شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۴۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
گزارش میدانی شوشان از وضعیت شیرین شهر / ساکنین منبع آب اهواز تمایلی به رفتن به شیرین شهر ندارند / گفتگوی شوشان با ساکنین شیرین شهر : گاهی تنها برای تزریق یک آمپول مجبوریم به اهواز برویم / ساکنین منبع آب: شغل اکثر ما بنایی و خدماتی است و نمی توانیم ساکن شیرین شهر شویم / هادی قنوات عضو شورای شهر در گفتگو با شوشان: حاشیه نشینان اهواز حاضر به سکونت در شیرین شهر نیستند
وجود خطراتی همچون ریزش کوه در منطقه منبع آب هم باعث نمی شود که ساکنین این منطقه رغبتی برای رفتن به شیرین شهر داشته باشند...

شوشان: وجود خطراتی همچون ریزش کوه در منطقه منبع آب هم باعث نمی شود که ساکنین این منطقه رغبتی برای رفتن به شیرین شهر داشته باشند چرا که بیکاری و نداشتن درآمد در صورت ساکن شدن در شیرین شهر ، از دید آنان به مراتب مخرب تر از خطراتی همچون ریزش کوه است و زندگی شان را به نابودی می کشاند.

به گزارش شوشان ، شیرین شهر در ظاهر ملاک های یک شهر خوب را برای سکونت دارد جز بُعد فاصله با شهرهای بزرگی مثل اهواز و آبادان ؛ و همین کابوس بیش از 40 کیلومتر فاصله با کلانشهر اهواز کافی است تا حتی حاشیه نشینان شهر هم رغبتی برای سکونت در این شهرِ شیرین نداشته باشند و در واقع شیرین شهر، کودک شهری است که بدون اهواز نمی تواند روی پایش بیفتد و بزرگ شود.

در شیرین شهر همه چیز هست؛ از مرکز درمانی چندین تخت خوابه گرفته تا مدرسه و پارک بازی؛ ولی باز هم دل آدمی می لرزد تا در این شهر نوپایی که می خواهد دور از اهواز به بالندگی برسد، زندگی کند. در شیرین شهر همه چیز هست ولی ناچاری ساکنان برای سکونت در آن، بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کند. 

پس از حادثه منبع آب و آوار شدن خانه ها بر سر صاحب خانه ها در این محله؛ اعضای شورای شهر به همراه برخی ساکنان مناطق پرخطر منبع آب برای بررسی شرایط زندگی در شیرین شهر راهی این شهر به ظاهر شیرین شدند؛ چرا که استاندار و برخی اعضای شورای شهر پیشنهاد سکونت این افراد را در شیرین شهر داده بودند.

از حق نباید گذشت که خانه های ویلایی، ویلا باغ ها و واحدهای دل باز شیرین شهر دندان طمع هر تازه واردی را تیز می کند ولی آن طور که ساکنان می گویند؛ پس از زمین گذاشتن چمدان و خستگی راه در کردن؛ تازه آدم می گوید "ای داد بی داد" حالا در این روستا؛ در این برهوتِ هزار مشکل، چگونه روزگار بگذرانیم؟

با کودک معلول نمی توانیم ساکن شیرین شهر شویم

اسدپور یکی از ساکنین منبع آب اهواز پس از بازدید از برخی واحدهای مسکونی با بغض و عصبانیت می گوید: ما ترجیح می دهیم در همان سکونت گاه های پر خطر منبع آب زندگی کنیم ولی در شیرین شهر زندگی نکنیم. نمی توانیم شهر را ول کنیم و در این جا زندگی کنیم.

زمانی هم می گوید کار بیش تر ما خدماتی و بنایی است و نمی توانیم مرتب بین این مسیر در رفت و آمد باشیم. شیرین شهر یک ساعت تا اهواز فاصله دارد و به صرفه نیست برای روزانه 20 تا 30 هزار تومان درآمد بین این دو شهر در رفت و آمد باشیم.

وی با تاکید بر این که شرایط و وضعیت شیرین شهر مناسب زندگی نیست، می گوید: کودک مریض، معلول و ناشنوا داریم و نمی توانیم برای رسیدگی ها به آن ها مرتبا مسیر اهواز شیرین شهر را طی کنیم. اگر مسئولان بتوانند در دو شرکت نیشکری که اطراف شیرین شهر وجود دارد برای ما کاری پیدا کنند، ما در شیرین شهر ساکن می شویم؛ ولی مسئله این جاست که توانایی استخدام ما در شرکت نیشکر را ندارند.

از وضعیت شیرین شهر راضی نیستم

یکی از ساکنان شهرک ناجا شیرین شهر که کارمند نیروی انتظامی است، می گوید: یک سال پیش از اندیمشک آمدم و ساکن شیرین شهر شدم ولی از وضعیت این جا راضی نیستم؛ در شیرین شهر اینترنت ضعیف است و مشکل آب و برق وجود دارد؛ گاهی در روز تنها چند ساعت برق داریم و آب هم به علت خرابی پمپ به طور مرتب قطع است.

وی ادامه می دهد: بیش تر ساکنان این شهرک، از نیروهای مسلح هستند که درمانگاه موجود دفترچه آن ها را قبول نمی کند بنابراین ناچار هستیم گاهی تنها برای تزریق یک آمپول به اهواز برویم و برگردیم.

مامور نیروی انتظامی تاکید می کند: گرد و خاک هم همیشه هست چون اطراف شهرک بیابان است؛ محوطه ها فضای سبز و آسفالت در برخی جاها وجود ندارد و هنگام بارندگی آب و گل همه جا را می گیرد و عبور و مرور را دشوار می کند.

شیرین شهر یک روستا با محدودیت زیاد است

خانم عموری یک سال است که در شیرین شهر خانه ای اجاره کرده و زندگی می کند. او هم با گلایه از وضعیت زیرساخت های شهر می گوید: در شیرین شهر دکتر نداریم، مرکز آتش نشانی، آب تصفیه و بازار هم وجود ندارد. هنگام بیماری ناچار هستیم به اهواز برویم چون دکترها یک روز هستند و روزهای دیگر نیستند و اگر بیایند، پیش از ظهر می روند. در واقع شیرین شهر یک روستا با محدودیت زیاد است.

عموری از دیگر ساکنین شیرین شهر هم می گوید: اطراف شهر بیابان است و این موضوع گرد و خاک زیادی را به شهر سرازیر می کند. به علاوه اگر در شیرین شهر خانه ای آتش بگیرد، هیچ ماشین آتش نشانی وجود ندارد.

او همچنین از روند تحویل کلید خانه ها در این شهر گلایه می کند و می گوید: در شیرین شهر خانه ای خریده ایم ولی هنوز خانه و زیرساخت های آن به علت نبود بودجه تاکنون تکمیل نشده است.

 خدمات درمانی شیرین شهر کامل نیست

یکی دیگر از ساکنان شهرک ناجا با بیان این که همه مایحتاج اش را باید از سطح شهر اهواز خریداری کند، می گوید: در شیرین شهر بازار وجود ندارد و برای خرید هر چیز از لباس تا مواد خوراکی باید به اهواز برویم. در این جا اتاق احیا وجود ندارد و مرکز درمانی شبانه روزی نیست که با توجه به فاصله زیاد تا اهواز مشکل بزرگی است.

وی می افزاید: چند وقت پیش پسربچه ای در شیرین شهر دچار حادثه شد و به علت نبود مرکز اورژانس تلف شد. در این جا احتمال عقرب یا مار گزیدگی وجود دارد با این حال هیچ مرکز اورژانسی حتی در نزدیکی ما وجود ندارد.

سرویس های رایگان به اهواز کم است

مرادی از دیگر ساکنین شیرین شهر هم با انتقاد از نبود مدرسه در شهرک ناجا می گوید: شیرین شهر دو شهرک ناجا و مسکن مهر را دارد و مدارس موجود همگی در مسکن مهر هستند که سه کیلومتر با شهرک ناجا فاصله دارند.

وی درخصوص سرویسهای رایگان رفت و آمد به اهواز توضیح می دهد: سه سرویس در شیفت صبح وجود دارد ولی بعد از ظهر که مردم می خواهند برای خرید مایحتاج به اهواز بروند، مشکلاتی وجود دارد.

 مرادی کمبود مدرسه دخترانه، نبود آمبولانس و خدمات دهی درمانگاه تا ظهر هر روز را از جمله مشکلات شیرین شهر می داند و می افزاید: در شیرین شهر عقرب و مار زدگی زیاد داریم و اگر بعد از ظهر برای کسی مشکلی پیش بیاید، هیچ کاری نمی توانیم بکنیم.

 ضرورت توجه و حمایت مرکز را به بحث منبع آب یادآور می شویم

محمدجعفر فلسفی رییس شورای شهر اهواز در واکنش به عدم توافق ساکنان منبع آب برای انتقال به شیرین شهر گفت: چون برخی اهالی منبع آب قرار است جابجا شوند، بنابراین حضور آن ها برای بازدید بسیار اهمیت داشت. بنا بود دیدگاه این افراد را بدانیم و اگر دیدگاه شان مثبت باشد هر چه زودتر این روند را پیگیری کنیم و به سر انجام برسانیم و اگر مخالف هستند، نظرات شان را بشنویم و به مسئولان تصمیم گیرنده منتقل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه شورای شهر در قبال عدم توافق آن ها برای انتقال به شیرین شهر چیست، خاطرنشان کرد: از آن جایی که اعضای شورای شهر در قبال حادثه منبع آب احساس مسئولیت می کنند و برای این که تدبیری اتخاذ شود، برای کمک و تسریع مدبرانه اقدام کردیم چون بسیار اهمیت داشت که تصمیمی اتخاذ شود که جنبه اجرایی نداشته باشد. وی یادآور شد: با نمایندگان اهواز و استاندار خوزستان رایزنی هایی صورت می گیرد تا کار، بهتر صورت گیرد. 

رییس شورای شهر دلیل عدم انتخاب شهر رامین را عدم وجود زیرساخت ها در این شهر عنوان کرد و گفت: شیرین شهر انتخاب نخست ما بوده است و نسبت به رامین اولویت داشته است چون نسبت به شهر رامین پیشرفت بهتری داشته است و واحدها برای تحویل آماده تر بوده اند. رامین آمادگی سکونت ندارد با این حال از آن جا هم بازدید خواهیم داشت تا بررسی شود.

فلسفی در خصوص ورود یا عدم ورود مسئولان کشوری به بحث سکونت گاه های غیر مجاز منبع آب بیان کرد: این حادثه تازه اتفاق افتاده و ما تلاش داریم تا آن را منعکس و پیگیری کنیم و ضرورت توجه و حمایت مرکز را متذکر شویم تا از رخداد اتفاق های مشابه جلوگیری کنیم.

خواسته اهالی منبع آب را به استانداری و هیئت تصمیم گیر منتقل می کنیم

مهران باباپور عضو شورای شهر اهواز در جمع اهالی منبع آب که حاضر به انتقال به شیرین شهر نشدند، عنوان کرد: اگر شیرین شهر مورد پسند واقع شده است، دیگر کارها را پیگیری می کنیم ولی اگر مورد توجه واقع نشده، می نشینیم و خواسته شما را به استانداری و هیئت تصمیم گیر منتقل می کنیم تا چاره اندیشی شود.

عضو شورای شهر اهواز یادآور شد: متولی اصلی این موضوع استانداری و ستاد ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی و فرمانداری است و وظیفه شهرداری، تنها جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و اخطار به ساکنان این سکونت گاه ها است. 

باباپور خاطرنشان کرد: چون حادثه منبع آب اتفاق افتاد و نهادی ورود نکرد، شهرداری و شورا که از بدنه مردم هستند خودشان را در این اتفاق سهیم کردند.

جمعیت حاشیه نشین حاضر به سکونت در شیرین شهر نیست

محمد هادی قنوات دیگر عضو شورای شهر اهواز حل معضل کوی منبع آب را تنها با همکاری دیگر دستگاه ها ممکن دانست و گفت: حل این معضل از عهده شهرداری بر نمی آید و نیاز به کمک نهادهای دیگری چون استانداری، مسکن و شهرسازی و راه و شهرسازی دارد.

وی با انتقاد از وضعیت شهرهای جدید رامین و شیرین شهر و عدم وجود انگیزه و بسته تشویقی در واگذاری آن ها به مردم اهواز عنوان کرد:  شهرهای جدید رامین و شیرین شهر با بودجه گزافی ساخته شدند ولی به دلیل جانمایی غلط و عدم کارشناسی دقیق، حتی جمعیت حاشیه نشین حاضر به سکونت در آن ها نیست و همین باعث شده اهواز دچار بحران حاشیه نشینی شود و مشکلات از این دست اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون عمران و معماری شهرسازی شورای شهر اهواز تاکید کرد: حل این مشکلات در کوتاه مدت امکان پذیر نیست؛ باید برنامه ریزی کرد و رسانه ها کمک کنند دولت اعتبارات خاصی برای حل این مشکل اختصاص دهد.

ساکنان مناطق پرخطر مجبور به جابجایی هستند

منصور کتانباف شهردار اهواز در گفتگو با شوشان با تاکید بر این که طرح ساماندهی منازل پرخطر منبع آب در برنامه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و پرخطر قرار دارد، گفت: در سال 85 طرح "مینا" به منظور جابجایی دو هزار واحد مسکونی در این منطقه برنامه‌ریزی شد و اکنون برنامه جابجایی 15 واحد بحرانی توسط اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: برای جابجایی ساکنان منازل پرخطر منبع آب شهرهای رامین و شیرین‌شهر در نظر گرفته شده است و بدین منظور تسهیلاتی در دوبخش کمک بلاعوض و وام، به این خانوارها ارائه می‌شود.

شهردار اهواز با اشاره به این که جابجایی ساکنان مناطق پرخطر در راستای امنیت آن ها الزامی است، گفت: اگر ساکنان منازل پرخطر نپذیرفتند که برای جابجایی به شیرین‌شهر منتقل شوند، باید خودشان بروند و برای اسکان جایی را در شهر اجاره کنند، اما انتقال آن ها به شیرین‌شهر به نفع خودشان است چون آپارتمان‌های نو، دست اول، با ارائه تسهیلات و بدون آورده قبلی در آن ها قرار می‌گیرد.

کتانباف خاطرنشان کرد: هنگامی که فردی می‌پذیرد در یک کلانشهر زندگی کند، الزاما محل اشتغال این فرد کنار منزل او نیست. کلانشهرها دارای یک محدوده و یک حومه هستند و برخی از حومه برای کار کردن به شهر می‌آیند و برخی از شهر به حومه می‌روند و کار می‌کنند.

کتانباف جابجایی ساکنان مناطق پرخطر را تنها با کمک همه ارگان ها و نهادها ممکن دانست و گفت: بحث جابجایی منازل فراتر از مجموعه شهرداری است و این بحث با شهرداری نیست و مدیریت بحران باید در این زمینه تصمیم‌گیری ‌کند.

همه زیرساخت ها در شیرین شهر مناسب است

مجید عشیراوی معاون مسکن و شهرسازی شیرین شهر هم درخصوص وضعیت شیرین شهر توضیح داد: در شیرین شهر 6 هزار و 300 واحد احداث شده است که در حال حاضر 270 خانوار در 750 واحد متعلق به ناجا ساکن هستند.500 واحد دیگر هم متعلق به مسکن مهر و نیروی انتظامی هستند که به زودی تحویل مالکان داده می شود.

معاون مسکن و شهرسازی شیرین شهر با اشاره به امکانات موجود در شیرین شهر گفت: در شیرین شهر درمانگاه 20 تختی همراه با اتاق عمل، مدارس ابتدایی تا دبیرستان با معلمان خوب، دخترانه و پسرانه و کلاس ها به تفکیک وجود دارد.

وی ادامه داد: برق به صورت زیر زمینی در زمان تاسیس شهر و آب و فاضلاب و گاز هم احداث شده است. عشیراوی در خصوص کمبود امکانات در شیرین شهر بیان کرد: اگر درمانگاه شیرین شهر شبانه روزی باشد، می تواند بسیار به پیشرفت شهر کمک کند.

وی یادآور شد: جاده جدید که مسیر شیرین شهر-اهواز را از 45 به 22 کیلومتر رسانده است، سرویس های رایگان از شیرین شهر به چهارراه آبادان و بالکعس که 12 بار در روز در تردد هستند از ویژگی های مثبت شیرین شهر هستند. 

امکانات تفریحی در حال احداث در شیرین شهر هستند

معاون مسکن و شهرسازی شیرین شهر  عنوان کرد: واحدهای مسکن مهر که به اتمام رسیده اند، دارای 40 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد هستند و فرد به راحتی با 12 میلیون می تواند صاحب خانه در شییرین شهر شود. این شش واحده ها با فناوری های نوین ساخته شده اند و هر بلوک به صورت سه واحد ساخته شده اند. 

وی اضافه کرد: علاوه بر واحدهای ویلایی که فروخته شده و در حال انتقال به متقاضیان هستند، در محله پرنیان که به صورت باغ ویلا احداث شده و زیرسازی آن در حال انجام است، در قطعات 700 تا یک هزار و سیصد متری باغ ویلاها احداث می شوند.

عشیراوی درخصوص فضای آتی شیرین شهر توضیح داد: در آینده یک تپه مصنوعی در شیرین شهر خواهیم داشت که در جوار آن پیست اتوموبیل رانی، موتور سواری و اسب دوانی و در کنار آن دریاچه مصنوعی ایجاد خواهد شد. پیمانکار این پروژه مشخص شده است و قرار است به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی از احداث پمپ بنزین در کنار شیرین شهر خبر داد و گفت: پمپ بنزین احداث شده در مجاورت شهر، در حال تکمیل است و تاکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پردیس سه با 12 هزار نخل در شیرین شهر ایجاد شده است 

معاون مسکن و شهرسازی شیرین شهر با اشاره به لزوم مهار فضای باز و بیابانی اطراف شهر، با کاشت درختان گفت: با توجه به طرح مقابله با ریزگردها که از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است، پردیس سه با 12 هزار نخل در شیرین شهر ایجاد شده است که تنها یک سال از عمر آن می گذرد. وی همچنین تاکید کرد: چون دور تا دور شیرین شهر مزارع نیشکر وجود دارد، از حیث گرد و خاک مشکلی نخواهیم داشت.

عشیراوی در خصوص دود ناشی از سوزاندن نیزارهای نیشکر اذعان داشت: سوزش نیشکر از سمت رودخانه به شمال شرق می رود چون جهت وزش باد به آن سو است، بنابراین مشکلات نیشکر برای کوت عبدلله بیش تر از شیرین شهر است. 

وی ادامه داد: برنامه ریزی هایی شده تا برداشت سبز نیشکر اعمال شود تا معضل کنونی نیشکر برای همه شهرها از جمله اهواز رفع شود.

قطعی مکرر آب شیرین شهر با افزایش ساکنان شهر حل می شود

معاون مسکن و شهرسازی شیرین شهر با اشاره به دلایل قطع مکرر آب در شیرین شهر بیان کرد: سکنه شهر کم هستند در حالی که فشار آب تصفیه خانه احداث شده برای 75 هزار نفر تعبیه شده است. این فشار آب باعث ترکیدگی لوله ها می شود که با افزایش تعداد ساکنان شهر، این مشکل حل خواهد شد. 

وی افزود: در شبانه روز 16 ساعت آب رسانی صورت می گیرد و باقی روز به دلیل همین مشکل فشار، آب قطع می شود تا فشاری به لوله ها نیاید. 

عشیراوی درخصوص مشکل عدم تکمیل برخی واحدهای مسکن مهر و نارضایتی مالکان گفت: برخی تعاونی ها در شیرین شهر فعال هستند که به صورت مستقل فعالیت می کنند  و زیر نظر وزارت تعاون هستند. این تعاونی ها به دلیل عدم همکاری بانک ملی در خصوص ارائه تسهیلات، تقسیط و آزادسازی تسهیلات نتوانسته اند واحدها را تکمیل کنند؛ البته این موضوع با همکاری استاندار خوزستان و فرماندار کارون در حال رفع شدن است تا پس از واریز شدن پول، واحدها تا پایان سال تحویل داده شوند. معاون مسکن و شهرسازی شیرین شهر یادآور شد: علاوه بر 500 واحدی که به زودی واگذار می شود، 700 واحد دیگر تا پایان سال در شیرین شهر اسکان داده می شوند.

به نظر می رسد برای غلبه بر "در ذوق زدن" های شیرین شهر که مهم ترین آن همان فاصله 40 کیلومتری است؛ تنها مسئولان استانی و کشوری می توانند گره از کار بگشایند. برقراری مرتب سرویس های ایاب و ذهاب، ایجاد زیرساخت های بیش تر و باکیفیت تر، ایجاد مرکز تره بار و بازارهایی که نیاز شهروندان شیرین شهر را به اهواز مرتفع کند؛ ترغیب پزشکان برای حضور 24 ساعته در شیرین شهر، ایجاد کمربند فضا سبز در اطراف شیرین شهر باید اتفاق بیفتد تا مردم، شیرین شهر را به عنوان یک شهر مجزا بپذیرند و به جای مهاجرت از روستاها یا شهرستان ها به حاشیه شهر اهواز در آن سکونت کنند؛ در غیر این صورت نه تنها شاهد مهاجرت معکوس از اهواز به شیرین نخواهیم بود بلکه به زودی شاهد مهاجرت ساکنان شیرین شهر به اهواز و حاشیه هایش هم خواهیم بود. 

شیرین شهر شاید آرمان شهر نباشد، ولی کابوس شهر هم نیست و برای کسانی که اکنون تمکن مالی ندارند ولی آرزوهای بزرگی دارند، می تواند یک گذرگاه کوتاه مدت باشد. شاید هم در آینده ای نزدیک شهری شود که پا به پای اهواز و آبادان رشد کند. با این حال بدون همراهی و گشاده دستی مسئولان شیرین شهر همچنان به شهری می ماند که انگار در آن تبعید شده باشی.
از سوی دیگر با توجه به این که در کوتاه مدت، اجبار و ترس جان دادن کودکی دیگر در شبی دیگر نتوانست اهالی کم بضاعت مناطق پرخطر منبع آب را برای اسکان در شیرین شهر متقاعد کند، باید دید در بلند مدت تصمیم اهالی و رفتار مسئولان چگونه خواهد بود و باید دید آن طور که فرامند هاشمی زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان گفته است، برنامه ویژه استان خوزستان برای جا به جایی خانه های در معرض خطر در اهواز چیست.

گفتنی است بیش از دو هزار نفر در سکونت گاه های غیرمجاز پرخطر در اهواز زندگی می کنند که از این تعداد 733 واحد در وضعیت خطرناک و 84 واحد مسکونی در وضعیت پرخطر قرار دارند. 15 واحد مسکونی هم در وضعیت بحرانی قرار دارند که در جلسه استانداری برای این 15 واحد مسکونی راهکارهایی مشخص و مقرر شد جابجایی این منازل توسط اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران انجام شود.










comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
comment
0
0
comment [...] توی این شهری که ساختید که یه بازار توش نداره خودشه و ۴ سرویس در کل روز تا چهارراه آبادان و پارکای محلش که فقط یه تاب و یک سورسوره داره [...] بر سر همتون دلتون خوشه شهر درست کردین انتظار دارید جمعیتش زیاد هم بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار