در حالی که شوری آب کارون به بالاترین حد خود رسیده است دو مدیرعامل نیشکر و سازمان آب و برق انگشت اتهام را به سوی هم نشانه رفته و هر یک دیگری را متهم به شوری آب کارون می کنند.

"> شوری آب کارون و انگشت اتهام دو مدیرعامل !
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹

در حالی که شوری آب کارون به بالاترین حد خود رسیده است دو مدیرعامل نیشکر و سازمان آب و برق انگشت اتهام را به سوی هم نشانه رفته و هر یک دیگری را متهم به شوری آب کارون می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شوشان: در حالی که شوری آب کارون به بالاترین حد خود رسیده است دو مدیرعامل نیشکر و سازمان آب و برق انگشت اتهام را به سوی هم نشانه رفته و هر یک دیگری را متهم به شوری آب کارون می کنند.

به گزارش شوشان ، چندی پیش مهندس نسیم صادقی مدیرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي گفته بود که از نظر ما صرفا سد گتوند عامل اصلي شوري آب در كارون است چرا که تاكنون حدود 11 ميليون تن نمك از سد گتوند به مزارع كشاورزي استان وارد شده است؛ يعني روزانه 16 هزار تن نمك در حال وارد شدن به كارون و به تبع اراضي كشاورزي است.

وی در یک نشست مطبوعاتی گفت : ما به هيچ عنوان جز در قسمتي از زه‌آب شعيبيه كه كشت گندم در آن انجام شد، تحت هيچ شرايطي نمي‌پذيريم كه آب كارون را شور كرده‌ايم؛ ما ورودي به آب كارون نداريم.

صادقي تصريح كرد: ز‌ه‌آب واحدهاي شرقي شامل دعبل خزايي و سلمان فارسي و فارابي توسط كانالي به تالاب شادگان و خليج فارس سرازير مي‌شود. ما به تمام مسوولان سازمان آب و برق احترام مي‌گذاريم اما اين مسوولان يك خصوصيت سازماني دارند كه آن هم فرافكني است و ما آن را تاييد نمي‌كنيم.

وي اظهاركرد:در حال حاضر گزارش EC كارون در محدوده واحد ميرزا كوچك خان حدود سه هزار ميكرو موس است در حالي كه در اين محدوده چيزي از صنايع نيشكر وارد كارون نمي‌‌شود و EC سه هزار در ايستگاه پمپاژ ما از كجا آمده است؟

صادقي خطاب به خبرنگاران بيان كرد: ما از شما خواهش مي‌كنيم كه از سازمان آب و برق بپرسيد EC آب در سد گتوند چقدر است؛ EC آب در اقيانوس 70 هزار ميكروموس اما در سدگتوند EC 130 هزار ميكروموس است.ما آمادگي داريم هزينه مطالعه و بررسي ورودي‌ها به رودخانه‌هاي استان و سدهاي استان را بدهيم تا وضعيت EC و آلودگي‌ها مشخص و سهم توسعه نيشكر در آلودگي‌ها تعيين شود.

خط و نشان های مدیرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي اخیرا موجب واکنش مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان شده است . وی امروز در گفت و گو با یک خبرگزاری عنوان کرد که از کوت امیر تا دارخوین که پنج واحد نیشکر بین این دو منطقه قرار دارد 2000 واحد ایی.سی آب بالا می‌رود و نشان می‌دهد که رودخانه تحت تاثیر فعالیت زمین‌های زیرکشت نیشکر، برداشت زیاد و عدم همکاری فعالان حوزه نیشکر است.

وی با اشاره به این‌که از تاریخ سوم خردادماه سال جاری بحث افزایش ای.سی (شوری آب) کارون مطرح شد و قبل از آن مشکلی نبود و شرایط کنترل شده بود، افزود:‌ پس از اعزام اکیپ‌های مختلف و کارشناسان برای بررسی وضعیت دیده شده که به ویژه در منطقه دارخوین در پایین دست و 80 کیلومتری اهواز میزان ای.سی حدود 1300 واحد افزایش داشته و شوری آب به 5000 واحد رسیده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه‌داد: پس از کارشناسی دلایل دیده شد که شرکت‌های توسعه نیشکر نیز مصرف بالا و بی‌رویه آب دارند و در پایین دست که پنج واحد نیشکر در حدود 50 هزار هکتار اراضی فعال هستند گاهی بیش از صد متر مکعب آب برداشت می‌کنند که برداشت این میزان آب بسیار بالا است.

 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به این‌که با توجه به اقدامات سازمان آب و برق خوزستان با همکاری وزارت نیرو به سمت شرایط نرمال پیش می‌رود بيان‌كرد: در زمینه ورود زه‌آب زمین‌های کشاورزی مانند کشت‌های شلتوک باید جهاد کشاورزی همکاری کند اما بخش نیشکر منطقه، بخش خصوصی و وابسته به بانک‌ها است که همکاری نمی‌کنند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
آبادانی
|
-
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
comment
0
0
comment هر دوی اینها حق دارند هم سد گتوندآب را شور می کند و هم اراضی نیشکر ولی بدبخت مردمی که آب شور را میخورند و این دعوا را فقط به نظاره نشسته اند واقعاً تا چه مدت باید این مدیران را در این استان تحمل کنیم و دم برنیاوریم پس کجاست آب طرح آبرسانی غدیر که قرار بود سال 90 آب از از سد دز به اهواز و آبادان وخرمشهر وشادگان و دشت آزادگان و تمام روستاها و بخش های آنها برساند چرا آقای فتاح ( وزیر نیروی وقت)را از لوله در نیاوردند. پس چه شد کنترل بیولوژیکی و انتقال آب شور اراضی نیشکر به خلیج فارس - آقا یکی ما را از دست این مدیران نجات بدهد آیا فریاد رسی هست؟؟؟؟
comment
علی
|
-
|
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
comment
0
0
comment سلام و عرض ارادات بننده یکی از پرسنل سازمان اب و برق هستم جای بسی تاسف است که مدیریت ...سازمان اب و برق کار را به جایی رسانده که دو مدیرعامل به جای تعامل روی به سوی رسانه برای تخریب اورده اند امار مدیر عامل نیشکر متاسفانه درست است ...
comment
رضا
|
Netherlands
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
comment
0
0
comment بنده یکی از پرسنل شرکت توسعه نیشکر هستم که به دلیل مسئولیتی که دارم روزانه با مسایل مربوط به آب و رودخانه کارون سروکار دارم. متاسفانه سومدیریت منابع آب درکلمات بیداد میکند. مثال روشن آن سد گروند است که هیچ توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی ندارد و روزانه 16000 تن نمک وارد اراضی کشاورزی جنوب استان که ذاتا لب شور هستند میکند یا تخلیه مخازن شهدای استان در سال 86 به دستور رییس جمهور وقت که آثار آن تا کنون باقی است. در حالی که در این فصل واحدهای ناشکری مصرف بسیار ناچیزی دارند ودر حال برداشت محصول هستند،ECآب کارون بین 2800تا3200میکروموس میباشد.اینگونه موضعگیری‌های مدیران سازمان آب استان متاسفانه سیاسی میباشد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار