اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
گزارش شوشان از نشست شورای سلامت خوزستان: رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: همه ارگان ها باید در کارهای خود سلامت اجتماعی را در نظر بگیرند / رییس مرکز بهداشت خوزستان : میانگین ابتلا به سل در خوزستان از میانگین کشوری پایین تر است / کار هرس درختان کنوکارپوس به خوبی پیش نمی رود/ سرپرست هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری اهواز: برخی دستگاه ها به وظیفه خود عمل نمی کنند / استاندار : دستگاه های اجرایی باید در بحث هرس درختان کنوکارپوس جدی تر ورود کنند
شورای سلامت یکی از شوراهای مهم و اساسی استان است و حضور مدیران ضروری است بنابراین عدم حضور آن ها بدون هماهنگی به هیچ وجه قابل قبول نیست

شوشان: رییس مرکز بهداشت خوزستان در جلسه شورای سلامت استان خوزستان با اشاره به روز ملی "سل " که مصادف با سالروز وفات زکریای رازی است، اظهار کرد: سل یک معضل جهانی و دومین علت مرگ و میر در جهان است با این حال نه تنها با آن خوشبینانه برخورد می شود، بلکه در مواردی اهمیت آن هم به فراموشی سپرده می شود.

سلمان زاده ادامه داد: یک سوم مردم جهان آلوده به عامل نهفته میکروب سل هستند و میزان ابتلای آن در جهان ۱۴۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است. رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به سل مقاوم به دارو که از موارد بسیار خطرناک بیماری سل است ، عنوان کرد: سل مقاوم به دارو که در جهان در حال افزایش است ، هزینه های نگهداری بالایی دارد و مراقبت های مادام العمر را می طلبد بنابراین نمی توان افراد مبتلا را در جامعه به حال خود رها کرد.

وی یادآور شد: در سال 2014 میزان مبتلایان به سل در جهان 9.6 میلیون نفر بود و در سال ۲۰۱۵ آمار از این هم فراتر رفت؛ این در حالی است که کشورهای جهان متعهد شده اند که تا سال 2035 میزان ابتلا را تا سطح 95 درصد کاهش دهند.

کشورهای همسایه ایران بیش ترین آمار ابتلا به سل را دارند

به گزارش شوشان ، رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به فراوانی مرگ بیماران مبتلا به سل در جهان گفت: مرگ ناشی از سل از 1.4 درصدد در سال 2014 به 1.8 درصد در سال 2015 رسید یعنی سالانه 1.8 میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری سل جان خود را از دست می دهند. این ارقام از این جهت مهم است که اگر چه در کشور ما این بیماری وضعیت خوبی را دارد، ولی ایران در منطقه ای قرار گرفته که کشورهای همسایه بیش ترین آمار مبتلایان به سل را در جهان دارند.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد ابتلا به سل در کشورهای فقیر و در حال توسعه رخ می دهد که ۶۰ درصد آن در ۶ کشور از جمله کشورهای همسایه ایران مثل پاکستان است.

میانگین ابتلا به سل در خوزستان از میانگین کشوری پایین تر است

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان این که ۸۰ درصد بیماری سل در ۲۲ کشور رخ می دهد، عنوان کرد: در ایران میزان مبتلایان به سل 16 در ۱۰۰ هزار و در استان خوزستان ۱۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است و این به این معناست که استان خوزستان نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری را تجربه می کند.

وی تاکید کرد: اگر چه ایران وضعیت خوبی را در زمینه بیماری سل دارد و لی اگر با آهنگ کنونی پبش برویم، به اهداف تعیین شده در سال 2035 دست نخواهیم یافت.

سلمان زاده با اعلام این که اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری از بیماری سل در خوزستان در حال اجرا است، بیان کرد: ساخت آزمایشگاه مولکولی پیشرفته در اهواز و غربالگری سل در گروه های پرخطر و مناطق حاشیه نشین استان خوزستان از جمله اقداماتی است که در زمینه پیشگیری از بیماری سل در استان انجام می شود.

بیماران مبتلا به سل نیازمند حمایت های اجتماعی هستند

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان این که بیماران مبتلا به سل نیازمند حمایت های اجتماعی و توجه ویژه هستند، اذعان داشت: بیماری سل پیچیدیگی های خاص خود را دارد و برخی آن را یک بیماری اجتماعی می نامند چون سوء تغذیه، کاهش رفاه اجتماعی و تضعیف سیستم دفاعی بیمار و گاهی مرگ  از اثرات این بیماری است که فرد و جامعه را درگیر می کند بنابراین برای کنترل آن باید نگاهی همه جانبه به موضوع داشت.

وی خاطرنشان کرد: توسعه یافتگی و کنترل فرد بیش از داروی سل در رفع بیماری سل موثر است و این امر نشان می دهد که حمایت های اجتماعی تا چه میزان تاثیر گذرا است.

کار هرس درختان کنوکارپوس به خوبی پیش نمی رود

سلمان زاده در ادامه با اشاره به بحث باران های پاییزی عنوان کرد: قرائن موجود حاکی از آن است که کارها در خصوص هرس درختان و پیشگیری ها در ارتباط با نخستین بارش پاییزی به درستی پیش نمی رود که شهرداری باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: پیش تر در شورای هماهنگی مدیریت بحران مصوب شده بود شهرداری ها به ویژه شهرداری شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر که بیش ترین موارد مبتلا را داشته اند، از ٢٥ شهریور تا پایان مهر ماه با کمک دیگر ارگان ها نسبت به هرس درختان کنوکارپوس در شهرهای خود اقدام کنند ولی طبق آخرین بازرسی ها مشخص شد که شهرداری عملکرد خوبی در این زمینه نداشته است که به آن ها در این خصوص تذکر دادیم.

کنوکارپوس فضای سبز مناطقغرب اهواز را به جنگل های انبوه تبدیل کرده است

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با انتقاد از شیوه هرس درختان کنوکارپوس در غرب اهواز از جمله مرکز شهر انجام نشده و فضای سبز این مناطق را به جنگل های انبوه تبدیل کرده است و با توجه به این که در آبان ماه با بارش های جدی روبرو هستیم، باید در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد.

سلمان زاده در خصوص اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از بیماری های تنفسی در نخستین بارش پاییزی گفت: تاکنون نزدیک دو هزار ماسک تنفسی تهیه شده و برای تهیه چهار هزار ماسک دیگر هم پیش بینی های لازم به عمل آمده است.

وی ادامه داد: در سطح پیشگیری، اقدام به تهیه بسته های آموزشی، الگوریتم برخورد با افراد درگیر و توزیع آن ها در سطح دانشگاه علوم پزشکی شد؛ همچنین بوکلت ها و بوروشورها در مراکز درمانی تهیه و  آموزش های شفاهی و کتبی ارائه شد.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در حوزه درمان بیماری های تنفسی در نخستین بارش پاییزی عنوان کرد: داروهای زیادی پیش بینی شده و اقدامات لازم در مراکز درمانی صورت خواهد گرفت.

مشکلات مراکز بهداشتی درمانی، مشکل همه ارگان ها است

در ادامه ایرج نظری رییس دانشگاه جندی شاپور اهواز با بیان این که همه ارگان ها در استان باید در کارهای خود سلامت اجتماعی را در نظر بگیرند ، عنوان کرد: اگر سلامت اجتماعی را کم رنگ ببینیم، زندگی همه افراد و نیز جامعه تحت الشعاع قرار می گیرد بنابراین لازم است که مسئولان پیش از هر کاری جوانب سلامت موضوع را در نظر بگیرند و در کنار اشتغال و درآمد زایی به سلامت توجه کنند.

وی افزود: مشکلات مراکز بهداشتی درمانی که خدمات عمومی را به مردم ارائه می دهند، باید به عنوان مشکل همه ارگان ها و سازمان ها باشد تلاش شود تا مشکلی در امر ارئه خدمات درمانی وجود نداشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود در مراکز درمانی استان در بسیاری موارد به جای پرداختن به ارتقای کیفیت خدمات، تمرکز بر حل مشکلات است که باید در این زمینه تجدید نظر شود.

شهرداری تمهیدات لازم برای هرس درختان کنوکارپوس را انجام داده است

محمد حسین عبیات درخصوص اقدامات شهرداری در پیشگیری از بیماری های تنفسی در نخستین بارش پاییزی بیان کرد: شهرداری با ٢٧ اکیپ ٤ نفره، هشت دستگاه بالابر استیجاری شهرداری، دو دستگاه بالابر متعلق به شرکت نفت و 26 دستگاه کمپرسی استندبای از اواخر شهریور ماه کار هرس درختان ککنوکارپوس را آغاز کرده  و طبق برآوردهای سازمان پارک ها و فضای سبز تاکنون 375 هزار اصله درخت کنوکارپوس شناسنامه دار در مسیرهای اصلی و نزدیک 120 هزار اصله در مسیرهای فرعی و محلات هرس شده است. 

رییس اداره کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری تصریح کرد: در سال گذشته 120 هزار اصله درخت کنوکارپوس هرس شد که در امسال یا گل دهی نداشتند و یا گل دهی ناقص داشتند و انتظار می رود امسال از کل درختان موجود در سطح شهر تنها 80 هزار اصله به گل دهی برسند.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال 46 هزار اصله نهال هرس شد و علاوه بر آن بر حدود 52 هزار اصله درخت در این سال فرم دهی شده است ولی مطابق پیش بینی سازمان پارک ها و فضای سبز برای رسیدن به این هدف که احتمال گل دهی درختان کنوکارپوس به حداقل برسد، نیاز به هرس 25 هزار اصله نهال دیگر است.

عبیات یادآور شد: از آن جایی که شرکت هایی مثل ملی حفاری و فولاد اکسین و همچنین راه و شهرسازی به قول خود در خصوص کمک به هرس درختان کنوکارپوس عمل نکردند، هفته گذشته مصوبه ای توسط شهرداری به تایید رسید و به مناطق ابلاغ و طبق آن اعتبار ویژه ای برای مناطق در نظر گرفته شد.

رییس اداره کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری گفت: شرکت ملی نفت تنها ارگانی بود که در زمینه هرس درختان کمک کرد و شرکت توزیع برق منطقه ای هم درختان کنوکارپوس حوزه خود را که نزدیک 35 هزار اصله درخت کنوکارپوس هستند، هرس کرد.

صد هزار ماسک بین شهرهای پرخطر استان تقسیم شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تاکید بر این که خوزستان آمادگی مقابله با بیماری های تنفسی را دارد و امسال در این زمینه مشکلی نخواهد داشت، اظهار کرد: ستاد بحران استان در دو بخش پیش بینی و پیشگیری، بحث هرس درختان و همچنین آمادگی مراکز درمانی، بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی را در سراسر استان مد نظر قرار دارد.

 کیامرث حاجی زاده گفت: مدیر کل امور شهری شهرداری باید در بخش نظارت و اجرای هرس درختان کنوکارپوس نظارت داشته باشد؛ تاکنون پیگیری های خوبی صورت گرفته و شرکت نفت و توزیع برق همکاری داشته و دیگر دستگاه ها همکاری نداشتند ولی باید توجه کرد که هرس درختان کنوکارپوس وظیفه سازمان پارک ها و فضای سبز است و ورود دستگاه های دیگر تنها در حد کمک بوده است.

حاجی زاده با اشاره به تشکیل کمیته تامین ماسک زیر گروه ستاد بحران استان، گفت: با توجه به کمبود اعتبارات دستگاه ها، شرکت های خصوص و دولتی را به کار گرفتیم و 500 هزار ماسک پیش بینی کردیم و تاکنون 100 هزار ماسک توسط ستاد بحران استان در شهرستان های پرخطر در معرض ریزگردها و آلودگی های تنفسی (10 هزار ماسک در هر شهر) تقسیم شد.

وی یادآور شد: هشتم آبان ماه یک کارگروه آموزشی یک روزه با کمک دانشگاه علوم پزشکی و پس از آن مانوری با حضور 56 بیمارستان استان در بیمارستان گلستان برگزار می شود. 

مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به ضرورت توجه به بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد: گرچه سال گذشته با ورود استاندار خوزستان این مشکل کنترل شد ولی با توجه به هشدار جدی معاون وزیر کشور در این خصوص، از سازمان دامپزشکی و دستگاه های بهداشتی خواستار این هستیم که در این خصوص دقت بیش تری به خرج دهند.

دستگاه های اجرایی باید در بحث هرس درختان کنوکارپوس جدی تر ورود کنند

غلامرضا شریعتی با انتقاد از عدم حضور برخی مدیران در جلسه شورای سلامت، اظهار کرد: این شورا یکی از شوراهای مهم و اساسی استان است و حضور مدیران ضروری است بنابراین عدم حضور آن ها بدون هماهنگی به هیچ وجه قابل قبول نیست و تذکر کتبی به مدیر و همچنین وزیر مربوطه ارسال خواهد شد. 

استاندار خوزستان در خصوص هرس درختان کنوکارپوس عنوان کرد: در سال های گذشته حجم زیادی از درختان کنوکارپوس در استان کاشته شد و اگرچه متولی فضای سبز استان، شهرداری است ولی با توجه به فرارسیدن فصل بارش و امکان بروز بیماری های تنفسی ناشی از گرده افشانی این درختان، از سال گذشته تصمیم گرفته شد دستگاه های اجرایی برای هرس درختان به کمک شهرداری بیایند که همکاری بین بخشی خوبی صورت گرفت و نتابج خوبی به همراه داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته شاهد همکاری جدی بین بخشی دستگاه ها با شهرداری بودیم به شکلی که ۱۵۰ هزار اصله درخت کنوکارپوس هرس شد ولی در این مقطع تاکنون تنها 40 هزار اصله درخت هرس شده است که با میزان هرس سال پیش از آن فاصله زیادی دارد.

شریعتی با بیان این که از شهرداری اهواز و دستگاه های اجرایی انتظار می رود در بحث هرس درختان کنوکارپوس جدی تر وارد کار شوند، گفت: با توجه به این که پیش بینی می شود در ۱۶ آبان ماه شاهد نخستین بارش پاییزی باشیم که مصادف با پیاده روی اربعین حسینی است، موضوع اهمیت زیادی دارد و شهرداری های بستان و سوسنگرد و دیگر شهرای در مسیر هم در زمینه هرس درختان و نیز رسیدگی به بیماران آمادگی لازم را داشته باشند و ستاد بحران استانداری هم باید پیگیر موضوع باشد.

وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی که نخستین بارش های پاییزی در خوزستان را در 16 آبان ماه تشخیص داده اند، تصریح کرد: زمان زیادی نداریم و همه دستگاه های اجرایی موظف هستند که به کمک شهرداری بیایند. نخستین بارندگی های پاییزی امسال مقارن با راهپیمایی اربعین است و اگر اقدامی نشود ممکن است با مشکلات سنگین تری مواجه شویم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه سال گذشته بیشتر بیماران تنفسی مربوط به  آبادان و خرمشهر بودند، گفت: باید با شهرداریهای سوسنگرد، بستان، آبادان و خرمشهر نیز ارتباط برقرار کرد و آنها نیز ملزم به هرس درختان هستند.

وی تصریح کرد: اگر بیماری در با مشکل تنفسی ناشی از بارانهای پاییزی در خوزستان به مراکز درمانی مراجعه کرد باید به صورت رایگان ویزیت شود و نباید از این بیمار هزینه ای دریافت شود.

وی با اشاره به وجود مشکلات بهداشتی آب در برخی مناطق استان و لزوم نیاز به حل آن ها در کمترین زمان ممکن، بیان کرد: فروردین ماه امسال اعتبارات ویژه ای برای اصلاح شبکه آب در نقاط مختلف استان از سوی دولت مصوب شد بنابراین شرکت های آب و فاضلاب استان و اهواز باید سریعا نسبت به برگزاری مناقصات اقدام کنند.

استاندار خوزستان همچنین به حل معضل سگ های ولگرد اشاره کرد و اذعان داشت: در زمینه جمع آوری و اتلاف سگ های ولگرد باید برنامه ویژه ای برای نیمه دوم در نظر گرفته شود و تا حد ممکن طبق قانون عمل و با کمترین هزینه شود چون در این زمینه شهرداری و انجمن های حامی حیوانات هر دو حق دارند؛ بنابراین باید کارگروه ویژه ای تشکیل و برنامه ای تدوین شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار