اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۰۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
نوشتاری از صادق سامانی
نمایندگان خوزستان در مجلس باید بدانند برای عبور از بحران آب و مدیریت آن، نیازمند سیاست ، پلان مشخص و اهداف ثابت باشند..
صادق سامانی

بی تردید اگر  "نقد مدرن" را به شیوه ی مناسب و با رویکرد اجتماعی فارغ از سیاست مورد پردازش قرار دهیم  و نسبت آن  را با برخوردها و تنش اخیر رئیس سازمان محیط زیست و برخی از نمایندگان مجلس ، مورد واکاوی قرار دهیم،  به چند سوال بی جواب خواهیم رسید که چرا ما اینگونه شده ایم؟! چرا خواستگاه فکری ما صرفاً با هیاهو گری و بدور از گفتگو باید مطرح شود؟! چرا در برابر نظر مخالفان و منتقدان ،فی البداهه به تقابل بر می خیزیم؟! همه این سوالات از آنجا مطرح می شود که ما هنوز در پایه و اساس گفتگو با مشکل مواجه هستیم و برای رفع این معضل چاره ای نیاندیشدیم.

گفتمان و تنش نمایندگان با رئیس سازمان محیط زیست ، واقعیت فرهنگی جامعه ایرانی نیستند، جامعه ای که به گفتگو و ایجاد نظام مردمسالارانه اعتقاد دارد این امر را نمی پذیرد که برای حتی مسائل جزء درون نظام اینگونه دست به حمله و تنش و برخورد های نامتعارف دست بزند، آیا نمایندگان مجلس فراموش کرده اند که در برابر ارکان مختلف اجتماع و مردم از جمله فرهنگ و ایجاد گفتگوی سالم مسئول هستند ، و میبایست به روش مناسب تری "تماشاخانه گفتگو" را با "چاله میدان" برای مردم جابجا نشان ندهند. 

باید باور کنیم برای مدیریت بحران فقر آب، نیازمند به مدیریت صحیح منابع آبی است که توسط خود مردم و سیاست های مسئولین امکان پذیر است و نمی توان امر مدیریت این منبع خدادادای را ساده تصور کرد،  باید سیاست گزاری عمومی ، برنامه ریزی دقیق و همه جانبه برای آن در نظر گرفت و بخشی نگری به آن نگاه نکرد.

 وقتی صحبت از سیاستگزاری در کشورهای در حال توسعه به میان می آید به معنای نفی سیاسی کاری و رقابت جناحی است ، متاسفانه آب در برخی از مناطق کشور با نگاه سیاسی در نظر گرفته می شود و آن را دست مایه ای برای رسیدن به منافع سیاسی و جناحی در نظر می گیرند. استفاده از ابزار آب برای تحکم در قدرت ، راندن یک طیف به گوشه ای از رینگ به مشام می رسد و اگر این موضوع نتواند بخوبی توسط نمایندگان مدیریت شود شاهد عوارض بدی در سطوح مختلف جامعه خواهیم بود.

برای ورود به حل فقر منابع آبی ، نیازمند گفتگوهای تعهد آور ، رفع خلاء های قانونی ، ارتباط با سازمان های جهانی ، تعامل و تفاهم با کشورهای همسایه و دوری از تنش می باشد ، ما در قالب موارد فوق ، 5 سال است که شروع خوبی کردیم و برای آن توانسته ایم کارهای بزرگی انجام دهیم ولی همه این کارها ، هنوز به حد رضایتمندی نرسیده است زیرا بسیاری از کشورهای رشد یافته یا در حال توسعه سالهاست مدیریت منابع آبی را شروع کرده اند ولی برخی از کشورها فقط منتظر شدند که اتفاق خاصی بیافتد تا برنامه ریزی کنند.

نمایندگان خوزستان در مجلس باید بدانند برای عبور از بحران آب و مدیریت آن،  نیازمند سیاست ، پلان مشخص و اهداف ثابت باشند و از برخوردهای گنگ و نامیمون که صرفاً تلقی رفتار عوام پسند در آستانه انتخابات مجلس را می دهد از خود دور کنند. اینکه خوزستان با بحران کم آبی و بی آبی روبرو است شکی در آن نیست ولی مدیریت ناصحیح و سیاسی کاری موجب می شود که برنامه ها به شکل نامناسبی شکل گیرد و اذهان عمومی را به ناخواسته دچار مشکل کنند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
comment
0
0
comment احسنت نمایندگان نگاهشان توسعه ای ودر جهت مدیریت بحران نیست.این حصرات بدنبال [...] و فعال نشان دادن خود هستند.
حالا که این موصوع اب هم برای مردم حساس شده [...] طلبانه از آن سو استفاده میکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار