اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵
گزارش شوشان از نشست شورای کشاورزی خوزستان / مدیرعامل موسسه جهاد نصر: وزارت نیرو همراهی نمی کند / مدیرکل محیط زیست خوزستان: هیچ کسی پاسخگوی عدم پیوست زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری نیست / فرماندار هندیجان: کمبود آب، نخیلات هندیجان را به نابودی کشانده است
فاز نخست طرح مراحل پایانی خود را سپری می کند ولی برای فاز دوم طرح پیوست زیست محیطی ارائه خواهد شد...
شوشان: پنجمین جلسه شورای کشاورزی استان با حضور استاندار خوزستان، فرماندار شهرهای اهواز، امیدیه و هندیجان، مدیر عامل شرکت آب و برق خوزستان، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان، مسئولان موسسه جهاد نصر و دیگر مسئولان استانی برگزار شد.

جلسه شورای کشاورزی با سه دستور کار بررسی مسائل و مشکلات طرح 550 هزار هکتاری در فاز نخست و دوم؛ کشت های پاییزه و مسائل و مشکلات کشاورزی در شهرهای هندیجان، رامشیر و بهبهان که بنا بود فرمانداران این شهرستان ها به آن را مدیریت کنند، برگزار شد.

نباید فاز نخست طرح به دلیل شکایت های درون استانی متوقف شود

در آغاز جلسه یدلله شمایلی مدیر عامل موسسه جهاد نصر توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری داد و اظهار کرد: با توجه به این که وزارت نیرو اجازه الحاق 13 هزار هکتار زمین شرق گرگر را به فاز یک صادر نکرده است، ناچار هستیم فاز نخست را با 290 هزار هکتار به پایان برسانیم.

وی با انتقاد از عدم همکاری وزارت نیرو در بحث تخصیص آب عنوان کرد: از سال 92 تلاش شد تا آب به فاز دوم طرح تخصیص یابد و با وجود بازدید اعضای ستاد وزارت نیرو و ارائه مدارک و اسناد کارشناسی، عدم همراهی این وزارت خانه را شاهد هستیم.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر همچنین از شکایت محیط زیست استان خوزستان از مجریان طرح 550 هزار هکتاری به دلیل نداشتن پیوست زیست محیطی فاز نخست طرح گلایه کرد و گفت: نباید فاز نخست طرح به دلیل شکایت های درون استانی متوقف شود و روند پیشرفت و توسعه در استان کند شود.
شمایلی در نهایت در خصوص بحث پیوست زیست محیطی طرح اذعان داشت: فاز نخست طرح مراحل پایانی خود را سپری می کند ولی برای فاز دوم طرح پیوست زیست محیطی ارائه خواهد شد.

هیچ کسی پاسخگوی عدم پیوست زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری نیست

 لاهیجان زاده با انتقاد از عدم وجود مجوز زیست محیطی فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: پس از گذشت چهار سال، هنوز هم متولی طرح 550 هزار هکتاری مشخص نیست. تاکنون 10 نامه داده ایم و گوشزد کرده ایم که چنین طرح عظیمی پیوست زیست محیطی ندارد ولی کسی پاسخگو نیست. وزیر جهاد می گوید به من مربوط نمی شود و وزیر نیرو می گوید من چه کار کنم؟ چند سال دیگر اگر طرح عوارض داشت، باید چه کسی را مسئول بدانیم؟

وی ادامه داد: همین الان با کاهش آورد رودخانه جراحی، EC این رودخانه به 11 هزار و 800 رسیده که دو برابر EC زهکش نیشکر است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان یادآور شد: در جلسه شورای عالی آب موضوع نبود پیوست زیست محیطی را با آقای جهانگیری مطرح کردم و وی گفت: متاسفم از این که 5 سال دیگر مثل نیشکر درگیر مسائل جانبی طرح می شویم.

لاهیجان زاده همچنین درخصوص ورود زه آب های نیشکر به رودخانه گفت: در سال 77 درخصوص ورود زه آب ها به رودخانه هشدار دادیم ولی استاندار وقت با ما برخورد کرد و گفت این طرح بزرگ قرار است اشتغال ایجاد کند بنابراین کسی حق ندارد مانع اجرای آن شود.

زور محیط زیست خوزستان به شمایلی و شمسایی نمی رسد

به گزارش شوشان ، در ادامه استاندار خوزستان در واکنش به شکایت مطرح شده از سوی محیط زیست استان در خصوص پیوست زیست محیطی فاز نخست گفت: وزیر نیرو و جهاد کشاورزی زیر بار نمی روند و زور محیط زیست استان به شمایلی و شمسایی نمی رسد

وی یادآور شد: اجرای طرح 550 هزار هکتاری دستور اکید رهبری است و رییس جمهوری هم دستور پیگیری آن را داده است بنابراین معنی ندارد بگویید شمایلی یا جهاد نصر جوابگو باشند.

شریعتی پیگیری صدور مجوز زیست محیطی را وظیفه قانونی محیط زیست دانست و اذعان داشت: اگرچه پیگیری این موضع وظیفه شما است، ولی وظیفه قانونی رییس تان هم هست؛ مسئول محیط زیست کشور هفته ای دو بار رییس جمهور را می بیند و اگر بخواهد موضوع را در همان جلسه مطرح می کند.

وی تاکید کرد: نباید توسعه استان و مسائل دیگر را درگیر و دچار توقف کنید چون مسئله این گونه حل نمی شود؛ اجازه دهید موضوع در محلی مطرح شود که امکان حل آن وجود دارد. اجازه دهید فاز نخست تمام شود و در فاز دوم پیوست زیست محیطی ارائه و مشکلات فاز یک حل شود.

 استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان این که 440 میلیارد تومان برای احداث شبکه های اصلی آب در فاز دوم نیاز است، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی استعلام بیت رهبری درخصوص جابجایی این میزان اعتبار را تایید کرده بنابراین انتظار می رود مشکل تخصیص اعتبار به شبکه های اصلی به زودی حل شود.

وی با اشاره به عدم همکاری وزارت نیرو با استان خوزستان در بحث تخصیص آب در فاز دوم، گفت: با وجود این که اجرای طرح 550 هزار هکتاری دستور رییس جمهور و خواسته مردم خوزستان است و آقای جهانگیری با اجرای فاز دوم موافقت کرده است، همچنان بحث تخصیص آب در وزارت نیرو مانده است.

شریعتی همچنین در واکنش به میزان اعتبار مورد نیاز طرح برای رفع مشکل برق گفت: 7 میلیون تومان اعتبار هر هکتار (45 میلیارد تومان برای 7 هزار هکتار) رقم زیادی است. پیمانکاران شما خاص هستند و پروژه ها فقط به یک عده پیمانکار که ناف شان را در توزیع برق بریده اند، واگذار می شود. باید پیمانکار عام را هم دخیل کنید چون ممکن است با رقم پایین تری پروژه را کامل کنند.

باید از امکانات و آبی که در اختیار ما است، بهره برداری مناسب صورت بگیرد

به گزارش شوشان ، کیخسرو چنگلوایی با اشاره به صدور دومین محموله گندم خوزستان اشاره کرد و گفت: 29 هزار تن گندم از خوزستان به مقصد ایتالیا فرستاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه قند شوش در سطح 2 هزار هکتار با کشاورزان وارد قرارداد شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که در ارتباط با کشت های پاییزه در حوزه کرخه، دز و کارون مشکلی وجود ندارد، اذعان داشت: همه امکانات، برای کاشت دائمی و غیر دائمی در سطح بالای 960 هزار هکتار آماده شده است و از نظر کود، بذر، سم و سایر نهادها، بیمه و تسهیلات بانکی مشکلی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که با مدیریت درست می توان مشکل آب در حوزه های بحرانی را مدیریت کرد، یادآور شد: نگرانی هایی در حوزه زهره و خیر آباد و مارون وجود دارد که امیدواریم مشکل حل شود و دغدغه های موجود را با مدیریت مناسب برطرف کرد.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: کشاورزان خوزستانی سال گذشته خسارت دیدند و تابستان امسال هم اجازه کشت نداشتند بنابراین ما باید کمک کنیم تا از امکانات و آبی که در اختیار ما است، بهره برداری مناسبی انجام شود که می طلبد جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق، فرمانداران و کشاورزان همه کمک کنند تا این مهم صورت گیرد.

ذخابر آبی استان وضعیت خوبی ندارند

محمد رضا شمسایی با اشاره به وضعیت ویژه کم آب در استان خوزستان عنوان کرد: در پیش بینی های فصلی، احتمال وقوع بارش اندک است بنابراین باید بحث کشت محصولات کشاورزی کنترل شود و در جاهایی که نباید کشت بشود، از کشت جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در حالی که باید پس از برداشت نخیلات را آبیاری کرد، دو ماه است که به نخیلات آبادان آب اختصاص نداده ایم تا بتوانیم آب ابتدای فصل را برای آن ها تامین کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر این که نباید به کشاورزان امید کشت داد، گفت: شرایط کنونی ذخایر آبی استان عادی نیست چون در حوزه مارون و زهره آبی وجود ندارد؛ به ویژه در حوزه زهره باید هشدار داد که به هیچ عنوان امکان تخصیص آب وجود ندارد. 

کمبود آب، نخیلات هندیجان را به نابودی کشانده است

در ادامه این جلسه ، کوروش مودت فرماندار هندیجان گفت: سال گذشته به علت خشک شدن 130 روزه زهره، 14 هزار هکتار زمین دچار خسارت شدند ولی هنوز نسبت به پرداخت این خسارت به کشاورزان اقدام نشده است.

وی افزود: بخش عمده آب در حوزه زهره از سد تامین می شود که کاهش دبی آن باعث بالا رفتن EC آب تا 9 هزار و از مدار خارج شدن کارخانه آب شیرین کن هندیجان می شود.

فرماندار هندیجان با بیان این که برای کشت آینده نباز به 50 میلیون متر مکعب آب است، یادآور شد: اقتصاد منطقه کشاورزی است و پس از احداث سد کوثر دچار خشکسالی شده است. در حال حاضر بیش از 20 هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی در هندیجان هستند که نیاز به برنامه ریزی و چاره اندیشی دارند.

مودت با اشاره به اثرات کنترل آب در بالا دست حوزه زهره خاطرنشان کرد: کمبود آب، نخیلات هندیجان را به نابودی کشانده و باعث افزایش مهاجرت ها از هندیجان به ویژه روستاهای این شهرستان شده است. 

فرماندار هندیجان گفت: هندیجان در بحث تامین آب و علوفه دام هم با مشکل روبرو است و آب مورد نیاز دام ها را از امیدیه و ماهشهر و به وسیله تانکر تامین می کند.

نسبت به کمبود آب و مشکل کاشت، به مردم اخطار دهید

سید مهران رفیعی فرماندار امیدیه درخصوص وضعیت کشاورزی در شهرستان امیدیه توضیح داد: دو هزار و 300 هکتار زمین در جایزان(حوزه مارون) و 12 هزار و 500 هکتار در بخش مرکزی(حوزه زهره) وجود دارد. در جایزان وضع بهتری داریم ولی در بخش مرکزی وضعیت فوق العاده بحرانی است. مردم را امیدوار نکنید و از همین الان به آن ها نسبت به کمبود آب و مشکل کاشت اخطار دهید. 

فرماندار امیدیه یادآور شد: نمی توان گفت رهاسازی آب تنها برای شرب است و بحث کشاورزی را نادیده گرفت. معیشت و تنها درآمد مردم کشاورزی است و باید فکری به حال این موضوع شود.

نخلستان های بهبهان در حال نابودی هستند

علی مظفری فرماندار بهبهان با بیان این که وزارت نیرو نباید محدودیت کشت را تنها برای خوزستان اعمال کند، گفت: هم اکنون نزدیک 8 هزار هکتار زمین در استان کهگلویه و بویر احمد که بالا دست بهبهان است، بدون اعمال محدودیت زیر کشت می رود.

فرماندار بهبهان خاطرنسان کرد: نخلستان های بهبهان در حال نابودی هستند بنابراین امیدواریم نسبت به مجوز چاه های خشکسالی در بهبهان صادر شود.

 سهمیه کشاورزان رامشیر با وضعیت معیشتی مردم هم خوانی ندارد

سید مجید حسینی نژاد فرماندار رامشیر با بیان این که نظام معیشتی کشاورزان رامشیر کشاورزی است، اظهار کرد: کشت تابستانه و بهاره کشاورزان این شهرستان حذف شد و تنها دلخوشی آن ها به کشت پاییزه بود که اکنون با اعمال محدودیت ها روبرو شده است.

فرماندار رامشیر یادآور شد: سهمیه کشاورزان شهرستان رامشیر 7 هزار و 500 هکتار است که با نیاز منطقه و وضعیت معیشتی مردم هم خوانی ندارد. همین میزان آب هم به دلیل مشکلات بالا دست از جمله وجود سد  تنظیمی کمتر از میزان تعیین شده است که مشکل را دو چندان می کند.
خوزستان در نیمه دوم امسال وضعیت نرمال بارشی دارد.

در نیمه پاییز کمتر از میزان نرمال بارندگی خواهیم داشت

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این جلسه درخصوص وضعیت آب و هوای استان در نیمه دوم امسال عنوان کرد: مدل های هواشناسی که در بهترین حالت با دقت 70 درصد اعلام می شوند، نشان می دهند که در نیمه پاییز کمتر از میزان نرمال بارندگی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع استان خوزستان به جز شمال، جنوب و جنوب غرب که پایین تر از حد نرمال بارندگی خواهند داشت، در نیمه دوم امسال وضعیت نرمال بارشی را تجربه خواهد کرد. مدیرکل هواشناسی خوزستان امسال را سالی همراه با ریسک خواند و گفت: تا پایان شهریور ماه خشکسالی در خوزستان بسیار شدید بود و بارندگی از نیمه دوم آبان آغاز می شود.
وی ادامه داد: سه ماه آبان، آذر و دی میزان بارش 10 درصد کمتر از مقدار نرمال و در آذر، دی و بهمن در حد نرمال خواهد بود. بهادری یادآور شد: مقدار بارندگی در سه ماهه دی، بهمن و اسفند هم کمتر از مقدار نرمال خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار