اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این که دکتر افشین یداللهی هنوز در میان ما زنده است و شکوهمندترین ترانه‌ها به دست او سروده شده است گفت: برگزاری نخستین جایزه ادبی دکتر افشین یداللهی در خوزستان یک موهبت و افتخاری برای استان است.
محمد جوروند در مراسم اولین جایزه ادبی زنده یاد "دکتر افشین یدالهی" در گیت بوستان اهواز اظهار کرد: سال گذشته که اتفاق ناگوار درگذشت زنده‌یاد دکتر افشین یداللهی رخ داد در مراسم بزرگداشتی که از سوی ایزدخواستی‌ها در اهواز برگزار شد، افتخار حضور داشتم.

وی افزود: از سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری جایزه ادبی افشین یدالهی انجام گرفت و سپس فراخوان منتشر شد. با تلاش‌هایی که انجام گرفت آثار پس از ارسال داوری شدند و اکنون نیز شاهد برگزاری این مراسم هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: چه کسی بیشتر از دکتر افشین یداللهی در ایران در حوزه شعر و ترانه به وطن و ایران اسلامی در ادبیات خود پرداخته است؟ در حوزه ترانه شاعری به این سترگی و شکوهمندی در شعر نداریم به ویژه این که ترانه‌های افشین یداللهی در تاریخ ایران و ادبیات این کشور ماندگار خواهند بود.

جوروند در خصوص برگزاری این جایزه ادبی در خوزستان گفت: استان خوزستان ملی‌ترین استان کشور است. چه بسیار خون‌هایی که از اقصی نقاط ایران در خوزستان برای حفظ کیان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس ریخته شد.

وی با بیان این که شکوهمندترین ترانه‌ها به قلم افشین یدالهی سروده شده است اظهار کرد: برگزاری نخستین جایزه ادبی دکتر افشین یداللهی در خوزستان موهبت و افتخاری برای استان است. در این زمینه استان خوزستان برای برگزاری این جایزه ادبی پیشقدم بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: این انتظار می‌رود که با توجه به بزرگی افشین یداللهی چنین برنامه‌هایی در جای جای ایران به دلیل شخصیت بزرگ افشین یداللهی برگزار شود. در زمانه‌ای که هر کسی به نحوی نگاهی بد به تمامیت ارضی ایران دارد افشین یداللهی با این نگاه مقابله کرد و زیباترین و ماندگارترین ترانه‌ها را در ایران سروده کرده است.

جوروند با بیان این که سرودن ترانه به مراتب از سرودن شعر سخت‌تر است خاطرنشان کرد: دکتر افشین یداللهی در این حوزه به تمامیت رسیده و در هر دو حوزه شعر و ترانه به بهترین نقطه نایل آمده است. قابلیت موسیقایی ترانه‌های افشین یداللهی نکته بسیار مهمی است. تا زمانی که ترانه‌های دکتر افشین یداللهی و اشعار او در بین ما خوانده و روایت می‌شود یعنی او هنوز در بین ما زنده است.

در ادامه این مراسم فردین کوراوند، دبیر نخستین جایزه ادبی دکتر افشین یداللهی، نیز اظهار کرد: جرقه اول این رویداد دقیقا در زمان چهلم زنده‌یاد افشین یداللهی رقم خورد و بعد از پیشنهاد‌هایی که در این زمینه ارایه شد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری این رویداد را برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود: این اولین رویداد ملی است که در حوزه ترانه در اهواز و استان برگزار می‌شود و با توجه به رشدی که ترانه‌سرایان استان داشته‌اند این خلاء در استان احساس می‌شد. در این زمینه زنده‌یاد افشین یداللهی زمانی که به شکل فیزیکی هم بین ما نیست موجب خیر و برکت شد.

دبیر نخستین جایزه ادبی دکتر افشین یداللهی گفت: حوالی مهر ماه فراخوان این جشنواره منتشر شد و با توجه به این که اولین اتفاقی بود که با موضوع ترانه برگزار می‌شد کارها اندکی با سنگینی پیش رفت. با این حال، بیش از 500 اثر ترانه با موضوع ملی ـ میهنی و موضوع آزاد برای دبیرخانه ارسال شد.

کوراوند اظهار کرد: در هر سه بخش آثار را مورد بررسی قرار دادیم و در این مسیر هیات گزینش داشتیم. آثاری گزینش و به بخش نهایی راه پیدا کردند که محمدصالح علا، عبدالجبار کاکایی و محمد نویری سه داور این جشنواره بودند و کمک کردند تا این آثار داوری شوند.

وی با اشاره به این که آثاری که انتخاب و برگزیده شدند با کیفیت خیلی خوب و درجه یک سروده شده بودند بیان کرد: از آن جا که داوران در انتخاب برخی اسامی اندکی تردید داشتند بخشی را به اسم رویش به جشنواره اضافه کردند که آثار خوب با فاصله کم از آثار برگزیده در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در پایان این آیین از برگزیدگان این جایزه ادبی قدردانی شد. در این مراسم شایان حاجی‌نجف، خبرنگار ایسنای خوزستان، به عنوان برگزیده بخش آزاد نخستین جایزه ادبی دکتر افشین یداللهی معرفی شد.

همچنین برگزیدگان نخستین جایزه ادبی دکتر افشین یداللهی به شرح زیر معرفی شدند:

بخش آزاد
رتبه برتر جشنواره:
امید روزبه (تهران)
شایسته تقدیر (بدون رتبه بندی)
شایان حاجی نجف / اهواز
صدرا کاوه / قم
ناصر ندیمی / آبادان

برگزیدگان جایزه ادبی بخش ملی و میهنی
شایسته تقدیر (بدون رتبه بندی)
علی ادریس زاده/ تهران
علی سلیمانی/ تهران
مصطفی سلیمی/ شوش دانیال
محمد نبهانی/ اهواز
 هیات داوران در این بخش، اثر را شایسته دریافت رتبه برتر جشنواره ندانستند.

در بخش رویش جشنواره از آثار زیر (بدون رتبه‌بندی) تقدیر شد:
مرتضی ایوبی / آبادان
رضا بندانی / اهواز
سحر سلمان وندی / اهواز
پوریا کمایی/ اهواز
الهام ملکی نیا / اهواز

داوران جشنواره:
محمد صالح‌علاء
عبدالجبار کاکایی
محمد نویری
علی یاری

هیات برگزاری: 
فردین کوراوند/ دبیر جایزه ادبی
بهمن ساکی / دبیر علمی
سپیده داور پناه / دبیر اجرایی
نسرین بیگدلی / کارشناس و روایط عمومی


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار