اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
جلسه شورای برنامه ریزی خوزستان/رییس مجمع نمایندگان خوزستان:تحت تاثیر فشار عمومی غیر خوزستانی ها هستیم/مجید ناصری نژاد:نگران اجرایی نشدن مصوبات دولت هستیم/مدیر عامل توزیع نیروی برق خوزستان:آلودگی های محیطی و صنعتی شهرهای خوزستان را تهدید می کند/رییس سازمان برنامه و بودجه:هنر مسئولان استان باید برگرداندن سهم بودجه خوزستان به داخل استان باشد
شریعتی: مصوبه فروردین ماه امسال دولت برای خوزستان از معدود مصوبات دولت است که به جد پیگیری شده و دارد به سرانجام می رسد.
شوشان: جلسه شورای برنامه ریزی با حضور مدیران استانی درسالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد.

 
هنر مسئولان استان باید برگرداندن سهم بودجه خوزستان به داخل استان باشد

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان به دستور کارهای جلسه شورای برنامه ریزی اشاره کرد و گفت: معرفی و رونمایی از یک سامانه تلفن همراه که حاوی تمام اطلاعات آماری استان است، ارائه اقدامات و برنامه های شرکت برق اهواز در خصوص اجرای مصوب 15 فروردین هیئت وزیران و ظرفیت ماده 47 قانون برنامه ششم که بر اساس آن اولویت اجرای کار به مشاوران و پیمانکاران بومی داده می شود، سه دستور کار امروز جلسه شورای برنامه ریزی خواهد بود.

وی افزود: معرفی سامانه آمار و اطلاعات استانی، در راستای استفاده و سخن گفتن بر اساس آمار رسمی و قابل استناد است؛ تا با استفاده از این سامانه اطلاعات کمی و دقیق ارائه دهیم. همچنین شرکت های برق خوزستان و اهواز در ارتباط با 1500 میلیارد تومان این حوزه در این مصوبه و با توجه به رعایت عدالت توزیع در شهرستان ها و اقدامات در شهرستان ها عملکردشان را توضیح خواهند داد.

حاجتی با اشاره به قانون ماده 47 برنامه ششم توسعه گفت: این ماده قانون در گذشته در خوزستان به صورت بخش نامه خرید داخل کالا و خدمات انجام می‌شد که در زمان استانداری مقتدایی صادر شد و نتایج خوبی به بار داشت و به بهبود فضای کسب و کار و شرایط رکودی ابتدای دولت کمک زیادی کرد. گرچه در ابتدا دستگاه ها مخالف این بخشنامه بودند و می گفتند بر خلاف قانون مناقصات است، ویل اکنون بخش عمده آن بخشنامه در برنامه ششم قانون شده است.

وی یادآور شد: در ماده 47 قانون برنامه ششم به صراحت واگذاری کارها باید به پیمانکاران و مشاوران بومی باشد و همه دستگاه های اجرایی موظفند به این موضوع توجه کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با اشاره به ایجاد شدن یک ظرفیت دیگر در برنامه و بودجه کشور بیان کرد: ارجاع کار به مشاوران و پیمانکاران باید بر اساس ظرفیت آن ها صورت بگیرد و همه آن ها موظف اند قرارداد های خود را در سامانه ثبت کنند. 

حاجتی با ابراز امیدورای از نتایج مثبت این ماده قانون در کنار مصوبات دولت برای خوزستان گفت: این دو قرار داد، در کنار مصوبات خوب هیئت وزیران در استان خوزستان مثل 550 هزار هکتاری و تخصیص 23 هزار میلیارد  در 5 حوزه و دو برابر شدن منابع استانی، به این معناست که اگر این اتفاق خوب مدیریت شود، هیچ شرکت پیمانکار و مشاوری در استان بیکار نخواهد ماند و از کارگر ساده تا فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروهای تخصصی و استادان دانشگاه از فعالیت های تخصصی خودشان بهره بگیرند و حمایت خوبی صورت بگیرد.

به همین دلیل برنامه ریزی شد تا وظیفه اجرای این موضوع بر عهده معاونت عمرانی استانداری و وظیفه دبیری حوزه فنی بر عهده سازمان برنامه و بودجه باشد تا حداکثر بهره مندی را برای افزایش توان فنی و مهندسی خوزستان داشته باشیم.

وی در واکنش به انتقادهای نماینده شادگان درخصوص تعلل در اجرای مصوبات دولت عنوان کرد: مشکلات استان خوزستان انباشته 20 ساله است و انتظار رفع کوتاه مدت آن انتظار غیر منطقی از دولت است. این که دولت در نخستین جلسه سال 96 البته با پیگیری استاندار و دستگاه های اجرایی خوزستان مصوبه ای جداگانه مربوط به مشکلات خوزستان و از منابع جداگانه تصویب کرده است، و منابعی که باید در سال های مختلف تخصیص داده می شده، الان و در زمان بعد از تصویب بودجه تصویب شده است، نشان دهنده توجه دولت به استان است. 

رییس سازمان برنامه ریزی استان خوزستان یادآور شد: یک بخش از این مصوبه باید در بودجه سال 97 در پیشبینی ها لحاظ شود لذا در بند 2 جزء این مصوبه باید بررسی کنند چطور تخصیص یابد.

 سازمان در حال اجرای این هماهنگی ها است و از ظرفیت های قرارگاه خاتم النبیا پیش از تخصیص اعتبار استفاده کرده اند و به صورت روزانه پیگیری می شود و به جهت حساسیت استاندار هم مرتب در حال پیگیری است. 

حاجتی گفت: خوزستان در همه قسمت ها دارد به بودجه کشور کمک می کند و هنر ما باید برگرداندن این پول و سهم مان به داخل استان باشد.


آلودگی های محیطی و صنعتی شهرهای خوزستان را تهدید می کند

رضا غضنفری با بیان این که موضوع محیط زیست و نظام مهندسی باید در استان برجسته شود، اظهار کرد: باید به موضوعات محیط زیستی با توجه به تغییرات اقلیمی در منطقه و ریزگردها اهمیت ویژه ای بدهیم.

وی تصریح کرد: شرکت توزیع برق استان در محدوده 58 هزار کیلومتر مربع و 58 شهر و 3 هزار و 300 روستا فعالیت دارد و بیش از 1 میلیون و 800 هزار مشترک را که به ترتیب در بخش خانگی 82 درصد، عمومی 2 درصد، کشاورزی 0.8 درصد، در حوزه صنعت 0.02 درصد و در سایر حوزه ها 2.1 درصد هستند، تحت پوشش خود دارد.

مدیر عامل توزیع نیروی برق خوزستان بیان کرد: تعداد دستگاه 37 هزار و  800 ترانسفورماتور توزیع با ظرفیت 7 هزار و 851 مگاوات داریم. 30 هزار کیلومتر فشار متوسط و ضعیف در سطح استان داریم. تعداد ایستگاه های فوق توزیع 112و 241 ترانز فوق توزیع داریم.

وی ادامه داد: ۱۲۹ دستگاه فیدر ۱۱ کیلوولت در شهرهای مختلف از جمله در آبادان، مسجدسلیمان و ماهشهر و همچنین ۵۱۸ دستگاه فیدر ۳۳ ولت در استان داریم. همچنین 7 هزار و 600 مگاوات تزازفرماتور فوق توزیع در استان داریم.

غضنفری با اشاره به کمینه و بیشینه بار در سال 95 گفت: ماگزیمم بار ما در 2 اردیبشهت سال گذشته با دمای 50 درجه سانتی گراد و 4 هزار و 703 مگاوات مصرف برق و مینیمم آن در 12 آذر با مصرف 918 مگاوات برق بوده است. این به این معناست که بیشتر بار ما در استان بار سرمایشی است. در سال جاری هم ماگزیمم بار در 20 تیرماه در دمای 52-54 بوده که با 4 هزار و 223 مگاوات مصرف برق همراه بوده است.
وی با اشاره به آسیب های ریزگردها بر شبکه برق استان، عنوان کرد: پدیده ریزگردها و اثرات مخرب آن ما را بر آن داشت تا در سه حوزه در این باره تحقیقاتی داشته باشیم. روند ریزگردها از سال 80 از 2 هزار میکرون در گرم تا 10 هزار رسیده و از سال 93 ثابت بوده و مشکلاتی را برای صنعت و محیط زیست داشته است. 

مدیر عامل توزیع نیروی برق خوزستان با بیان این که آلودگی ها در حوزه محیط زیست به  آلودگی های صنعتی و طبیعی تقسیم می شوند، گفت: این آلودگی ها اثرات مخربی چون بحث قطعی برق، ناپایداری شبکه و فرسودگی تجهیزات را به دنبال دارد و در استان تنها شهری که ابن دو آلودگی سمی را همزمان دارد ماهشهر است.

وی افزود: شهرهای خرمشهر، شادگان، سوسنگرد، امیدیه، ایذه، اروند کنار و دزفول هم در معرض آلودگی های محیطی و صنعتی هستند و در تحقیقات ما عناصر سولفات، سولفور، سدیم و کلرید در این تجهیزات مشاهده شد. 

غضنفری خاطرنشان کرد: بالا بودن بار مصرفی شبکه به دلیل گرما در حدود نیمی از سال از دلایل استفاده حداکثر از وسایل سرمایشی در حوزه برق و افزایش مصرف در این حوزه است.

وی درخصوص برنامه های شرکت توزیع برق خوزستان تصریح کرد: شرکت توزیع برق برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دارد که برای اجرای فعالیت های میان مدت ۱۴۹ میلیارد تومان و برای اتمام برنامه های بلند مدت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و در مجموع برای هر سه دوره به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر عامل توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به زیرزمینی شدن بیش تر شبکه های انتقال برق در استان گفت: بیش تر شبکه ها در استان زیر زمینی شده اند با این حال برای هدایت شبکه های برق برخی شهرها به زیر زمین برآورد ریالی ما 532 میلیارد تومان است. بر اساس آمار توزیع برق و وزارت نیرو سهم خوزستان به لحاظ شبکه های زیر زمینی 0.6 درصد و تهران 264 درصد است.

وی ادامه داد:  تاکنون 4 هزار و 932 مقره سیلیکونی تعویض شده است و  عملکرد ما در این حوزه 6 هزار و 667 مقره بوده است. برنامه ما 120 هزار مقره بوده که به خاطر عدم تخصیص منابع 113 هزار تا از برنامه عقب هستیم. در بحث مقره های زنجیره ای هم 3 هزار و 721 مقره تعویض شده و با توجه به این که برنامه ما 175 هزار بوده، 171 هزار مقره از برنامه عقب هستیم. 

غضنفری با تاکید بر اهمیت استفاده از خطوط گرم در استان بیان کرد: در خوزستان باید آموزش بدهیم روی خطوط گرم کار شود؛ چون از یک منظر استمرار انرژی در استان ضروری و به مثابه اکسیژن است و یک لحظه قطع آن می تواند اثرات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد و از منظر دیگر، انرژی توزیع نشده ما را به حداقل می رساند.

وی ادامه داد: در استان نزدیک 4 هزار و 963 طرح انجام دادیم.  در سال گذشته 2 دستگاه مقره شوی به 6 دستگاه ماشین مقره شوی موجود اضافه شد و 10 دستگاه دیگر در حال آماده سازی است که از منابع داخلی تخصیص یافته و در مجموع اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان برای خرید دستگاه مقره سوی هزینه کردیم.

مدیر عامل توزیع نیروی برق خوزستان خاطرنشان کرد: 8 میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تعمیرات تابستانه نیاز داریم که هنوز تخصیص نیافته و ما بدون اختصاص اعتبار کار را آغاز کردیم. 


نگران اجرایی نشدن مصوبات دولت هستیم

مجید ناصری نژاد پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان با انتقاد از برگزاری دیر هنگام جلسات برنامه ریزی استان در خصوص مشکلات خوزستان اظهار کرد: وضعیت برق استان در شرایط حادی است. گرمای شدید خوزستان بی سابقه است و مردم به سختی این وضعیت را تحمل می کنند. این جلسات باید پیش از این وقایع برگزار می شد تا از وضعیت بغرنج قطعی برق و مشکلات شبکه برق استان جلوگیری می شد.

وی افزود: اگرچه همکاران توزیع برق استان پیگیری و تلاش زیادی داشته اند ولی این تلاش ها همه مشکلات را رفع نکرده است چون با مجموعه امکانات موجود خوزستان نمی توان وضعیت برق استان را بهبود بخشید.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی از اجرایی نشدن مصوبات دولت گفت: مشکل ما حوزه اجرایی است. در سال های گذشته و دولت های قبل مصوبات زیادی برای استان تصویب شد ولی عملیاتی و اجرایی نشد. مصوبه آب هم همین گونه است و تنها قرارگاه خاتم الانبیا دارد با دیون کار می کند و بودجه ای نگرفته است. بحث تخصیص آب طرح 550 هزار هم هنوز مشخص نشده است. به واقع نگران اجرایی نشدن مصوبات دولت در استان هستیم لذا باید در سطح کشور موضوع را پیگیری و به روز دنبال کنیم.

وی یادآور شد: رفع کنونی مشکل ریزگردها به معنای حل آن از سوی دولت نیست و دوباره در زمان وزش بادها از سوی کانون های گرد و غبار دوباره شاهد بروز این پدیده خواهیم بود. هفت شهر عشق را عطار گشت، ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. تعلل در اجرای مصوبات هیچ توجیهی ندارد و اگر منتظر طی مراحل باشیم، مطمئنا تحمل اوضاع برای مردم دشوار خواهد بود. 

ناصری نژاد عنوان کرد: ما در آب و برق به بن بست رسیده ایم و اگر وضع این گونه باشد، چیزی در استان نمی ماند. نباید قصور دولت را در استان توجیه کرد. دولت در حق استان اجحاف کرده و باید تایید کنید که دولت در استان دست به کار اجرای مصوبات نشده است.


فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در دام ناکوکی های وزارت نیرو

غلامرضا شریعتی ظهر امروز طی تماسی تلفنی در جلسه شورای برنامه ریزی استان با تاکید بر پیگیری مصوبات دولت از سوی استانداری و مسئولان خوزستان اظهار کرد: مصوبه دولت در خصوص خوزستان بند به بند دنبال شده و هیچ مشکل خاصی ندارد.

 پروژه آب شرب شروع به کار کرده و در شمال شرق خوزستان هم در شورای اقتصاد است، بانک ملی هم به عنوان بانک عامل اعلام آمادگی کرده است و به زودی برای بانک مرکزی و شورای استان می رود تا تصویب شود. پروژه جنوب غرب هم انجام خواهد شد.

وی افزود: جلسه ای با حضور سازمان آب و برق و نیز فاضلاب تشکیل شد و هماهنگی های اولیه انجام شد و ظرف هفته آینده با مسئولان وزارت نیرو جلسه ای در حوزه برق و فاضلاب برگزار و هماهنگی ها و تامین بودجه تصویب و ابلاغ خواهد شد.

استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ریزگردها گفت: در حوزه ریزگرد ها 230 میلیارد تومان به خوزستان اختصاص می یابد و تلاش داریم تا به جای 42 هزار هکتار 62 هزار اجرایی شود و 20 هزار هکتار کانون فعال سال آینده، امسال انجام شود.

وی درخصوص طرح 550 هزار هکتاری بیان کرد: در حوزه طرح 550 هزار هکتاری کارها خوب پیش می رود ولی اختلافاتی با وزارت نیرو وجود دارد که اگر حل شود، آن کار هم به سرانجام می رسد.

شریعتی تاکید کرد: مصوبه فروردین ماه امسال دولت برای خوزستان از معدود مصوبات دولت است که به جد پیگیری شده و دارد به سرانجام می رسد.

البته این کار، کار بزرگی است و نیاز به کار کارشناسی دارد و وی با اشاره به اقدامات شرکت توزیع برق برای حل مشکلات برق استان عنوان کرد: در حوزه تاسیس و ایجاد پست های برق اقدامات موثری در حال انجام است.

برق منطقه ای خوزستان نزدیک 30 پست برق تملک کرده و در حال دیوار چینی آن است. در سال ۹۴ تنها 3 پست برق داشتیم ولی اکنون در حال راه اندازی 30 پست هستیم و امیدواریم وضعیت برق استان بهبود پیدا کرده و شاهد پایداری برق خوزستان باشیم.


تحت تاثیر فشار عمومی غیر خوزستانی ها هستیم

عباس پاپی زاده در جلسه شورای برنامه ریزی استان با انتقاد از عملی نشدن مصوب دولت برای استان خوزستان اظهار کرد: ما نمایندگان خوزستان با هم هماهنگ نیستیم و با وجود مشکلات زیادی که خوزستان در بحث آب و برق و ریزگردها دچار آن است و رایزنی، لابی گری و حتا درگیری لفظی برای حل ان راه به جایی نبرده است.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: سال ها مردم دغدغه داشتند و شوراها و مجمع نمایندگان این مشکلات را به دولت انتقال دادند تا در نهایت به مصوبه 15 فروردین امسال ختم شد با این حال ما تحت تاثیر فشار عمومی غیر خوزستانی ها هستیم که باور دارند خوزستان بودجه زیادی گرفته و دیگر نباید اعتباری به آن تعلق گیرد.

وی افزود: مصوبه 15 فروردین دولت درخصوص خوزستان دارد فشار زیادی را به نمایندگان این استان وارد می کند به شکلی که ما نمی توانیم اعتیار دیگری بخواهیم. همه می گویند خوزستان در حالی ۲۳ هزار میلیارد تومان در مصوبه هیئت وزیران به خوزستان تعلق گرفته که اعتبار عمرانی کشور تا پایان امسال به ۳۵ هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.

پاپی زاده با انتقاد از عدم تخصیص سهم نفت به استان خوزستان گفت: ارتقای سهم فروش استان های محروم و نفت خیز از نفت از دو درصد به سه درصد، تنها به اسم خوزستان تمام شده و از سوی دیگر با سازمان برنامه ریزی کشور بحث داشته ایم تا توانستیم 2 درصد بگیریم و اکنون سازمان برنامه و بودجه به خاطر این مصوبه نسبت به کاهش اعتبارات تملک دارایی اقدام کرده است.

وی با بیان این که منت یارانه برق بر سر مردم خوزستان است، اذعان داشت: دولت به ازای هر کیلووات 5 هزار تومان از مردم پول می گیرد و هر خوزستانی به واسطه مصرف برق بیشتر، 5 برابر بیش تر از یک مشترک تهرانی پول پرداخت می کند در حالی که درخصوص مصرف گاز استان های سردسیر در فصل زمستان چنین مصوبه ای نداریم.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: در مصوبه هیئت وزیران سهم توزیع برق استان خوزستان ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است ولی تاکنون تخصیص اعتبار صفر بوده است. اگر در بحبوبه ی مشکلات اعتباری برای استان تخصیص نیابد، در فصل سرد مشکلات فراموش می شوند و اعتباری داده نخواهد شد.

 وی با خطاب به دولت گفت: به خوزستان کمک نکنند، تنها کافی است جیب خوزستان را نزنند. اگر سهم 5 هزاری تومان خوزستان از برق که سالانه بیش از 85 میلیارد تومان می شود را به ما بدهند، بودجه دیگری نمی خواهیم. سال گذشته با 3 هزار تومان، درآمد ما 42 میلیارد تومان بود که تنها میلیارد تومان به ما دادند. امسال هم از 85 میلیارد تنها 20 میلیارد تومان تصویب کرده اند و هنوز هیچ پولی تخصیص نداده اند. 

پاپی زاده با زرنگ خطاب کردن سازمان برنامه بودجه و بودجه کشور به دلیل دستکاری اساس نامه سازمان انرژی های نو عنوان کرد: برنامه و بودجه کشور سهم سازمان انرژی های نو را 70 درصد کرده که از همین 5 تومان پرداخت می شود. چرا باید سازمان برنامه و بودجه پول خوزستانی را که 10 برابر یک پایتخت نشین است برای این مورد هزینه کند؟

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از عدم تلاش نمایندگان خوزستان برای دریافت خسارت زیست محیطی ناشی از فعالیت های فعالیت های صنعتی گفت: دولت را در قوانین دایمی به جبران خسارات زیست محیطی ناشی از فعالیت های فنی مجبور کردیم که بیش از 1000 میلیارد تومان درآمد نصیب خوزستان می کند. این قانون 3 سال است که جزو قوانین کشور است اما هیچ پولی از این بابت به محیط زیست استان تخصیص نمی یابد.ما تلاش خود را می کنیم و فکر می کنیم با تصویب اثر آن را می بینم ولی این گونه نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار