اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
بیش از ۴۰۰ نفر از مسلمانان روهینگیا در میانمار در خونین ترین خشونت علیه این اقلیت، در اوایل شهریور ۹۶ در مینمارکشته شدند.این کشتار مسلمانان پس از آنکه شورشیان روهینگیا در میانمار به پست های پلیس و پایگاه ارتش در ایالت راخین حمله کردند صورت گرفته‌ است.بیش از ۳۸۰۰۰ نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار طی هفته گذشته از خانه و کاشانه خود آواره شده و عازم کشور همسایه بنگلادش شده‌اند.
شوشان خرمشهر:  بیش از ۴۰۰ نفر از مسلمانان روهینگیا در میانمار در خونین ترین خشونت علیه این اقلیت، در اوایل شهریور ۹۶ در مینمارکشته شدند.این کشتار مسلمانان پس از آنکه شورشیان روهینگیا در میانمار به پست های پلیس و پایگاه ارتش در ایالت راخین حمله کردند صورت گرفته‌ است.بیش از ۳۸۰۰۰ نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار طی هفته گذشته از خانه و کاشانه خود آواره شده و عازم کشور همسایه بنگلادش شده‌اند.بر اساس این گزارش صدها نفر نیز در مناطق مرزی دو کشور سرگردان و بی پناه رها شده‌اند. سیاستمداران بسیاری این مسلمانان میانمار را محکوم کرده و خواستار پیگیری شدند .

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی  مجلس با اشاره به بیانیه ۲۳۲ نماینده مجلس شورای اسلامی  در محکومیت حوادث میانمار  گفت: مجلس در این بیانیه از مجامع بین‌المللی درخواست جدی داشته تا نسبت به حوادث میانمار عکس‌العمل نشان دهند.
مسلمانان میانمار در سال ۲۰۱۲ هدف خشونت‌ های داخلی قرار گرفتند و این خشونت ها هزاران کشته برجای گذاشت . مسلمانان میانمار نیز به ناچار، برای دفاع از خود در برابر کشتار ها و حملات بودائیان و نظامیان حکومت، گروهی موسوم به «ارتش رهایی‌ بخش روهینگیا» (حرکت‌الیقین) تشکیل داده اند.

همچنین این گروه مسئولیت حملات اخیر علیه نظامیان حکومت میانمار را بر عهده گرفته اند که طی این درگیری ها حدود هفتاد نفر از نظامیان حکومت میانمار کشته شده اند. جابجایی نیرو و تجهیزات نظامی در شمال و غرب میانمار حاکی از تشدید درگیری هاست.تاکنون واکنش قاطعی از سوی سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری و همچنین حکومت های مسلمان دیده نشده است.

تقریباً تا سال ۱۷۷۴ میلادی  مسلمانان میانمار در آنجا مشکل نداشتند، در آن مقطع یک بودایی به نام بوداپایا در آن منطقه به قدرت می‌رسد و با آنها بنای ناسازگاری می‌گذارد و اجرای قوانین اسلامی را ملغی می‌کند . از آن زمان به بعد اختلافات مسلمانان با دولت شروع می‌شود و آنها  نادیده گرفته می‌شود

تبعیض‌ها تشدید می‌شود و مسئله مسلمانان میانمار به تدریج به عنوان یک معضل مطرح و کشورهای منطقه متوجه این موضوع می‌شوند و حتی به سطح بین‌ المللی نیز می‌رود و تا امروز نیز از موضوعات حقوق بشری در سطح بین‌ الملل است

در این مدت تعدادی از مسلمانان میانمار گروه‌ های چریکی تشکیل دادند و مبارزاتی هم داشتند و برخی برای اینکه از این وضعیت رها بشوند، به کشورهای هند و بنگلادش مهاجرت کردند و در آنجا زندگی می‌کنند

کشتار ۲۰۱۲ مسلمانان میانمار

اشاره به درگیری گسترده و قتل‌ عام و کشتار مسلمانان توسط بوداییان در کشور میانمار است. شروع ماجرا از آنجا بود که سه جوان مسلمان به تجاوز و قتل یک دختر بودایی متهم شدند . یک نفر از آنان پس از دستگیری، خودکشی کرد و دو تن دیگر به اعدام محکوم شدند.

جامعه مسلمانان میانمار مدعی است که دختر همراه یکی از این سه پسر فرار کرده است.حمله به یک اتوبوس مسلمانان و کشتار ده نفر آغاز سلسله وقایع بعد از آن بود . برخی گزارش‌ ها حاکی از قتل تا ۲۰۰۰۰ مسلمان در میانمار است

همچنین گفته می‌شود که نیروهای نظامی برمه به مهاجمین کمک می‌کردند و این کشتار در سکوت رسانه‌ های خبری و سازمان ملل در حال انجام می شد. به گزارش سازمان عفو بین‌ الملل بوداییان عامل کشتار، تجاوز و آتش‌ زدن هزاران خانه مسلمانان شناخته شده‌اند. دولت میانمار مانع دسترسی خبرنگاران به منطقه می‌شد

بسیاری از مسلمانان میانمار محل زندگی خود را رها کرده و به بنگلادش پناهنده شده‌ اند.بودایی‌های افراطی در حایل مردان مسلمان را قتل عام و به زنان و دختران در این کشور تعرض می‌کنند که دولت این کشور اعلام کرده که مسلمانان شهروند این کشور نیستند و عملاً فضا برای خشونت طلبان ایجاد کرده است.دولت مدعی است که اقلیت چند صدهزار نفری مسلمان متعلق به این کشور نیستند و از سوی دیگر کشورهای همسایه نیز حاضر به پذیرش این افراد نیستند.


کشتار در میانمار موج خشم مسلمانان جنوب شرق آسیا در کشورهای تایلند و بنگلادش شده است، برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که در طی حملات بودایی‌ها به بیش از 5 هزار زن مسلمان تجاوز شده است.



تاريخچه حضور مسلمانان در ميانمار

تاريخ گسترش اسلام در ميانمار به قرن اول هجري برمي‌گردد. بعد از ظهور اسلام، بازرگانان مسلمان از مسيرهاي زميني که از منطقه غربي ميانمار مي‌گذشت، به مناطق غربي چين سفر مي‌کردند. بسياري از اين افراد در منطقه آراکان ساکن شده و اولين مناطق تجمع مسلمانان را ايجاد کردند.

يکي از محققان بودائي ميانمار در اين‌باره مي‌گويد که در سال 680 ميلادي محمد حنفيه فرزند امام علي (ع) پس از عدم توفيق در خون‌خواهي امام حسين (ع)، همراه با طرف‌داران و نيروهاي خود به شرق کوچ کرد تا در سواحل آراکان به ميانمار رسيد و به ترويج اسلام در آن منطقه پرداخت. 

 

محل سکونت فعلي مسلمانان

اغلب مسلمانان در غرب ميانمار ساکن هستند.مسلمانان ميانمار که عمدتا در منطقه آراکان (راخين) زندگي مي‌کنند و جمعيتي نزديک هشتصد هزار نفر در اين استان دارند، به نام مسلمانان روهينگيا معروفند. استان راخين ميانمار اگر چه داراي اکثريت بودايي است اما عده زيادي مسلمان نيز در اين ايالت زندگي مي‌کنند.

 

 مذهب مسلمانان ميانمار و مساجد آن‌ها

اکثريت مسلمانان ميانمار سني و حنفي هستند .حدود 20 هزار شيعه در اين کشور زندگي مي‌کنند. مهم‌ترين و قديمي‌ترين مساجد ميانمار در «رانگون» پايتخت اين سرزمين بنا شده است. مسجد سوراتي، مسجد سني مغول، مسجد مانگ تولاي و مسجد شيعيان موسوم به مغول مسجد و همچنين مدرسه اميرالمؤمنين از ديگر اماکن مهم آن‌هاست.

 

 گروه‌ها مبارز مسلمان

در طول اين سال‌ها، مردم مسلمان آراکان چندين گروه آزادي‌بخش پارتيزاني و انجمن‌هاي غيرنظامي براي دفاع از حقوق خود تشکيل داده‌اند. مهم‌ترين اين سازمان‌ها عبارتند از: «جبهه ميهن‌پرستان روهينگ»، «سازمان آزادي بخش آراکان» و «سازمان رهايي‌بخش مسلمانان ميانمار». مسلمانان ميانمار داراي سازمان‌ها و انجمن‌هاي مختلف ديگري نيز هستند که مهم‌ترين آن‌ها «شوراي امور مذهبي مسلمانان»، «جامعه علماي ميانمار»، «سازمان مسلمانان ميانمار»، «اتحاديه جوانان مسلمان»، «سازمان اخوت مسلمانان» و «انجمن دانشجويان مسلمان» است.

 
محدوديت‌ها و فشارهاي دولت بر مسامانان
کنترل شديد بر فعاليت‌هاي مساجد: گرفتن آمار ازدواج؛ تمايل مردم جهت انجام قرباني در عيد قربان و نيز آمار افرادي که در مساجد به آموختن قرآن مشغول مي‌شوند
سلب حق داشتن زمين
نداشتن اجازه تحصيل و برخورداري از خدمات عمومي
خارجي شمرده شدن و نداشتن حق شهروندي
نداشتن اجازه سفر (اگر آن‌ها بخواهند از يک روستا به روستاي ديگر بروند بايد مبلغي را به عنوان ماليات به دولت بپردازند)
مورد شکنجه و حتي تجاوز قرار گرفتن زندانيان مسلمان
نداشتن اجازه تعمير و نوسازي مساجد و يا مدارس بدون مجوز دولت: هر کسي که اقدام به نوسازي اين بناها کند زنداني مي‌شود و از همين رو به مدت 20 سال است که در اين منطقه مسجد و يا مدرسه جديدي ساخته نشده است.
دادن ماليات براي ازدواج: مسلمانان بدون کسب مجوز نمي‌توانند ازدواج کنند و براي گرفتن اين مجوز هم بايد ماليات بدهند.
نداشتن اجازه سکونت در خانه هاي بتني: بايد در کلبه‌هايي که متعلق به دولت است اقامت کنند و اگر اين خانه‌ها تخريب شوند ساکنان آن زنداني مي‌شوند.
شرکت اجباري با بودائيان: اگر مسلماني قصد داير کردن فروشگاهي را داشته باشد بايد با يک بودائي شريک شود. فرد بودائي در اين شرکات هيچ سهمي را نمي‌پردازد اما از سود حاصل بهره مند مي‌شود.
نداشتن حق استفاده از خدمات اجتماعي همچون خدمات بهداشتي
ممنوعيت کار کردن در ادارت دولتي
نداشتن اجازه دفاع از خود در دادگاه: کساني که مرتکب جرم شوند مستقيما به زندان مي‌رود
 
سياست مهاجرت اجباري مسلمانان
دولت ميانمار براي رفع اختلافات و مشکلات ميان مسلمانان و بوداييان، سياست کوچ اجباري کل مسلمان روهينگيايي را از منطقه آرکان اتخاذ کرده است. به واسطه اين سياست اتخاذ شده از جانب دولت قريب به چند هزار نفر از مسلمانان آرکان به بنگلادش، تايلند ، مالزي و تعداد قابل توجهي به ديگر کشورهاي آسيايي مهاجرت کردند. در آخرين اظهار نظر رييس جمهوري ميانمار بيان شده است که چند هزار نفر از اين قوم را بايد از ميانمار اخراج کرد تا تنش‌ها پايان يابد.

موضع دولت در قبال نسل کشي
نيروهاي امنيتي ميانمار واکنشي به کشتار مسلمانان ندارند
دولت ميانمار تاکيد دارد که مسلمانان شهروند اين کشور نيستند
دولت عملاً فضا براي خشونت طلبان ايجاد کرده است.
دولت مدعي است که اقليت مسلمان متعلق به اين کشور نيستند و از سوي ديگر کشورهاي همسايه نيز حاضر به پذيرش اين افراد نيستند.
 
موضع خانم سان سوچي در قبال نسل کشي
خانم آنگ سان سوچي، برنده ميانماري جايزه صلح نوبل و مخالف دولت هم که بسيار مورد توجه آمريکايي‌هاست، درباره نسل کوشي مسلمانان سکوت کرده است.


موقعيت ميانمار:






دور جديد خشونت‌ها (نسل کشي 2012)




کلیپ فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره حوادث میانمار: کلیک کنید:  فرمایشات رهبر انقلاب درباره مسلمانان میانمار







































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار