اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
نماینده مردم دزفول در مجلس:
عباس پاپی زاده : یکی دو نفر به دنبال خرید همه شرکت کشت و صنعت کارون هستند و می‌خواهند مردم را به‌صورت رعیت استخدام کنند و سیستم ارباب رعیتی را در منطقه به وجود بیاورند.
عباس پاپی زاده در پیرامون متوقف شدن فروش شرکت کارون اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت کارون 53 هزار هکتار از اراضی دو شهرستان دزفول و شوشتر را شامل شده و در زمان گذشته هدف از تأسیس این شرکت علاوه بر خودکفایی و تولید شکر ایجاد اشتغال مناسب برای جوانان دو شهرستان بوده و با راه‌اندازی این شرکت می‌بایست تأثیرات اقتصادی مناسبی بروی معیشت مردم صورت گیرد.

وی گفت: متأسفانه ما مطلع شدیم که تعداد اشتغال این شرکت از 14 هزار شغل در دهه 80 به زیر دو هزار نفر کاهش پیداکرده است و این به معنی این است که شرکت کارون از یکی از دو هدف خود که ایجاد اشتغال است فاصله گرفته و در برسی فعالیت‌های اقتصادی کارون صورت گرفته مشاهده می‌شود اساساً شرکت از بازدهی لازم برخوردار نیست و از مدیریت ضعیف و حاشیه‌دار رنج می‌برد.

نماینده مردم دزفول افزود: در مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه مردم حق نظارت بر بنگاه‌های اقتصادی را از طریق مجلس دارند و ما نمایندگان به نیابت از مردم منطقه، اقدام به مطرح کردن بحث تحقیق و تفحص از شرکت کارون را کردیم و در مدتی که گروه کارشناسان تحقیق و تفحص مجلس در منطقه مستقر شدند و با ارتباط خوب بین مردم و مسئولان و اسنادی که از فعالیت‌های 5 سال گذشته این شرکت به دست آمد نشان می‌دهد که شرکت کارون تقریباً به یک شرکت ورشکسته تبدیل شده است و به مالک اصلی یعنی بانک کشاورزی و مردم منطقه هم آسیب جدی وارد می‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: بسیاری از جوانان و افراد روستاهای محدوده شرکت کارون تقریباً در فعالیت‌های شرکت کارون شاغل نبوده و این شرکت نقش بسزایی در منطقه ندارد و علاوه بر این محدودیت‌های زیادی ازجمله تردد مردم منطقه را نیز ایجاد کرده و حتی باعث ایجاد مشکل در فعالیت‌های معیشتی اهالی منطقه در پرورش دام و احشام نیز شده است و این شرکت باید پاسخگوی به خطر افتادن معیشت مردم نیز باشد.

پاپی زاده عنوان کرد: در تحقیقات به‌عمل‌آمده از تحقیق و تفحص نتایج غیرقابل انکاری به‌دست‌آمده که نشان می‌دهد برخی اراضی تحت عنوان اراضی اوتی در اختیار برخی نزدیکان افراد مؤثر شرکت کشت و صنعت کارون قرارگرفته و با روابط به یک عده افراد خاص داده‌شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: این افراد خاص از دادن این اراضی به صاحبان اصلی این زمین‌ها که خود مردم منطقه هستند نیز خودداری می‌کنند و نورچشمی‌های این شرکت مجدداً باواسطه به قیمت بالاتری به مردم منطقه و یا افراد دیگری اجاره می‌دهند بدون اینکه خودشان فعالیتی در منطقه داشته باشند.

پاپی زاده اظهار کرد: این شرکت حدود 2 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و اخیراً برای اینکه بانک خود را از ضرر دهی سالیانه رها کند قصد فروش غیرمنطقی این کشت و صنعت به بخش خصوصی کرده و با توجه به اطلاعی که ما پیدا کردیم سریعاً از فروش غیر کارشناسی جلوگیری شد.

رئیس کمیسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه روند فروش را به‌طوری برنامه‌ریزی کردند که خرید این شرکت توسط اهالی منطقه و مردم را غیرممکن کرده و فضا را به نحوی ایجاد کردند که افراد خاص برای خرید این شرکت ورود کنند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: واگذاری این شرکت امری اشتباه است و با توجه به تجربه‌های گذشته همچون شرکت هفت‌تپه شوش مشاهده می‌کنیم که بیشترین ضرر در این نوع واگذاری‌ها به کارکنان شرکت و اهالی این مناطق واردشده و این نوع واگذاری‌ها با اهداف نظام جمهوری اسلامی در تضاد است.

نماینده مردم دزفول با توجه به بحث واگذاری کشت و صنعت کارون به بخش خصوصی گفت: برخی با فعالیت‌های خود، شرکت کارون را ورشکست کرده و شرایط ورود افراد خریدار خاص را که یک یا دو نفر هستند برای خرید این چند ده هزار هکتار را مهیا کردند و این اشخاص مردم را به‌عنوان رعیت استخدام و قصد دارند سیستم ارباب و رعیتی را مجدداً در منطقه به وجود بیاورند و ما مخالفت خود را با این واگذاری که به‌صورت غیر شفاف و در اتاق‌های دربسته مذاکره می‌کنند به‌شدت اعلام کرده‌ایم.

پاپی زاده گفت: پس از جلسات مختلف قرار بر این شد که تا مشخص شدن نتیجه توسط کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس، فروش کارون متوقف و یک روش منطقی و مناسبی برای فروش شرکت با حفظ یکپارچگی و بدون تجزیه صورت گیرد و شرکت به‌جای فروش یک یا دو نفر خاص پیشنهاد شد به مردم منطقه که مالکان واقعی اراضی هستند فروخته شود و مردم سهام‌دار شرکت شوند و منتظریم که وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی و مالک شرکت که بانک کشاورزی است تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در پایان از تلاش ها و پیگیری های نماینده مردم شوشتر در مجلس در پیگیری و متوقف کردن طرح فروش شرکت کارون  تقدیر و تشکر کرد .


/فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار