اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
ناظر گمرکات خوزستان:
محمدرضا جعفری با اشاره به جایگاه دوم استان در کشور در بحث صادرات از لحاظ ارزشی گفت : صادرات کالاهای غیرنفتی گمرکات خوزستان در 10 ماهه سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 10درصد و از نظر ارزشی 23 درصد افزایش داشته است.
محمدرضا جعفری در نشست خبری که امروز، 17بهمن ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: درآمد گمرکات خوزستان در 10 ماهه 96 بالغ بر 29 هزار و 191 میلیارد و 982 میلیون ریال بوده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25درصد افزایش داشته است. 
  
وی افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی گمرکات خوزستان در 10 ماهه امسال، به وزن 15 میلیون و 405 هزار و 601 تن و به ارزش 197 هزار و 682 میلیارد و 271 میلیون و 533 هزار ریال، معادل 5 میلیارد و 890 میلیون و 552 هزار دلار بوده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 10درصد و از نظر ارزشی 23درصد افزایش داشته است. 
  
ناظر گمرکات خوزستان تصریح کرد: عمده اقلام صادراتی از خوزستان، محصولات شیمیایی، محصولات پتروشیمی، پلی اتیلن، آهن و فولاد، میوه و تره‌بار، مصنوعات پلاستیکی، گاز بوتان، سنگ آهن، کلینکر، مصنوعات پلاستیکی، لبنیات، مصالح ساختمانی و ... است که به مقاصد امارات متحده عربی، چین، عراق، سنگاپور، هند، تایلند، مالزی، ترکیه، تایوان و کنیا صادر شده است. 
  
جعفری با بیان این‌که صادرات در قالب 6گروه کالایی انجام می‌شود، گفت: گروه‌های کالایی شامل گروه‌های پتروشیمی، معدنی، کشاورزی، فلزات، صنعت، صنایع دستی و فرش هستند. در این زمینه میزان صادرات پتروشیمی 2میلیارد و 598میلیون دلار، صنایع معدنی یک میلیارد و 417میلیون دلار، کشاورزی 919 میلیون دلار، فلزات 808 میلیون دلار، صنعت 131 میلیون دلار، صنایع دستی و فرش نیز 15میلیون دلار است. 
  
وی در خصوص صادرات به کشور عراق عنوان کرد: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان با احتساب سایر گمرکات کشور در 10 ماهه 96 به وزن 4 میلیون و 15 هزار و 371 تن و به ارزش یک میلیارد و 537 میلیون و 665 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 3درصد کاهش و از نظر ارزشی 0.4 درصد افزایش داشته است. 
  
ناظر گمرکات خوزستان بیان کرد: واردات گمرکات خوزستان در 10 ماهه امسال، 12 میلیون و 896 هزار و 887 تن به ارزش بیش از 206 هزار و 7 میلیارد و 789 میلیون و 21 هزار ریال معادل 6 میلیارد و 163 میلیون و 937 هزار دلار است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 2درصد و از نظر ارزشی 17درصد افزایش داشته است. 
  
جعفری با اشاره به عمده کالاهای وارد شده از گمرکات استان عنوان کرد: ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، روغن آفتابگردان، ماشین‌آلات و تجهیزات، آهن آلات، جو دامی، برنج و پارچه از جمله محصولاتی هستند که از طریق گمرک استان وارد شده‌اند. 
  
وی با اشاره به کشورهایی که عمده واردات از آن‌ها انجام می‌شود، ادامه داد: برزیل، چین، اوکراین، آرژانتین، امارات متحده عربی، مالزی، آلمان، کره، هلند و هند از جمله کشورهایی هستند که واردات از آن‌ها انجام شده است. 
  
ناظر گمرکات خوزستان در خصوص رتبه‌بندی صادرات و واردات گمرکات خوزستان در 10 ماهه امسال و مقایسه آن با کل کشور اظهار کرد: استان خوزستان در 10 ماهه سال 96 از لحاظ ارزشی در رتبه دوم و از لحاظ وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد. همچنین در رویه واردات جایگاه استان خوزستان در کشور از لحاظ ارزشی سوم و از لحاظ وزنی رتبه اول است.

جعفری گفت: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و تاکید دولت بر بحث الکترونیکی کردن گمرک، کارهایی در جهت بهبود فضای کسب‌وکار در گمرک انجام گرفت و نتیجه این کارها افزایش میزان صادرات و افزایش درآمد گمرکات استان بود. 
  
وی بیان کرد: قبل از اجرای سامانه جامع گمرکی یک پروسه طولانی باید طی می‌شد و حتما نیاز بود تا صاحب کالا حتما در گمرک حضور داشته باشد اما پله پله بسیاری از مراحل حذف شد و به سمتی رفتیم که بتوانیم این فرآیندها را الکترونیکی کنیم تا نیازی به حضور شخص صاحب کالا نباشد. 
  
جعفری با اشاره به افتتاح سه طرح در بهمن ماه امسال در گمرک ایران، افزود: سامانه اظهار قبل از ورود کالا، یکی از طرح‌هایی است که پیش از ورود کالا، شخص می‌تواند کالای خود را به گمرک معرفی کند. سامانه دیگری که به بهره‌برداری رسید، سامانه خدمات به واحدهایی تولیدی بود و طرح سوم نیز تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک است. 
  
ناظر گمرکات خوزستان با بیان این‌که دیگر نیاز به ارزیابی کالا در مبدا نیست و این کار در مقصد انجام می‌شود،  اظهار کرد: این کار یک حرکت بسیار خوب و تاثیرگذار در گمرکات است اما در این زمینه باید در مرزها آمادگی وجود داشته باشد تا بتوان همانجا ارزیابی را انجام داد. 
  
وی گفت: در مرز شلمچه و چذابه این آمادگی به طور کامل وجود دارد تا برای کالاهایی که استان، مقصد آن‌ها است، در مرز ارزیابی لازم صورت بگیرد و امیدواریم توان استان را از چیزی که هست نیز بیشتر بهبود ببخشیم. 
  
جعفری با اشاره به عملیاتی شدن طرح رجیستری در گمرک خوزستان عنوان کرد: مسافرانی که از کشورهای خارجی مراجعه می‌کنند حتما به طرح رجیستری توجه کنند و در زمان ورود، موبایل خود را وارد سامانه گمرک کنند تا بتوانند در کشور از آن استفاده کنند. 

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: با توجه به اجرای طرح رجیستری موبایلی که وارد کشور می‌شود، باید در سامانه گمرک ثبت شود و عوارض در نظر گرفته شده برای آن از سوی مسافر پرداخت شود. در این زمینه برای خانواده‌ها معافیت 80دلاری وجود دارد و باقی مانده آن عوارض را باید پرداخت کنند. 
  
وی عنوان کرد: در مرزهای زمینی و دریایی مسافران بلافاصله پس از ورود باید موبایل خود را در سامانه گمرک ثبت کنند اما برای مرزهای هوایی فرصت 30روزه برای مسافران است تا موبایل خود را به منظور اجرای طرح رجیستری در سامانه گمرک ثبت کنند. 
  
جعفری بیان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران در طرح رجیستری فقط مسئولیت دریافت عوارض تلفن همراه -فقط دستگاه نو- را دارد و پس از دریافت مشخصات از طریق خدمت گیرندگان سریعاً اطلاعات را برای سازمان صنعت و معدن تجارت (سامانه همتا) جهت بررسی و اقدام لازم ارسال می‌کند. 
  
ناظر گمرکات خوزستان خاطرنشان کرد: تأیید و یا رد کردن مشخصات وارد شده تلفن همراه و کلیه مشخصات وارد شده و یا تعیین وضعیت وصلی یا قطعی تلفن همراه بر عهده سامانه همتا (سازمان صنعت و معدن و تجارت) است و گمرک در این امر هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد. 
  


/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار