اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
نوشته : عباس مدحجی 


شوشان خرمشهر:در این آشفته بازار تهدیدها و حمایت ها و اتهامها پیرامون عملکرد جشنواره خرید طلایی اروند نکته ای بیش از همه مغفول مانده که انتظار میرفت خواص جامعه و خبرنگاران پیش از اینها به آن میپرداختند .
اخیرا فضای مجازی و غیر مجازی شهرهای آبادان و خرمشهر میزبان پیامها و نشانه هایی از واکنش مردم ، مسئولین ، بازاریان ، دانشجویان ، اصحاب رسانه ، ائمه جمعه و...... با محورت جشنواره خرید طلایی اروند است . مخالفان و موافقان بیش از هرچیز روی اتفاقِ افتاده در بازار کنز المال تمرکز کرده اند . تمرکزی که شاید حواس خیلیهارا را از دیگر سوالات منحرف کرده است . 

لابلای دعوا برسر فساد اخلاقی و محکوم کردن دشمنان شادی ، کمتر کسی به اتفاقات مالی این جشنواره اشاره کرده است . سازمان منطقه آزاد پیش از جشنواره به اطلاع کلیه شرکت‌ها و فعالان اقتصادی منطقه رسانده بود که جهت بهره‌مندی از معافیت ۳۰ درصدی عوارض ، باید قراردادهای خود را به سازمان منطقه آزاد اروند اعلام و نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند و مجوز بهره برداری دریافت نمایند.
همچنین اعلام شد پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده در شهرهای دیگر 80 درصد اما در منطقه آزاد اروند 5 درصد است و این میزان برای پوشاک به 4 در می‌رسد. قیمت طلا در منطقه آزاد اروند 11 درصد کمتر از دیگر شهرها است. به همین دلیل قیمت خدمات نیز در این دو شهر به میزان 15 تا 20 درصد از دیگر شهرها کمتر است.

و از همه مهمتراعلام شد که طی 3 ماه گذشته حدود 100 میلیارد تومان کالا وارد منطقه آزاد اروند شده است که این کالاها نسبت به شهرهای مجاور 30 درصد قیمت کمتری دارند.

با توجه به توضیحات بالا انتظار داریم 100میلیارد تومان کالا با تخفیفات عوارض و گمرکی وارد کشورشده و با این شرط که در محدوده ی زمانی و مکانی جشنواره خرید طلایی بفروش برسند ، مجوز گرفته اند. و از قِبَل این فروش و حضور مردم از اقصی نقاط کشور ، سودی نصیب کسبه ، وارد کنندگان و هنرمندان و ارائه دهندگان خدمات شود . شهرها رونق بگیرند و منطقه آزاد تجاری اروند به واسطه تبلیغات و رسانه ای شدن موضوع گام مهمی در قرار گیری در لیست مقصد سفرهای ایرانیان بردارد .
اتفاقی که افتاد اما شرطی که انجام نشد . با گذشت چند روز از جشنواره خریدطلایی اروند ، مردمی که به امید تخفیفات چندین درصدی به بازارها رفته بودند ، با بی اطلاعی فروشندگان از تخفیف مواجه شدند و عوض خرید اجناس با موسیقی و شعبده بازی و نورافشانی سرگرم شدند . بطوری که حتی صداوسیمای مرکز آبادان و تعدادی از رسانه ها هم این اتفاق را منعکس کردند .
این سوالها اکنون بیش از قبل مطرح است که آیا واقعا صد میلیارد تومان کالای وارد شده با تخفیف ، در بازارهای خرمشهر و آبادان عرضه شده است ؟ آیا تمام واردکنندگان با امتیاز تخفیفِ عوارض ، اجناس خود را در خرمشهر و آبادان و درهمین زمان عرضه کرده اند ؟ 
باقی اجناسی که با تخفیف وارد شده اند اما درصد کمی از آنها عرضه شده اند ، کجاست ؟ آیا ممکن است گیتهای غیرفعال ورودی منطقه ، محلی برای خروج کالا و انتقال به شهرهای دیگر باشد تا در آنجا به قیمت روز بفروش برسند ؟ یا نه ، شاید هم اجناس در محدوده ی منطقه آزاد باشد اما برای فرار از اعمال تخفیف به مشتریان ، عَرضه شان را به زمان دیگری بعد از جشنواره موکول کرده اند ؟ 
واردات کالاهایی به ارزش صدمیلیارد تومان ، با تخفیف سی درصدی ، شامل حداقل چند میلیارد تخفیف میشود ! رقمی که ممکن است هر بازرگانی را وسوسه کند . خصوصا اگر غیر بومی باشد . صد میلیارد تومان کالایی که با تخفیف وارد شده است ، کجا و چگونه قرار است به فروش برسد ؟ آیا تمام کالا در بازار ها عرضه شده ؟ 
چرا باید محور نگرانی های جامعه فقط دودقیقه رقص یک مهمان باشد وقتی ارقام نجومی دیگری جای پرسش و چالش دارند؟ قطعا صحنه های هنجار شکن مورد پذیرش کسی نیست اما جامعه امروز به صدا و قلمی برای آشکار کردن قول و قرارهای مخفی بیشتر محتاج است . 
هدف این نوشته فقط طرح سوال است . نه اتهام است نه قضاوت ونه سیاه نمایی . طرح پرسش و انتظار پاسخی شفاف و منطقی از حداقل زیرساختهای فرهنگی_اجتماعی مورد نیاز جامعه ای متمدن است که شاید نتوان هوشمندی شهروندانش را با تبلیغات به چالش کشید 
جشنواره های خرید ، سرگرمی ، فرهنگی ، ورزشی و.... آیتم های همیشگی و مورد نیاز مناطق ازاد برای جلب نظر مسافران و رونق بخشی بوده و هست هرچند اجرای آنها خالی از اشکال نیست . اما قرار نیست بومیان مناطق و کاسبان منطقه و دلسوزان شهرها ، حق انتقاد یا درخواست تعدیل و تصحیح خط مشی آن رانداشته باشند . پذیرش ضعف و تلاش در تصحیح آن است که راه را برای موفقیت های بعدی هموار میکند . 
گمان میرود در این آب گل آلودِ دعوا برسر کلیپ رقص و پشت تبلیغات دومیلیارد تومانی ، بعضی فرصت طلبان درحال شکار ماهی بزرگتری باشند .
نیاز است حداقل خواص جامعه و قلم بدستان شریف و آگاه ازاین فضای مبهم شفاف سازی نمایند و در کنار بررسی صحیح یا غلط بودن حرکتهای اتفاق افتاده در بازار کنزالمال ، به پاسخ ابهامات مالیِ گمشده در تبلیغات دومیلیارد تومانی بپردازند.
از پروپاگاندای رسانه ای غافل نیستیم ، فریب بداخلاقی های رسانه ای را نمیخوریم ، از تهمتها منفعل نمیشویم ، همه به برکت خاک خود احتیاج و اعتماد داریم، از تلاش نمیهراسیم ، شاید در پسِ شعبده بازی در بازارها ، شعبده ی دیگری پشت بنرهای تبلیغی ، لو رود !
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار