اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
کنکاشی در ماجرای تبعید قاتل کودک 8 ماهه به ایذه (1) / گفتگوی اختصاصی شوشان با نماینده مردم ایذه و باغملک / خادمی: نزدیک به ۱۸۵ تبعیدی در شهرستان ایذه زندگی می کردند / باید نگاه قضات را به شهرهای خوزستان تغییر داد
احتمالاً این فرد اصلا به ایذه تبعید نخواهد شد؛ با این حال هنوز این موضوع اتفاق نیفتاده و نباید با بزرگنمایی برای نظام ایجاد هزینه شود...


شوشان: چندی پیش بود که رای صادر شده درخصوص قتل بنیتا کودک هشت ماده تهرانی از سوی دادگاه مردم خوزستان به ویژه شهرستان ایذه را دچار شگفتی کرد و سوالاتی را برای مردم به وجود آورد. پس از پیگیری این موضوع از سوی خبرنگار شوشان نماینده ایذه ضمن ارائه توضیحاتی در این خصوص بیان کرد که شهرهای ایذه و باغملک از یک سال پیش از لیست شهرهای تبعیدی ایران خارج شده اند و به مردم ایذه نوید روزهای خوب را برای این شهرستانِ به گفته ی وی "در مسیر توسعه قرار گرفته" داد.

هدایت الله خادمی درخصوص وجود برخی شهرهای خوزستان در لیست شهرهای تبعیدی ایران اظهار کرد: به دلیل مخالفتی که همواره مناطق بختیاری با حکومت پهلوی داشتند، این حکومت برای کنترل این شهرهای دور از مرکز و مردم این مناطق با تبعید زندانیان سیاسی حضور نیروهای ساواک را در این مناطق افزایش داد؛ از این منظر، دو شهر ایذه و باغملک از پیش از انقلاب جزو شهرهای تبعیدی ایران بوده اند.

وی ادامه داد: پس از انقلاب این رویه ادامه یافت با این تفاوت که زندانیان بزهکار به این شهرها فرستاده شدند به شکلی که تا ابتدای فعالیت من به عنوان نماینده این مناطق، نزدیک به ۱۸۵ تبعیدی در شهرستان ایذه زندگی می کردند ولی با پیگیری های صورت گرفته در یک سال اخیر تعداد آن ها بسیار کاهش یافت و برخی از آن ها به شهرهای دیگر فرستاده شدند.

طرح سوال از وزیر کشور 

نماینده مردم ایذه و باغملک با بیان این که جلوگیری از تبعید بزهکاران به حوزه انتخابی اش را به عنوان یکی از اهداف اش پیگیر کرد، گفت: با ذکر دلایل، توجیهات و نامه نگاری به قوه قضاییه خواستار لغو این مصوبه شدم ولی وزارت دادگستری اعلام کرد که تنها وزارت کشور می تواند در این خصوص تصمیم بگیرد به همین دلیل از وزیر کشور طرح سوال کردم که چرا چنین تبعیدی هایی به این شهرستان فرستاده می شود و در حق مردم شهرستان ظلم می شود و در نهایت وزارت کشور پذیرفت که شهرهای ایذه و باغملک از لیست شهرهای تبعیدی خارج شوند که در میانه سال ۹۵ این امر محقق شد.

قضات با اختیار قضایی خود افراد را به ایذه تبعید می کنند

خادمی درخصوص تبعید متهم ردیف دوم پرونده بنیتا دختر هشت ماه ایرانی به شهرستان ایذه عنوان کرد: با وجود خروج نام شهرهای ایذه و باغملک از لیست شهرهای تبعیدی به مشکل دیگری برخوردیم. یکی از مصوبات مجلس دست قضات را باز گذاشته تا آن ها به هر جایی که مایلند مجرم را تبعید کنند و متاسفانه چون برخی از قضات هنوز در ذهن‌شان ایذه و باغملک وجود دارد، مجرمان را به این شهرستان تبعید می کنند.
 
برخی به جای قدردانی، بزرگنمایی می‌کنند

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بزرگ نمایی برخی رسانه ها در بحث تبعید متهم ردیف دوم پرونده بنیتا گفت: در بحث تبعید متهم به ایذه چنان بزرگنمایی هایی صورت گرفت که من را دچار حیرت کرد و با پیگیری موضوع متوجه شدم که این متهم ابتدا باید ۱۳ سال زندان برود و پس از آن یا شلاق یا تبعید برای اجرا خواهد شد و یا عفو خواهد شد. متاسفانه افراد ضد توسعه که نمی‌خواهند ایذه پیشرفت کند این موضوع را بزرگ نمایی کردند. این افراد ضد خوزستان و ضد ملی هستند و انتظار ما این بود که نیروی امنیتی شهرستان ایذه اجازه ندهد عده ای شایعات را در شهری که در مسیر توسعه قرار دارد نشر دهند.

وی افزود: احتمالاً این فرد اصلا به ایذه تبعید نخواهد شد؛ با این حال هنوز این موضوع اتفاق نیفتاده و نباید با بزرگنمایی برای نظام ایجاد هزینه شود.

خادمی با اشاره به تبعات تبعید مجرمان به ایذه گفت: تعداد زیادی از جوانان این شهرستان بیکار هستند و بعضا دیده می شود که اسلجه در دست مردم وجود دارد. از سوی دیگر نیروی انتظامی با کمبودهای زیادی روبرو است و در ساختمان های قدیمی با نیم سده عمر کار می کند همه این ها شاید فضایی ایجاد کند که فرد مجرم دوباره بزهکاری را از سر گیرد ولی اکنون در حال بهبود این روند هستیم.

وی با تاکید بر این که شهرستان ایذه در آرامش قرار دارد، بیان کرد: ایذه اکنون در مسیر توسعه قرار گرفته است و در حال حاضر 8 پروژه درمانی در این شهرستان در حال اجرا است که نسبت جمعیت اش در کشور بی نظیر است.

چشم انداز روشنی پیش روی شهرستان ایذه است

نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به طرح های عمرانی در حال اجرا در شهرستان ایذه و باغملک اذعان داشت: چهار بانده شدن جاده ایذه، و تکمیل جاده اندیکا ایذه که ۴۰ سال آرزوی مردم این شهرستان بود تمام شد. همچنین ۸ طرح آبرسانی به شهرهای باغملک، میداوود و صیدون در حال انجام است؛ ادارات آب های زیرزمینی، پلیس راه و مجتمع عالی سلامت در دانشگاه به ایذه آمدند. موزه شهرستان باستانی ایذه با همت دولت در حال راه اندازی است و خانه کشتی پس از چند سال در حال تاسیس است؛ به علاوه مجوز انتقال آب به ایذه و باغملک در حال گرفتن است و در کنار آن مجوز دانشگاه علوم پزشکی را گرفتیم و جاده های روستایی را بهبود بخشیدیم.  

وی افزود: برای نخستین بار جاده نمره یک به باغملک چهار بانده شد و دو پست برق در ایذه را اندازی خواهد شد. بیمارستان باغملک و درمانگاه صیدون در حال اجرایی شدن است و در شهر محروم آسماری که کلاس درس نداشت، بهترین مدرسه منطقه افتتاح شد.

خادمی یادآور شد: با وجود رکود اقتصادی کشور، در یک سال اخیر کارهای زیادی در شهرهای ایذه و باغملک از سوی این دولت صورت گرفته که ظرف نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهرهای ایذه و باغملک برای نخستین بار در ۳۰ سال اخیر در مسیر توسعه قرار گرفته اند. اکنون سرمایه‌گذار دارد به ایذه می آید و اوضاع به سمتی می‌رود که در مسیر توسعه قرار بگیریم و چشم انداز روشنی پیش روی این شهرستان است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار