اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان گفت: با احداث 2 سد سلولی در پایین دست رودخانه بهمنشیر تا پنج سال آینده چالش بی آبی در زمین های کشاورزی منطقه برطرف خواهد شد
شوشان خرمشهر :  به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز شنبه در نشست شورای کشاورزی استان خوزستان که در فرمانداری آبادان برگزار شد افزود:با تامین اعتبارات مورد نیاز توسط جهاد نصر، مشکل برق سیستم های پمپاژ آب در منطقه جنوب خوزستان برطرف خواهد شد تا برق رسانی پایدار شود.
وی با اشاره به مشکل کم آبی در نخیلات منطقه جنوب خوزستان اظهار داشت:سازمان آب و برق استان خوزستان موظف است آب پایین دست و نخیلات این منطقه که از معضلات جدی به حساب می آید را تامین کند تا محصول کشاورزان از بین نرود.
استاندار خوزستان گفت:البته با احداث 2 سد سلولی در پایین دست رودخانه بهمنشیر تا پنج سال آینده چالش بی آبی در زمین های کشاورزی منطقه برطرف خواهد شد.
شریعتی افزود:در خوزستان عده ای مجوز های آب و برق و غیره را با مجوز کشاورزی، دامپروری و آبزیان دریافت می کنند اما به جای کار از رانت مجوزها استفاده می کنند که اگر تا یک ماه آینده برنامه ای نداشته باشند برای ایجاد اشتغال بیشتر مجوزها لغو و به متقاضیان جدید داده خواهد شد.
استاندار خوزستان گفت:با توجه به اینکه سال تولید و اشتغال است، وظیفه دولت آماده سازی بستر مناسب برای سرمایه گذاران حقیقی است.
وی تصریح کرد:نخیلات کشاورزان منطقه جنوب خوزستان در جنگ تحمیلی آسیب جدی دیده اند و با توجه به اینکه وجود آنها امنیت پایدار را برای کشور رقم می زند از طریق پمپاژ آبرسانی و تعمیر لوله ها به آنها کمک می شود.
شریعتی افزود:جهاد نصر تا پایان سال جاری تا سقف هشت هزار و 900 هکتار برای زمین های کشاورزی و احیاء آنها اقدامات لازم را انجام دهد.
وی اظهار داشت:بیمه، محصولات کشاورزی خسارات مربوط به ریزگردها و گرمای هوا را به کشاورزان پرداخت نمی کند که در این راستا رایزنی هایی با بیمه انجام شده و به زودی برای اصلاح طرح بیمه اقدام لازم انجام می شود.
استاندار خوزستان با اشاره به تردد قایق های 75 اسب بخار گفت:طبق مصوبات شورای امنیت کشور استفاده از این قایق ها ممنوع اعلام شده ولی با اختیاراتی که استانداری دارد در شورای تامین استان مصوب کردیم صیادانی که مجوزهای قانونی را اخذ کرده اند می توانند برای شناورهایشان از این موتورها استفاده کنند.


نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:به رغم دستورات مکرر روسای جمهوری از سال 93 تا کنون مبنی بر تامین آب در 447 هکتار از مزارع پرورش ماهی و 58 تعاونی در آبادان، این دستورات اجرایی نشده است.
جلیل مختار افزود:وزیر جهاد کشاورزی دستور احداث 100 کیلومتر لوله کشی برای آبرسانی از اروندرود به زمین های کشاورزی و تخصیص اعتبار برای خرید 500 دستگاه موتور پمپ از منابع مالی استان را صادر کرد، ولی جهاد نصر و جهاد کشاورزی هنوز در این خصوص اقدامی نداشته اند.
وی تصریح کرد:کشاورزانی که با تکیه بر توان و داشته های شخصی اقدام به خوداجرایی در آباد کردن زمین های خشک و بی استفاده کردند،نیازمند استفاده از بسته های تشویقی و حمایتی هستند که امیدواریم استانداری و وزارت جهاد کشاورزی این مهم را در نظر بگیرند.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت:در هر ثانیه، 45 متر مکعب از آب اروندرود و بهمنشیر بدون استفاده به دریا روانه می شود در صورتی که می توان برای توسعه کشاورزی در منطقه حداقل پنج متر مکعب آن استفاده شود.
مختار افزود: طبق مصوبه ای که وزارت نیرو داشت، 120 متر مکعب آب باید به پایین دست بهمنشیر روانه شود که در حال حاضر تنها 50 مترمکعب به زمین های پایین دست بهمنشیر سرازیر می شود و جا دارد سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در این امر تدابیری اتخاذ کنند.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزایش نرخ بیمه نخیلات را ناعادلانه خواند و گفت:امسال بیمه نخیلات به 28 هزار ریال رسید که نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش داشت و پرداخت این هزینه برای هر نخل از سوی کشاورزان سخت است و سبب شده بسیاری از نخلداران محصولشان را بیمه نکنند.


معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز در این نشست گفت:آبادان با پتانسیلی که در اراضی کشاورزی قبل از جنگ تحمیلی داشت از سابقه درخشانی در امر تولید و صادرات خرما برخوردار بود.
عزیزالله شهبازی اظهار داشت:شهرستان آبادان با هشت میلیون اصله نخل با 190 هزار تن برداشت سالانه موقعیت مناسبی در کشاورزی کشور داشت که متاسفانه بخش اعظمی از آن از بین رفته است.
وی با اشاره به اینکه استان خوزستان در منطقه نیمه خشک کشور قرار دارد گفت:این منطقه بعنوان منطقه ای در منتهی الیه خلیج فارس به شمار می رود که آبهای شیرین سرازیر شده به این خلیج در مراحل پایانی و با کیفیت نامطلوب به ما می رسد که منجر به تغییر اکوسیستم در منطقه گردیده است.
شهبازی گفت:هر چند با عملیانی شدن احداث سدهای پایین دست در رودخانه بهمنشیر و نهرهای اروند رود، موجب ترغیب و تشویق مردم و کشاورزی در جهت بالا بردن کیفیت دریافت آب شده است.
شهبازی با اشاره به تک محصولی بودن کشاورزی آبادان اظهار کرد:الگوی کشت شلتوک در مساحت 40هکتار در منطقه در حال انجام است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار