اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
گزارش شوشان از جلسه شورای سلامت استان/ ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز : تشکیل کارگروه‌های مرتبط با تدوین سند توسعه سلامت در خوزستان / معاون سیاسی و اجتماعی استانداری: کارگروه های سلامت فعال شوند
بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مجری این برنامه و استانداری ...
 


شوشان: جلسه شورای سلامت استان صبح امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد. مهم ترین دستور کار جلسه امروز تدوین برنامه جامع سلامت بوده است، منصور آرزومند معاون اجتماعی دانشگاه جندی شاپور که مسئولیت تدوین این سند را عهده دار است؛ گفت: برنامه جامع سلامت استان یک سند بالا دستی در جغرافیای استان است که با هدف ارتقای عادلانه شاخص های سلامت توسط همه دستگاه ها و مردم زیر نظر استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان تدوین، تصویب و اجرا می شود.

آرزومند ادامه داد: انسان سالم محور توسعه پایدار بوده و ابعاد چهارگونه سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) تحت تاثیر عوامل ژنتیکی، رفتارهای بهداشتی و مولفه های اجتماعی قرار دارند که به ترتیب 20، 30 و 50 درصد عوامل موثر در بروز بیماری ها را تشکیل می دهند. از سوی دیگر برای دستیابی به هدف والای تامین، حفظ و ارتقا سلامت آحاد جامعه، به مشارکت موثر مردم و همکاری بین بخشی و حمایت سیاستگذاران، برنامه ریزان و متولیان سایر دستگاه ها، سازمان ها، نهادها و جمعیت ها نیاز است.

معاون اجتماعی دانشگاه جندی شاپور اضافه کرد: طی سال های اخیر حمایت از حوزه سلامت در نزد مسئولین مناسب تر شده است، در این جهت از سوی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور مصوب گردید که در سطح همه استان های کشور، زیر نظر استانداران با مشارکت دانشگا ه ها و دانشکده ها علوم پزشکی و با بهره گیری از نظرات نمایندگان صنوف و اقشار مردمی و همراهی دستگاه های اجرایی برنامه جامع سلامت استان طراحی شود.

آرزومند هدف نهایی از تدوین برنامه جامع سلامت را هدف گذاری در شاخص های نهایی سلامت دانست و افزود: این سند سهم و تکالیف دستگاه ها و مردم را در دستیابی به این هدف ها در سال 1400 تعیین می کند و شامل سه بخش اصلی شامل تحلیل وضعیت، جهت گیری و نظام استقرار است.

  تشکیل کارگروه‌های مرتبط با تدوین سند توسعه سلامت در خوزستان 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مقوله سلامت را به شدت فرابخشی دانست و افزود: بیش از 50 درصد عوامل بیماری زا خارج از بدن انسانی قرار دارد و با عوامل اجتماعی مانند فقر و شرایط سیاسی و موقعیت جغرافیایی در ارتباط است. خصوصیت مهم تدوین برنامه جامع سلامت استان این است که در کنار بحث های ملی سلامت شرایط ویژه استان و موقعیت جغرافیایی خاص ما را نیز پوشش می دهد.

ایدنی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مجری این برنامه و استانداری به عنوان کارفرما فعالیت می کنند، همچنین کارگروه هایی از سازمان های درگیر در امر سلامت تشکیل شده است و لازم است که همه سازمان ها در این زمینه حضور فعال داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: معاونت اجتماعی دانشگاه بخش مدیریت مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، خیرین و در نهایت اداره کارگروه سلامت جامعه را بر عهده دارد. در حال حاضر نیز در حال تجمیع نظرات کارگروه ها هستیم که لازم است دستگاه ها درگیر در امر سلامت مشارکت فعال داشته باشند.

ایدنی در چرایی انتخاب مدیریت کلان استان به عنوان رئیس شورای سلامت استان گفت: از آنجایی که تنها 20 درصد از عوامل بیماری زا در حوزه خدمات بهداشت درمانی تعریف می شود و تاثیر عمده را دیگر فاکتورها دارند رئیس شورای سلامت را استاندار انتخاب کردند. یعنی در کنار خدمات بهداشت درمانی جاده مناسب برای جلوگیری از تصادفات، بحث فاضلاب، ترافیک، سگ های ولگرد و .. مهم است و نیازمند مدیریت کلان استان است، بر همین اساس بنا است که این کارگروه اولویت بندی ها این سند را مشخص کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری: کارگروه های سلامت فعال شوند

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری با تشکر از رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای طرح نظام سلامت، گفت: برنامه جامع سلامت همه جانبه است و در مقیاس مکانی تدوین شده است، این طرح همه حوزه های درگیر در امر سلامت را شامل می شود و نیاز است که همگی حضوری فعال و موثر در تدوین آن داشته باشند.

حسین زاده ادامه داد: از آنجایی که سند جامع سلامت نگاهی از منظر اجتماعی به مسائل دارد یک گام رو به جلو محسوب می شود، امیدوارم این نگاهی که در حوزه سلامت شکل گرفته است همه دستگاه های درگیر مشارکت کنند تا مباحث تدوین آن آن برطرف شود. برای کارایی بیشتر مهم ترین بحث عملیاتی 13 کارگروه درگیر این سند هستند که باید فعال شوند تا این طرح با موفقیت ادامه یابد.






























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار