اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۲۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
نقد و بررسی نمایش "قصه ظهر جمعه" در اهواز / رضا کیانی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران : دوران اسطوره یا قهرمان سازی گذشته است / حسن سلیمی فر پپیشکسوت تئاتر: عدم مدیریت درست باعث شده که تئاتر خوبی در اهواز نداشته باشیم / عباسی کارگردان نمایش : قصه ظهر جمعه به حال و هوای امروز جامعه ما نزدیک است / آرش آذرپناه منقد ادبی: تئاتر قصه ظهر جمعه در مرز عامه پسندی حرکت کرد
جلسه نقد و بررسی نمایش "قصه ظهر جمعه" که تیرماه گذشته در اهواز به صحنه رفت، با حضور عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران...
 


شوشان: جلسه نقد و بررسی نمایش "قصه ظهر جمعه" در اهواز برگزار شد. جلسه نقد و بررسی نمایش "قصه ظهر جمعه" که تیرماه گذشته در اهواز به صحنه رفت، با حضور عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، پیشکسوتان تئاتر، عوامل اجرایی نمایش و علاقمندان به تاتر در مرکز آموزشی هنری شرکت ساب برگزار شد.

 رضا کیانی : دوران اسطوره یا قهرمان سازی گذشته است  

رضا کیانی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران درخصوص لزوم نقد و بررسی یک اثر نمایشی اظهار کرد: نقد یکی از ارکان پنج گانه تئاتر است که باید مورد توجه جدی همگان؛ از متولیان تئاتر و مسئولان تا هنرمندان قرار گیرد و به وسیله آن سلسله جنبان یک حرکت ارزشمند فرهنگی در جامعه باشیم چون عیار هر نمایش با جلسه نقد و بررسی نمایان می شود.

وی تصریح کرد: متن "قصه ظهر جمعه" یک متن رئالیستی حتی با جنبه های ناتورالیستی است به همین دلیل مخاطب توانست با آن به خوبی ارتباط برقرار کند و ذهن او را به سمت تاتر بکشاند.

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران دوره ادامه داد: دوران اسطوره یا قهرمان سازی گذشته است و جذابیت کارهای رئالیسیتی هم همین است که به جای قهرمان با شخصیت های خاکستری روبرو هستیم که هم خالی از اشکال نیستند و هم خوبی هایی دارند.

وی بومی شدن فضا و کاراکترهای نمایش قصه ظهر جمعه را یک از نقاط قوت کار برشمرد و گفت: یکی از مشخصه های مثبت این اثر این بود که کارگردان به عنوان نویسنده دوم متن، به بازنویسی اثر پرداخته بود و متن را با مقتضیات استان خوزستان در یک برهه جغرافیایی خاص وفق داده بود. 
کیانی بیان کرد: بُعد تاریخی و جغرافیایی دادن به یک اثر، کاری مسئولیت آفرین است و باید به روانشناسی نقش و جامعه شناسی اثر و ادبیات موثر بر گفتمان ادبی و سیاسی در آن برهه هم توجه کرد. 

وی درخصوص معرفی شخصیت ها در اثر اذعان داشت: متن این اثر مبتنی بر موقعیت بود که افراد با کنش و واکنش ها معرفی می شدند و شخصیت شان رو می شد و پرسش این است که این کنش گری ها تا چه میزان موفق بوده و کار را به پیش برده اند.

را کیانی رویکرد به نویسندگان کشوری را یک رویکرد خوب خواند و گفت: مخاطب خوزستانی نیاز دارد که با نویسندگان روز کشور آشنا شود و کارهای آن ها را در خوزستان روی صحنه ببیند. خوشبختانه در سال های اخیر ما با اجرای آثار نمایشنامه نویسان خوب ازجمله بیضایی، رادی، چرمشیر، نادری، مساوات و.. کشور در اهواز روبرو بودیم.

وی با انتقاد از سیاست جشنواره ای تئاتر کشور و به ویژه خوزستان، عنوان کرد: مشکل اصلی تئاتر ما جشنواره زدگی است. جشنواره بستری برای تبادل داشته ها و تبلور خلاقیت هاست که باید در خدمت تاتر باشد و نه تاتر در خدمت جشنواره باشد بنابراین باید به سمتی گام برداریم که تکیه ما بر اجرای عموم باشد.

عضو کانون ملی منتقدان تئااتر ایران با اشاره به برخی نقاط ضعف این اثر نمایشی گفت: دیالوگ گویی باید موجز و زیبا باشد وگرنه تبدیل به محاوره می شود. انتظار می رفت در اجرای "قصه ظهر جمعه" شیوه زیباتر دیالوگ گویی را ببینیم و با رعایت بیش تر سکوت ها و وجود تعلیق ها به زیبایی کار افزوده می شد. عدم رعایت ظرافت های نمایشی در صحنه های پر تنش هم یکی دیگر از نقاط ضعف کار بود که امیدوارم در اجراها آینده به آن توجه شود.

عدم مدیریت درست باعث شده که تئاتر خوبی در اهواز نداشته باشیم

حسن سلیمی فر درخصوص میزان موفقیت نمایش قصه ظهر جمعه بیان کرد: این که نمایش "قصه ظهر جمعه" توانست مخاطب را تا پایان کار با خود همراه کند و او را بر صندلی بنشاند، نشان از موفقیت این اثر دارد. تاکنون کمتر کاری در اهواز توانسته با بازیگران مبتدی ولی عالی در اجرا، کارگردان بی ادعا و متن به روز بر صحنه برود و اجرای بی نظیری از خود ارائه دهد.

وی تصریح کرد: بحث مهم تر در تئاتر خوزستان، بحث بی مخاطب بودن تئاتر است که باید علل آن بررسی شود و اداره ارشاد اسلامی به عنوان متولی تئاتر و هنر استان در این زمینه هنرمندان را یاری دهد.

پیشکسوت تئاتر خوزستان عدم مدیریت درست در تئاتر را دلیل انزوای تاتر خوزستان دانست و گفت: عدم مدیریت درست  که رکن اصلی آن ارشاد اسلامی است، باعث شده که تاتر خوبی در اهواز نداشته باشیم.

وی افزود: حمایت، نظارت و هدایت سه وظیفه اصلی اداره کل ارشاد اسلامی استان است ولی اداره ارشاد اسلامی در حیطه وظایف خودش عملکرد پررنگی نداشته است و حتی در بیش تر موارد دخالت هایی را هم در بحث تاتر داشته است.

سلیمی فر یادآور شد: وظیفه روابط عمومی اداره کل ارشاد اسلامی، بازاریابی و کشاندن مخاطب به سالن های تاتر است تا کارگردان بتواند بدون دغدغه به کار خود بپردازد؛ امری که هیچ گاه اتفاق نیفتاده است.
 
قصه ظهر جمعه به حال و هوای امروز جامعه ما نزدیک است

فواد عباسی کارگردان قصه ظهر جمعه ، در ارتباط با نحوه انتخاب متن قصه ظهر جمعه عنوان کرد: سبک کارهای چند سال اخیر گروه تاتر همسایه ها، کارهای اجتماعی بوده است. پس از خواندن متن، تصمیم گرفتم این کار را که به حال و هوای امروز جامعه ما نزدیک بود انتخاب کنم و در نهایت پس از طی مراحل تحلیل متن، شخصیت پردازی ها، روخوانی متن و میزانسن کار به مرحله اجرا رسید.

وی تصریح کرد: در این اثر، بیماری پدر که نماد قدرت و برقرار کننده نظم و تعادل بین افراد خانواده بوده است، باعث می شود که با برهم خوردن تعادل بین اعضا، درگیری هایی برای کسب قدرت به وجود آید و حتا اعمال زور(مثلا برای شوهر دادن خواهر کوچک تر) صورت بگیرد.

کارگردان قصه ظهر جمعه با اشاره به بومی شدن متن، به عنوان یکی از نقاط قوت اثر گفت: داستان قصه ظهر جمعه در یکی از مناطق شهر تهران می گذرد و دیالوگ ها و کل متن مطابق با فرهنگ این نقطه از کشور بود. در ابتدای کار ما با پیدا کردن ما به ازای مکان ها، اشخاص و لهجه ها تلاش کردیم تا متن را به فرهنگ خوزستان و به ویژه به اهواز دهه شصت نزدیک کنیم و در نهایت به متنی رسیدیم که در کلیت، همان بود ولی در جزییات یک اثر با فرهنگ خوزستانی بود.

تئاتر قصه ظهر جمعه در مرز عامه پسندی حرکت کرد

آرش آذرپناه درخصوص کشش روایی متن اظهار کرد: ما با دو مخاطب عام و خاص و دو نوع برخورد با متن روبرو هستیم. مخاطب عام برای ادامه همراهی با اثر باید در ده دقیقه ابتدایی کار جذب کار شود ولی مخاطب خاص نیاز به این کشش روایی ویژه برای همراهی اثر ندارد. در مجموع، تاتر قصه ظهر جمعه در مرز عامه پسندی حرکت کرد و با وجه ناتورالیستی خود توانست هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را تا پایان کار با خود همراه کند.

وی با اشاره به نقاط قوت نمایش قصه ظهر جمعه گفت: نیاز به فضا و نیاز به کاراکتر از ضروریات یک اثر رئالیستی است که در حد عالی در قصه ظهر جمعه وجود داشت. نقطه قوت این اثر بازی بازیگران است که شخصیت ها را کاراکترایز کردند. ماسکه نشدن بازیگر ها و شنیده شدن دیالوگ های هم زمان هم از دیگر نکات خوب اثر بود.


نویسنده کتاب "جرم زمانه‌ساز" همچنین به نقاط ضعف این اثر پرداخت و اذعان داشت: شخصیت پردازی و فضا سازی خیلی خوب امتیاز نمایش قصه ظهر جمعه به شمار می رود ولی همین شخصیت پردازی و فضا سازی بسیار خوب که لازمه یک اثر ناتورالیستی است، جلوی نفس کشیدن مضمون را گرفته است.

وی ادامه داد: در این متن "آن"ِ دراماتیکی که لازمه ی یک اثر رئالیستی است وجود نداشت. به نظر من این اثر نیاز به یک گره بزرگ تر و یا یک پایان تراژیک یا راهگشا داشت که معنای بیش تری به وضعیت بدهد.
 
"قصه ظهر جمعه" از بضاعت اندک تئاتر خوزستان بالاتر است

محمد پرتو افکن درخصوص تحلیل متن قصه ظهر جمعه بیان کرد: اگر منتقد و مخاطب بر این باور است که بازی خوبی را در نمایش قصه ظهر جمعه شاهد بوده است، می توان گفت بدون تحلیل این شکل از بازی نمی توانسته شکل بگیرد کما این که برای رسیدن بازیگران به نقشه پروسه طولانی تحلیل متن صورت گرفت و گام به گام تا ساخت شخصیت پیش رفت.
بازیگردان نمایش قصه ظهر جمعه یادآور شد: در مجموع قصه ظهر جمعه را می توان کار متوسطی دانست که سال ها بعد موجب سر افکندگی بازیگران و عوامل اجرایی آن نخواهد شد. این اثر، کار درخشانی نیست ولی از بضاعت اندک تاتر خوزستان که شرایط برای ما به وجود آورده، بالا تر است.









 






عکاس: محمد مشعلی




  


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ستاره بارانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
comment
0
0
comment باسلام
سالهاازاستادخوبم آقای سلیمی بی خبربودم دیدن عکسهای ایشون وخواندن صحبتهای همیشه کارسازشون واقعاخوشحالم کرد
پاینده باشیداستاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار