اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، یکشنبه 5 آذرماه 96، همایش بزرگداشت روز جهانی ایدز با حضور دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر حسین زاده معاون سیاسی- اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، و جمعی از مدیران و روئسای مراکز بهداشت در سالن شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.

دکتر سلمان زاده در این مراسم اظهار داشت: حضور مسئولین استانی و شهرستانی در این همایش حاکی از اهمیتی است که دنیا برای بیماری ایدز قائل شده و کشور ما همگام با سایر کشورهای دنیا متعهد شده که تا سال 2030 به این بیماری پایان دهد.

سلمان زاده اذعان داشت: بیش از 35 سال از شروع همه گیری ایدز در دنیا می گذرد و اقدامات زیادی توسط کشور ما سایر کشورهای دنیا انجام شده است اما متاسفانه هنوز انگ بیماری وجود دارد و مردم اطلاع کافی از این بیماری ندارند و بسیاری فکر می کنند این بیماری یک بیماری غیر قابل درمان است.

وی ادامه داد: بیماری ایدز فقط یک معضل پزشکی و بهداشتی نیست بلکه یک معضل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که همه ارکان و اجزای یک جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به همین خاطر است که گفته می شود همه سازمان ها و ادارات مرتبط با این بیماری باید دست به دست هم دهند تا به همه گیری این بیماری پایان داده شود.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: در بیستمین کنفرانس جهانی ایدز در سال 2004 تمامی کشورها متعهد شدند که تا سال 2030 به همه گیری این بیماری پایان دهند و مهم ترین استراتژی که برای تحقق این هدف انتخاب کردند سه 90% بود، 90% تشخیص بیماری، 90% درمان موارد تشخیص داده شده و 90% سرکوب بار بیماری.

وی افزود: اگر بخواهیم با همین شیوه ادامه دهیم این هدف در حد شعار خواهد ماند البته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است ولی این اقدامات کافی نیست. سلمان زاده اظهار داشت: 38/5 میلیون نفر در دنیا با عفونت اچ آی وی زندگی می کنند که در سال 2016 درمان نیمی از این افراد محقق شد.

وی ادامه داد: شیوع این بیماری در کشور ما کمتر از 0/1% است یعنی کشورما جزو کشورهای کم شیوع ایدز می¬باشد ولی افزایش بیماری و موارد جدید در کشور ما نگران کننده است.

سلمان زاده همچنین تغییر الگوی بیماری ایدز را یک نگرانی عمده در کشور عنوان کرد و افزود: در کشورما سه اتفاق مهم در خصوص بیماری ایدز رخ داده است؛ افزایش زنان مبتلا، پائین آمدن سن بیماری و تغییر الگوی بیماری از اعتیاد تزریقی به انتقال از طریق تماس های جنسی پرخطر که این ها هشداردهنده اند و زنگ خطر را باید در گوش همه ما به صدا در آورند.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: تک تک افراد جامعه و مسئولین باید از خود بپرسند برای کنترل ایدز چه کرده¬اند. همچنین مدیران شبکه های بهداشت و درمان و روسای مراکز بهداشت باید با فرمانداران و مسئولین سیاسی شهرستان ها کمیته های سیپ(چهارمین برنامه استراتژیک کنترل بیماری ایدز در جمهوری اسلامی ایران) شهرستانی را فعال و مصوبات را اجرایی نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار