اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
جلسه بررسی نامه محرمانه رئیس محیط زیست کشور برای انتقال آب کارون / قمشی مشاور استاندار خوزستان در امور آب: آثار نامطلوب زیست محیطی در خوزستان ناشی از برداشت بیش از اندازه ی آب کارون است / آب کارون از نظر علمی در وضعیت فوق بحرانی به سر می برد
قمشی رئیس سازمان محیط زیست کشور را مرد اشتباهات مکرر دانست و تاکید کرد: کلانتری درگذشته بابت بسیاری از اشتباهات بارها عذرخواهی کرده است.
شوشان: مهدی قمشی مشاور استاندار خوزستان در امور آب در جلسه بررسی نامه محرمانه رئیس محیط زیست کشور برای انتقال آب کارون که با همکاری حزب ندای ایرانیان در خانه احزاب خوزستان برگزار شد اظهار کرد: متاسفانه مدیریت و تصمیم گیری های کلان زیست محیطی کشور نگران کننده است زیرا قبل از اینکه صحبت از انتقال آب شود ابتدا باید آب مورد نیاز فضای سبز ، مشکلات آب شرب، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و مشکل ریزگردها در خوزستان حل شود.

قمشی افزود: آثار ناگوار زیست محیطی در حوزه کارون مانند اروند کنار، آبادان، خرمشهر، کانون های ریزگرد، پایین دست کارون ، تالاب شادگان و سایر آثار نامطلوب زیست محیطی در خوزستان ناشی از برداشت بیش از اندازه ی آب کارون است.


مشاور استاندار در امور آب ادامه داد: آب کارون از نظر علمی در وضعیت فوق بحرانی به سر می برد زیرا برای ۹۰ درصد آب کارون مصرف تعریف شده و از لحاظ استاندارد جهانی بسیار بالا است همچنین حدود ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی و ۰/۸ میلیارد در بخش صنعت و ۰/۷ میلیارد متر مکعب در شرب و بهداشت مصرف می شود یعنی مقدار مصرف آب تعیین شده در حوزه کارون بیش از استانداردهای معمول است.

این استاد دانشگاه سخنان رییس محیط زیست مبنی بر اینکه نامه محرمانه نبوده است را عجیب عنوان کرد و گفت: مسئولین باید با مردم صادق باشند و نباید نامه محرمانه نوشته شود زیرا با زندگی مردم در استان بازی می شود و اینکه رییس محیط زیست ادعا می کند نامه محرمانه نبوده اصلا قابل پذیرش نیست زیرا در اصل نامه، محرمانه نوشته شده و اینکه بخواهد منکر محرمانه بودن نامه شود واقعا عجیب است.

قمشی رئیس سازمان محیط زیست کشور را مرد اشتباهات مکرر دانست و تاکید کرد: کلانتری درگذشته بابت بسیاری از اشتباهات بارها عذرخواهی کرده است و قبل از منصوب شدن به ریاست محیط زیست حرف های امیدوار کننده زیادی زده بود اما اکنون همه حرف ها را فراموش کرده است و می توان پی برد که نه تنها دغدغه زیست محیطی ندارد بلکه چهارچوب ها را هم نمی شناسد و نحوه مدیریت آن نشان داده که مدافع خوبی نمی تواند برای مسائل زیست محیطی باشد.

وی اضافه کرد: نباید درآمد نفت را صرف انتقال آب کرد زیرا در این صورت تولید معنا ندارد به عنوان مثال منطقی نیست از درآمد ۱۵۰۰ تومانی نفت برای انتقال آب به نقطه ایی دیگر هزینه کنیم تا از تولید محصولات کشاورزی درآمد ۲۰۰ تومانی حاصل شود. اما اگر ثابت شود درآمد محصول تولیدی، بیشتر از هزینه انتقال آب است هیچ ایرادی بر انتقال آب نیست.

قمشی در اشاره به ایرادات موجود در بند (ج) نامه محرمانه کلانتری مبنی بر اینکه در خوزستان 60 هزار هکتار برنج کشت می شود گفت: ایراداتی که در این بند وجود دارد این است که برای صرفه جویی یا استخراج مازاد آب در حوزه کارون نمی توان همه کشت برنج در خوزستان را ملاک قرار داد و باید گفت در حوزه رودخانه کارون چه مقدار کشت می شود ضمن اینکه در استان خوزستان فقط ۴۷ هزار هکتار کشت برنج انجام می شود و از این مقدار 20هزار هکتار در حوزه کارون است.

مشاور استاندار خوزستان درامور آب تصریح کرد: میزان آب موجود در هر استان به اندازه مقدار مصرف شرب ، بهداشت و صنعت آن استان کفایت می کند و بخش هایی که محدودیت وجود دارد مربوط به کشاورزی است.

قمشی اضافه کرد: برای شرب و بهداشت هر فرد ۵۵ متر مکعب در سال آب نیاز است در حالیکه در سایر استان ها بیشتر از میزان مصرف هر فرد آب شیرین وجود دارد همچنین بدترین استان کشور از نظر سرانه آب، استان تهران است که سرانه آب شیرین قابل استحصال در این استان ۳۰۰متر مکعب بوده و این مقدار بیش از میزان مصرف شرب و بهداشت هر فرد است.

قمشی در ادامه گفت: سرانه آب شرب و بهداشت اصفهان ۳۱۰ لیتر در روز است در حالیکه در اهواز ۲۵۰ لیتر می باشد همچنین سرانه فصای سبز اهواز ۱۲/۵ متر به ازای هر نفر و اصفهان با ۲۸متر بیشترین فضای سبز را در ایران دارد در صورتی که از متوسط جهانی هم بیشتر است چرا جایی که آب ندارد گسترش فضای سبز می دهند؟

وی تاکید کرد: اشتغال باید در خوزستانی که 25 درصد بیکار دارد ایجاد شود نه استان های مقصد انتقال آب که درصد بیکاری زیر ۱۵ درصد است، در چنین شرایطی کلانتری جانب استان های توسعه یافته را گرفته و با انتقال آب سعی دارد در آن استان ها اشتغال زایی کند و این قابل قبول نیست.

مشاور استاندار در امور آب به بند دیگری از نامه محرمانه رئیس محیط زیست اشاره کرد و افزود: منظور از ۶۰۰ هزار هکتار قید شده در نامه محرمانه همان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است و ۵۰ هزار هکتار دیگر آن در ایلام است همجنین از 500 هزار هکتار باقیمانده در خوزستان فقط ۲۰۰هزار هکتار آن در حوزه کارون است.

قمشی به تامین آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری اشاره کرد و گفت: طرح 550 هزار هکتاری ۲ فاز دارد که حدود ۲29هزار هکتار آن در فاز اول و 271 هزار هکتار آن در فاز دوم قرار دارد که فاز دوم به دلیل عدم تخصیص حقابه مورد نیاز هنوز عملیاتی نشده است در نتیجه از این ۲۲۹هزار هکتار در فاز اول فقط۸۰ هزار هکتار آن در حوزه کارون است و این رقم با مقدار نوشته شده در نامه همخوانی ندارد.

وی به بررسی بند بعدی دیگری از  نامه محرمانه رئیس محیط زیست پرداخت و گفت: کلانتری با محاسبات خود نتیجه گرفته است که بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آب می توان صرفه جویی کرد در حالی که با بررسی اعداد و ارقام واقعی و علمی فقط ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب میتوان صرفه جویی کرد و این بررسی انجام شده نظر شخصی نیست بلکه نظر جمع اساتید دانشگاه ، آمار و اطلاعات اداره کشاورزی و سازمان آب و برق خوزستان است.

قمشی تصریح کرد: 630 میلیون متر مکعب آب برای کانون فوق بحرانی شرق اهواز نیاز است به همین منظور 10متر مکعب آب در ثانیه برای طرح توسعه پرورش ماهی آزادگان منتقل می شود تا از ظرفیت آن برای انتقال به کانون ها استفاده شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تأمین آب شیرین تالاب شادگان از طریق کارون انجام می شود و مقدار آب مورد نیاز تالاب ۲ میلیارد متر مکعب است که یک میلیارد آن آب شیرین و یک میلیارد آن آب شور است که باید از کارون یک میلیارد متر مکعب در سال به تالاب شادگان برسد.











نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار