اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
نوشتاری از سهراب گيلاني دبير کميسيون شوراها و امور داخلي کشور / اراده جدي براي رفع معضل گرد و غبار ميان مسئولان دولتي و حتي مقامات استاني وجود ندارد / صرفا در قالب حرف با ریزگردها مقابله شد / بودجه اي که تا کنون براي حل معضل ريزگردها محقق شده، بسيار کمتر از آن است که بتواند مشکل را حل کند
مشکلات ناشي از بحران ريزگردها بخصوص براي مردم خوزستان، بارها از سوي کارشناسان محيط زيست و مجمع نمايندگان اين استان به اطلاع مقامات دولت...


شوشان / سهراب گيلاني
دبير کميسيون شوراها و امور داخلي کشور 

برخلاف آنچه بعضا ادعا مي شود، منشا عمده معضل ريزگردها که سال هاست بلاي جان مردم در استان هايي مانند خوزستان و سيستان و بلوچستان شده است، در داخل کشور است؛ به طور مثال، کاهش شدت بارش و خشک شدن تالاب هاي هورالعظيم و شادگان در سال هاي اخير سبب شده است مناطق وسيعي از استان خوزستان به شنزار و شوره زار تبديل شود.

حتي اگر منشا اصلي ريزگردها از کشور عراق هم باشد و آنها در اين زمينه با ما همکاري نکنند، باز هم مسئولان ما نبايد دست روي دست بگذارند و با اقداماتي همچون آبگيري تالاب هاي خشک شده و تامين حقابه آنها و مالچ پاشي يا ترجيحا کاشت بوته و نهال در مناطق بياباني، بايد مانع گسترش کانون هاي داخلي ريزگردها شوند.

رهبر معظم انقلاب هم از سال ها پيش نسبت به مساله گرد و غبار در استان هاي گوناگون کشور دغدغه جدي داشته اند. ايشان در اين زمينه طرح 550 هزار هکتاري توسعه زمين هاي کشاورزي استان خوزستان را ارائه کردند که تا پيش از دولت يازدهم فقط 17 درصد آن پيش رفته بود، ولي در دو سال اول دولت يازدهم، ميزان پيشرفت آن به 55 درصد رسيد. متاسفانه دو سالي است اجراي اين طرح متوقف شده و بايد در دولت جديد حقابه اين زمين ها توسط وزارت نيرو تامين شود؛ چراکه اجراي کامل اين طرح هم کمک بزرگي به کاهش ريزگردها خواهد کرد و منجر به رونق توليد و اشتغال در منطقه خواهد شد.

مشکلات ناشي از بحران ريزگردها بخصوص براي مردم خوزستان، بارها از سوي کارشناسان محيط زيست و مجمع نمايندگان اين استان به اطلاع مقامات دولتي همچون رئيس جمهور، معاون اول او و رئيس سابق سازمان محيط رسيده و در اين باره به آنها هشدار داده شده است. در جلسات مشترکي هم که گاهي نمايندگان استان با اين مقامات داشته اند، اولويت هاي رفع اين بحران را به آنان گوشزد و بودجه لازم براي آن را پيش بيني کرده اند. متاسفانه بودجه اي که تا کنون براي حل معضل ريزگردها محقق شده، بسيار کمتر از آن است که بتواند مشکل را حل کند.

با توجه به اين مسائل احساس مي شود اراده جدي براي رفع معضل گرد و غبار ميان مسئولان دولتي و حتي مقامات استاني وجود ندارد و اين مسئولان حل اين بحران را در زمره اولويت هاي اصلي خود قرار نداده اند. همچنين مسئولان سابق سازمان محيط زيست هم صرفا در قالب حرف و شعار به اين موضع پرداخته و عزم جدي براي پايان دادن به اين مساله در آنها وجود نداشت. اميدواريم مسئولان جديد اين سازمان نسبت به اين معضل بي توجه نباشند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار