اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
گزارش شوشان از آیین رونمایی نخستین کتاب تصویرگران خوزستان:
آیین رونمایی از نخستین کتاب تصویرگران خوزستان با استقبال خوب هنرمندان گرافیست و علاقمندان به هنرهای تجسمی در خانه ی تاریخی ماپار شهرستان اهواز برگزار شد.
سرویس فرهنگ و هنر شوشان/ پدرام طاهری 


فرزاد تامرادی : کتاب تصویرگران خوزستان محصول تلاش گروهی است 



در بخش نخست برنامه فرزاد تامرادی مدیر کانون تبلیغاتی خرداد و مجری تدوین این اثر با تاکید بر اینکه کتاب تصویرگران خوزستان نخستین حرکت برای ثبت آثار هنرمندان  حوزه ی هنرهای تجسمی و تصویر نگار خوزستانی است یادآور شد: روند انتشار کتاب تصویرگران خوزستان محصول تلاش تیمی است و امیدواریم رونمایی از این اثر آغازگر راهی برای انتشار دیگر آثار هنرمندان خوزستان در حوزه ی هنرهای تجسمی و گرافیک باشد.

وی در پایان از یاری گران  کتاب تصویرگران خوزستان قدرشناسی نمود.

 در ادامه برنامه سه تن از بانوان هنرمند استان به عنوان هیئت داوران کتاب تصویرگران خوزستان درباره ی روند و اهداف انتشار این اثر به سخنرانی پرداختند.


منا آقایی: ایجاد منبعی استاندارد و مرجع تصویری برای آثار هنرمندان تصویرگر خوزستان 


بانو منا آقایی با خوانش بیانیه ی آیین رونمایی از کتاب تصویرگران خوزستان گفت: من به نمایندگی از سوی دو همکار دیگرم در خدمت حضار  گرامی هستم و نخست خسته نباشید و قدرشناسی خودمان را از آقای فرزاد تامرادی مدیر کانون تبلیغاتی خرداد و دبیر اجرایی کتاب به پاس تلاش هایشان برای تدوین و چاپ این کتاب ابراز می نماییم.

وی یادآور شد: این کتاب حاصل هشت ماه، تلاش گروهی بود و با ارایه فراخوان از خردادماه سال جاری بیش از 1700   اثر از ۲۲۰  نفر تصویرگران خوزستان در سراسر کشور به دبیرخانه ی جشنواره ارسال شد که از میان آثار دریافتی، آثار ۱۰۸ هنرمندتوسط هیات انتخاب آثار، برای چاپ در کتاب انتخاب شد.

 وی گردآوری منبع تصویری استاندارد، شناسایی استعدادهای جوان در پیوند با  پیشکسوتان عرصه ی هنرهای تجسمی استان و ایجاد یک مرجع تصویری را از جمله اهداف انتشار کتاب تصویرگران خوزستان برشمرد و تصریح کرد: این اثر مانند هر کتاب دیگری ممکن است نقدهایی بر آن وارد باشد و ما با عنایت به ارایه ی نقدها و پیشنهادهای شما عزیزان  امیدواریم در آینده ی نزدیک بتوانیم در انتشار بعدی کتاب از این راهکارها بهره مند شویم و دیگر آثار منتشر نشده ی هنرمندان استان را به چاپ برسانیم.

منا آقایی در ادامه با بیان اینکه کتاب تصویرگران خوزستان می تواند سبب تشویق و انگیزه را در هنرمندان نسل جوان استان ایجاد کند از حضور قلمی اساتید پیشکسوت تصویرگر ایران ، علی هاشمی شهرکی، استاد غلامعلی مکتبی و استاد محسن حسن پور در کتاب تصویرگران خوزستان قدرشناسی کرد.


راحیل براتی: توانمندی هنرمندان تصویر گر خوزستان کمتر از  سایر نقاط کشور نیست 


در ادامه برنامه راحیل براتی دیگر عضو داوران کتاب تصویرگران خوزستان با اشاره به اینکه تصویرگران هدفی جز شرح و توصیف یک رویداد یا لحظه به زبان تصویر ندارند، ابراز داشت : دو سال پیش در کلاس های تصویرگری مراحل آموزش و تجربه را طی نمودم و به استان خودم بازگشتم چون عاشق دیار و شهرم هستم،آنچه امروز در این آیین رونمایی روبروی شما حضار گرامی اتفاق افتاده است، یک تصویر ذهنی از پیش بود که دوست داشتیم به وجود آید و قشنگی کار آن است که توانستیم به سهم خود یک تاثیری بر تاریخ هنر استانمان برجای گذاریم و چند صده ی دیگر بطور یقین در مورد ذهنیت تصویرگران این کتاب و این سرزمین قضاوت خواهند نمود. 

وی با تاکید بر اینکه هنرمندان حوزه ی گرافیک خوزستان در استعداد و توانمندی کمتر از سایر استان های کشور نیستند اظهار داشت: کتاب تصویرگران خوزستان شروعی  برای ایجاد مسیر و آغازی برای  فعالیت های آینده است و امیدواریم شما علاقمندان هنرهای تصویری همیشه کنار ما باشید. 


مریم کاکائیان: شکل گیری هویت هنری  تلاشگران حوزه ی هنرهای تجسمی خوزستان در عرصه ی بین المللی 


مریم کاکائیان عضو داوران کتاب تصویرگران خوزستان نیز در سخنانی با قدرشناسی از تلاش های فرهنگی و حمایت های مدیریت کانون تبلیغاتی خرداد تصریح کرد: پیامد مثبت انتشار این اثر به گونه ای است که امروز اگر شما نام تصویرگران خوزستان را در اینترنت جست و جو کنید آن گاه کارنامه ی آثار تصویرگران خوزستان برای شهروندان و پژوهندگان قابل دسترس است. 

وی افزود: آثار ارزشمند بسیاری از هنرمندان خوزستان برای ما ارسال و دریافت شد ولی داوران کتاب براساس معیارها ، شاخصه ها و محدودیت های  فضا گزینش و عمل نمودند.


مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان : متولیان فرهنگ باید از همت مولفان کتاب تصویرگران خوزستان الگو بگیرند 


مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان در آیین رونمایی از کتاب تصویرگران خوزستان گفت: بسیار خوشحالم از اینکه همکاری با حوزه ی هنر را در روابط عمومی استانداری با انتشار کتاب تصویرگران خوزستان شروع کردم، رویداد امروز گام بزرگی است و امیدواریم متولیان امر فرهنگ از همت و تلاش دوستانی که این اثر را به مرحله ی رونمایی رساندند الگو بگیرند ، این عزیزان گمنام در عرصه ی فرهنگ هستند که به دور از نگاه مادی برای روشن شدن مسیر جامعه گام بر می دارند.

 سعید رضوانی افزود: تکامل هر انسانی با نقادی شکل می گیرد و هویت پیدا می کند، در عرصه ی هنر، نقاشی هنر تاثیرگذاری است و باید عنوان این کتاب را گذاشت شناسنامه ی خوزستان چرا که درواقع این اثر شناسنامه ی یک نسل از هنرمندان خوزستان است.

وی همچنین از اعلام آمادگی روابط عمومی استانداری خوزستان برای خریداری بخش عمده ی کتاب تصویرگران خبر داد. 


محمد کاظم فلسفی: انتشار این اثر آغازگر یک راه است 


محمدکاظم فلسفی پیشکیوت گرافیک خوزستان دیگر سخنران این آیین تصریح کرد: در حوزه ی هنر تصویری خوزستان تلاش  و حرکت فرهنگی امروز را پیش تر ندیده بودم و جای بسی خوشحالی است که می بینم اندک تلاش ها ولی در سطح حرفه ای انجام می شود. 
وی گفت: تلاش های فرهنگی و هنری که امروز در این آیین نمونه اش را دیده ایم سبب مباهات ما است چرا که این کتاب با عنایت به اینکه یک اثر محسوب می شود در واقع  آغاز یک راه است و جوانان هنرمند خوزستان نیز نشان داده اند که چقدر در این حوزه توانمند هستند.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار : ضرورت توجه به امر پژوهش در کنار تولید محتوا 


 مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان  با حضور در آیین رونمایی از کتاب تصویرگران خوزستان در سخنانی با درود فرستادن به تلاش های ارزشمند پیشکسوتان و هنرمندان استان، انتشار کتاب تصویرگران خوزستان را اثری ارزشمند و وزین دانست و عنوان کرد: یکی از دغدغه های ما ارج نهادن به امر پژوهش در  کنار تولید محتوا است. 

رضا کیانی با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر روند فعالیت و انعکاس رویدادهای عرصه ی هنر عنوان کرد: در عصر امروزی که به عنوان انفجار اطلاعات یاد می شود می بایست یک تعادل بین اذهان عمومی و داده های اطلاعاتی ایجاد شود و توازنی بین مطالعه و شیوه ی بهره مندی درست از فضای مجازی برقرار نمود.

 وی تصریح کرد: ویژگی کار آقای تامرادی آن است که بستری بین تولید و پژوهش ایجاد نمود.

رضا کیانی یادآور شد: تصویر سازی یک دغدغه ی تاریخی و هنر دیرینه نزد  ایرانیان است و دنیای امروز به زبان تصویر اهمیت می دهد بنابراین ما باید با پشتوانه ی روح و اندیشه ی شاعرانگی که مدیوم هستی شناسی ایرانیان است باید داشته های ادبی و فرهنگی خودمان را با زبان تصویر به جهانیان شناسایی کنیم.

مدیر کانون تبلیغاتی خرداد در   آیین رونمایی از کتاب تصویرگران خوزستان در گفت وگو با خبرنگار  پایگاه خبری  شوشان  اشاره کرد :  استاد غلامعلی مکتبی تصویرگر پیشکسوت و برجسته ایران و استاد محسن حسن پور  رئیس هیأت مدیره انجمن تصویرگران ایران  برای کتاب مقدمه نوشتند. همچنین آثار استاد پرویز اقبالی و خانم راشین خیریه در کتاب تصویرگران خوزستان، به چاپ رسید
.
 فرزاد تامرادی با بیان اینکه  کتاب با همکاری انجمن تصویرگران ایران انجام گرفت  و  در خوزستان  توسط چاپخانه مینیاتور، چاپ شد ، عنوان کرد :  هیچ ارگان دولتی حاضر به حمایت مالی از چاپ کتاب نشد.

 وی درباره ی  اهداف و دستاوردهای  کتاب  تصویرگران خوزستان  توضیح داد : از ویژگی های این اثر می توان به نکاتی مانند معرفی هنرمندان تصویرگر خوزستان ، ارتباط تصویرگران پیشکسوت و نوظهور ، بررسی وضعیت هنر تصویرگری خوزستان ، نمایش و ارائه توانایی هنر تصویرگری استان ، گسترش فرهنگ مکتوب کردن آثار هنری ، توسعه بازار کار هنر تصویرگری و مقدمه تشکیل انجمن تصویرگران خوزستان اشاره کرد. 

شایان ذکر است: آیین رونمایی از کتاب تصویرگران خوزستان با اجرای شهرام ملکی نیا و با حضور هنردوستان، فرهیختگان هنر گرافیک، مدیران روابط عمومی برخی اداره های استان، مدیران کانون های تبلیغاتی برگزار شد. 

لازم به ذکر است: در این آئین روابط عمومی استانداری خوزستان 250 نسخه، روابط عمومی آموزش و پرورش 50 نسخه، روابط عمومی منابع طبیعی استان50 نسخه و موسسه خیریه امام سجاد نیز یکصد نسخه از کتاب را خریداری کردند. 

همچنین در بخش پایانی این برنامه به رسم ارج گذاری از مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، روابط عمومی های استانداری، آموزش و پرورش، منابع طبیعی ، چاپخانه ی مینیاتور، مدیر کانون تبلیغاتی خرداد  و هیئت داوران کتاب بانوان، منا آقایی، راحیل براتی و مریم کاکائیان قدرشناسی به عمل آمد و سپس طی آیینی از کتاب تصویرگران خوزستان رونمایی شد.


عکس : زهره ارجمند




















نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار