شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان:
مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه در پرداخت ها به مراکز درمانی و موسسات طرف قرارداد با مشکلات مالی رو به رو هستیم بیان کرد: در سال جاری بجز با داروخانه های طرف قرارداد هیچ پرداختی به بیمارستان های دولتی نداشته ایم.
سیدجمال امام زاده روز سه شنبه در جریان بازدید از خبرگزاری ایرنا مرکز خوزستان افزود: با وجود حجم بالای بدهی سازمان متبوع به مراکز درمانی و بیمارستانی استان، ولی هنوز حجم و سطح خدمات درمانی به بیمه شدگان ما ، کم نشده و همچنان دفترچه ها اعتبار دارند.

وی با تصریح بر این نکته که حدود 95درصد هزینه ها و پرداختی های بیمه سلامت به دولت متکی است و تنها پنج درصد درآمد سازمان از محل دریافت حق سرانه از کارکنان دولت و دستگاههای اجرایی که با بیمه سلامت قرارداد دارند تامین می شود افزود: بدون پشتیبانی دولت ، ادامه طرح تحول نظام سلامت به مخاطره خواهد افتاد و اعتبار دفترچه های بیمه سلامت نیز مخدوش می شود.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: دولت در 2 سال اول اجرای طرح تحول نظام سلامت خوب عمل کرد ولی به علت بروز مشکلات اعتباری ناشی از عدم تحقق درآمدها و برخی مسایلی همچون عدم اجرای کامل برجام در سال های 95 و 96 ، مشکلات سازمان بیمه سلامت بیشتر شد و پرداختی ها به هنگام محقق نشد، اگر همین رویه ادامه پیدا کند طرح تحول نظام سلامت با چالش های جدی رو به رو خواهد شد.

وی گفت: با این وجود مشکلات سازمان بیمه سلامت ، بدهی به همه مراکز درمانی و موسسات طرف قرارداد در استان خوزستان بجز مختصری، تسویه شده است. 

امام زاده افزود: چنانچه همین رویه ادامه یابد بدهی سازمان از یک سال عبور خواهد کرد و آن وقت است که بیمه سلامت کارایی و اعتبار خود را از دست خواهد داد.

وی گفت: وضعیت اعتباری بیمه سلامت استان در 2 سال اول اجرای طرح تحول نظام سلامت به قدری مطلوب بود که ما به صورت علی الحساب به مراکز درمانی و موسسات طرف قرارداد استان پول پرداخت می کردیم ولی در 2 سال اخیر وضعیت تغییر کرد و با مشکلات اعتباری بسیاری رو به رو شدیم. 

* بودجه 97پاسخگوی مشکلات مالی سازمان بیمه سلامت نیست

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه در لایحه بودجه 97 کل اعتبار درنظر گرفته شده برای سازمان بیمه سلامت(ادامه طرح تحول نظام سلامت) 108هزار میلیارد ریال است افزود: چنانچه این سقف اعتباری از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عموما' مدافع ادامه قدرتمند و فراگیر طرح تحول نظام سلامت هستند افزایش نیابد بخشی از بدهی سال 96 نیز تا پایان سال 97 نیز تسویه نخواهد شد که این به معنی است که بدهی سازمان به موسسات از یک سال فراتر خواهد رفت.

امام زاده افزود: پیش تر پیش بینی لایحه بودجه 97 برای سازمان بیمه سلامت 150هزار میلیارد ریال عنوان شده بود و سپس به 130هزار میلیارد کاهش یافت و در نهایت اعتبار 108هزار میلیارد ریال در بودجه سال آینده برای طرح تحول نظام سلامت بسته شد.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با تصریح براینکه در بحث تخصیص اعتبارات باید کاری کرد که وضعیت از این بدتر نشود افزود: این درحالی است که سازمان بیمه سلامت 56هزار میلیارد ریال زیان انباشته از سال های گذشته دارد.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم مشکلات اعتباری برای سال آینده را حل کنیم ناگزیر باید بسته خدمت را محدودتر کرده ، خدمت جدید اضافه نکنیم ،یعنی فشار به قشرهای آسیب پذیر بیشترمی شود و در نهایت مردم باید از جیب خود بیشتر هزینه کنند چیزی که قرار بود بر اساس طرح هدف گذاری شده پرداخت از جیب مردم کم شود و دولت بیش از 90درصد هزینه های درمانی را خود پرداخت کند. 

* منابع ما در طرح تحول نظام سلامت پایدار نیست
مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان در این دیدار با بیان اینکه منابع ما در طرح نظام سلامت پایدار نیست و دولت بر اساس حجم درآمدی که مدام تغییر می کند به این طرح اعتبار تخصیص می دهد افزود: تا زمانی که بیمه سلامت به منابع مالی پایدار متکی نباشد در اجرای طرح تحول نظام سلامت با چالش هایی رو به رو خواهیم بود که متاسفانه این چالش ها هم اکنون در حال ظهور و بروز هستند. 

امام زاده پیشنهاد کرد برای افزایش سقف درآمد سازمان بیمه سلامت ، حق پرداخت سرانه بیمه از 7درصد به 9درصد افزایش یابد ، نظام ارجاع کامل شودو عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به صورت ثابت برای پیشبرد این طرح تخصیص یابد.

وی ضرورت فرهنگ سازی ، جدی گرفتن پیشگیری و کامل شدن نظام ارجاع با هدف کارایی طرح ملی تحول نظام سلامت رامورد تاکید قرار داد و افزود: برای کاهش هزینه های درمانی مردم هیچ راهی کاراتر از پیشگیری ، اگاه سازی و فرهنگ سازی متصور نیست. 

طرح تحول نظام سلامت در اردیبهشت ماه 1393 شروع شد و در اجرای این طرح 500هزار در استان خوزستان که از هیچ پوشش بیمه ای برخوردار نبودند دفترچه بیمه سلامت را به صورت رایگان و بدون پرداخت حق سرانه دریافت کردند.

به گزارش ایرنا مدیرکل بیمه سلامت خوزستان و هیات همراه از بخش های ایرنا خوزستان بازدید و در جریان گردش کار خبری این رسانه ملی قرار گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار