اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
نگاهی بر عملکرد شورای چهارم اهواز و شهرداری در گفتگوی شوشان با عضو شورای شهر / علی ناصری در گفتگو با شوشان: سهم خواهی اعضای شورای شهر از جمله معضلات شورای چهارم بود/ انتقاد برخی اعضای شورای شهر به خاطر سهم خواهی و گرفتن امتیاز بیشتر بود
همزمان با اول شهریور و آغاز به کار شوراهای پنجم ، شوراهای چهارم به پایان چهار سال فعالیت خود می رسند. در این بین شورای چهارم اهواز ...


شوشان: همزمان با اول شهریور و آغاز به کار شوراهای پنجم ، شوراهای چهارم به پایان چهار سال فعالیت خود می رسند. در این بین شورای چهارم اهواز ، فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرد و در همین چند روز باقی مانده نیز ، حاشیه هایش ادامه دارد . 

سید خلف موسوی در پست های سیاسی عملکرد موفق تری داشت

در همین زمینه ، علی ناصری عضو شورای چهارم اهواز در گفتگو با شوشان ، با اشاره به عملکرد شهردار اهواز در طول چهار سال گذشته ، گفت: علی رغم این که با سید خلف موسوی شهردار اهواز آشنا بودم اما به همراه آذر زمان پور ، زیبا صالح پور ، رضوی ، حسین حیدری ، ممبینی و زنگنه برای تصدی شهرداری اهواز به او رای ندادیم . از ابتدای انقلاب موسوی را می شناختم و می دانستم که در کارهای سیاسی و در سمت هایی مثل فرمانداری ، معاونت استانداری و حتی استانداری می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

با وجود مخالفت اما از سید خلف موسوی حمایت کردیم

وی تصریح کرد: با توجه به جو حاکم بر شورا و روحیاتی که از شهردار کنونی سراغ داشتم، احساس کردم فردی مثل کتانباف که سابق بر این شهردار اهواز بوده ، کارهای اجرایی کرده و در لوجستیک سپاه حضور داشته و عملکردش در دوره بدون شورا هم قابل قبول بوده است، می تواند موفق تر عمل کند. با وجود این، با احترام به دموکراسی و به خاطر منافع مردم از شهردار حمایت زیادی کردیم.

ناصری ثبات مدیریتی را عامل حفظ شهردار کنونی خواند و گفت: بحث ثبات مدیریتی یکی از موارد مهمی بود که بر خلاف شورای سوم بر آن تاکید داشتیم به همین دلیل تلاش کردیم با وجود همه مشکلات پیش آمده، شهردار را عوض نکنیم.

 می‌توانستیم کارنامه بهتری در این چهارسال از خود بر جای بگذاریم

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به عملکرد شورای چهارم شهر اهواز خاطرنشان کرد: دولت باید در ساخت پروژه های عمرانی به شهرداری کمک کند و حداقل 40 درصد بودجه پروژه های عمرانی را بر عهده بگیرد. پروژه ای مثل مترو برای تکمیل، نیاز به بودجه دولتی دارد و اگر وضعیت نقدینگی دولت خوب بود و می‌توانست به شهرداری کمک کند، می‌توانستیم کارنامه بهتری در این چهارسال از خود به جای بگذاریم .با این حال، با وجود افت درآمد در حوزه مسکن و ساخت و ساز و مشکلاتی که دولت داشت، تلاش کردیم که درآمدهای شهرداری تنها صرف بودجه جاری نشود و پروژه‌هایی را تعریف کنیم.

به عملکرد شورای چهارم اهواز نمره 15 می دهم

وی گفت: شورای چهارم تلاش کرد تا فضای ورزشی و فرهنگسراها را توسعه دهد که برخی از آن ها در حال تکمیل هستند و برخی به اتمام رسیدند. شورا در حوزه عمرانی علی رغم تمام مشکلات موجود عملکرد خوبی داشت و در مجموع بیش از 30 رو گذر و زیرگذر توسط معاونت حمل و نقل ترافیک شناسایی و برنامه ریزی شد تا اجرایی شود که باید دید سیاست شورای بعدی چیست و اولویت‌هایش کدام است.

ناصری افزود: با توجه به مشکلاتی که وجود داشته است و نسبت به عملکرد شورای سوم ، فکر می‌کنم عملکرد شورای چهارم شهر اهواز کمتر از نمره ۱۵( از نمره بیست) نخواهد بود.

یک دست بودن شورا و شهرداری می‌تواند منجر به فساد شود

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: یک دست بودن شورا و شهرداری می‌تواند منجر به فساد شود بنابراین وجود اختلاف نظر بین اعضای شورای شهر، و بین شورا و شهرداری را باید طبیعی دانست و به فال نیک گرفت ولی وجود برخی مفاسد که در شهرداری وجود دارد، موجب بالا گرفتن اختلاف ها شد. در رابطه با این مفاسد نامه سرگشاده‌ای به وزیر اطلاعات نوشتم و حتی مورد سرزنش عده ای هم قرار گرفتم که باور داشتند این امر موجب تشویش اذهان عمومی خواهد شد.

سهم خواهی اعضای شورای شهر از جمله معضلات شورای چهارم بود

وی به برخی معضلات شورای شهر اهواز اشاره کرد و گفت: سهم خواهی اعضای شورای شهر، دخالت در عزل و نصب ها، دخالت در استخدام ها و طرفداری بیجا از پیمانکاران همواره از معضلات شورای چهارم اهواز بود.

سهم خواهی اعضای شورا، عملکرد شهردار را تضعیف کرد

علی ناصری تصریح کرد: یکی از معضلات ما در شورا، وجود عناصر نامطلوب در برخی پست‌های شهرداری بود که موجب مخالفت برخی اعضای شورای شهر شده بود. در این باره نباید تقصیر را تنها به گردن شهردار انداخت چون سهم خواهی عده ای از اعضای شورای شهر باعث شد تا شهردار نتواند افرادی را که به لحاظ تخصص و تعهد لیاقت دارند در راس امور قرار دهد و کار بهتر پیش برود.

وی یادآور شد: برای انتصاب افراد در پست‌های مختلف شهرداری باید شاخص تعریف کنیم تا شهردار با رعایت این شاخص‌ها، افراد را بر پست ها بگمارد. باید برای انتخاب پست ها به شاخص ها تکیه کنیم و از انتخاب افراد و تحمیل آن ها به شهردار خودداری کنیم. این موضوع از سوی طرفین رعایت نشد و باعث شد برخی مدیران شهرداری دستگیر شوند و مشکلاتی پیش بیاید.

انتقاد برخی اعضای شورای شهر به خاطر  گرفتن امتیاز بود

عضو شورای چهارم شهر اهواز برخی انتقادها را هم در راستای سهم خواهی اعضا دانست و گفت: برخی افراد در حضور خبرنگاران از شهردار انتقاد می کردند و خبرنگار فکر می کرد که این فرد مخالف شهردار است و از عملکرد شهردار انتقاد می کند در حالی که مسئله چیز دیگری بود. در پس پرده همین فردی که از شهردار انتقاد و به او حمله کرده با او به تعامل می‌رسد تا با گرفتن امتیازاتی از او انتقاد نکند. این امر خیانت است و این دخالت‌ها مفسده است.

وی افزود: برخی اعضای شورای شهر با حمایت نا بجا موجب می شوند پیمانکاری بدون داشتن صلاحیت ها و شایستگی های لازم و از کانال‌های ویژه‌ یک پروژه را بگیرد که این دخالت‌ها مصداق خیانت است و باید برای برطرف کردن آن ها گام برداریم.

کاهش فاصله بین مناطق حاشیه و برخوردار تر یک عزم ملی را می طلبد

علی ناصری درخصوص عملکرد شورای چهارم در مناطق محروم بیان کرد: حاشیه نشینی یکی از معضلات شهر اهواز است که به دلیل شرایط خاص دوران جنگ و مهاجرت از شهرهای مرزی و مناطقی مثل دشت آزادگان به وجود آمد و تاکنون تاکید نماینده ولی فقیه، استاندار و مسئولان هم بر رسیدگی به مناطق کم برخوردار بوده است. در این موضوع همه اعضای شورای شهر اتفاق نظر داشتند و توانستیم یک سری اقداماتی را انجام دهیم ولی محرومیت‌ها به حدی زیاد است که بدون حمایت دولت قابل رفع نیست.

وی ادامه داد: از یک سو، وسعت محرومیت ها، دیگر کارهای شهرداری را تحت الشعاع خود قرار داده است و از سوی دیگر، برخی فعالیت ها در مناطق حاشیه‌ای به ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر مانند سازمان آب و فاضلاب آب و برق یا دیگر نهادها بر می گردد؛ با این حال در مناطقی مثل ملاشیه، عین دو، گلدشت، سیاحی، سلیم آباد، علی آباد و زرگان اقدامات زیادی انجام دادیم.

معنا ندارد عضو شورای شهر تنها از منطقه ای که رای داشته حمایت کند

عضو شورای چهارم اهواز از عملکرد منطقه ای برخی اعضا انتقاد کرد و گفت: برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که چون رای آن ها از مناطق حاشیه ای بوده است، دفاع شان هم تنها باید از این مناطق باشد در حالی که ما نماینده همه شهروندان هستیم. این موضع‌گیری‌ها اشتباه است و معنا ندارد عضو شورای شهر تنها از منطقه ای که رای داشته است حمایت کند.

وی افزود: عده ای می‌گویند مناطق مثل کیانپارس یا زیتون امکانات ویژه دارند در حالی که این مناطق با مشکلات خاص خود از جمله فاضلاب، آسفالت خیابان ها، ترافیک و پارکینگ دست و پنجه نرم می‌کنند و منصفانه نیست که تمام عوارض این مناطق را در حاشیه خرج کنیم. ناصری تاکید کرد: کاهش فاصله بین مناطق حاشیه و برخوردار تر یک عزم ملی را می طلبد و به بودجه ای ملی نیاز دارد.

عدم نقدینگی دولت دلیل عدم تکمیل پروژه قطار شهری است

نایب رییس شورای چهارم شهر اهواز در پاسخ به این پرسش که چرا پروژه قطار شهری اهواز پس از چهار سال به سرانجام نرسید، اظهار کرد: ایرادات زیادی به شرکت پیمانکار این پروژه وارد بوده است و حتی عده ای گفتند منتظر تکمیل پروژه توسط کیسون نباشید. از سوی دیگر، آورده دولت و شهرداری اهواز در پروژه قطار شهری ۵۰-۵۰ بوده است ولی دولت به دلیل مشکلات نقدینگی اش نتوانست سهم آورده اش را تامین کند و ما نتوانستیم به موقع این ۵۰ درصد را تزریق کنیم. 

وی در واکنش به این موضوع که دولت شهرداری را عامل عدم تکمیل پروژه می داند، گفت: هر جا که شهرداری نقدینگی نداشته، آورده اش زمین بوده است. ما سهم خودمان را از طریق زمین تامین کردیم ولی دولت به دلیل کمبود بودجه نتوانست بودجه را تزریق کند و پروژه ناتمام ماند. ما تلاش زیادی کردیم تا فاز نخست مترو را از فرودگاه تا نادری یا دانشگاه شهید چمران افتتاح کنیم ولی این کار صورت نگرفت و شرمنده مردم اهواز شدیم.

ناصری یادآور شد: تکمیل پروژه قطار شهری اهواز قطعا کمک دولت را می طلبد چون با توجه به وضعیت کنونی شهرداری اهواز، بدون حمایت دولت متروی اهواز به سرانجام نخواهد رسید.

باید به فکر سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهر باشیم

وی به اهمیت حضور سرمایه گذاران در اهواز و تاثیر آن بر توسعه شهر اشاره کرد و اذعان داشت: اگر بخواهیم ظاهر شهر اهواز عوض شود و بحث مترو و مسائل دیگر حل شود باید به فکر سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهر باشیم.

علی ناصری گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان، نحوه برخوردها و چتر امنیتی موجود، سرمایه‌گذار رغبت ندارد در این شهر سرمایه گذاری کند بنابراین باید یک سری تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاری در اهواز قائل شویم و کار را برای سرمایه‌گذار آسان کنیم و امیدوارم به جایی برسیم که در فرودگاه و معابر ورودی شهر اهواز بنویسند " برای پولدار شدن، در اهواز سرمایه گذاری کنید"

وی افزود: مشکلات زیادی در شهر اهواز وجود دارد که باعث می‌شود سرمایه‌گذار رغبت به سرمایه‌گذاری در این شهر نداشته باشد لذا باید برای ترغیب و تشویق سرمایه گذار چاره‌جویی کنیم، ریسک پذیری سرمایه‌گذار خصوصی را پایین بیاوریم و کیفیت سرمایه گذاری در اهواز را نسبت به شهرهای دیگر مانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز بالاتر ببریم. باید مهاجرت ها و عدم سرمایه‌گذاری در اهواز را از طریق عقلای استان حل کنیم و با برگزاری سمینارها موضوع بررسی شود.

آوردن شهردار غیربومی ظاهرسازی است

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار اخباری در رابطه با رایزنی های شورای پنجم اهواز برای انتصاب شهردار غیربومی ، گفت: آوردن شهردار کلانشهرهایی مانند شیراز و اصفهان و عکس گرفتن با آن ها و پخش آن در فضای مجازی برای قانع کردن و انحراف افکار عمومی است. 

وی ادامه داد: احتمال می‌دهم آقایان روی گزینه بومی توافق کرده اند ولی این کارها را برای افکار عمومی انجام می‌دهند چون پشت پرده خبر می‌رسد که آن ها با یک شهردار بومی به توافق رسیده اند پس این کارها ظواهر امر و برای خوراک خبری و تبلیغات برای مردم است.

ناصری خاطرنشان کرد: به نظرم شورای پنجم می‌خواهد بگوید برخلاف شورای چهارم که با نشست های شبانه و با زد و بند شهردار انتخاب کرد، با شهردار کلانشهرها تبادل نظر و غربال کرده ایم و در آخر به یک شهردار بومی رسیده ایم. 

این تفکر، تفکر غلطی است که شهردار غیر بومی توانمندتر است

وی درخصوص مزیت شهرداران غیربومی نسبت به شهرداران بومی، اذعان داشت: این تفکر، تفکر غلطی است که شهردار غیر بومی توانمندتر است. ما شهرداران بومی توانمندی داریم که عملکرد خوبی هم داشته اند. هاشمی زاده از جمله شهرداران بومی بوده است که با 185 هزار رای فرا جناحی سکان شهرداری اهواز را به دست گرفت. 

ناصری بیان کرد: اگر یک شهردار غیر بومی انتخاب شود و شورا بخواهد اشتباهات قدیمی را مرتکب شود و اجازه ندهد دست شهردار باز باشد و او را در تنگنا قرار بدهند، باز هم شهردار در مقابل آن ها می ایستد و تنش ها ایجاد می شود لذا نخست باید شورا رفتارش را اصلاح کند و اگر اشکالاتی در آن وجود دارد، آن را در چارچوب وظایف خود رفع کند.

مسائل انتخابات شورای شهر اهواز به دلیل بی تدبیری بود

علی ناصری عضو شورای چهارم اهواز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات شورای پنجم اهواز ، گفت:  مسائل و قضایایی که در بحث انتخابات شورای شهر اهواز پیش آمد، به دلیل بی تدبیری بود. 

علی ناصری در گفتگو با خبرنگار شوشان افزود: یکی از بی تدبیری ها این بود که نزدیک انتخابات فرمانداری اهواز تغییر کرد که با وجود ایرادات ، یک انتخابات را سالم و شفاف برگزار کرده بود. این کار یا عمدا صورت گرفت یا بی تدبیری بود. 

وی گفت: بدون شک در انتخابات شورای شهر اهواز تخلف گسترده صورت گرفته است زیرا مدارک و اسناد دال بر این تخلف وجود دارد. به همین دلیل پرونده ای درخصوص تخلف در انتخابات شورای شهر در شعبه ۱ بازپرسی مجتمع قضایی باهنر تشکیل شد و ۵۰ نفر از کاندیداهای معترض در این خصوص از فرمانداری، هیئت اجرایی و هیئت نظارت بر انتخابات شکایت کردند که در حال رسیدگی است .

مسئولان به تخلف در شورای شهر معترف هستند

 ناصری با اشاره به پافشاری عده ای بر عدم ابطال انتخابات ، گفت: فرماندار به این تخلف اعتراف کرده است و نمایندگان هیئت نظارت استان هم بیان می‌کنند که تخلف گسترده صورت گرفته و باید انتخابات باطل می شد. هیئت اجرایی اتفاق نظر دارند که اسناد دال بر تخلف در انتخابات شورای شهر به شکل مکتوب وجود دارد ولی پافشاری برخی در استان این است که به هیچ وقت نباید انتخابات باطل شود زیرا مشکل ایجاد می‌کند و فضای استان را به سمت امنیتی شدن پیش می‌برد. وی ادامه داد: تخلف در انتخابات مردم را بی انگیزه می کند و در انتخابات آینده افراد مومن و خدمتگزار واقعی برای کاندید شدن نمی‌آیند و تنها کسانی که اهل زد و بند هستند ورود می‌کنند. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار