شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸

شوشان : مدیر هماهنگی دفتر پیوند اعضاء بیمارستان گلستان اهواز گفت: زمان طلایی برای انجام پیوند عضو از افراد مرگ مغزی، تنها تا 24 ساعت است و پس از آن بافت‌ها شروع به تخریب می کنند.

دکتر عباس چنانه گفت : فعلاَ در خوزستان امکان پیوند کلیه و کبد فراهم است اما طبق برنامه‌ای که داریم قرار است به زودی بخش گستردۀ پیوند اعضاء شامل قلب، ریه، قرنیه و تمام بافت‌های قابل پیوند راه‌اندازی شود.

وی افزود: سال گذشته از حدود 45 مورد مرگ مغزی، تنها خانوادۀ 12 نفر به پیوند رضایت دادند که با توجه به آمار بالای مرگ مغزی ناشی از تصادفات رانندگی در خوزستان، لزوم اشاعۀ فرهنگ اهداء عضو بیش از پیش احساس می‌شود که البته فرهنگ خاص قومیت‌ها و همچنين وابستگی‌های عاطفی کاذب که متأسفانه محصول سریال‌های تلویزیونی است، موانع بزرگی بر سر این راه محسوب می‌شوند.

چنانه ادامه داد: سریال‌هایی که در آن بیننده به اشتباه مجاب می‌شود که بیمار پس از مرگ مغزی قابلیت بازگشت به زندگی را دارد، حال این‌که گویا در این سریال‌ها، حالت "کما" با "مرگ مغزی" اشتباه گرفته می‌شود و این موجب ایجاد امید کاذب در خانوادۀ فرد مرگ مغزی و افت آمار اهداء عضو می‌شود.

وی گفت: در حالت مرگ مغزی، ساقۀ مغز می‌میرد، ساقۀ مغز جایی است که مراکز حیاتی مغز در آن قرار دارند. ما بررسی ساقۀ مغز را توسط دستگاهی به نام T.C.D که جریان خود و علایم حیاتی را در ساقه مغز بررسی می‌کند، انجام می‌دهیم. پس از فرآیندها و آزمایش‌هایی که پزشکان فوق‌تخصص بیهوشی انجام می‌دهند، مرگ مغزی اعلام می‌گردد.

 

مدیر هماهنگی دفتر پیوند اعضاء بیمارستان گلستان اهواز تصريح كرد: از زمان اعلام مرگ مغزی، تنها 24 ساعت برای کسب رضایت خانوادۀ متوفی و انجام مراحل پیوند عضو، در اختیار تیم پزشکی پیوند عضو بیمارستان است که به آن زمان طلایی پیوند می‌گویند و اگر از این زمان بگذرد، بیمار دچار انجماد نعشی و تخریب بافت شده و ارگان‌ها غیر قابل پیوند می‌شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار