اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
2 شهر جدید رامین و شیرین شهر در سال 83 در راستای کنترل و اسکان سرریز جمعیت شهر اهواز مجوز ساخت گرفتند ولی تاکنون با فراز و فرودهای بسیاری روبه رو بوده و مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته اند.
هنوز هم زود است که بگوییم این 2 شهر در مسیر رونق قرار گرفته اند ولی امروز بیش از هر زمان دیگری تبدیل این 2 شهر به عنوان شهرهای جدید خوزستان به قطب گردشگری، به رویای مدیران عامل این شهرها و مسئولان خوزستان تبدیل شده است. 

مدیران عامل این شهرها در کنار مسئولان خوزستان در حال تزریق بودجه و تکمیل پروژه های گردشگری نوین و متناسب با تکنولوژی روز دنیا هستند تا از این طریق نه تنها در جذب مردم به سکونت در این شهرها کمک کرده، بلکه رویای تبدیل این شهرها به قطب گردشگری استان را نیز به حقیقتی قابل دسترس تبدیل کنند. 

اینکه رویای این مسئولان تا چه حد به واقعیت تبدیل خواهد شد، در گرو امکاناتی است که مردم را به زندگی در یک شهر پویا و زنده تشویق کند، زیرا هنوز اولویت نخست برای این شهرها، سکونت مردم است که بدون وجود امکانات محقق نخواهد شد. 

** شیرین شهر
شهر جدید شیرین شهر در سال 1383 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید؛ این شهر در 23 کیلومتری جنوب غربی اهواز و در شرق رودخانه کارون و در مجاورت 132 هزار هکتار چشم انداز بسیار زیبایی از کشتزاران سبز نیشکر و در بطن جلگه سر سبز و حاصلخیز خوزستان واقع شده است. این شهر برای اسکان 100 هزار نفر مطالعه و برنامه ریزی شده است که تمامی سرانه ها،ایده ها،و الگوهای جدید شهری از قبیل بهداشت،آموزش،درمان،ورزش،فضای سبز،آموزش عالی،قطار شهری،مکانهای تفریحی، و گردشگری،رفاهی،فرهنگی،تجاری،و....برابر با استانداردهای شهرسازی برای این شهر جدید در نظر گرفته شده است.باتوجه به همجواری رودخانه کارون در کنار این شهر جدید امکان استفاده از این رودخانه را در ساختار کالبد شهر به عنوان یک محور طبیعی-تفریحی، گردشگری به وجود آورد که می توان محور ساحلی شرق کارون را از اهواز تا شیرین شهر تبدیل به یک محور گردشگری و تفریحی بی نظیر در کرانه های سرسبز کارون در سطح خوزستان نمود. به همین منظور یک محور گردشگری از جاده آبادان-اهواز تا ورودی شهر جدید که ادامه آن از جنوب شهر به مرکز و شمال شهر مانند یک کمربند میانی عمل کرده و منتهی به مجموعه 150هکتاری تفریحی-رفاهی ورزشی شهر خواهد شد که تمام امکانات و مجموعه ها و باغ های اختصاصی و ... را در خود جای داده است.

** شهر رامین
احداث شهر جدید رامین در محدوده مکانی حدود هفت هزار هکتار و با محدوده استحفاظی 2 هزار و ۴۰۰ هکتار و طرح جامع ۶۰۰ هکتار برای جمعیتی معادل 63 هزار نفر در سال 83 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید. این شهر در فاصله 40 کیلومتری اهواز، حد فاصل بین شهرستان‌های اهواز، باوی، مسجدسلیمان و شوشتر در جوار جاده اهواز مسجد سلیمان و در مسیر بزرگراه بندرامام – تهران واقع شده است. 

عبور رودخانه کارون در غرب این شهر جدید،اتصال به شبکه ریلی کشور توسط راه آهن اهواز، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی اهواز، نزدیکی با مناطق آزاد تجاری که یک ظرفیت بسیار مهم در شکوفایی و توسعه اقتصادی است، وجود تاسیسات مربوط به تولید و انتقال نیروی برق (نیروگاه‌های زرگان و رامین)، توسعه شهر در زمین های غیر کشاورزی،وجود کیفیت مناسب فیزیکی و شیمیایی خاک، امکان ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس و بنادر آزاد و دارا بودن امکان دسترسی از طریق راه‌های زمینی، آبی و ریلی، وجود دانشگاه بین‌المللی کشاورزی رامین، عبور آزاد راه بندر امام – تهران از کنار این شهر ، از ویژگی ها و مزیت های شهر رامین است.

اواخر آذر گذشته کار پنج طرح عمرانی و گردشگری با 400 میلیارد و 100 میلیون ریال با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان محلی در شهر جدید رامین آغاز شد. احداث تقاطع غیرهم سطح ، احداث دریاچه مصنوعی، و اجرای شبکه آب خام شهر جدید رامین ،تکمیل معابر ناحیه یک شهر جدید رامین، و چهار بانده کردن جاده ورودی شهر جدید رامین از جمله این طرح ها بود.

* تکمیل زیرساخت ها و سکونت مردم یک خیابان 2طرفه است 
بزرگترین چالش کنونی شهرهای جدید خوزستان، مانند برخی شهرهای نوین کشور، بحث سکونت است و به همین دلیل شاید مطرح کردن بحث تبدیل این شهرها به قطب گردشگری، کمی عجیب به نظر آید. 

به اعتقاد دبیر انجمن انبوه سازان کشور پیگیری چنین موضوعی به موازات دغدغه سکونت افراد در این شهرها نه تنها عجیب نیست، بلکه می تواند به عنوان یک محرک باعث سکونت افراد در این شهرها شود. 

فرشید پور حاجت، درخصوص چرایی استقبال نکردن شهروندان خوزستانی از شهرهای جدید می گوید: 10 سال از آغاز ساخت 2 شهر رامین و شیرین شهر می گذرد ولی نبود خدمات زیربنایی و روبنایی باعث شده مردم تمایلی به سکونت در آنها نداشته باشند. 

وی ادامه می دهد: در ساخت شهر تمام جوانب قضیه را باید در نظر گرفت و هر شهر باید به گونه ای باشد که مردم در آن احساس آرامش کنند ولی نبود خدمات باعث شده تا مردم به سکونت در این شهرها علاقمند نباشند. 

پور حاجت، با بیان اینکه در ساخت شهرهای جدید، شغل به عنوان یک فاکتور مهم مورد توجه قرار می گیرد، عنوان می کند: نمی توان شهر را تنها به عنوان یک خوابگاه تعریف کرد بلکه باید اثرات زندگی در این شهرها ملموس باشد؛ در حالی که در این شهرها، از یک سو به عنوان یک شهر، خدمات به سهولت در دسترس ساکنان قرار نگرفته و از سوی دیگر شغل که به عنوان یک فاکتور مهم باید در ساخت شهرهای جدید مورد توجه قرار بگیرد، در نظر گرفته نشده است. 

وی به راه های تشویق شهروندان به سکونت در شهرهای جدید خوزستان اشاره کرده و می گوید: باید با افزایش خدمات برای مردم جاذبه ایجاد کرد؛ البته برنامه های بلندمدت مانند احداث دریاچه مصنوعی یا پیست موتور سواری هم جاذبه هایی هستند که می توانند مردم را به سکونت در این شهرها ترغیب کرده و در کنار تمهیدات دیگر موثر باشند. 

دبیر انجمن انبوه سازان کشور یادآور می شود: در کنار جاذبه های گردشگری، احداث مال ها(مراکز خرید بزرگ) و دادن مجوز مناطق آزاد مانند اروند در آنجا هم می تواند در رونق شهر موثر باشد و در یک کلام، شهر اشتغال، می‌تواند شهری برای سکونت باشد ولی شهری بدون شغل نمی تواند شهر خوبی برای سکونت باشد. 

آنچه که مسئولان در بحث شهرهای جدید می خواهند، سکونت مردم و آنچه که مردم برای سکونت در این شهرها می خواهند امکاناتی است که به گفته فرشید پور حاجت احساس امنیت و آرامش را به آنها القا کند به همین دلیل است که تکمیل زیرساخت های این شهرها و تبدیل آنها به شهرهایی پویا و نیز سکونت در آنها، به جاده ای 2 طرفه تبدیل شده که تحقق یکی بدون دیگری سخت و دشوار شده است. 

** روند توسعه برای شهروندان شهرهای جدید کند است 
به محض ورود به تنها درمانگاه شیرین شهر که به نظر متناسب با استانداردهای روز کشور است، زنی از وضعیت موجود شکایت می کند. 

مریم مرادی به پذیرش نشدن دفترچه سلامت بهزیستی از سوی درمانگاه اشاره می کند و می گوید: درمانگاه موجود در کنار محدودیت در پذیرش دفترچه های درمانی، مشکل شبانه روزی نبودن را هم دارد و علاوه بر آن فاقد اورژانس است که با توجه به جانور گزیدگی زیاد شهر، بسیار مشکل زا است. 

وی با اشاره به اینکه درمانگاه موجود فاقد متخصص است، می افزاید: برای مراجعه به متخصص ناچارم به شهر اهواز بروم. 

مرادی که سه سال است ساکن شیرین شهر است، ادامه می دهد: سه فرزند دارم و معلولیت 70 درصد شوهرم باعث شده تا به ناچار کار کنم ولی در شغلم که پختن نان خانگی است هم محدودیت ها و مشکلاتی وجود دارد. 

شهروند دیگری اما از همه امکانات و شرایط شیرین شهر و از کیفیت مدرسه تا وضع زندگی ابراز رضایت کرده اما تاکید می کند که برای خرید نیاز خود باید به طور مرتب به اهواز برود. 

ندا شهرویی شهروند دیگر شیرین شهری در چهار سال گذشته ساکن یک خانه سازمانی این شهر بوده است. ندا از وضعیت بد پارک و نبود تجهیزات مناسب در این شهر شکایت می کند و می افزاید: وسایل بازی کامل نیست و سرسره ها استاندارد نیست و این باعث صدمه دیدن کودکان می شود. 

وی با اشاره به فضای سبز پارک می گوید: فضای سبز موجود در محله ما را ساکنان ایجاد کرده اند در حالی که در دیگر نقاط محله فضای سبز کمی وجود دارد. 

شهرویی، نبود امکاناتی مثل بازار را از دیگر مشکلات موجود عنوان می کند و ادامه می دهد: تنها سوپر مارکت منطقه هم همیشه با کمبود جنس روبه رو است و به ناچار برای تهیه نیاز خود به اهواز می رویم. 

وی ادامه می دهد: درمانگاه موجود در این شهر تا ظهر فعالیت دارد و با نیروهای مسلح هم قرارداد ندارد؛ با قطعی مداوم آب روبه رو هستیم و نبود باشگاه، فضای سبز یا پارک هم باعث شده بیشتر وقت را در خانه باشیم که خسته کننده و عذاب آور است. 

** کاستی ها در شهرهای جدید به دلیل نبود تراکم جمعیت در شهر است 
مدیرعامل شرکت عمران شیرین شهر با تایید وجود کاستی ها در شهر جدید شیرین شهر، آنها را به نبود تراکم جمعیت در شهر ارتباط می دهد و می گوید: شیرین شهر از امکاناتی مانند درمانگاه، مدرسه، بازارچه، شبکه برق زیرزمینی و تصفیه خانه هوشمند برخوردار است اما جمعیت اندک این شهر باعث شده تا دولت نتواند امکانات زیادی را به اینجا اختصاص دهد. 

رضا فرهاد زاده درخصوص مشکل قطعی آب شهر توضیح می دهد: تصفیه خانه هوشمند شیرین شهر برای حداقل جمعیت 25 هزار نفر طراحی شده و برای اینکه با حداقل ظرفیت کار کند، حدود هزار نفر باید از آب لوله کشی استفاده کنند تا فشار آب باعث ترکیدگی لوله ها نشود اما چون جمعیت کمتر از هزار نفر است، بین ساعات 12 شب تا 7:30 صبح و نیز 13 تا 16که حداقل استفاده از آب وجود دارد، آب به ناچار قطع می شود. 

مدیرعامل شرکت عمران شیرین شهر دلیل تمام وقت نبودن درمانگاه شیرین شهر را هم جمعیت کم شهر عنوان می کند و می افزاید: با دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و بهداشت و درمان شهرستان کارون رایزنی شده تا این درمانگاه شبانه روزی شود ولی ارایه برخی خدمات و اعزام متخصص منوط به افزایش تعداد ساکنان است؛ در حالی که اکنون 270 خانوار ساکن این شهر هستند. 

وی یادآور می شود: در این مرکز درمانی، درمانگاه سلامت، پزشک خانواده، شبکه های بهداشت درمان اطفال، بستری موقت و خدمات دندانپزشکی انجام می شود. 

مدیرعامل شرکت عمران شهر رامین نیز در خصوص وضعیت کنونی شهر رامین توضیح می دهد: حدود 40 خانوار در این شهر ساکن هستند و زیرساخت هایی مانند مدرسه، مسجد، زمین بازی و بازارچه راه اندازی شده و محلی را به طور موقت در اختیار شبکه بهداشت قرار داده ایم. 

سامان اسدی ادامه می دهد: هم اکنون مدرسه در مقطع دبستان فعال است ولی تا تکمیل مدرسه راهنمایی این شهر که 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، سرویس رایگان برای رفت و آمد دانش آموزان این شهر به ملاثانی تدارک دیده ایم. 

وی بیان می کند: کمبود زیرساخت ها از دلایل نبود استقبال از سکونت در رامین بوده و متمرکز نبودن واحدها در این شهر یکی از دلایل تکمیل نشدن زیرساخت ها بوده است. 

** آیا اهواز جمعیتی سر ریز شده دارد؟ 
شیرین شهر مرکز ثقل پنج شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از جمله دعبل، سلمان، امیرکبیر است و قرار بود شهرکی برای کارکنان نیشکر باشد و همین وجه تسمیه نیشکر و شیرین بودن آن باعث شد تا نام شهر، 'شیرین شهر' شود. 

هم اکنون این شرکت به عنوان سهام دار، بیش از 40 درصد سهام را در این شهر دارد و مالک بخشی از زمین هایی است که شهر شیرین شهر در آن پایه گذاری شده است. با وجود اینکه شرکت نیشکر تلاش داشت با راه اندازی کمپ شیرین شهر، محلی برای اسکان خانواده های کارکنان خود ایجاد کند، هنوز امکان سکونت آنها را در این شهر ایجاد نکرده، هر چند گفته می شود تقاضای خرید 120 واحد از منازل این شهر را داشته است. 

ایجاد کمپ شیرین شهر در محدوده شرکت های توسعه نیشکر به منظور اسکان کارکنان این شهر و کاهش فاصله مسکن کارکنان با محل کارشان امری بود که با توجیه اقتصادی و منطقی صورت گرفت ولی در ادامه، شرکت شهرهای عمران جدید کشور با آغاز همکاری خود با شرکت توسعه نیشکر، شهری را پایه گذاشت که تا به امروز شیوه های مختلف نتوانسته مردم را تشویق به سکونت در آن کند. 

پایه گذاری شهرهای جدید خوزستان با هدف کنترل و مهار سرریز شهر اهواز بوده این در حالی است که به گفته پورحاجت، پس از گذشت 10 سال از ساخت این شهرها، اهواز هم چنان گنجایش جمعیت بیشتری را هم دارد و علاوه بر آن، شهری است که هنوز زمین در آن به وفور یافت می شود که این دلایل باعث شده تا شهرهای جدید کمتر مورد توجه قرار گیرند. 

اما، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در این باره نظری متفاوت دارد. به اعتقاد عباس پورسلان، بایر بودن زمین های اطراف کلانشهر اهواز نمی تواند مجوزی برای توسعه بیشتر شهر باشد. 

وی می گوید: بیشتر زمین های اطراف اهواز مالک دارند و همین الان هم برای طرح هایی مانند احداث پست برق با مشکل معارض روبه رو هستیم. از سوی دیگر، رشد بی رویه شهرهای بزرگی مثل تهران، باعث معضلات زیادی شده که از جمله آنها ترافیک سنگین، آلودگی بالا و همچنین بحث کنترل بحران هایی مانند زلزله احتمالی این شهر است. 

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان ادامه می دهد: اهواز شهری است که به رشد استاندارد خود رسیده و بنابراین نیاز است که با کنترل سرریز جمعیت به شهرهای جدید، این کلانشهر معضلات جدید و حل نشده ای را تجربه نکند. 

از سوی دیگر باید توجه داشت که قیمت، بحث مهم و اولویت نخست خریداران مسکن مهر است. یک مقایسه قیمت بین شهرهای جدید و مرکز خوزستان نشان می دهد که با همان قیمت یک واحد مسکن مهر، می توان اگر نه در مرکز شهر، که در حاشیه شهر یا مناطق تازه توسعه یافته اهواز صاحب خانه شد و دسترسی راحت تری به امکانات شهری داشت. 

دبیر انجمن انبوه سازان کشور اما، با تاکید بر مناسب بودن قیمت منازل مسکن مهر در این شهرها می گوید: هزینه های خدمات زیربنایی و روبنایی سنگین است و چون در اهواز این خدمات وجود دارد، هزینه مسکن پایین می‌آید ولی در شهرهای جدید این زیرساخت ها باید ایجاد شود و باعث می شود هزینه مسکن بالا برود.
 
وی می افزاید: یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت مسکن، نوساز بودن ساختمان است و واحدهای مسکن مهر در شهر رامین و شیرین شهر به دلیل نوساز بودن، نسبت به ساختمان ها در شهر اهواز ممکن است قیمت متفاوت تری داشته باشند. 

10 سال پیش، هم زمان با تصمیم گیری ها برای پایه گذاری شهرهای جدید خوزستان، برخی کارشناسان حوزه مسکن پیشنهاد دادند که با توجه به شرایط اهواز و امکان توسعه شهر، این بودجه صرف بازسازی بافت فرسوده و احیای بافت حاشیه شهر شود؛ پیشنهادی قابل توجه، که مورد توجه واقع نشد! 

شاید اگر هزینه صرف شده در شهرهای جدید بر احیای بافت فرسوده و نیز حاشیه شهر متمرکز می شد و احیای درون شهری و درون کالبدی صورت می گرفت و تلاش می شد تا در اهواز مناطق دارای فرهنگ و هویت، احیا شوند، به گفته فرشید پور حاجت ما را با شهرهای جدید دارای مشکل سکونت روبه رو نمی کرد. 

** بهداشت و آموزش 2 دغدغه مشترک ساکنان شهرهای جدید است 
بهداشت و آموزش 2 دغدغه مشترک بیشتر ساکنان شهرهای جدید خوزستان بوده و کمبودها در این زمینه به ویژه در بحث بهداشت، نگرانی آنها را به دنبال داشته است. درمانگاه شیرین شهر بدون هیچ گونه کمبود تجهیزات و البته با کمبود متخصص در حال ارایه خدمات به شهروندان است و مدرسه نوپای شهر هم با تمام توان خود تلاش دارد تا رونق مدارس شهرهای خوزستان را پیدا کند و رنگ و بوی تزریق دانش و فرهنگ سازی داشته باشد. 

شیوا اکبری پزشک مسئول درمانگاه شیرین شهر در خصوص امکانات و مشکلات درمانگاه می گوید: در درمانگاه، داروخانه، واحد مامایی، بهداشت خانواده و بهداشت محیط، مراقبت زنان باردار و کودکان زیر 6 سال را داریم ولی با توجه به جمعیت و زیرساخت ها هنوز مجوز حضور متخصص داده نشده چون قانونی نیست. 

وی ادامه می دهد: بر اساس ملزومات قانونی، به ازای هر چهار هزار نفر، کادر درمانی متخصص اعزام می شود؛ این در حالی است که سکونت کم باعث شده تا حیوان گزیدگی در این منطقه زیاد باشد و بزرگ ترین کمبود ما نبود متخصص باشد. 

مسئول درمانگاه شیرین شهر درخصوص مشکل دفترچه برخی ساکنان این شهر هم توضیح می دهد: دانشگاه علوم پزشکی با نیروهای مسلح قراردادی ندارد همان گونه که درمانگاه و بیمارستان های نیروهای مسلح با دانشگاه قراردادی ندارند. 

وی ادامه می دهد: درمانگاه این شهر کمبود تجهیزات ندارد و کادر درمانی متشکل از پزشک عمومی، ماما، نمونه گیر آزمایشگاه، پرستار، کارشناس بهداشت محیط و خانواده فعال هستند و تنها مشکل نبود متخصص است. 

** آموزش در شیرین شهر
از سوی دیگر، منا دانش آموز کلاس یازدهم دبیرستان غیردولتی حمید در شهر شیرین شهر، در خصوص وضعیت این مدرسه توضیح می دهد: این دبیرستان در گذشته کمبود امکانات داشت که اکنون وضعیت بهتر شده ولی کمبود نیمکت و وجود تخته های گچی و مشکلات بهداشت از جمله مشکلاتی است که هنوز به قوت خود باقی است. 

این دانش آموز دبیرستانی ساکن روستای اسلام آباد فرح آباد می افزاید: در مدرسه کلاس رایانه داریم ولی می گویند سیستم ها قدیمی است و به همین دلیل تاکنون از آنها استفاده نکرده ایم. 

امیره آل علی مدیر مدرسه غیر دولتی حمید هم می گوید: اتاق رایانه داریم و می پذیرم که سیستم ها تا حدودی قدیمی هستند و کاربرد چندانی ندارند ولی توان ما در همین اندازه است. 

وی ادامه می دهد: مدرسه با کمبود تجهیزاتی مانند نیمکت، تخته وایت برد، آب سرد کن و کولر روبه رو است که امیدواریم به زودی مشکلات در این زمینه برطرف شود. 

مدرسه شیرین شهر در دو نوبت کاری 120 دانش آموز را از شیرین شهر و روستاهای هم جوار در خود جای داده که تنها 27 نفر آنها ساکن این شهر هستند. دانش آموزان ابتدایی حدود 50 نفر و پیش دبستانی ها 25 نفر و دانش آموزان راهنمایی از 30 نفر کمتر و دبیرستان حدود 12 نفر در مقاطع مختلف رشته های علوم تجربی و علوم انسانی هستند.

توران حمید متوسط دانش آموزان دبستانی را 15 نفر در هر کلاس و تعداد کل دانش آموزان دبیرستان را 10 نفر بیان می کند که توسط 14 معلم آموزش داده می شوند. 

موسس مدرسه حمید با بیان اینکه تنها 2 معلم برای مقاطع پنجم و ششم ابتدایی از سوی آموزش و پرورش خوزستان معرفی شده اند، می گوید: تعداد آمار دانش آموزان اندک بوده و به حد نصاب نرسیده به همین دلیل دولت نمی تواند کادر آموزشی را تامین کند زیرا تامین کادر آموزشی منوط به وجود حداقل 40 دانش آموز است. 

وی ادامه می دهد: 2 شاگرد در مقطع دهم و یک شاگرد در مقطع یازدهم هستند و همین موضوع باعث شده تا یک معلم تدریس چند درس را در این مقاطع بر عهده بگیرد. 

حمید، با اشاره به کمبودهای تجهیزاتی این مدرسه توضیح می دهد: برای تهیه تخته وایت برد، نیمکت، کولر و دیگر تجهیزات برنامه ریزی شده ولی اولویت دانش آموزان سرویس رفت و آمد به مدرسه است که از سوی شرکت نیشکر تامین شده است. 

وی ادامه می دهد: اگرچه هزینه تحصیلی دانش آموزان مدرسه غیر دولتی نیز از سوی مسئولان شرکت نیشکر تقبل شده، ولی هنوز پرداختی از سوی این شرکت صورت نگرفته و همین امر بیمه و پرداخت حقوق به معلمان مدرسه را با مشکل روبه رو کرده است. 

موسس مدرسه حمید یادآور می شود: توسعه هنوز کامل نشده و شهر نیازمند افزایش امکانات بهداشتی، رفاهی، بازارچه، بیمارستان مجهز، آسفالت و فضای سبز است تا پیشرفت کند. 

** آیا استقبال مسئولان خوزستانی از شیرین شهر، منجر به رونق این شهر می شود؟ 
در حالی که این گونه به نظر می رسد که قشر ضعیف توان خرید در شیرین شهر را ندارد و قشر دارا میل خرید در این شهر را؛ نگاهی به پیش فروش شدن باغ ویلاهای شیرین شهر نشان می دهد که قشر توانمند خوزستان اقدام به سرمایه گذاری برای آینده کرده و خطر پذیری خرید مسکن را در شیرین شهر پذیرفته اند. 

شیرین شهر در 14 محله ساخته شده که یک و نیم محله آن را محله های مسکن مهر تشکیل می دهد. منازل خود مالک، باغ ویلاها، شهرک صنعتی و اماکن تفریحی و گردشگری نیز به عنوان بخش های دیگر این شهر در نظر گرفته شده اند. 

هم اکنون برای خرید یک واحد مسکونی 90 متری با 85 درصد پیشرفت فیزیکی در شیرین شهر باید 520 میلیون ریال به صورت120 میلیون ریال آورده و 400 ملیون ریال وام با بهره چهار درصد پرداخت کرد. به گفته یک کارشناس املاک با در نظر گرفتن زیرساخت ها و تجهیزاتی مانند کابینت، کمد دیواری و در و پنجره ها، هر واحد حدود 600 میلیون ریال برای خریدار ایجاد هزینه می کند. 

یکی از دلایلی که این شرایط از جمله وام کم بهره آن نتوانسته مردم را به سکونت در این واحدها تشویق کند، تکمیل نشدن زیرساخت ها از سویی و ناتوایی خریداران قشر ضعیف، در تکمیل این زیرساخت ها از سوی دیگر است. 

در محله باغ ویلاهای شیرین شهر که برای قشر متوسط و بالای شهر در نظر گرفته شده، زمین های آماده و محوطه سازی شده از 300 متر تا یک هزار و 400 متر به خریداران عرضه می شود. این زمین ها که با متری یک میلیون ریال به فروش می رسند، با 30 درصد پول نقد و بقیه به صورت اقساط 48 ماه بدون سود در اختیار خریداران قرار می گیرد. 

به گفته معاون راه و شهرسازی شیرین شهر، محله باغ ویلاها دارای 412 واحد است که 285 واحد آن از سوی یکی از پزشکان شهر اهواز خریداری شده و در قراردادی 110 میلیارد تومانی به ساخت باغ ویلاها با مشارکت شرکت عمران شیرین شهر و فروش آنها مشغول هستند.

مجید عشیراوی همچنین بیان می کند:60 قطعه زمین در این محله از سوی شرکت توسعه نیشکر خریداری شده که قرار است در اختیار مدیران این شرکت قرار گیرد. 

شرکت نفت، گروه ملی، اتاق بازرگانی اهواز، نمایندگان، فرمانداری کارون و برخی مدیران ارشد استان نیز از دیگر مسئولان و ارگان هایی هستند که اقدام به خرید زمین باغ ویلا در شیرین شهر کرده اند و در مجموع تنها 20 واحد آنها برای پیش فروش باقی مانده است. 

بنا بر اظهار عشیراوی، با درخواست مسئولان موافقت و مجوزهای این فروش صادر شده، جانمایی اتفاق افتاده و کار، در مرحله پرداخت است. 

محسن حیدر زاده کارشناس ملک عنوان می کند: در اهواز هم مناطقی بوده اند که با حضور مسئولان و ورود زیرساخت ها، رونق گرفته اند بنابراین حضور مسئولان استانی و نمایندگان در شیرین شهر می تواند نوید رونق این شهر و نیز حضور مردم در واحدهای مسکن مهر را بدهد. 

مدیر کل راه و شهرسازی هم امیدوار است با ساخت جاده های چهاربانده و کاهش فاصله شهرهای جدید تا مرکز شهر اهواز و همچنین اتصال این 2 شهر جدید به قطار شهری در افزایش استقبال شهروندان به سکونت در این شهرها تاثیر به سزایی داشته باشد. 

پورسلان با تاکید بر اینکه جذب سرمایه گذار برای احداث مکان های تفریحی مانند دریاچه مصنوعی می تواند در بحث رونق شهرهای جدید موثر باشد، می گوید: تکمیل این 2 شهر از توان یک یا 2 دستگاه دولتی خارج است و رونق آنها در گرو یک عزم همگانی با حمایت همه مسئولان استانی است. 

به نظر می رسد تمایل مردم به سکونت در 2 شهر جدید خوزستان و تکمیل زیرساخت های بهداشتی و آموزشی جاده 2 طرفه ای است که تکمیل یکی بدون حضور دیگری ممکن نخواهد بود. با توجه به این که در دنیای تکنولوژیک امروز سکونت در شهری بدون زیرساخت های بهداشتی و آموزشی اگر غیرممکن نباشد، دشوار می نماید، معقول ترین کار ممکن، شاید عبور وزارت خانه هایی مثل آموزش و پرورش و بهداشت از خطوط تعیین شده خود برای تخصیص اعتبار در ازای تعداد مشخصی جمعیت باشد تا از این طریق شهری کامل و پیشرفته، بُعد مسافت با مرکز استان را کمرنگ تر کرده و رویای مسئولان استان و مدیران شهرهای جدید خوزستان را به حقیقت تبدیل کند. 

آن چه امروز شاهد هستیم، صرف بودجه هنگفت و صرف سهم بزرگی از سرمایه ملی در این شهر ها است بنابراین بهترین کار این است که با رفع مشکلات و افزایش خدمات در این شهرها، برای حفظ آنها تلاش کنیم. 

برای این 2 شهر باید به دنبال راه درمان باشیم و با اریه خدمات، کاری کنیم که مردم بتوانند احساس آسایش و آرامش داشته باشند و برای این منظور می‌توان از تجربه شهرهای اقماری اطراف شهرهای بزرگ که رونق پیدا کرده اند، استفاده کرد. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار