رضا کیانی مشاور استاندار خوزستان در امور هنری در گفتگو با شوشان: نباید از زاویه انفعال ، رفع تکلیف و یا فرمایشی و بسیار سطحی به زنگ هنر در مدارس نگاه شود / تنها نباید به برگزاری جشنواره های دانش آموزی بسنده کرد / شایسته است که در مدارس درس هنر هم به صورت تخصصی و دقیق مورد عنایت قرار گیرد
زنگ هنر تابعی از نظام آموزشی است و می بایست با برنامه ریزی اصولی از این فرصت در راستای توسعه هنر و آینده جامعه هنری کشور بهره برد و نباید از زاویه انفعال ، رفع تکلیف...
شوشان: مشاور استاندار خوزستان در امور هنری در گفتگو با شوشان با بیان اینکه مدارس می توانند نقش تعیین کننده ای در مسیر توسعه هنر در جامعه ایفا کنند ، گفت: تنها نباید به برگزاری جشنواره های دانش آموزی بسنده کرد هرچند که برگزاری سالانه جشنواره های هنری دانش آموزی بستر خوبی برای تبلور استعدادها و تبادل تجربیات هنری دانش آموزان است اما باید به گونه ای ریشه ای و جدی تر به تقویت بنیه هنری دانش آموزان و ترغیب آنها به فعالیتهای هنری پرداخت و آن هم اهتمام جدی به امر آموزش و افزایش سطح کیفی زنگ هنر در مدارس است.
رضا کیانی افزود: زنگ هنر تابعی از نظام آموزشی است و می بایست با برنامه ریزی اصولی از این فرصت در راستای توسعه هنر و آینده جامعه هنری کشور بهره برد و نباید از زاویه انفعال ، رفع تکلیف و یا فرمایشی و بسیار سطحی به زنگ هنر در مدارس نگاه شود .
وی با بیان اینکه دوران مدرسه فرصت ارزشمندی برای بروز ذوق و خلاقیت دانش آموزان ، تربیت نیروهای هنرمند و کشف استعدادها و هدایت آنها است ، گفت: آنچنانکه به سایر دروس توجه می شود شایسته است که درس هنر هم به صورت تخصصی و دقیق مورد عنایت قرار گیرد. بسیاری از هنرمندان آینده ما همین دانش آموزان امروز هستند اگر به اعتلای هنر اعتقاد داریم ، باید از دل مدارس و آموزش مدون و متناسب با مقاطع مختلف تحصیلی آغاز کنیم. تاکید میکنم مقاطع مختلف ، چرا که در هر برهه سنی مقتضیات روحی و میزان شناخت و ظرفیت فکری دانش آموزان متفاوت است .
مشاور استاندار خوزستان در امور هنری با اشاره به ضرورت افزایش کیفیت زنگ هنر در مدارس ، گفت: مدیران مدارس باید نسبت به انتخاب معلمان هنر و افزایش کیفیت زنگ هنر حساسیت خاصی نشان دهند. باتوجه به نقش کلیدی آموزش های دوران مدرسه در تربیت افراد ، بخصوص در مقاطع ابتدایی ، انتخاب معلم هنر باید از میان دانش آموختگان هنر و افراد مسلط به شیوه های آموزشی و تربیتی کارآمد صورت گیرد ، چه بسا برخی راهکارها و اطلاعات نادرست مسیر آموزش را از معیارهای صحیح دور سازد و البته در کنار ِ آموزش های تئوری ، فعالیتهای عملی هنری و پرورشی هم ضروری است.
وی در پایان گفت: ارج نهادن به فعالیت هایی نظیر تشکیل گروههای تئاتر و موسیقی و اجرای برنامه به مناسبتهای مختلف ، تشکیل نمایشگاه از آثار دانش آموزان ، تاکید بر توجه جدی به مسایل اخلاقی به عنوان یک ضرورت برای هنرمندان و تبین این مهم برای دانش آموزان ، دعوت از چهره های شناخته شده هنری سطح شهر جهت مشاوره و ارزیابی فعالیتهای هنری دانش آموزان و برنامه های بازدید از فعالیتهای حرفه ای ، و فراهم آوردن بستر مناسب جهت پرسش ، نقد و کنکاش دانش آموزان نسبت به دنیای هنر و تقویت اعتماد نفس آنها موثر به نظر می رسد .