اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴
الباجی نماینده اهواز : سد کرخه مانع ورود آب به زمین های حاصلخیز شده است / بی طرف بدون توضیح از کنار مشکلات سد گتوند عبور کرد / زمانی خوزستان حرف اول را در تولید خرما می زد / نخلستان های خرمشهر ، آبادان و شادگان در حال از بین رفتن است
خوزستانی که اقتصاد کشور را تامین می کند و نفت و گاز و پتروشیمی آن در خدمت کشور است،نباید مردمش در بی آبی و بی برقی به سر ببرند...
 


نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل عدم اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی نیرو احداث سدهایی همچون سد گُتوند در خوزستان بود که در دوره وزارت وی ساخته شد و با وجود میلیاردها تومان هزینه امروز تبدیل به کوه نمک شده است.

جواد کاظم‌نسب الباجی در گفت‌وگو با خانه‌ ملت، با اشاره به عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو و مخالفت نمایندگان استان خوزستان با وی گفت: یکی از دلایل این عدم اعتماد احداث سدهایی همچون سد گتوند در خوزستان بود که  در سال های گذشته و در دوره وزارت "بیطرف" اتفاق افتاد و با اینکه میلیاردها تومان برای آن هزینه شد  اما امروز تبدیل به سد نمک شده است.

 نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی افزود: برای احداث این سد،بدون برنامه ریزی کارشناسی لازم تمام پول بیت المال را هزینه کردند؛اما نتیجه آن به اندازه ای که برای آن هزینه شد، نبود.

انتقال آب از سرشاخه های کارون هورالعظیم را خشک کرد

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در این رای اعتماد مورد توجه نمایندگان قرار گرفت، انتقال آب از سرشاخه های کارون به مناطق دیگر و بدون گرفتن مجوز زیست محیطی و بدون درنظر گرفتن سرنوشت آبی استان خوزستان بود که با این انتقال،امروز هورالعظیم و هور شادگان در این استان در حال خشک شدن است.

 هفت کانون ریزگرد داخلی و در مجاورت اهواز است


این نماینده مجلس دهم افرود:عده ای می گویند کانون های ریزگردها منشا خارجی دارد،در صورتی که هفت کانون ریزگرد در داخل کشور و در مجاورت اهواز وجود دارد که این هفت کانون زمین های حاصلخیز مُسطحی هستند که اگر آب داشته باشند، به جای اینکه تولید خاک کنند، می توانند تولید محصول کشاورزی کنند.

وضعیت آب، برق و فاضلاب خوزستان اسفناک است

وی با بیان اینکه مسئله بعدی، وضعیت اسفناک آب ، برق و فاضلاب خوزستان است، تصرح کرد: خوزستانی که اقتصاد کشور را تامین می کند و نفت و گاز و  پتروشیمی آن در خدمت کشور است،نباید مردمش در بی آبی و بی برقی به سر ببرند و ریزگردها  زندگی عادی آن ها را مختل کند.

سد کرخه مانع ورود آب به زمین های حاصلخیز شده است

کاظم‌نسب الباجی ادامه داد: سدهای کلان در این منطقه از جمله سد کرخه مانع ورود آب به زمین های حاصل خیز شده است؛در حالی که ما اگر شعارمان اقتصاد مقاومتی است،با وجود اراضی حاصلخیز با وسعت بیش از اندازه و تامین آب مورد نیاز کشاورزی  از کرخه، کارون و دز بهترین زمینه اشتغال در خوزستان وجود دارد؛اما امروز با بی برنامگی و سدسازی های غیراصولی این زمین ها خشک شده که این بی برنامگی ها باعث شد که وزیر پیشنهادی نیرو نتواند در مجلس رای لازم را بدست آورد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: ما در سه جلسه در مجمع نمایندگان استان با وزیر پیشنهادی نیرو صحبت کرده و از وی خواستیم که به دلیل ایجاد عدالت آبی در کشور از برنامه های گذشته خود صرف نظر کنید و بر اساس مجوزهای زیست محیطی و برنامه های کارشناسانه، آب شرب،آب کشاورزی و آب صنعت استان هایی که دچار بحران آب هستند، تامین شود.

انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان در دستورکار قرار گیرد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه تصریح کرد: همچنین در ادامه این جلسه به " بی طرف" اعلام کردیم که می توانید با استفاده از دستگاه های پیشرفته آب شیرین کن از دریای عمان و خلیج فارس آب را شیرین کرده و به مناطق کم آب انتقال دهید چرا که در کشورهای حوزه خلیج فارس شاهد این اقدام هستیم؛اما متاسفانه وی با ما همراهی نکرد و ما نیز مجبور شدیم  که به ایشان رای منفی دهیم.

بی طرف بدون توضیح از کنار مشکلات سد گتوند عبور کرد

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این مشکلات نه تنها در خوزستان که در دریاچه ارومیه و در سدهای دیگر نقاط و به ویژه غرب و جنوب کشور اتفاق افتاده است؛اما در خصوص این مشکلات " بی طرف" نتوانست ما را قانع کند به طوری که مسئله سد گتوند را تشریح نکرده و سریعا از آن عبور کرد، در رابطه با ریزگردها و گردو خاک های موجود صحبتی نکرد وعلل و عوامل آن را بیان نکرده و همچنین در خصوص انتقال آب کوهرنگ 1، 2 و 3  توضیحی ارائه نداد.

 زمانی خوزستان حرف اول را در تولید خرما می زد

کاظم‌نسب الباجی افزود: زمانی در خوزستان حرف اول را در تولید خرما می زدیم اما امروز نخلستان های خرمشهر ، آبادان و شادگان در حال از بین رفتن است و آب خلیج فارس به کارون برگشته و باعث از بین رفتن نخلستان ها شده است.

وی همچنین درخصوص این که وزیر بعدی باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند رای اعتماد نمایندگان  را بدست آورد، گفت: البته ما راضی به این کار نبودیم و چون خود را حامی دولت می دانیم؛می خواستیم که تمام وزرای پیشنهادی رای بیاورند،ولی ما در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو خود سرانه عمل نکردیم بلکه سه جلسه با وزیر پیشنهادی  برگزار کردیم اما نتیجه نگرفتیم.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صحبت ما با وزیر آینده این است که همه جوانب را در نظر بگیرد و عدالت پیشه کند و از وضعیت انتقال آب اطلاع داشته باشد و برنامه داشته باشد چراکه مطمئنا کسی که توانایی، علم و نظر وسیعی داشته باشد، می تواند وزیر موفقی باشد.

چیتچیان نتوانست بحران بی آبی و بی برقی کشور  را مدیریت کند

این نماینده مجلس دهم در رابطه  با عملکرد حمید چیت چیان در وزارت نیروی دولت یازدهم گفت: متاسفانه آقای چیت چیان نیز بسیارضعیف عمل کرد و نتوانست بحران بی آبی و بی برقی خوزستان را مدیریت کند و ضمن اینکه وی در طول دوره وزارت خود ضعیف عمل کرد،مدیران استانی این وزارتخانه به ویژه مدیران آن در خوزستان نیز بسیار ضعیف تر عمل کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار