اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
بررسی علل مرگ دانش آموزان در اردوهای دانش آموزی ( 2) / پروفسور کرم زاده نابغه ی ریاضی ایران در گفت و گو با شوشان: بی تفاوتی به نخبگان سبب مهاجرت آنان می شود / تجهیزات فنی و خدماتی وسایل نقلیه باید برابر با استانداردها باشد / مرگ در جاده ها رخداد انسانی است و صرفا مسئله نخبگان در میان نیست
چرا یک وسیله نقلیه نباید مجهز به سیستم خنک کننده قوی باشد که مجبور شود بجای روز در شب جاده ها را درنوردند؟!


شوشان: پروفسور کرم زاده نابغه ی ریاضی ایران در گفت و گو با شوشان با اشاره به حادثه درگذشت تعدادی از دانش آموزان استان هرمزگان در سانحه ی رانندگی گفت: هنگامی که بحث از یک مسله انسانی است دیگر این مسایل را تنها نمی توان مشکلات نخبگان عنوان کرد ، بلکه رخدادی انسانی است و در این ماجرا مسئله نخبگان با آدم عادی تفاوت ندارد.

وی افزود : از نگاه دیگر به مسله بنگریم. نخبگان منشا تحول و توسعه ی جامعه محسوب می شوند و فقدان آن ها باعث می شود یک ملت از خدمات آن ها محروم شود و در واقع ، مگر هر مملکت چند نخبه درون خود می پرورد؟ اگر از نخبگان علمی مراقبت نشود کشور را رها می کنند و به جاهای دیگر مهاجرت می کنند .هرچند معتقدیم نخبگان در هر سختی و شرایطی نباید سرزمین خود را رها کنند.

کرم زاده تاکید کرد : در مورد این واقعه ی تلخی که اتفاق افتاد اگر نظارت جدی و تعهد کاری صورت می گرفت شاهد این حادثه نبودیم . ضرورت داشت یک مربی و یا سرپرست  کارآزموده این دختران دانش آموز را در سفر همراهی می کرد و این سرپرست شرایط سفر را مدیریت می نمود اگر جایی لازم می دانست به راننده اتوبوس در مورد چگونگی رانندگی و یا ضرورت استراحت راننده در صورت نیاز  تذکر می داد. وقوع این حادثه نشان از نبود یک سرپرست مجرب در کنار دانش آموزان بوده است.

وی افزود:  جای تعجب است که فاصله ی چندانی بین استان هرمزگان و شیراز نبود. من شنیده ام که یکی از افراد در آن حادثه گفت می خواستیم شب هنگام حرکت کنیم که هوا خنک تر است   پرسش این است چرا یک وسیله نقلیه نباید مجهز به سیستم خنک کننده قوی باشد که مجبور شود بجای روز در شب جاده ها را درنوردند؟!

این چهره ی ماندگار علمی ایران در ادامه گفت : اگر بین نا‌وگان اتوبوس رانی کشور و اتوبوس های مسافربری که بین پایتخت و سایر استان های شمالی و مرکزی در حال ارایه خدمات هستند با اتوبوس های مسافربری خوزستان و جنوب کشور مقایسه ای صورت گیرد تفاوت بسیاری در کیفیت وسایل و تجهیزات مشاهده می کنید و این مسله در مورد وضعیت کیفیت هواپیماهایی که در مسیر اهواز فعالیت می کنند نیز وجود دارد که عمدتا درجه چهار و پنج هستند .

وی ادامه داد: در کشوری مانند ژاپن و یا هنگ کنگ که درجه حرارت گرما در آنجا حتی بالاتر از دمای خوزستان است مشاهده می شود وسایل نقلیه بسیار با کیفیت بالا مجهز به سیستم های خنک‌کننده ی هوا هستند به گونه ای که شما شدت گرما را احساس نمی کنید  بنابراین ضرورت دارد دولت نسبت به این فجایع که در جاده های کشور برای عوام و خواص جامعه رخ می دهد  توجه جدی داشته باشد و بر نامه ریزی کند.  بر اساس آمار سالانه هفت هزار تصادف در جاده های کشور رخ می دهد .

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: هنگامی که  تورهای با اهمیت با حضور افراد شاخص برگزار می شود ضرورت دارد رانندگان وسایل نقلیه افراد باتجربه باشند و نظارت بر کار رانندگان انجام شود ، می بایست در سفرهایی که بعد مسافت طولانی در پی دارد  حداقل از دو نفر راننده بهره گرفته شود مانند خلبان های هواپیما که اگر خلبان اول نیاز به استراحت داشت کمک خلبان هدایت را بر عهده بگیرد.  اتفاقا ۲۹ مردادماه در سفری به همدان برای شرکت در کنفرانس ریاضی رفته بودم در پانزده کیلومتری همدان در حالی که کنار جاده حرکت می کردیم  یک وانت بار با ماشین ما برخورد کرد. ما برای رسبدن به برنامه کنفرانس  ناچارا رضایت دادیم ، بعد متوجه شدیم این راننده چند روز در جاده ها بدون استراحت رانندگی کرده است  و موقعی که به ماشین ما برخورد کرد حدود  دو تا سه کیلومتر خواب بود!  در این سانحه رانندگی  آسیب ندیدیم ولی متاسفانه  همسرم دچار آسیب دیدگی شد.

 پروفسور کرمزاده شهنی بر نقش نظارتی مسولان استانی بر حمل و نقل برون استانی تاکید نمود و متذکر شد:  تجهیزات فنی و خدماتی وسایل نقلیه در خوزستان  باید برابر با استاندارهای لازم و در مقایسه با سایر استان ها باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار