شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
گفتگوی شوشان با دکتر قمشی مشاور استاندار در امور آب و محیط زیست در رابطه با تونل کوهرنگ سه و نامه رییس مجمع نمایندگان اصفهان / واکنش مشاور استاندار به نامه رییس مجمع نمایندگان اصفهان / تونل کوهرنگ سه ، 93 درصد پیشرفت داشته است
طی هفته گذشته اخباری مبنی بر پیشرفت 97 درصدی تونل سوم کوهرنگ در منطقه بیرگان برای انتقال آب از سرشاخه های کارون منتشر شد...
  


شوشان: طی هفته گذشته اخباری مبنی بر پیشرفت 97 درصدی تونل سوم کوهرنگ در منطقه بیرگان برای انتقال آب از سرشاخه های کارون منتشر شد. 

همچنین در هفته گذشته انتشار نامه ی رییس مجمع نمایندگان اصفهان به معاون اول رییس جمهور در شبکه های اجتماعی بازتاب فراوانی داشت. در این نامه رییس مجمع نمایندگان اصفهان ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در انتقال آب برای احیای زاینده رود ، خطاب به جهانگیری معاون رییس جمهور نوشته است:  خشکی زاینده رود علاوه بر بیکاری 70 درصد ساکنین حاشیه رودخانه در استان ، باعث توسعه معضلات زیست محیطی ناشی از خشکی رودخانه و تالاب گاوخونی و همچنین افسردگی شدید مردم استان اصفهان شده است.

در همین زمینه ، مشاور استاندار خوزستان در واکنش به نامه رییس مجمع نمایندگان اصفهان ، در گفتگو با شوشان ، گفت: لازم است که نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی ، در مورد آب و انتقال آب اطلاعات خودشان را افزایش دهند. نمایندگان اصفهان بدانند که منابع آبی زاینده رود در پی انتقال آب از سرشاخه های کارون ، تاکنون به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

دکتر قمشی ، افزود:  مقدار آورد تاریخی زاینده رود که حدود 900 میلیون متر مکعب در سال بوده ، تا این لحظه به خاطر این انتقال ها ، به حدود 2/1 میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرده است. بنابرین اگر مشکلی در حوزه زاینده رود وجود دارد باید در خود اصفهان و مدیریت ناصحیح آب در این حوزه بررسی شود. 

وی افزود: بنا نیست که به خاطر انتقال آب ، یک استان که در حوزه رودخانه است دچار بحران شود و استانی که اصلا در حوزه رودخانه نیست از مزایای آن بهره مند شوند تا بتوانند برای کشاورزی و صنعت آب داشته باشند.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست با اعلام آنکه کارون مانند گذشته آورد اضافی برای انتقال آب ندارد ، گفت: مجمع نمایندگان اصفهان اطلاع داشته باشند که رودخانه کارون مثل گذشته نیست که آورد اضافی داشته باشد، آورد کارون در سالیان اخیر آنقدر کاهش پیدا کرده است که مردم خوزستان را دچار مشکل کرده است. بنابرین آورد ِ کارون در حال حاضر حتی کفاف لازم برای حوزه کاورن در خوزستان را نمی دهد و دیگر نمی توان و نباید چشم به انتقال آب داشته باشند. 

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تونل کوهرنگ سه ، گفت:  احداث تونل کوهرنگ سه 93 درصد پیشرفت داشته است و در حال حاضر نیز به مشکلی در سازند زمینی برخورد کرده است، اگر این تونل هم وارد فاز انتقال شود 250 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه های کارون به سمت زاینده رود انتقال پیدا می کند.

دکتر قمشی افزود: احداث تونل کوهرنگ سه از گذشته های دور شروع شده و مجوز زیست محیطی ندارد و اشکالات و تنش های فراوانی را در استان چهارمحال و بختیاری ایجاد کرده است. از جمله مشکلاتی که این تونل در منطقه احداث ایجاد کرده، بحث خشک شدن چشمه های آب است که باعث اعتراض مردم منطقه شده است، مردم خواهان داتشن پیوست زیست محیطی برای احداث این تونل شدند که اگر دقیق بررسی شود به خاطر مشکلات زیست محیطی نباید از آن بهره برداری شود. 

وی بیان کرد: در بخش معاونت آب وزارت نیرو یک اشکال کلی وجود دارد و نتوانسته مدیریت صحیحی برای منابع آبی ایجاد کنند، یک نمونه از این سو مدیریت ، در خوزستان و مساله ریزگردهاست که به خاطر مشکلات کمبود آب ایجاد شده است. با این وجود باز سیاست های انتقال آب را پیگیری می کنند و به خوزستان توجهی ندارند.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست تونل های در دست احداث برای انتقال آب را تنها مربوط به کوهرنگ 3 ندانست و افزود: کوهرنگ 3 با ظرفیت انتقال 250 میلیون متر مکعب آب در سال ، بهشت آباد با 580 میلیون متر مکعب آب در سال و تونل ونک – سولکان با ظرفیت 345 میلیون متر مکعب آب در سال به کرمان، اگر تحقق پیدا کنند مردم خوزستان دچار مشکلات عمده ای می شوند. امیدوارم که گرفتن مجوزهای زیست محیطی و توجه رئیس جمهور باعث تجدید نظر در این پروژه ها شود تا مشکلات کمتر شود.

وی در پایان گفت: مسئولین محلی مسائل را دنبال کنند و وابستگی استان به آب را به مقامات عالیه منتقل کنند، همچنین پیگیری های لازم را انجام دهند که طرح های انتقال مجوز زیست محیطی بگیرند و اگر این پروژه ها موفق به گرفتن مجوزهای زیست محیطی نشدند قاطعانه از انتقال آنها جلوگیری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار