اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور:
امید: ایجاد دفاتر مشاوره و کلینیک های کارآفرینی اولویت ماست، این کار در برخی استان ها به خوبی پیش رفته است و محدودیت منابع هم نداریم.
شوشان: محمدحسین امید در افتتاحیه چهارمین گردهمایی روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در جمع روسای دانشگاه های سراسر کشور و مسئولین اتسانی با اشاره حضور در گلزار شهدای استان خوزستان و غبار روبی انجام شده، گفت: خوزستان، استان مقدسی است و همه ما خاطرات خوبی از این استان داریم، در دفاع مقدس، شهدای زیادی راتقدیم انقلاب کرد و دشمنان هم قرار بر این نهادند که به مدت دو سه روز این استان را از ما بگیرند ولی ابتدا مردم استان و  بعد هم همه ایران آمدند و در لبیک فرمان امام، این انقلاب را برپا کردند .

امید با بیان این که دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان دو شهید وطن و مدافع حرم را هم تقدیم این انقلاب کرده به تشریح برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور پرداخت. 


وی در خصوص کلینیک های مشاوره و کارآفرینی گفت: ایجاد دفاتر مشاوره و کیلینیک های کارآفرینی اولویت ماست، این کار در برخی استان ها به خوبی پیش رفته است، مشکل منابع و محدودیت منابع هم نداریم، هر جا ایرادی هست باید برطرف شود، پس به ما بگویید تا مشکلات را برطرف کنیم، تا پایان شهریور 97 هیچ استانی نباید محروم از این امکانات اولیه زیر ساختی باشد.

در نمایشگاه هفته پژوهش، خیلی از مخترعین و مبتکرین آگاهی این را ندارند که چگونه این ایده را به ثروت تبدیل کنند یا در بازار عرضه کنند، نگران از این هستند که چگونه این ایده مورد استفاده قرار بگیرد، باید به این مخترعین کمک شود.

از سال گذشته اعتباری برای سپرده گذاری و ارائه  تسهیلات به شرکت های دانش بنیانی که دانشگاه ایجاد کرده، در نظر گرفته شد اما تا به امروز به دلیل عدم موفقیت در توسعه مراکز رشد در کنار مراکز آموزش علمی کاربردی ، نتوانستیم از این  تسهیلات استفاده کنیم و شرکت های دانش بنیان را از دل آن ها بیرون بیاوریم اما امروز  زمان آن رسیده که دانش آموخته های خود را مورد حمایت های حقوقی، معنوی و مادی قرار بدهیم تا سر پای خود بایستند. 

وی تاکید کرد: در خرداد ماه سال آینده که در استان دیگری این گردهمایی برگزار می شود، گزارشی از دانشگاه های سراسری کشور که در کنار مراکز علمی کاربردی راه اندازی کرده اند باید  ارائه شود. 

امید در بخش دیگر سخنان خود گفت: در جریان برنامه های دانشگاه، اهداف بلند مدت دانشگاه را دنبال می کنید، توسعه کیفی یکی از برنامه های دانشگاه جامع بوده و رفته رفته آثار این کیفیت گرایی در حال ترمیم است .

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با تاکید بر ارتقاء صورت گرفته در کیفیت ورودی دانشگاه های سراسر کشور گفت: مدرسین رکن دوم دانشگاه هستند که برای اولین بار حدود 9 هزار نفر مدرس با طی کردن مراحل و ارزیابی عمومی، به خدمت گرفته شدند.

در سال تحصیلی پیش رو  هم مدرسین فعلی بازنگری می شوند و تا پایان شهریور همه مدرسین در یک دوره بازنگری قرار بگیرند. تا مهر سال 97 این اطمینان را به خودمان و مردم بدهیم که مدرسین در حال تدریس  همه صلاحیتها را دارند که البته همین الان هم همین گونه است اما جهت حصول اطمینان بیشتر این اقدام، انجام می شود.

وی در خصوص ماموریت گرایی در حوزه آموزش گفت: این کار در حال دنبال شدن است تا بتوانیم به اهداف نهایی مد نظر دانشگاه  نزدیک شویم ، نمایندگان مختلف و موسسات تلاش کردند تا به خوبی مدیریت شود  و نتایج خوبی حاصل شد، قدم بعدی در ماموریت گرایی تا شروع سال تحصیلی 97 ادامه دارد.

امید با اشاره به تربیت نیروی کار ماهر گفت: باید اطمینان داشته باشیم فارغ التحصیلان و نیروی کار تربیت شده ،  به لحاظ علمی، عملی و اخلاقی ، بهترین ها هستند، در این صورت است که خود ما مشتری حاصل کار خود هستیم، باید فرزندان خود را برای آموزش در این محیط بیاوریم  و اگر به اینجا رسیدیم یعنی وظیفه خود را به خوبی انجام داده ایم، در این مسیر همه در حال حرکت هستیم. 

وی در بحث محتوای درسی گفت: با تلاش های انجام شده و با تفویض اختیار به استان ها و مناطق، سعی در ایجاد یک تحول در برنامه ریزی درسی داری که، در یک بازه زمانی تعریف شده باید تمام برنامه های درسی، بازنگری و ارزیابی شوند و با توجه به نیاز های روز جامعه، به روز رسانی شود.

 وی همچنین به فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش بین الملل  تاکید کرد  و با بیان این که که کار خوب پیش می رود، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در این زمینه پیشتاز است و در برخی استان های دیگر هم، چنین ظرفیتی وجود دارد. ضمن این که در فعالیت های برون مرزی، پذیرش دانشجو و کارهای مشترک با مراکز علمی کشور های پیشرفته در برنامه های کاری این دانشگاه است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ارزیابی و سطح بندی مراکز گفت: یکی از شاخص های ارزیابی، فعالیت های فرهنگی است. البته این فعالیت ها را همه دانشگاه های جامع استانی انجام می دهند اما تاکید بر این است که تک بُعدی کار نشود، به همین دلیل در کنار فعالیت های علمی، فعالیت های فرهنگی نباید مورد غفلت واقع شود و خوشبختانه استان خوزستان تک بعدی کار نکرده است.

امید به موضوع مهم دیگر این دانشگاه یعنی بازرسی مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت:همفکری و برنامه ریزی برای بازرسی و سرزدن به مراکز بدون اطلاع قبلی لازمه کار دانشگاه است و  با توجه به این که در دوره امتحانات هستیم، برخی از استان ها همکاران خود را تقسیم کرده اند و بازرسی های سرزده را در برنامه کاری قرار داده اند و این فاکتور بسیار خوبی است. حضور به موقع و سرزده و ادواری به مراکز آموزش از سوی روسای دانشگاه جامع هر استان بسیار عالی است و حوزه نظارت دانشگاه جامع کشور نیز سرزده از استان ها بازدید می کند.

وی تاکید کرد: این یک رویه در بحث نظارت دانشگاه جامع است و نباید به کسی بر بخورد ، این کار را ادامه بدهید و هیچ مرکزی هم گلایه ای از این روند نداشته باشد، این یک فرهنگ است و برای این که شائبه ای  برای تشریفات بازدیدها وجود نداشته باشد، به صورت سرزده از مراکز بازدید کنید. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در گذشته برخی از دانشگاه ها مراکز خود را نمی شناختند، باید این بازدید ها بیشتر شوند تا مراکز احساس کنند دانشگاه مرکز ، نظارت اصلی خود را روی مراکز آموزش دارد  و دانشجو هم احساس کند اگر مرکز آموزش، سخت گیری می کند، این سخت گیری ها، مطالباتی است که دانشگاه دارد مورد ، به عبارت دیگر بحث کیفیت گرایی و انجام ماموریت است. 

امید همچنین به موضوع روابط عمومی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در شورای روابط عمومی که در تهران تشکیل شد، یک کارگروه رسانه فعال است. روابط عمومی باید به معرفی و شناساندن دانشگاه و ترویج مهارت های آموزشی بپردازد. 

به همین دلیل، موضوع روابط عمومی در دانشگاه ها جدی گرفته شود. تبلیغات جذب دانشجو را هم منطقه ای و استانی خواهیم کرد، برای بهمن ماه اصلا قرار نداریم در سطح ملی تبلیغات کنیم  همه هزینه ها را به استان ها می دهیم تا این تبلیغات انجام شود. کارگاه های متعددی در حال شکل گرفتن در حوزه روابط عمومی است که می توانید بهره ببرید.

وی همچنین به مصوبه شورای عالی اداری کشور اشاره کرد و با بیان این که دستگاه های اجرایی در موضوع آموزش عالی فعالیتی نداشته باشند، گفت: پیش نویس این مصوبه برای دستگاه ها ارسال شد اما هنوز توسط ریاست جهموری این مصوبه ابلاغ نشده است.

 بر اساس این مصوبه شورا، مراکز دولتی علمی کاربردی تا پایان سال تحصیلی 97-98مهلت دارند که مراکز خود را واگذار کنند و در حوزه آموزش عالی فعالیتی نداشته باشند. دستگاه های پژوهشی وابسته به دستگاه های دولتی هم از پذیرش دانشجو منع شده اند.  

امید تاکید کرد:  مراکز علمی کاربردی ذیل دانشگاه جامع که وابسته به دولت هستند، به صورت مستقل نمی توانند دانشجو جذب کنند و  بنا بر این  است که ترم دوم با روند قبلی پیش برود اما  برای مهر ماه 1397 مراکز آموزش نمی توانند خودشان دانشجو بگیرند.

بنابراین روسای دانشگاه های استان ها و روسای مراکز باید پیشگیری کنند و جایی که  امکان واگذاری وجود دارد، آماده باشند. در این مصوبه پیشنهاد شده که واگذاری ها به خود کسانی که مراکز را می چرخانند واگذار شود، می توانند متقاضی باشند و واگذاری مراکز را هم به عهده بگیرند. وزارت علوم به دانشگاه جامع ابلاغ کرد و این وظیفه ماست که به فرآیند واگذاری کمک کنیم و اگر مرکزی قابل واگذاری نیست فقط پذیرش دانشجوی آن متوقف می شود و پیش بینی مراکزی که بتواند آن ماموریت را انجام بدهند از وظایف استان هاست.

وی با بیان این که مرکز جدیدی در یک سال و نیم اخیر  ثبت نشده، اظهار کرد: توسعه کمی در دستور کار نبوده اما این موضوع متفاوت است. به طور مثال اگر در یک استان که 20 مرکز دارد، 17 مرکز آن دولتی باشند، با این مصوبه دولت، پذیرش دانشجو نخواهد داشت، باید حداقل ها را رعایت کنیم. 

این مقام مسئول اضافه کرد: بخشی از مراکز قابل انتقال و واگذاری هستند اما در فرآیند واگذاری، برای مراکزی که قابل واگذاری نیست جهت جلوگیری از وارد آمدن خللی در برنامه ها،  بر اساس ظرفیت های هر استان، امکان این که بتوانیم کارهایی در راستای آموزش علمی کاربردی انجام دهیم، وجود دارد.

امید تاکید کرد: شناسایی دستگاه های اجرایی غیر دولتی یا نهادهای اقتصادی تولیدی که می توانند وارد آموزش شوند، وظیفه اصلی دانشگاه جامع است. برای این که خلا را پر کنیم باید قبل از این که شرکت های تولیدی به سراغ دانشگاه بیایند و درخواست کننده باشند، آن ها را شناسایی کنیم و صلاحیت آموزش های مهارتی را به آن ها بسپاریم.

وی با اعلام این که میانگین دانشجویان برخی از مراکز آموزش زیر 400 نفر است ،گفت: نمی خواهیم دوباره این اشتباه را تکرار کنیم و بدون حساب کتاب وارد این عرصه شویم، بر اساس ظرفیت استان ها،  اقدامات لازم انج






نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار