اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
رئیس جمهور ترکیه امروز در مراسم افتتاحیه شورای بین المللی تمدن در شهر استانبول گفت آمریکا که برای محافظان وی به عنوان مهمان رسمی خود، حکم بازداشت غیابی صادر کرد را كشورى غیرمتمدن دانست.
به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه شورای بین المللی تمدن در دانشگاه ابن خلدون استانبول گفت: من با دعوت رسمی به كشورى رفته‌ام، اما برای 13 محافظ من بدون اینکه آنها را ببیند و بشناسد حکم غیابی صادر مى کند. اين كشور متمدن نيست. مرا رسما دعوت مى كنى و محافظانمان همراهم هستند. من رئیس جمهور یک کشور هستم و شما ما را در مقابل یک گروه ترویستی قرار می‌دهی که تهدیدمان می‌کنند. محافظان برای دفاع از ما تدابیری اتخاذ می‌کنند و شما برای حتی برای 2 نفر از كسانى که آنجا نبودند و همچنين برای محافظان همسرم هم حکم بازداشت صادر می‌کنی. عدالت شما این است!؟.

وی افزود: این درست نیست که آمریکا بخواهد بدون دلیل و شواهد، حکم بازداشت 13 تن از محافظان من را درحالی که به دعوت خودشان به آنجا رفته بودم، صادر کند. صدور حکم بازداشت برای محافظانی که سعی در اتخاذ تدابیر لازم برای محافظت از من دربرابر تهدیدات اعضای یک گروه تروریستی را داشتند، رفتار مناسبی نیست. نکته جالب اینکه دو تن از این محافظان اصلا در آنجا حضور نداشته اند. این چگونه عدالتی است.

مشروح سخنان رئیس جمهور ترکیه در این مراسم بدین شرح است:

مدرس شدن به کسی اجازه صدور احکام را نمی دهد. کسی نمی تواند اجازه بحث و جدل درباره سنت پیامبر بزرگ را به آنان بدهد. ما در حال ساخت تمدن خود نیستیم، بلکه در حال احیای آن هستیم. ساختن ساختمان های 40 و 100 طبقه ای شما را متمدن نخواهد کرد. اما ما فریب آن را خورده ایم.

ترامپ از تبارى است که تمدن را فقط از منظر ظاهری می بيند. انسان در تمدن ما اشرف مخلوق است، اما در آمریکا چنین نیست. وقتى برای سیزده محافظ من غیابا حکم بازداشت صادر می شود آن کشور را متمدن نمی دانم. مرا دعوت می کنید، محافظانم توسط تروریست ها تهدید شده و آنان نیز تدابیر لازم را اتخاذ كرده اند. سپس دادستان حکم بازداشت شان صادر می کند. این چه عدالتی است!

از منظر غرب شهر داراى نور مناسب و بدون گل و خاشاک، متمدن است، اما از ديدگاه اسلام در شهری متمدن، مردم آن بدون نیاز به قفل کردن منازلشان قادر به بیرون رفتن هستند، به همه نیازمندان شهر کمک مى شود و رفتار همه با یکدیگر حتی با حیوانات مهربانانه است. از منظر ما تمدن این است.

ترامپ برای مسلمانان اصطلاح تروریست به كار می برد. وقتی مخالفت مى كنيم قادر به دفاع از آن نیستند. برخی بوداییان به بهانه تروریست، مسلمانان روهینگیا را قتل عام كردند. حاضرند در مورد بوديسم هم چنین چیزی بگویند؟ خیر، زیرا آنان یوگا دارند. به تروریست های مسیحی و یهودی می توانند چنین چیزی بگویند، خیر. فقط و فقط تروریسم اسلامی می گویند. بارها توضیح دادیم که چنین چیزی درست نیست.

کشور ما بيشترين مبارزه را علیه گروه تروریستی داعش انجام می‌هد. علاوه بر اين تاكيد مى كنيم که داعش ربطى به اسلام ندارد. این مساله را شفاف و آشکار در نشست‌های بین‌المللی و دیدار با مقامات کشورهای اسلامی بیان كرده ايم. نمی‌توانید این مسائل را به اینها فهمانید و متاسفانه مسلمان را توسط مسلمان می‌کشند. تسلیحات رایگان هم می‌دهند. ما با منابع مالی خودمان تسلیحات می‌خواهیم اما در اختیار مان قرار نمی‌دهند. چنین دنیای عجیبی داريم.

- دنیا محکوم به اطاعت صرف از این پنج کشور نیست

اصرار ما بر اینکه جهان بزرگتر از 5 کشور است، برای اجرای عدالت و دعوت به تمدن است. آیا تصمیم گیری تنها 5 کشور برای تمام جهان درست است؟ شرایط جهان نسبت به جنگ جهانی دوم تغییر كرده است. سرنوشت دنیا را 5 کشور تعیین می کنند و هر طور بخواهند آن را تحت تاثیر قرار می دهند. دنیا محکوم به اطاعت صرف از این پنج کشور نیست. جنگ جهانی دوم تمام شده و امروز شرایط متفاوتی بر دنيا حاکم است. انجام اصلاحات در این زمينه نیز مانند ديگر مسايل ضروری است.

- هسته فولادین تمدن‌ ما سالم است

بقاى سیستمی استعمارى كه انسانها را با زنجیرهای نامرئی به بردگی کشیده و با مصرف‌گرایی عجین شده ممكن نيست. ماسک کسانی که دیروز به بهانه صنعتی شدن و امروز به بهانه دموکراسی از استثمار انسانها طرفداری می‌کنند در حال افتادن است و چهره حقيقى شان آشکار می‌شود. درحالی که تمدن اسلامی با تکیه بر اصول مستحکم و منابعی که از آن تغذیه می کند تا ابد ادامه خواهد داشت. با این همه حمله، هسته فولادین تمدن‌ ما سالم است.

- ارزش جواهرات با آلودگی به گل کاهش نمی یابد

تمدن اسلامی تنها نیرویی است که می تواند انسانیت را در دنیا حاکم سازد. نه تنها گروه های تروریستی داعش، القاعده، بوکوحرام، بلکه ظلم مقامات بی کفایت به مردم خود نیز قادر به تغییر دادن این واقعیت نیست. ارزش جواهرات با آلودگی به گل کاهش نمی یابد. مسئولیت ما تمیز کردن این گنج با ارزش از گل و ارائه آن برای خدمت به انسانیت است. برای این کار باید بدون توقف پیشرفت کرد، تلاش و مبارزه کرد.

- حتی یک لحظه آرامش برای ما حرام است

مسلمانان به هیچ وجه بازار مصرف و محیط آزمایشگاهی دیگر تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و باورها نیستند. اگر امروز شاهد چنین منظره‌ای هستیم و دنیای اسلام با تروریسم، عقب ماندگی، درگیری مذهبی و بی‌ثباتی سیاسی مواجه است، حتی یک لحظه آرامش برای ما حرام است. خود ما مسلمانان عامل تمامی حوادث تلخ مانند سوریه، عراق، لیبی، یمن، سومالی، کشورهای بالکان، قفقاز و در گذشته و در تمامی مناطق آسیا هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار