اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳

شوشان – امیر رضا نظری : جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ مردم ایران به پای صندوق های رای رفتند تا نمایندگان خود در دهمین دوره مجلس را مشخص کنند.

به دلیل تنش های متعدد در روابط بین دولت و مجلس اصولگرای نهم به خصوص در ۲ موضوع مشخص "استیضاح رضا فرجی دانا” و "تصویب برجام” جو عمومی جامعه در آن سال میل به تغییر در ترکیب مجلس داشت و چنین نیز شد اما نتیجه انتخابات در تهران بسیار دور از ذهن بود،شاید خوشبین ترین تحلیلگران اصلاح طلب هم  در واپسین روزهای بهمن ۹۴ که اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده اعلام شد انتظار پیروزی ۱۰۰ درصدی در شهر تهران را نداشتند اما لیست‌ گمنام امید در شهر تهران توانست تمامی ۳۰ کرسی را در اختیار بگیرد آن‌هم در شرایطی که در اردوگاه مقابل   افراد سرشناسی مانند محمد‌حسن ابوترابی فر که از مجلس ششم در پارلمان حضور داشت و یا احمد توکلی دیگر اصولگرای میانه رو و حتی یحیی آل‌اسحاق از شاخص ترین و یکی چهره های متنفذ اتاق بازرگانی ایران در فهرست انتخاباتی اصولگرایان حضور داشتند.

با این وجود لیست اصلاحات با نام "امید” و با شعار "امید،آرامش و رونق اقتصادی” توانست موفقیت خیره کننده‌ای در هر ۲ مرحله انتخابات بدست آورد و بدین ترتیب ۷۵٪ ترکیب مجلس شورای اسلامی تغییر کند.

در ساعات پایانی اعلام نتایج که اخبار منتشر شده حاکی از پیروزی مقتدرانه لیست امید بود موجب گشت تا حامیان اصلاح‌طلب در فضای مجازی جشن پیروزی را برگزار کنند،مسرور از پیروزی لیست خود بودند و بیش از آن شادمان از عدم راهیابی غلامعلی حداد عادل برجسته ترین چهره  و سرلیست فهرست انتخاباتی اصولگرایان بودند!

پس از ۱۲ سال تعداد اصلاح طلبان در مجلس به بیش از صد نفر رسیده بود و طبق اخبار منتشره از کمپین انتخاباتی اصلاح طلبان پس از برگزاری مرحله دوم آن‌ها ادعای کسب اکثریت مجلس دهم را داشتند اما در اولین گام و در انتخابات هیئت رئیسه مجلس مغلوب علی‌لاریجانی سیاستمدار با تجربه اصولگرا شدند، بروز این اتفاق موجب سرخوردگی و ایجاد یأس در میان حامیان اصلاح‌طلبان شد.محمدرضا عارف که سودای کرسی صدر بهارستان را در ذهن داشت در واکنش به شکست غیر منتظره اعلام کرد بسیاری از اشخاصی که با لیست امید به مجلس آمدند وی و فراکسیون امید را دور زدند و به او رای ندادند،با گذشت نزدیک به ۱۹ ماه از این اتفاق هنوز هیچکس تعداد و نام آن‌ها را نمیداند!

دومین اقدامی که به نا امیدی حامیان اصلاح طلبان از فراکسیون امید شد،شکست آنان در جریان رای اعتماد دولت دوم حسن روحانی در شهریور ماه گذشته بود،اصلاح طلبان از ۲سال پیش انتقادات بسیاری به عملکرد عبدالرضا رحمانی فضلی ایراد کرده بودند آن‌ها مکررا اعلام کرده بودند که به رحمانی فضلی رای اعتماد نخواهند داد،نتیجه این بار غیر قابل باور بود،محمد جواد ظریف چهره محبوب دولت ۲۳۶ رای کسب کرد و عبدالرضا رحمانی فضلی ۲۵۰ رای از مجلس دهم گرفت!

اما عملکرد ضعیف و غیر قابل توجیه فراکسیون امید در آرای حبیب الله بیطرف نمایان شد،بیطرف از وزرای دولت اصلاحات بود که سلامت نفس و پاکدستی و تخصص او در بین سیاسیون زبانزد بود او همچنین همشهری محمدرضا عارف نیز بود با این وجود بیطرف تنها ۱۳۳ رای موافق کسب کرد و از راه یافتن به وزارت نیرو باز ماند!این اقدام در حالی صورت گرفت که یکسال پیش از رای اعتماد،عباسعلی کدخدایی با حمایت فراکسیون امید به ترکیب شورای نگهبان بازگشت.

فراکسیون امید بهترین دفاع را حمله فرض کرد آن‌ها به جای پاسخگویی به افکار عمومی،موضع اپوزیسیون گرفتند و از دولت روحانی به دلیل عدم معرفی وزیر زن انتقاد کردند در حالی که ۳ ماه پیش از آن و در جریان انتخابات سالیانه هیئت رئیسه فریده اولاد قباد را نامزد سمت "دبیر هیئت رئیسه” معرفی کردند که وی تنها ۱۴۱ رای توانست بدست آورد! اما رئیس فراکسیون امید باز هم به جای پاسخگویی و یا حداقل عذرخواهی از بانوانی که ۷ اسفند به لیست امید رای دادند همچنان از خیانتکارانی صحبت می‌کرد که به نظر جمع بی اعتنایی کردند! وی تا به امروز هیچ جزئیاتی از این افراد منتشر نکرده است!

سومین شاهکار فراکسیون امید این بود که حسن ذوالنوری نماینده اصولگرای قم و از بزرگترین منتقدین اصلاح طلبان به دیدار شیخ محصور اصلاحات رفت و فراکسیون امید و دکتر محمدرضا عارف به تشکیل کمیته رفع حصر بسنده کردند!

کمیته‌ای که هیچگاه گزارشی از اقدامات خود منتشر نکرده است!

امروز ۲ سال از پیروزی اصلاح‌طلبان میگذرد کارگران فولاد اهواز،واگن سازی تهران و کارگران نیشکر هفت تپه مدت‌ها است که حقوق خود را دریافت نکرده و در آستانه عید نوروز در تنگنای مالی هستند اما از رئیس فراکسیون امید خبری نیست!

امیررضا نظری دبیر سرویس سیاسی روزنامه مستقل

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار