اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتگو با شوشان:
جعفرزاده: با توجه به حجم بالای برداشت آب در بخش کشاورزی باید در میزان برداشت آب از طریق صرفه جویی و بهینه سازی مصرف اقدام کنیم.
نعمت الله جعفر زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حاشیه نشست تخصصی راه های برون رفت از مرگ کارون در گفتگو با شوشان بیان کرد: بدون شک آب کارون آلوده تر از قبل شده است و نمی توان گفت آلودگی آب کارون باعث بروز چه نوع بیماری هایی خواهد شد. هرچند تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته و زمانی که میزان ورود مواد عالی به رودخانه زیاد شود بخشی از اکسیژن آن کم شده و رودخانه به سمت کم هوازی شدن می رود.

جعفرزاده افزود: در صورت ورود بیش از حد مواد عالی به رودخانه شرایط برای آبزیان نامطلوب و رسوب گذاری بیشتر خواهد شد که مهمترین مشکل این است که در گذشته میزان آلودگی آب ورودی به تصفیه خانه ها کمتر بوده اما امروزه به دلیل آلودگی بیش از اندازه آب، به تصفیه خانه فشار وارد کرده و کارایی آن را کاهش می دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای افزایش کارایی بهتر تصفیه خانه ها و جلوگیری از آلودگی فاضلاب های ورودی به رودخانه آیا نیاز به افزایش تصفیه خانه است، بیان کرد: باید فاضلاب ها را تقسیم بندی کرده و در فاضلاب شهری حتما سیستم های جمع آوری و انتقال وجود داشته باشد و تصفیه خانه های اصلی شهر هم فعال شوند.

جعفرزاده با بیان اینکه تنها یک تصفیه خانه در اهواز فعال است بیان کرد: تصفیه خانه غرب اهواز بخشی از فاضلاب را گرفته و سپس تصفیه کرده و باید به درجه استاندارد تخلیه رسانده شود.

وی با اشاره به اینکه علت عدم فعالیت تصفیه خانه دوم، بخشی از فاضلاب ها در کارون ریخته می شود، عنوان کرد: باید دو تصفیه خانه را کاملا فعال و به استاندارد تخلیه رسانده تا بتوان فاضلاب های شهری را کنترل و از ورود به رودخانه جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به حجم بالای برداشت آب در بخش کشاورزی باید در میزان برداشت آب از طریق صرفه جویی و بهینه سازی مصرف اقدام کنیم و با روش های علمی کیفیت آب را بالا ببریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: بر اساس قانون تمام کارخانجات صنایع و کارگاه ها باید فاضلاب خود را تصفیه کرده و به استاندارد ملی تخلیه منابع آب و محیط زیست رسانده شود زیرا حق ریختن به فاضلاب شهری نداشته و باید برای خود تصفیه خانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراکز درمانی در اهواز تصفیه خانه دارند، یادآور شد: باید بر کار مناسب تصفیه خانه ها نظارت شود تا بتوانند با کارایی بالا کار کرده و به استاندارد برسند زیرا در شبکه درمانی بحث بیماری زایی و مخاطراتی که دارند باید حتما با نظارت کامل بر تصفیه خانه ها به بهره برداری برسند.

جعفرزاده در پایان گفت: کاهش بارش باران باعث کم شدن میزان آورد دبی آب رودخانه ها در پایین دست شده و تداوم خشکسالی از گذشته تاکنون باعث دبی کم آب ورودی به رودخانه کارون شده است، پس عاقلانه است که خود را با طبیعت تطبیق دهیم.



















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار