اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی اروند آغاز بکار کرد
آبادان - شوشان ؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند ، گفت : هنر و شعر همواره پیام آور امید و دوستی بوده و امیدواریم برگزاری این جشنواره عاملی برای قرار دادن شعر در اختیار صلح باشد.
شوشان آبادان ؛ همایون قنواتی چهارشنبه ۲۰ دی ماه در آئین افتتاحیه هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی "صلح" اروند که با حضور شاعران هفت کشور عربی ، مدیران منطقه ،اهالی فرهنگ و ادب و شاعران ایزانی در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند آغاز به کار کرد اظهار کرد: این شرکت کنندگان از هفت کشور لبنان، عراق، سوریه، تونس، مراکش، عمان الجزایر و شرکت کنندگان ایرانی در بخش شعر عربی و فارسی در این جشنواره حضور دارند.

وی ، صلح را نیاز دنیای خشن امروز دانست و از شعر به عنوان ابزاری برای برقراری صلح یاد کرد و افزود: هنر و شعر همواره پیام آور امید و دوستی بوده و امیدواریم برگزاری این جشنواره عاملی برای قرار دادن شعر در اختیار صلح باشد.

قنواتی با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان کشور ایران و جهان عرب ادامه داد : به واسطه اشتراک های فراوان فرهنگی و هویت، فرهنگی ایرانی و عربی هیچ گاه اختلافی میان ملت ها نبوده است و امیدواریم این جشنواره تاثیر متقابل در تبادل فرهنگ میان ایران و کشورهای عربی باشد.

همچنین در این آیین جمال نصاری دبیر جشنواره اظهار کرد : در این جشنواره چهار کتاب شعر عربی از آثار شاعران خوزستانی رونمایی می شود. 
وی افزود : هفتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی از روز چهارشنبه به مدت سه روز در آبادان برگزار می شود. 

نصاری گفت : طی این مدت چهار جلسه نقد و شعرخوانی و همچنین سه جلسه شعر و موسیقی نیز برگزار خواهد شد.

دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر سپید عربی تعداد کشورهای شرکت کننده در این جشنواره را در سال گذشته، پنج کشور خواند و اظهار کرد : در این جشنواره شاعران هفت کشور اسلامی از لبنان، مراکش، عمان، تونس، بحرین، سوریه و عراق شرکت خواهند کرد.

در ادامه شاعران با به کار بردن ادبیات شاعرانه به معرفی خود و منطقه خود پرداخته و از اهمیت صلح و تاثیر هنر و شعر بر برقرار صلح و آرامش تاکید کردند.

در این مراسم شاعران به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.

«خضیر درویش» شاعر سپید سرای عراقی در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر برگزاری این جشنواره ها در ارتقای ارتباطات میان دو کشور ایران و عراق، بر تاثیرگذاری این رویداد فرهنگی بر تقویت ارتباط فرهنگی میان دو کشور و سایر کشورها تاکید کرد.

«فوزیه العکرمی» بانوی شاعر تونسی در پاسخ به پرسشی در خصوص جایگاه شعر سپیده سرایان عرب ایرانی اظهار کرد: پیش از این از کیفیت شعر عربی ایران بی اطلاع بودم تا اینکه از طریق فیس بوک با جمال نصاری از شاعران آبادان و دبیر هفتمین جشنواره شعر سپید عربی اروند آشنا شدم و به اعتقاد من شعر سپید ایرانی جایگاه بالایی دارد و قابل رقابت با شعر شاعران مطرح بین المللی است.

 از «ریما فاضل محفوض» شاعر زن سوری در خصوص تاثیر نا آرامی ها سوریه بر شعر و شاعری در این کشور پرسیده شد که وی در پاسخ به این پرسش بیان کرد: خسارت و ویرانی برابر نابود شدن کامل نیست بلکه باعث شده شاعران جدید متولد شوند و به عبارتی می توان گفت درد با خود نوآوری به همراه می آورد و مردم سوریه از جنگ دردهای فروان دیدند و شعر می تواند در پایان این وضعیت تاثیر گذار باشد.

«مبارک الجابری» شاعر سپید سرا از کشور عمان نیز در پاسخ به این پرسش که با وجود اختلافات سیاسی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران و جو سازی ها ناشی از ناامنی در کشور ایران، امنیت در این کشور را چگونه یافته است، گفت: با وجود اختلافات بسیار در منطقه کشور عمان از دیرباز ارتباطات تاریخی، افتصادی با ایران داشته است اما برخی اخبار از ناامنی ها در ایران مایه نگرانی خانواده شده بود که من به آنها از امنیت منطقه تاکید کرد و خوشحال خواهم بود اگه بتوان بار دیگر در این جشنواره شرکت کنم.

به گزارش شوشان ، این جشنواره که از۲۰ تا ۲۲ دی ماه در سینمای مهر آبادان برگزار می شود، ١٣ شرکت کننده از کشورهای اسلامی و ٢٠ شاعر  نیز از ایران حضور دارند.

گفتنی است ، برگزاری کارگاه ها شعر و ادبیات  در صبح و مراسم شعر خوانی و ارائه مقالات و موسیقی در بعد از ظهرها از  برنامه اجرایی این جشنواره می خواهد بود.

انتهای پیام/.

*** خبرنگار : نجمه ایرانیان***
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار