شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: در خوزستان هم اکنون 80 هزار نفر به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند.

سردار محمد رضا اسحاقی در این نشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطره سه هزار و 760 شهید و جانباز راه مبارزه با مواد مخدر و همچنین سالروز روز جهانی مواد مخدر به تشریح برنامه هایی که تاکنون در این زمینه انجام شده است پرداخت و عنوان کرد: یک هفته دستگاه های مختلف فرصت دارند تا فعالیتهای خود را در خصوص حوزه های فرهنگی، پیشگیری و درمان و مقابله با اعتیاد ارائه دهند و رسانه ها یکی از ظرفیتهای مطلوب در امر اطلاع رسانی به شمار می روند.

وی افزود: موضوع مواد مخدر به عنوان یکی از چهار بحران کنونی جهان همه جمعیتهای بشری را مانند معضلاتی چون فقر، رشد جمعیت و آلودگی محیط زیست و تحقیقات هسته ای آزار می دهد.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان ادامه داد: اکنون 170 کشور جهان با این معضل درگیر هستند و براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل در جهان بین 200 تا 250 میلیون نفر زندگی می کنند که حداقل یک بار نسبت به مصرف مواد مخدر و روانگردان ها اقدام کرده اند.

وی اظهار کرد: این تقاضای بالا، باعث ایجاد شبکه مافیایی شده که بیش از 10 میلیون نفر به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت می کنند و سود حاصله از آن نیز بین 500  تا 600 میلیارد دلار برآورد شده است.

اسحاقی با بیان اینکه اگر این مبلغ در کارهای دیگری هزینه می شد کارهای زیادی در جهت خدمت به بشریت انجام می شد، تصریح کرد: مواد مخدر هم در کنار اسلحه، نفت و تروریسم به عنوان یک جنبه منفی جایگاه ویژه ای در اقتصاد مافیایی جهان ایفا می کند.

وی افزود: کشورهای غربی با شعار مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به افغانستان آمدند و چند موضوع را از سال 2001 تا کنون دنبال می کردند. یکی از این موضوعات این بود که ظرفیت تولید سنتی مواد مخدر در این کشور بین 40 تا 50 تن بود و در آن زمان این کشور فناوریهای لازم را برای تولید بیشتر نداشت ولی غربی ها دستگاه های آنان را به روز رسانی کردند و اکنون سالیانه به صورت متوسط 500 تن هروئین خالص با خلوص 97 درصد در این کشور تولید می شود.

فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان اظهار کرد: کراک یکی دو سال بعد از ورود غربی ها به افغانستان موج عظیمی را در کشور ما و جهان ایجاد کرد که لطمه های فراوانی را نیز به کشور ما وارد کرد. معتادان با استفاده از کراک، وارد مرحله جدیدی از اعتیاد شدند و این امر به عنوان بستر سازی غربی ها برای تولید مواد روانگردان ها به شمار می رفت.

وی ادامه داد: آنها کاری کردند که جامعه ما را بیشتر درگیر اعتیاد کنند ولی با وجود این به دلیل سازکار دقیق و قانونی ستاد مبارزه با مواد مخدر که در کشور ما وجود داشت، تصمیمات خوبی گرفته شد و این موضوع کنترل رشد این نوع مواد شد و اکنون به ادعای کشورهای غربی ما دیگر منشا تولید و توزیع موادی از قبیل شیشه نیستیم.

اسحاقی عنوان کرد: اگر بخواهیم سطح زیر کشت سال 2001 تاکنون را با هم مقایسه کنیم باید بر اساس آمارهایی که گرفته شده است؛ در سال 2012 گزارش سازمان ملل در مقایسه با سال قبل از آن 18 درصد کشت خشخاش در افغانستان گزارش شده ولی همین عدد در سال 2012 به نسبت سال 2001 بیش از 190 برابر گزارش شده که این فاجعه ای است که با هدف تحلیل انرژی جوانان جهان صورت گرفته و در برنامه شوم غربی ها گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما روزانه 10 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند، بیان کرد: اگر نگاهی به پیامدهای این بلای خانمان سوز داشته باشیم که به عناوین مختلفی چون زلزله خاموش، جنگ بدون مرز و بزرگترین منکر عصر حاضر از آن یاد می شود، از نظر بهداشتی در کشور ما اعتیاد یکی از چهار عامل مرگ در کنار تصادف، سکته و سوختگی شناخته می شود.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: از نظر اقتصادی نیز بر اساس شاخص های سال 83 که محاسبه شد؛ سالیانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه و خسارتی است که اعتیاد برجای می گذارد. همچنین از نظر اجتماعی ارتباط مستقیمی با توسعه جرایمی نظیر سرقت و جنایت دارد که ناشی از توهمات معتادان است و از نظر فرهنگی نیز خطرات جدی را به دنبال دارد که یکی از جدی ترین آنها ترعیب باورها و منش های دقیق اسلامی است.

وی افزود: از عوامل دیگری که در گرایش به مواد مخدر در جمع بندی های ستاد مشخص شده است، موضوع تنوع طلبی و لذت طلبی از سوی بعضی از نوجوانان و جوانان است که متاثر از القایی است که در رسانه های غربی برای تغییر نگرش ها صورت می گیرد. همچنین کاهش کنترل و نظارت های اجتماعی از سوی خانواده ها، تاثیر پذیری اجتماعی از گروه همسالان و فشارهای دوستان، تحت عنوان رهایی از استرس افراد، ضعف مهارتهای ارتباطی در مواجهه با همسالان، ضعف جدی در مهارتهای زندگی سالم، کمبود برخی از امکانات برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، عدم اطلاع کافی از عوارض مصرف مواد مخدر و در دسترس نبودن خدمات مشاوره ای کافی را نیز می توان از دیگر عوامل گرایش به مواد مخدر دانست.

اسحاقی تصریح کرد: آنچه که مهم است این است که در ستاد هماهنگی و شوراهای مبارزه با مواد مخدر امروزه شاهد برنامه های دقیق اجرایی به همراه چشم انداز روشن برای پیشگیری از آسیب ها و موضوع مبارزه با مواد مخدر هستیم که در همین راستا نیز سند آنها در استان ا تنظیم شده است و همه دستگاه های دولتی در متن برنامه های جاری خود آن را گنجانده اند.

وی بیان کرد: همه بخش های دولتی و غیر دولتی مانند سازمانهای مردم نهاد علیه سوء مصرف مواد مخدر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی خوب و موثری انجام می دهند ولی این به این منظور نیست که در مدت زمان کوتاهی می شود با این معضل مقابله کرد ولی تجربه 34 ساله کشور ما در این زمینه بسیار گرانبها است و از طرفی اراده مندترین دولتها و حاکمیتها در جمهوری اسلامی از نظر اراده، مقابله، پیشگیری و آموزش و درمان تاکنون وجود داشته اند و به خوبی در برابر این معضل ایستادگی کرده اند.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: در خوزستان مجموعه های درمانی زیادی سرویس دهی دارند و در حوزه برنامه فرهنگی اقدامات خوبی انجام شده و همچنین در حوزه پیشگیری و مقابله نیز  فعالیتهای چشمگیری صورت گرفته است. امیدواریم در این یک هفته فرصت خوبی مهیا شود تا تمامی دستگاه های مربوطه اطلاع رسانی خوبی در این زمینه داشته باشند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود تمامی این اقدامات در خصوص پیشگیری از تولید و توزیع مواد مخدر، همچنان در جامعه به یک فرد معتاد به چشم یک بیمار نگاه نمی شود، افزود: تولید مواد مخدر در افغانستان از 400 یا 500 تن در سال بوده که اکنون به بیش از 10 هزار تن رسیده است ولی آمار معتادان ما در کشور از اول انقلاب تاکنون حدود دو میلیون بوده و همچنان نیز این رقم با وجود اینکه تولید در کشور افغانستان 190 برابر رشد داشته است، در همین سقف مانده است و این امر از نظر علمی و دیداری نیز قابل اثبات است و نشان می دهد که در کشور ما کنترل رشد مبتلایان به خوبی صورت گرفته است.

اسحاقی ادامه داد: فردی که به اعتیاد مبتلا است و برای خود و خانواده آسیب و دلزدگی ایجاد کرده است بر همین اساس جامعه نمی تواند به سرعت نگاهش را نسبت به این فرد تغییر دهد ولی از آنجا که جامعه ما احساسی و عاطفی است معتادان خیلی به ندرت از خانواده ترد می شوند و همانگونه که درخوزستان آمار پائینی از افراد ترد شده وجود دارد در تمامی کشور نیز این امر به اثبات رسیده است.

وی عنوان کرد: در قوانین گذشته به مبتلایان به چشم مجرم نگاه می شد ولی اکنون در این قوانین تغییراتی صورت گرفته است اما هنوز بخشی از جامعه به معتادان اعتماد کافی را پیدا نکرده اند ولی ابتدا خود افراد رها شده از بند اعتیاد باید اعتماد خانواده و جامعه را به دست آورند و پس از آن به دنبال نگاه مثبت جامعه باشند.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: اکنون قوانین خوبی برای افرادی بهبود یافته از قبیل وام اشتغال، وام مسکن و... در نظر گرفته شده است ولی هنوز این امتیازات نتواسته اند اعتماد جامعه را نسبت به خود جلب کنند.

وی ادامه داد: ما باید به این افراد فرصت بدهیم تا خود را به خانواده و جامعه اثبات کنند ولی به عقیده ما این متولی است که باید به خود زحمت بدهد تا اعتماد از دست رفته را به افکار عمومی باز گرداند.

اسحاقی اظهار کرد: در خصوص بخش مطالعه و پژوهشی نیز یک بخش داریم که کارش ارتباط با افراد محقق و دانشگاهی است ولی در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز ساختاری تعریف شده است که مطالعه مستقیم انجام می دهد و اکنون تمامی دستگاه های فرهنگی در این خصوص ورود کرده اند و داروهای جایگزینی مانند متادول و شربت تریاک و اقدامات دیگری تهیه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص انسداد مرزها نیز اقدامات خوبی در شرق کشور انجام شده است، گفت: جاهایی بود که نه جاده وجود داشت و نه پاسگاهی برپا شده بود ولی اکنون بیش از 70 درصد کشفیات در صفر مرزی انجام می شود که نسبت به قبل کاملا تغییر کرده است.

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: متاسفانه کشورهای افغانستان و پاکستان اشرافیت لازم را ندارند و به همین دلیل قاچاق به سمت دریا سوق پیدا کرد و همین امر باعث شد حدود دو ماه قبل تعدادی شناور 60 فوتی به دریابانی داده شد و کشورهایی که آسیب دیده بودند نیز اکنون ورود کرده اند و همکاری می کنند.

وی ادامه داد: فعالیت نیروی دریایی ما تا جایی بوده که دو کشور حاشیه خلیج فارس از کشور ما به دلیل فعالیتهای یک سال اخیر در جهت جلوگیری از ورود قاچاقچیان به دریا تقدیر و تشکر کرده اند.

اسحاقی اظهار کرد: در خوزستان بخش دریاباتی تقویت شد و ایجاد پاسگاه شناور در برنامه های کاری گنجانده شد و در یک سال گذشته نیز چند پاسگاه دریابانی فعال شده است.

وی در پایان به کشفیات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در سه ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: در کشف تریاک، سه درصد نسبت به سه ماه اول سال گذشته افزایش داشته ایم، در کشف شیشه 114 درصد افزایش کشف داشتیم و دو باند حشیش را نیز متلاشی ساختیم.

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان این که اکنون حدود 80 هزار معتاد در خوزستان داریم، گفت: در حوزه دستگیری قاچاقچیان نیز افزایش چشم گیری داشته ایم و تاکنون 50 خانه را در استان به خصوص اهواز شناسایی و کشف کردیم. عملیات پاکسازی را نیز تا قبل از انتخابات داشتیم و پس از چند روز وقفه کار خود را از سر گرفتیم.

 

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: امیدواریم با ارتقای سطح آگاهی و دانش مردم و همکاری و تلاش مضاعف همه دستگاه ها نرخ معتادان ما کاهش پیدا کند و آسیب دیدگان را بتوانیم در چرخه درمان قرار دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار