شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
دکتر حسین صمدی رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد در گفتگو با شوشان: وزارت نیرو ده ها سال است که به دست کویرنشینان اداره می شود / انتقال مکرر آب سبب افزایش دو برابری توقعات استان های مقصد شده است
با احداث تونل های اول، دوم و سوم کوهرنگ، بیش از صد هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی در استان اصفهان توسعه یافته است...


شوشان: دکتر حسین صمدی بروجنی عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه شهرکرد در گفتگوی اختصاصی با شوشان در رابطه با سابقه و تبعات انتقال آب بین حوضه ای ، گفت: بر اساس ارزیابی عملکرد انتقال آب بین حوضه ای در گذشته نه تنها مشکلات مقصد را حل نکرده بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات جدید شده است. زیرا با هر انتقال آب جدید بیش از ظرفیت آب انتقالی، توقعات آب در حوزه مقصد به وجود آمده و باعث بارگذاری های بیش از ظرفیت شده است.

صمدی بروجنی ادامه داد: با احداث تونل های اول، دوم و سوم کوهرنگ، بیش از صد هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی در استان اصفهان توسعه یافته است، که نیاز واقعی این شبکه های آبیاری بیش از دو برابر آبی بوده که انتقال پیدا کرده است. این یعنی افزایش دو برابری توقعات آبی در حوزه مقصد.

رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: در آینده نیز، طرح های انتقال آب مثل بهشت آباد نه تنها مشکل استان های مقصد را برطرف نمی کند بلکه باعث توسعه و بارگزاری های جدید از جمله ایجاد صنایع آب بر، افزایش جمعیت و افزایش نیاز آبی و تشدید مشکلات بحران آب خواهد شد. نشانه های این مساله از اکنون نمایان شده است، توسعه فولاد در اصفهان، توسعه صنایع فولاد آب بر در یزد و کرمان، شهرک سازی ها و توسعه کشاورزی از جمله این موارد است.

عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه شهرکرد در خصوص تبعات منفی انتقال آب بین حوزه ای برای استان های مبدا گفت: در کنار تبعات منفی که انتقال آب بین حوزه ای برای استان های مقصد دارد، پیامدهای منفی نیز برای حوزه مبدا و حیات کارون دارد، که این معضل نیز با وجود طرح هایی مثل سد گتوند دو چندان خواهد شد.

صمدی بروجنی با برشمردن چالش های وزیر آینده نیرو ، گفت: همگان اذعان دارند که سیاست زدگی در لایه های مختلف مدیریتی وزارت نیرو وجود دارد، یعنی در وزارت نیرو برای حفظ موقعیت، تغییرات مدیران مطابق با خواسته های سیاسیون، مراکز قدرت و ثروت تغییر می کند. حضور وزیری وابسته به این کانون های قدرت که اساسا از استان های مرکزی ایران مثل یزد، کرمان و اصفهان و نظایر آن است، می تواند استمرار همان سیاست های سازه ای در انجام انتقال آب بین حوضه ای باشد. 

وی بیان کرد: قطعا استمرار این سیاست ها حیات نیمه جان کارون را با مخاطره جدی رو بور خواهد کرد. بنابرین در شرایط فعلی وزارت نیرو نیازمند تغییرات جدی در سبک مدیریتی و انتخاب مدیرانی است که تفکر غیر سازه ای و مدیریتی آب را نسبت به انجام اقدامات سازه ای مثل سد سازی و انتقال آب مقدم بشمارند.

رئیس مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: آنچه در شرایط فعلی و نحوه انتخاب وزیر بیش از همه نمود پیدا می کند، خطراتی است که استان های زاگرس نشین را به واسطه طرح های سازه ای انتقال آب و سدسازی تهدید می کند. استان های زاگرس نشین بدانند برای ده ها سال مدیریت آب کشور در دستان وزیرانی بوده است که به استان های کم آب مرکزی وابسته بودند. ادامه این روند می تواند حیات و محیط زیست استان های زاگرس نشین را به مخاطره جدی بیاندازد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس در حساس ترین مقطع تاریخی که تعیین کننده سرنوشت آب کشور است قرار دارند، با توجه به جهت گیری های برنامه ششم توسعه کشور که اساسا مدیریت غیر سازه ای آب را مد نظر قرار می دهد، نمایندگان وزیری را انتخاب کنند که سابقه حرفه ای او نه در انجام اقدامات سازه ای، بلکه در انجام اقدامات حفاظتی و مدیریتی باشد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار