایان نمی رسد.

وی ادامه داد: این خط 27 کیلومتری که آب شرب را از بستان به چزابه می برد سال آینده آماده می شود لذا تامین آب باید از مجرای دیگری فراهم شود.


































 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار