اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
گزارش ویژه ورزش سه:
حال و روز انتخابات کمیته ملی المپیک از چیدمان سیسیلی و به سبک پدرخوانده فورد کاپولا با ابهامات بیشمارش کم کم به سمت فیلمهای هیچکاک میل می کند.

به گزارش "ورزش سه"، یک توصیف خوب از شرایط انتخابات ماه آینده کمیته ملی المپیک مشابهت تعلیق وارش با فیلم سرگیجه آلفرد هیچکاک است.   از اتفاقات و شایعات گذشته نظیر حمایت اسحاق جهانگیری از هاشمی طبا و تاکید بر حضورش در کمیته ملی المپیک ، منع دوباره سازمان بازرسی کشور از حضور بازنشسته و دو شغله ها و بحثهایی پیرامون کاندیداتوری داورزنی یا حضور مجدد کیومرث هاشمی در کمیته بگذریم و آنچه در این هفته گذشته را مرور کنیم:  


-  انتخاب صالحی امیری قائم مقام و معاون امور اجتماعی شهرداری تهران بعنوان خبره ورزشی المپیکی (با سابقه 70 روز سرپرستی وزرات ورزش) که باعث جنجال و اعتراضهای بسیاری شد و انتخاب سوال برانگیز محمود مشحون بعنوان خبره ورزش دانش آموزی به واسطه دبیری ورزش در 45 سال پیش در حیاط دبیرستان دارالفنون.


-  اعتراض شدید و انصراف اصغر رحیمی از سرپرستی کاروان بازیهای آسیایی 2018 جاکاراتا که طی روزهای گذشته بیشترین رایزنی را برای دبیر کلی کرده بود (و البته به گفته خودش می خواست با حرکت رونالدینیویی دبیرکلی را نشانه بگیرد اما برای ریاست کمیته کاندیدا شود)


-  انتخاب عاطفه اسلامیان مدیر امور بین الملل کمیته بعنوان خبره ورزشی و انصراف ایشان


-  انتخاب میترا نوری نایب رئیس فدراسیون هندبال بجای اسلامیان


-  شایعه فشار وزارت ورزش برای انصراف میترا نوری و انتخاب مهین فرهادی زاد (دبیر فدراسیون پیوند اعضاء) بعنوان خبره ورزشی و در نهایت کاندیداتوری فرهادی زاد برای پست خزانه داری (البته فرهادی زاد 60 ساله و بازنشسته است و حائز شرایط خزانه داری نیست) و در نتیجه مختومه شدن موضوع.


-   گمانه زنی توافق وزارت ورزش و کمیته المپیک مبنی بر اینکه در مقابل معرفی و تائید رضا صالحی امیری بعنوان کارشناس خبره ورزشی ، سه بازنشسته(کفاشیان، مشحون و طاهریان) بعنوان کارشناس خبره معرفی شوند تا عملا رقابت بر سر سایر پستها تشریفاتی تر شود. بخصوص که خبر قبول دبیر کلی کیومرث هاشمی (علیرغم نداشتن شرایط مطابق آئین نامه IOC نظیر تسلط به زبان انگلیسی و سابقه در امور بین الملل) در مقابل ریاست صالحی امیری بسیار شنیده می شد.


-  مصاحبه های متعدد خبرگزاری برنا (خبرگزاری وزرات ورزش و جوانان) با روسای فدراسیونها و اعلام حمایت از صالحی امیری.


-  ......


و در نهایت مصاحبه محمد علی نجفی شهردار تهران در برنامه زنده تهران بیست کار را پیچیده تر کرد. نجفی اعلام کرد که طبق استعلام بعمل آمده ریاست کمیته المپیک شغل محسوب می گردد و صالحی امیری تمایلی به رفتن از شهرداری تهران ندارد. دو روز بعد کیومرث هاشمی در مصاحبه مفصلی اعلام کرد که در هیچ پستی کاندیدا نمی شود هر چند هاشمی با زیرکی قید " مصلحت این است که در این مقطع" را اضافه کرد که در کشور همواره در حال مصلحت سنجی و "وضعیت حساس کنونی" راه را باز نگه می دارد. با اینحال کناره گیری هاشمی بر ابهامات کمیته افزود. بخصوص که با این حجم کناره گیری ها و محدودیتهای آئین نامه انتخابات و مساله دو شغله و بازنشسته ها به نظر می آید که کاندیدا کم بیاید.


اما مهمترین نکته صحبتهای کیومرث هاشمی نه اعلام کناره گیری اش بلکه صحبت برگزاری انتخابات با آئین نامه اصلاح شده بود. بویژه موضوعی که تبصره 3 بند ب اساسنامه انتخابات را باطل می کند تا نماینده فدراسیون (حتی اگر رئیس فدراسیون نباشد) هم حق کاندیداتوری داشته باشد. (رجوع به بند 3 گزارش انتخابات کمیته المپیک) .


مساله ای که می تواند در اینصورت پای بسیاری از چهره های سیاسی و اقتصادی که در هیات رئیسه فدراسیونها هستند را به مجمع باز کند (بعنوان نماینده هیات رئیسه و جایگزین رئیس فدراسیون). و حتی با محدودیت بازنشستگی و دو شغلگی می توانند بعنوان نواب رئیس یا اعضای هیات اجرایی فعالیت کنند که شاخص ترین آنها  مصطفی هاشمی طبا فدراسیون ژیمناستیک) و دیگرانی نظیر مرتضی بانک (هندبال) ، علی اصغر مونسان (قایقرانی) ، سید صفدر حسینی (سوارکاری) ، محسن بهرامی (گلف) ، حسن رباطی (اسکواش) و... است. و البته اگر قرار بود طبق آئین نامه اصلاح شده این بند تغییر نماید چه نیازی به حضور رضا صالحی امیری بعنوان خبره ورزشی و اینهمه جنجال بود. صالحی امیری میتوانست با توجه به عضویت در هیات رئیسه هندبال بعنوان نماینده این فدراسیون در مجمع حضور یابد و در هر سمتی کاندیدا گردد.


در هر حال 27 روز به انتخابات کمیته ملی المپیک مانده است جدا از ابهامات حول انتخاب رئیس و دبیرکل ، نه تکلیف آئین نامه انتخابات بدرستی مشخص است نه هنوز مساله انتصاب یا انتخاب خزانه دار. اعضای کمیته نظارت بر انتخابات نیز معرفی نشده اند بویژه که فرایند انتخابات از تهیه پیش نویس دعوتنامه معرفی نمایندگان فدراسیونها در مجمع و ارسال و مهلت 15 روزه ثبت نام و مهلت یک هفته ای احراز صلاحیتها و اعلام نهایی کاندیداها یک هفته قبل از انتخابات بیش ازین زمان می برد.  


با این حساب مطابق روال همیشگی در ورزش ایران ، انتخابات کمیته المپیک نیز حواشی بسیار بیشتری خواهد داشت؛ بویژه که بر خلاف احتمالات ممکن است پایان انتخابات شبیه صحنه سقوط جیمز استورات (اسکاتی) در فیلم سرگیجه شود؛ در حالیکه تماشاگران انتظار سقوط و مرگ استورات را در آن وضعیت نامتعادل داشتند او با یک نردبان از بلندی به پایین بیاید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار