اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
روایت پاپی زاده رییس مجمع نمایندگان خوزستان از دو روز پر التهاب در مجلس / پاپی زاده در گفتگو با شوشان : برخی مسئولین برای جلسه نمایندگان خوزستان با بیطرف وساطت کردند / تعیین یک کمیته برای تهیه متن سخنرانی مخالفان بیطرف / متن سخنرانی نماینده ارومیه را نمایندگان خوزستان تهیه کردند / نمایندگان لیست امید خوزستان فراجناحی عمل کردند و به بیطرف رای ندادند
همین کافی بود تا رایزنی ها را فشرده تر دنبال کنیم و حتی با لاریجانی برای رای نیاوردن بیطرف وارد صحبت شویم.


شوشان: عباس پاپی‌زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفتگو با شوشان ، گفت:  خوزستان سالهاست که زخم خورده سیاست های غلط وزارت نیرو است، یکی از دلایل این تصمیم های اشتباه این است که مسئولین وزارت نیرو اکثرا از فلات مرکزی انتخاب می شوند و این انتخاب ها تناقض منافع ایجاد می کند.

دست درازی به حوزه های آبی دیگر استان ها

پاپی زاده ادامه داد: افرادی با نگرش محلی در مناصب ملی قرار می گیرند و به دنبال تغییر و تحول در زادگاه خود هستند. این نوع نگاه مدیریتی باعث شده است که به منابع آبی نگاهی جامع و بر اساس طرح آمایش سرزمین آبی که باید انجام شود ، نداشته باشند. این مدیران توجهی به پتانسیل های محیطی در بحث جانمایی صنایع آب بر، قابلیت های کشاورزی و .. ندارند و تنها به این فکر می کنند که با دست درازی به حوزه های آبی دیگر، زادگاه خود را به آمال و آرزوهایش برسانند.

خوزستان تاوان تصمیمات اشتباه مدیریتی را می دهد

نماینده مردم دزفول در مجلس اضافه کرد: برخلاف کشورهای پیشرفته که موضوع انتقال آب رد شده است و هر منطقه را با توجه به توانایی هایی که دارد مدیریت می کنند، در ایران با لابی و فارغ از استعدادهای محیطی برنامه ریزی ها صورت می گیرد. مثلا قسمت اعظم فولاد که در استان اصفهان است برای حاشیه خلیج فارس و هرمزگان برنامه ریزی شده بود که به دلیل اعمال نفوذ مسئولین وقت، به اصفهان منتقل شدند و تاوان این جا به جایی را حوزه کارون و دز و برهم خوردن توازن منطقه ای و اکوسیستم داده است.

جلسات فشرده مجمع نمایندگان با وزرا 

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس بیان کرد: خوزستان زخم خورده این تصمیم های غلط بود و ما تصمیم گرفتیم تا دغدغه مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری را به سرانجام برسانیم و برای رسیدن به این هدف نمایندگان در کنار هم ماندند. هم زمان با تغییر دولت و انتخاب کابینه با اکثر وزرای پیشنهادی ( 14 جلسه با 14 وزیر) جلسه برگزار کردیم که در صورت رای آوری دغدغه های استان را در نظر داشته باشند و یکی از این موضوعات مربوط به حوزه آب وزارت نیرو، برق و آب بوده است.

وی ادامه داد: وقتی که متوجه شدیم بنا است بیطرف تئوریسین انتقال آب با آن سابقه مدیریتی ( طرح انتقال آب قمرود، کوهرنگ 3، بهشت آباد ،سد گتوند و ..) به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی شود، به دولت اعلام کردیم که گزینه مورد نظر را عوض کند ولی دولت قبول نکرد. لذا قرار گذاشتیم که در مجلس نظر و اراده مردم خوزستان را اعمال کنیم.

درخواست برای نشست با مجمع نمایندگان خوزستان

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس اولین قدم در رسیدن به هدف را وحدت نمایندگان استان دانست و افزود: در اولین قدم در مجمع موضوعات و اولویت بندی ها مشخص شد و با نظر مجمع نحوه ورود به مسائل را مشخص کردیم. در این بین وزیرپینهادی نیرو درخواست های متعددی برای جلسه با مجمع نمایندگان خوزستان داشت که به خاطر کارنامه عملکردی آن را رد کردیم و بعد از وساطت معاون اول رئیس جمهور و چند نفر از وزرا مشروط به پذیرش شروط خوزستان و چهارمحال بختیاری جلسه اضطراری را برای ارائه برنامه بیطرف ترتیب دادیم.

شروط مجمع نمایندگان در نشست با بیطرف

وی در توضیح شروط بیان شده گفت: شرط مجمع نمایندگان بر این قرار بود که بحث انتقال آب از کارون و دز منتفی شود و بیطرف درصدد جبران سیاست های گذشته عمل کند. بنا را بر این گذاشتیم که اگر شرایط را بپذیرد و برای آن ضمانت اجرایی بگذارد مخالفتی با او نداشته باشیم. همچنین اعلام کردیم که وقتی در صحن مجلس برنامه های خود را ارائه می کند مخالفت خود را با انتقال آب اعلام کند و بگوید که نظر استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری را در بحث های انتقال آب پذیرفتم.

هماهنگی با نمایندگان سایر استان ها برای عدم رای  به بیطرف

پاپی زاده تصریح کرد: بیطرف دوباره درخواست جلسه کرد که مجمع آن را به دلیل ندان ضمانت اجرایی جلسه اول رد کرد ، پس از آن با نمایندگان دیگر استان ها مانند استان های آذربایجان شرقی و غربی به خاطر دریاچه ارومیه، خراسان به دلیل کم شدن آب های زیرزمینی، استان همدان به دلیل پدیده جدید حفر فروچاله ها ناشی از مدیریت غلط آب و استان های چهارمحال بختیاری، کهگلویه بویر احمد و لرستان که قربانی سیاست های انتقال آب هستند صحبت کرده و یک اجماع را که از مجمع استان شروع شده بود را به وجود آوردیم.

وساطتت مسئولین را رد کردیم

نماینده مردم دزفول در مجلس ادامه داد: با نمایندگان طیف های مختلف با ادله وارد صحبت شدیم و با فراکسیون های مختلف جلساتی را برگزار کردیم، با برگزاری 10 جلسه با روسای دیگر مجمع های استانی شرایط را به نفع استان تغییر دادیم. در این دو روز منتهی به رای گیری ارتباطات را گسترده تر کردیم و حتی وساطت جهانگیری، هیات رئیسه مجلس و برخی از وزرای پیشنهادی را برای همراهی با بیطرف را به دلیل ندادن ضمانت اجرایی نپذیرفته و رد کردیم.

تعیین کمیته ای برای تهیه متن سخنرانی مخالفان بیطرف

پاپی زاده از تعیین کمیته ای برای تهیه متن سخنرانی مخالفان بیطرف صحبت کرد و افزود: یک کمیته قوی متشکل از دو کارشناس آب، دو کارشناس خبره محیط زیست و دو نفر از معاونان سابق وزیر نیرو تشکیل دادیم که متن های مورد نیاز برای سخنرانی را تهیه کند. بعد از رای گیری برای سخنرانی مخالفان نام مختار نماینده آبادان و یک نفر دیگر از نمایندگان انتخاب شد، با مختار صحبت کردیم تا وقت سخنرانی خود را نصف کند و آن را در اختیار قاضی پور نماینده ارومیه قرار دهد، وقت نماینده مخالف دیگر را هم تقسیم کردیم تا قوامی نماینده خراسان بخشی از معضلات را بیان کند. بدین ترتیب توانستیم استان های دیگر را هم درگیر رای منفی به بیطرف کنیم.

متن سخنرانی هر 4 نماینده را آماده و در اختیار آنها قرار دادیم

وی ادامه داد: توسط همان کمیته متن سخنرانی هر 4 نماینده را آماده و در اختیار آنها قرار دادیم و علی رغم تمایل بیطرف به برگزاری جلسه و پذیرش و اعلام شروط، هم زمان تقسیم کار و ساماندهی سایر نمایندگان مخالف را انجام دادیم که هر کدام در کدام محور و موضوع فعالیت کنند. بنا را بر این گذاشتیم که موضوعات و چالش های مختلف کل کشور را برای همراهی مجلس در نه گفتن به بیطرف بیان کنیم، برای نمونه از قوامی نماینده خراسان خواستیم تا تبعات سد سازی ترکیه و خشک شدن تالاب ها را در تکمیل صحبت های مختاری بیان کند.

با لاریجانی برای رای نیاوردن بیطرف مشورت کردیم

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس اضافه کرد: بنا به توصیه جهانگیری قرار بر این شد که بیطرف در برنامه های خود مخالفت بر هرگونه انتقال آب غیر شرب بین حوزه ای را اعلام کند، بیطرف نیز اشاره ناقصی به این موضوع کرد اما در ادامه صحبت های خود انجام پروژه قمرود که بیست سال پیش انجام داده بود را افتخار دانست و از بین رفتن 4 روستا در مقابل انتقال آب را ناچیز شمرد. همین کافی بود تا رایزنی ها را فشرده تر دنبال کنیم و حتی با لاریجانی برای رای نیاوردن بیطرف وارد صحبت مشورت شویم

نمایندگان لیست امید خوزستان فراجناحی عمل کردند و به بیطرف رای ندادند

پاپی زاده تقسیم کار نمایندگان را تا مرحله رای گیری ادامه دار توصیف کرد و افزود: تقسیم کاری صورت دادیم که هر کدام از نمایندگان خوزستان، چهارمحال بختیاری و لرستان مامور رایزنی با چه تعداد از نمایندگان در هنگام رای گیری باشند. با چنین برنامه ای توانستیم جلوی ورود بیطرف را به هیات دولت بگیریم. درست است که لیست امید از بیطرف اعلام حمایت کرد ولی نمایندگان لیست امید استان فراجناحی عمل کردند و با مجمع هم نظر بودند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس بیان کرد: در حال حاضر نماینده های مجلس به خوزستانی ها تبریک می گویند چرا که وزیر خوزستانی رای بالایی را کسب کرده است و وزیری که با او مخالفت کرده بودیم رای لازم را کسب نکرده است. مجمع نمایندگان خوزستان در این مورد توانست وحدت خوبی را به نمایش بگذارد و آن را به دیگر استان ها سرایت دهد. الان چشم نماینندگان به مجمع خوزستان برای پیگیر مباحث ملی مانند ریزگردها و .. است.

رای نیاوردن بیطرف نمادی از قدرت مجمع نمایندگان 

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس رای نیاوردن بیطرف را نمادی از قدرت مجمع نمایندگان استان دانست و افزود: وزیرانی که به ما توصیه کوتاه آمدن می کردند متوجه قدرت نمایندگان استان و جدی بودن موضوع شدند. به دولت توصیه می کنیم به خاطر همگرایی و رفع مشکلات مردم خوزستان و مدیریت آب کشور وزیری را انتخاب کند که سیایت های گذشته را جبران کند و در طرح های انتقال آب بازنگری داشته باشد. قرار شد در این زمینه یک جلسه با دولت داشته باشیم و شروط را با آنها در میان بگذاریم.

وی تاکید کرد: از ظرفیت نماینده های مجمع راضی هستیم و از همه کسانی که دغدغه مند برای منافع کشور و این وحدت در استان تلاش کردند تشکر می کنم، امیدورام که در ادامه روند شاهد این همدلی و اتحاد باشیم. لازم به ذکر می دانم که هیچ جلسه ای خارج از مجلس با بیطرف نداشتیم و جلسات در حضور اکثریت نمایندگان مجمع در مجلس برگزار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار