اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
گزارش شوشان از همایش ملی نقش گردشگری در توسعه اقتصاد مقاومتی (1) / دکتر افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران: دولت در بحث گردشگری باید نقش محوری داشته باشد / شیوه مدیریت بخش گردشگری در کشور نادرست است
اگر قرار است استان از گردشگری سود ببرد، باید به قطب گردشگری تبدیل شود و قوی ترین نیروها با بودجه کافی و بهترین ساز و کارها با اختیارات ویژه به این بخش تخصیص یابد...
     


شوشان: همایش ملی نقش گردشگری در توسعه اقتصاد مقاومتی با حضور همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، فرانک موسوی مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان، جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان بخش گردشگری استان در سالن اجتماعات گیت بوستان برگزار شد.

به گزارش شوشان ، دکتر سید مرتضی افقه در همایش ملی نقش گردشگری در توسعه اقتصاد مقاومتی با بیان این که وجود نفت در کشور مانع ایجاد اشتغال مولد غیر نفتی شده است، اظهار کرد: نفت نعمتی است که نصیب کشور ما شده ولی ما با بی کفایتی کفران نعمت می کنیم. بیش از یک سده است که نفت سایه سنگین اش را بر خوزستان افکنده و بی کفایتی ما باعث شده تا نتوانیم سود این طلای سیاه را به مردم محروم استان برسانیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گردشگری فقر زدا (Pro-poor tourism) می تواند زمینه کاهش فقر و نابرابری در مناطق محروم استان در مناطق زاگرس نشین و در نقاط مرزی از طریق ایجاد اشتغال برای جوانان را فراهم کند. 

دولت در بحث گردشگری باید نقش محوری داشته باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ضرورت نقش محوری دولت در بحث گردشگری به منظور توسعه پایدار عنوان کرد: گردشگری فقر زدا یک رویکرد است و برای این که اثر کاهنده بر فقر داشته باشد باید دولتی توسعه خواه، پیش رونده و پیش برنده و برخوردار از نیروهای انسانی باانگیزه و بوروکراسی روان به شکلی هدفمند نظارت داشته باشد. 

افقه در خصوص بحث واگذاری گردشگری به بخش خصوصی گفت: کشور بدون داشتن یک دولت خوب و کارآمد نمی تواند پیشرفت کند و در نبود بخش دولتی پویا و چابک بخش خصوصی هم زمین گیر می شود. بنابراین دولت به عنوان یک بخش تاثیرگذار و متولی باید به جای واگذاری کامل بخش گردشگری به بخش خصوصی، با ورود به این بخش و تکمیل زیرساخت ها در پایه گذاری توریسم فقر زدا و کاهش فقر گام بردارد. 

وی یادآور شد: بحث خصوصی سازی که از دولت سازندگی آغاز شد و به شکلی عوامانه دنبال و بازگو شد، به شکلی نادرست به بیراهه رفته است و متاسفانه سال ها است که مدیریت های اجتماعی اقتصادی کشور با دیدگاه مهندسی اداره می شوند که کشور را به بیراهه کشانده است.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با انتقاد از شیوه مدیریت بخش گردشگری در کشور عنوان کرد: طبق آخرین آمار در سال جاری بیش از 9 میلیون ایرانی به کشورهای ترکیه و امارات و دیگر کشورهای همسایه سفر کرده اند که یکی از دلایل این امر ارزان بودن سفر خارجی نسبت به سفر داخلی به ویژه به نقاط گردشگری مثل کیش است.

دلیل عقب ماندگی خوزستان شکل رفتار و درک ما از ثروت است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز دلیل عقب ماندگی خوزستانی ها را شکل رفتار و درک شان از ثروت خواند و گفت: ما خوزستانی ها اصولا روحیه  آنتروپرونری  (کارآفرینی) نداریم و مزدبگیری را به کارآفرینی ترجیح می دهیم.  بنابراین لازم است که فرزندان مان را آموزش بدهیم و روحیه مزدبگیری آن ها را کارآفرینی تبدیل کنیم. 

وی ادامه داد: قانع بودن به وضع موجود و نداشتن روحیه تولید ثروت، دیگر ضعف خوزستانی هاست و تا زمانی که وجود داشته باشد، استان پیشرفت نمی کند و تا وقتی انسان ها توسعه نیافته باشند و برای تولید تربیت نشوند، شعارهای اقتصادی ما را به سوی توسعه نخواهد برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر نبود روحیه مولد کاری در بین شهرهای نفتی، نسبت به وضعیت این شهرها پس از اتمام نفت هشدار داد و اذعان داشت: شهرهایی مثل مسجدسلیمان، نفت سفید و هفتکل که روزی از شهرهای پیشرفته ایران بودند و با پایان یافتن نفت در آن ها مخروبه شدند و اکنون بیش ترین آمار بیکاری، خودکشی و اعتیاد را دارند، می توانند مطالعه و پژوهشی برای متخصصان علوم اجتماعی باشد.

برای پیشرفت خوزستان باید چشم بر نفت و صنایع ملی ببندیم

افقه نادیده گرفتن نفت را نخستین گام برای پیشرفت خوزستان دانست و گفت: برای پیشرفت استان خوزستان نخست باید چشم مان را بر نفت و صنایع ملی در استان ببندیم و فرض کنیم این واحدها زظیفه تأمین نیازهای کل کشور را تأمین کنند و به جای آن به توسعه سایر ظرفیت های استان ازجمله گردشگری بپردازیم.

وی ادامه داد: خوزستان در زمینه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری تفریحی، زیارتی، علمی، صنعتی، دفاع مقدس و بهداشت و سلامت دارای پتانسیل بسیار بالایی است که با دخیل کردن مردم محروم و فقیر در این مقوله می توانیم به یک توسعه پایدار برسیم.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: اگر قرار است استان از گردشگری سود ببرد، باید به قطب گردشگری تبدیل شود و قوی ترین نیروها با بودجه کافی و بهترین ساز و کارها با اختیارات ویژه به این بخش تخصیص یابد ولی از یاد نبریم که اگر در زمینه توسعه گردشگری دولت در کنار ان جی او ها و مردم نباشد، توسعه در این بخش محقق نخواهد شد.

وی افزود: باید ضمن سرمایه گذاری هدفمند، جوان ها را آموزش دهیم و افراد توانمند هر روستا و بخش محروم را به سرمایه گذار بخش خصوصی تبدیل کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار