اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹
رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد:
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در سال‌های 95–90 تعداد مبتلایان به سرطان در خوزستان پنج هزار مورد بوده است که به نظر می‌رسد این میزان بروز سرطان در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.
دکتر شکرالله سلمان‌زاده در هفتمین جلسه شورای سلامت استان که امروز (17 دی‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هرچند بروز سرطان در کشور و خوزستان نسبت به بروز جهانی کمتر است ولی متأسفانه به دلیل تغییر سبک زندگی مردم میزان بروز این بیماری رو به افزایش است. 
  
وی افزود: در سال‌های 95–90 تعداد مبتلایان به سرطان در خوزستان پنج هزار مورد بوده است که به نظر می‌رسد این میزان بروز سرطان در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه 40 درصد از موارد سرطان قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: تغییر در سبک زندگی، مصرف قلیان، عدم تحرک کافی و افزایش وزن از مواردی هستند که موجب بروز سرطان می‌شوند. 
  
سلمان‌زاده ادامه داد: بسیاری از موارد سرطان اگر به موقع تشخیص داده شوند قابل درمان هستند لذا دو وظیفه داریم نخست پیشگیری از سرطان و دیگری تشخیص سرطان در مراحل اولیه. 
  
وی عنوان کرد: کشور ما در مصرف چربی ترانس جزو بدترین کشورها است و بیش از 90 درصد زنان و بیش از 80 درصد مردان تحرک فیزیکی کافی ندارند. 
  
رئیس  مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در طول روز باید حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف شود، گفت: خوزستان پس از استان هرمزگان بدترین استان کشور در مصرف فست‌فود است و می‌بینیم که روز به روز نیز مصرف فست‌فود در حال افزایش است. 
  
سلمان‌زاده ادامه داد: همچنین مصرف دخانیات در خوزستان وضعیت مناسبی ندارد و بیش از 4 درصد زنان و 25 تا 30 درصد مردان در خوزستان دخانیات مصرف می‌کنند. 
  
وی با اشاره به عرضه قلیان در پارک‌های سراسر اهواز افزود: علی‌رغم تشکیل جلسه‌ها و کمیته‌های متعدد در خصوص برخورد با عرضه‌کنندگان قلیان در این خصوص به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: اگر هر کدام از ما در شورای سلامت به وظایف خود عمل کنیم می‌توانیم تا 15 سال آینده از حدود 15 هزار مورد بروز سرطان و 35 هزار مورد مرگ و میر ناشی از سرطان جلوگیری کنیم. 
  
سلمان‌زاده با بیان اینکه بیش از 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور مشاهده شده، گفت: در بین این موارد جدید سرطان پستان، معده، روده بزرگ و مثانه دارای بیشترین موارد هستند. 
  
وی با اشاره به هزینه بالای درمان سرطان عنوان کرد: در ایران سالیانه 10 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف درمان سرطان می‌شود که از این رقم بالغ بر سه هزار میلیارد تومان صرف تشخیص و درمان و یک هزار و 200 میلیارد تومان صرف تأمین داروی سرطان می‌شود. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: برای پیشگیری از سرطان و رساندن بروز آن به حد صفر باید عامل ایجادکننده از بین برود و در حقیقت باید ماده غذایی مضر، قلیان، دخانیات و الکل را از زندگی مردم حذف کنیم. 
  
سلمان‌زاده ادامه داد: برای پیشگیری در سطح دو باید مواجهه مردم با عوامل خطر کاهش یافته و آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد. همچنین باید وسایل و تجهیزات لازم جهت انجام تحرک فیزیکی مهار شود. 
  
وی افزود: در بحث سرطان غربالگری و تشخیص زودهنگام اهمیت زیادی دارند. بنابراین اگر در غربالگری افرادی که علائم بیماری نداشته باشند، تشخیص داده شوند ارزش زیادی دارد. همچنین باید در خصوص تشخیص زودهنگام علائم هشداردهنده به مردم آموزش داده شود تا در صورت مواجهه با این علائم نسبت به تشخیص بیماری اقدام کنند.
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه موارد زیادی در پیشگیری از سرطان تأثیرگذار هستند، گفت: برای پیشگیری از سرطان حتی واکسن وجود دارد به طوری که با تزریق واکسن هپاتیت ب و واکسن HPV از ابتلا به سرطان کبد و گردنه رحم پیشگیری می‌کنیم. 
  
سلمان‌زاده با اشاره به سرطان‌های شایع در خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر سرطان‌های شایع در خوزستان، در زنان سینه و پوست و در مردان روده بزرگ و پوست است. 
  
وی با اشاره به مرگ‌های زودرس بیان کرد: 80 تا 90 درصد مرگ و میرهای زودرس بر اثر بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد که حدود 70 درصد این مرگ و میرها افراد 30 تا 70 سال را شامل می‌شود. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه انتظار داریم منابع مالی اجرایی خدمات نوین سلامت تأمین شود، تصریح کرد: همچنین طرح خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیر مثل سرطان در مراکز خدمات سلامت در حال انجام است که می‌تواند 10 سال قبل از اینکه فردی به بیماری مبتلا شود از ابتلا به بیماری پیشگیری کند که باید منابع مالی این طرح نیز تأمین شود. 
  
سلمان‌زاده با اشاره به طرح تدوین سند ملی پیشگیری از بیماری‌ها گفت: هیچ دستگاهی در استان خوزستان وظایف خود را در این زمینه انجام نداده است و اگر اداره‌ها حداقل این اقدامات را برای پرسنل خود انجام دهند می‌توانیم طرح خطرسنجی را برای جمعیت زیادی در سطح خوزستان اجرا کنیم.   
  
وی با اشاره به همزمانی شیوع آنفلوآنزای پرندگان و انسانی بیان کرد: اپیدمی آنفلوآنزای انسانی به دلیل شرایط جوی زودتر آغاز شده که ممکن است این همزمانی دو نوع آنفلوآنزا موجب ایجاد ویروس جدید و خطرناک‌تری شود. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تأکید بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا به افراد پرخطر گفت: امسال آنفلوآنزای پرندگان از داخل کشور آغاز شده و از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور نشده است. 


/ایسنا
برچسب ها: اخبار خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار