شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
سیاه‌بازی در نمایش‌های آیینی سنتی نیز روایت همین فرهنگ و سنت است که بایستی برای ما ایرانیان به یادگار بماند چرا که می‌تواند درس‌های جالبی به ما بیاموزد
کیخسرو دهقان، شاهنامه‌خوان پیشکسوت در خصوص برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در محک گفت: «آغاز جشنواره و برپایی مراسم افتتاحیه در محک حرکت بسیار زیبایی بود و افتخاری است که در آن شرکت کردم. این فرهنگ همان‌طور که بنیانگذار محک هم گفت بایستی تحت هر شرایطی حفظ و به نسل‌ها آینده و جوانان منتقل شود. از تمام دست‌اندکاران و متخصصان ارجمند این مؤسسه خیریه سپاسگزارم که چنین حمایت و خدمتی به کودکان مبتلا به سرطان و بشریت انجام می‌دهند.»

وی در ادامه با اشاره به شخصیت‌های شاهنامه و درسی که این منظومه حماسی به ما می‌آموزد، گفت: «سیاه نماد پاکی، طهارت و عصمت ایرانیان و نماد سیاوش بوده است. سیاوش، از شخصیت‌های شاهنامه به گونه‌ای توصیف می‌شود که هم رفتار و هم اندیشه‌اش پیغبرگونه بوده و کشته شدنش نیز نوعی شهادت نمایش داده می‌شود. سیاه‌بازی در نمایش‌های آیینی سنتی نیز روایت همین فرهنگ و سنت است که بایستی برای ما ایرانیان به یادگار بماند چرا که می‌تواند درس‌های جالبی به ما بیاموزد.»

دهقان همچنین با بیان اینکه امسال در هجدهمین دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در حوزه شاهنامه‌خوانی اثری برای اجرا دارد با اشاره به اشعاری از شاهنامه افزود: «در جشنواره اثری در حوزه شاهنامه‌خوانی دارم. شاهنامه همه ما را به نیکی و خوبی دعوت می‌کند. همچنین فریدون از دیگر شخصیت‌های این اثر حماسی بزرگ و جهانی به عنوان فردی کامل و خردورز معرفی می‌شود که می‌توانیم از او بخشش و عدالت و نیکی را بیاموزیم. همان‎‌طور که امروز با حضور هنرمندان جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در محک پنداره‌های نیک و بخشش شادی را جشن می‌گیریم، به فرزندان‌مان هم می‌آموزیم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار