اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۴

قاسم‌ منصور آل ‌کثیر

با این‌که بیش از دو هفته از پایان انتخابات شورای شهر و روستا گذشته است اما همچنان تصاویر و آثار یادگاری نامزدها و پذیرفته‌شدگان شورای شهر روی دیوارها نقش بسته‌اند.

دیوارنویسی‌های گسترده و چسباندن عکس‌ها در ارتفاعات و مکان‌های غیرمجاز نتیجه یک هفته تبلیغ توسط نامزدها بود.

قرار است اعضای شورای شهر با رفتار و ورودشان به شورا، شهر را بهتر مدیریت کنند. آن‌ها می‌خواهند از نمای شهری که حق و مایملک مردم است حفاظت کنند. می‌خواهند برای مدیریت و زیباسازی شهری که تاثیر مستقیم روحی و روانی بر شهروندان دارد برنامه‌ریزی و مقررات وضع کنند و بر اعمال شهرداری ناظر باشند. اما چگونه این افراد با رفتاری که پیش از ورود به شورا از خود نشان دادند تصمیم دارند مجموعه عظیم، پیچیده و ظریف شهرداری را نظارت کنند؟ نامزدهای پیش از انتخابات و شوراهایی که بعضی حتی نتوانستند برای ستاد کم‌جمعیت خود برنامه یک‌هفته‌ای بنویسند. و از طرفی دیگر نهادهای مسئول باوجود این‌که در هر دوره بر این مقررات پافشاری می‌کنند اما هیچ‌وقت این دستورالعمل‌ها حالت عینی پیدا نمی‌کنند. به نظر می‌رسد همین عاملی است برای تکرار رفتارهای نابهنجار. با پایان تبلیغات انتخاباتی و برگزاری انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری، عملیات پاکسازی سطح شهر از پوسترهای تبلیغاتی نامزدها در سراسر شهرهای استان آغاز شده است. منصور کتانباف، شهردار اهواز در این‌باره گفت: این عملیات تا پاکسازی کامل چهره شهر از پوسترها و اعلامیه‌های تبلیغاتی انتخابات ادامه دارد.

کتانباف افزود: بعضی نامزدهای انتخابات شورای شهر اهواز، تبلیغات خود را مازاد بر میزان تعیین‌شده و در مکان‌های نامناسبی مانند تابلوهای ترافیکی نصب کرده‌اند که این موارد، تصویربرداری و مستند شده و طبق قانون با این افراد برخورد قانونی خواهد شد.

قطعا اعضای فعلی شورای شهر نیز در میان افرادی که شهردار اهواز به آن‌ها اشاره کرده وجود دارند زیرا همین افراد نیز در محل‌های غیرمجاز اقدام به نصب پوستر کردند که همین امر خلاف قانون است.

چهره شهر در بهترین حالت نیز گاهی بعضی از معابرش توسط رهگذران که زباله‌های خود را بر زمین می‌اندازند آلوده می‌شود. این‌بار مزید بر آن، دیوارها، تیرهای برق و در نوع فاجعه‌آمیزش روی

تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز سراسر آلوده به عکس و برچسب‌های مختلف تبلیغاتی شد؛ امری که در کمتر نقطه‌ای از جهان

می‌توان یافت. احمد یکی از کارگران منظم شهرداری در منطقه فرهنگیان اهواز است. او که چند روزی است از صبح آغاز به پاکسازی شهر کرده، می‌گوید: « این روزها کار خیلی سخت شده و مجبورم زودتر بیام و دیرتر برم.» او دلیل زود و دیر رفتن‌های به منزل را کثیف بودن خیابان‌های این منطقه دانست و گفت: « پسر کوچکم از من پرسید که چرا دیر به خونه میرم. وقتی دلیل رو گفتم از من خواست که به من در نظافت خیابان کمک کند. »

در سایر شهرهای استان نیز با اندکی کم و کاستی روال به همین صورت بود. شهردار شهر شوش دانیال نیز ضمن ابراز نگرانی از برهم زدن چهره شهر گفت: افرادی که شعارهایشان زیبا نگه داشتن شهر بود متاسفانه در ابتدای راه برعکس عمل کردند. علی قربانی افزود: بعضی از اعضای ستاد تبلیغاتی نامزدها عکس‌های نامزدها را در ارتفاعات و محل‌های غیرقابل دسترس چسباندند که فکر می‌کنم برای پاکسازی آن محل‌ها چند ماه نیاز باشد. قربانی پیشنهاد داد: نامزدها برای نشان دادن حسن‌نیت به صورت خودجوش فعال شوند و عکس‌هایی را که در محل‌های غیرمجاز و در ارتفاعات نصب شده پاکسازی کنند.

شهردار شهر شوش ضمن ابراز نارضایتی از وضع موجود گفت: اصلا چنین انتظاری از نامزدها نداشتم.

تبلیغات گعده‌ای

اما در بعضی شهرها همچون شهر شاوور از توابع شهرستان شوش، نامزدها همکاری مناسبی با شهردار شهرستان داشتند.

شهردار شهر شاوور در این‌باره گفت: خوشبختانه در شاوور نامزدها بسیار خوب نظافت را رعایت کردند.

فاطمه شریفی افزود: شاید یکی از دلایل نظم و نظافت در تبلیغات شیوه تبلیغ توسط ستادهای نامزدها بود.

شریفی توضیح داد: در شاوور نامزدها با برگزاری گعده‌های شبانه مشغول تبلیغ و تشریح اهدافشان بودند و به همین دلیل چاپ عکس و بنر کمتری در این شهر دیده شد. کمی آن‌سوتر از شاوور، در شهر حر اهالی این شهر از چسباندن عکس روی دیوارهای شهر اظهار نارضایتی کردند. شهردار شهر حر در این‌باره گفت: این موضوع ارتباطی با شهرداری ندارد و شور انتخابات را اهم دانست.

لکه‌های بر دیوارمانده مدعیان

با توجه به این‌که ستاد انتخابات اهواز تاکید کرد که نامزدهای انتخاباتی از نصب عکس، پوستر و هرگونه اقدامات تبلیغاتی در محل‌های غیرمجاز که باعث صدمه به اموال عمومی و عامل نارضایتی مردم می‌شود اکیدا اجتناب و سریعا نسبت به پاکسازی آثار تبلیغاتی غیرمجاز در سطح شهر اقدام کنند اما هنوز حتی نامزدهایی که موفق به راهیابی به شورای شهر شدند‌ لکه‌های واردشده به شهر را پاکسازی نکردند؛ همان لکه‌هایی که قرار است در روزهای آتی به عنوان کم‌کاری‌های شهرداری از آن یاد کنند و این نهاد خدماتی – اجتماعی را به زیر سوال ببرند.

 

به یاد احمد می‌افتم. به یاد پسرکوچکش که چنین معصومانه به یاری پدرش شتافت تا لکه‌های به‌جامانده از مدعیان زیبا و پاک نگه داشتن شهر را پاک کند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
عرفان
|
-
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
comment
0
0
comment آقایان راه یافته به شورا عکس هاتون نمای شهر رو بهم زده. چه پاسخی دارید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار