اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳

شوشان - منصور فاضلی : در دنیا ، امروز شاهد هستیم که مسئولین کشورهای مختلف هنرعذر خواهی و استعفا را میدانند و به محض قصور یا تخلف یک مدیر یا مسئول ، مدیر بالادستی وی سریعا پس از عذر خواهی از محضر عامه مردم از سمت خود استعفا میدهد و نشان میدهد ان جامعه به بلوغ فکری و سیاسی رسیده است .

این استعفا دو جنبه دارد .

ابتدا نشان میدهد که مدیر بالادستی به حرمت جایگاهی که در ان است و به واسطه رای و نظر مردمی که انان را انتخاب کرده اند و به ان جایگاه جلوس نموده با استعفا ، در واقع رای جامعه را پایمال ننموده و به خواست انان احترام گذاشته و سپس نشان میدهد قصور و خطا از هیچکس در هیچ سطحی پذیرفته نیست .

خطایی که یک جامعه را به چالش میکشاند و تاثیر مستقیم و بار روانی بر جامعه دارد

در وجهه دوم ، یک مدیر نشان میدهد نظام قانونمند و دموکراسی اصیل و واقعی در ان جامعه حاکم است و افراد با هم برابر و یکسان و موظف به رعایت قانون هستند و به خواست قانون و مردم تمکین میکند .

اگر مسئولان و مقامات بپذیرند ، خسرانی که برجامعه وارد شده و کارهایی که انجام داده اند ناشی از اشتباهات و بی تدبیری‏های آنها بوده است . باید بابت اشتباهات خود عذرخواهی کنند و استعفا نمایند

اما در کشور ما پس از انقلاب اسلامی و حدود 40 سال است که شاهد استعفای هیچ مدیر و مسئولی نبوده و نیستیم .علیرغم تمام کم کاری ها .اشتباهات مکرر .قصور .ضعف .خطاهای فاحش ....بازهم اصولا مدیر خاطی با واڑه ای بنام استعفا بیگانه است .

بطور قاطع میتوان گفت در این چهل سال کدام مدیر بخاطر بی کفایتی و حیف میل بیت المال در زمان صدارتش بازخواست یا عزل گردیده و برایش دادگاهی تشکیل شده .

قطعا هر چه بیشتر به این موضوع می اندیشم کمتر به نتیجه ای مطلوب میرسم ، زیرا مدیریت ها و مسئولیت ها تقریبا چهار دهه است که بین 100نفر تقسیم گشته که بصورت دوره ای و جایگاهایشان جابجا میگردد و از استعفا و عزل مادام العمر خبری نیست و بعضا مدیران فرمایشی با عملکرد ضعیف و نه چندان مطلوب چند شغل هستند

انچه به واقع پیداست ، عدم علم پاسخگویی و عذر خواهی و استعفا در تمامی سطوح از قبیل رئیس جمهور .وزیران .معاونین. مدیران و مسئولین نهادینه گشته و بدلیل عدم نظارت کافی بر این عزیزان .انان هم خود را موظف به رعایت چنین ساختار اصولی نمیبیبنند .

عدم شفافیت و سانسور اخبار باعث گردیده تا کوتاهی و قصور و اشتباه یک مدیر به صورت انلاین به خارج از محیط درز نکرده و جامعه معمولا این اخبار را بعدها بواسطه منازعات فی ما بین متوجه میشود .

قومی گری و خویشاوندی از برجسته ترین نکاتی است که باعث میگردد یک مسئول متخلف با ارامش خاطر دست به تخلف بزند .زیرا از این بابت مطمئن است که در هر صورت چنانچه روزگاری جامعه پی به اشتباه یا قصورش ببرد و واکنش نشان دهد نهایت امر از یک پست اداری به یک جایگاه رفیع تر نقل مکان میکند و اسباب نگرانی نیست .

نگارنده .چون میداند مقابله با چنین ساختاری نه در توان عوام است و نه اراده ای برای انجام این فرایند نزد احاد مسئولین .بر این باورم باید یک واحد درسی در دانشگاه راه اندازی شود تا جامعه متوجه یکی از اصلی ترین اصول دومکراسی در دانشگاه و جامعه گردد . و همین واحد درسی دانشجو و مدیر اینده را با چنین فرایندی اشنا و راه یک جامعه مترقی و متمدن را برای ان هموار سازد.برای اینکه فرهنگ عذرخواهی نهادینه بشود در گام اول باید دستگاه‏های نظارتی این عمل و رفتار را یکی از اصول کاری خود قرار دهند یعنی عذرخواهی برای مقامات لازم الاجرا و عملی شود. در مراحل بعدی به آنها از نظر فرهنگ سازی اطلاعات و آگاهی‏های لازم داده شود تا آنها به راحتی عذرخواهی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار