اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
استاندار خوزستان:
شریعتی: ما معتقدیم طرح های انتقال آب باید به روز رسانی شود و ارزیابی مجدد شود چرا که آورد آب خوزستان به علت خشکسالی کم شده است.
استاندار خوزستان با اشاره به خشکسالی های طولانی مدت سالیان گذشته و کاهش آورد رودخانه های استان از 30 میلیارد به 16 میلیارد متر مکعب گفت: معتقدیم مطالعات طرح های انتقال آب باید بروزرسانی و بازنگری شود.

غلامرضاشریعتی روز پنجشنبه 10 اسفند ماه در برنامه زنده تلویزیونی سرزمین ما از شبکه اول سیما که به مشکلات زیست محیطی خوزستان اختصاص داشت در خصوص نسبت ریزگردهای داخلی و خارجی گفت: بر اساس آمار کارشناسی 65% ریزگردها منشاء خارجی دارد و 35% منشاء داخلی دارد و عمده ریزگردهای خارجی در بهار و تابستان است و در پاییز و زمستان نسبت ریزگردهای داخلی بیشتر است. 

استاندار خوزستان افزود: تفاوتی که در مورد ریزگردهای داخلی و خارجی هست این است که معمولاً ریزگردهای داخلی شدیدتر هستند به این علت که ریزگردهای داخلی هنگام وزش باد مسیر کوتاه تری را طی می کنند تا به شهرها برسند و در نتیجه غلیظ تر و سنگین تر هستند اما از ریزگردهای خارجی چون مسیر طولانی تری را طی می کنند رقیق تر هستند و با شدت کمتری هستند البته در برخی موارد ریزگردهای خارجی هم شدید هستند اما ریزگردهای داخلی معمولاً شدیدتر است. 
 
 مهار کانون های فوق بحرانی ریزگرد در دست انجام است  

شریعتی با اشاره به شناسایی هفت کانون ریزگرد در استان تصریح کرد: حدود 42 هزار هکتار در استان کانون های فوق بحرانی ریزگرد هستند 100 هزار هکتار کانون های بحرانی داریم و 320 هزار هکتار کانون فعال ریزگرد داریم و اکنون در حال مهار کانون‌های فوق بحرانی هستیم. 

وی با بیان اینکه برای هر منطقه‌ای باید راهکار خاصی اجرا شود عنوان کرد: برخی مناطق باید نهال کاری شود که کار شروع شده است، برخی مناطق باید غُرُق شود تا پوشش گیاهی برگردد، برخی عرصه ها باید مالچ پاشی شود و برخی نقاط هم مانند مناطقی که قبلا تالاب‌های فصلی بوده است باید آبرسانی و مرطوب سازی شود و در همین راستا اخیرا تالاب منصوره با 14 هزار هکتار مساحت مرطوب سازی شده است. 

شریعتی با اشاره به حفر کانال 47 کیلومتری آبرسانی به کانون های فوق بحرانی و موانع متعدد در مسیر اجرای آن گفت: برای آبرسانی به تالاب منصوره موانع بسیار زیادی از قبیل راه آهن کانال کوت امیر که آب شرب 500 هزار نفر را تامین می‌کند و لوله های گاز و نفت در مسیر بود که با کار مداوم و همکاری بین بخشی این کانال 47 کیلومتری با عرض 50 متر و با عمق 1.5 تا 3 متر اجرا شد و کار بسیار بزرگی بود. 

استاندار خوزستان ادامه داد: برنامه بعدی این است که کانال های فرعی را از  زیر آزادراه اهواز بندر امام گذر دهیم و آب را به تالاب شریفیه برسانیم. این تالاب 12 هزار هکتار مساحت دارد و از کانون‌های ریزگرد است که باید مرطوب سازی شود. 
 
 کاهش آورد رودخانه ها به دلیل تشدید خشکسالی 

شریعتی با یادآوری تشدید خشکسالی ها در سال‌های اخیر گفت: در سالهای گذشته در مناطقی ریزگردها با بادهای با سرعت 12 متر بر ثانیه فعال می شدند اما اخیراً این رقم به 5 متر بر ثانیه رسیده و دلیل آن خشک‌تر و سبک تر شدن خاک است. 

استاندار خوزستان افزود: در گذشته آورد آب رودخانه های خوزستان 30 میلیارد مترمکعب بود اما اکنون این رقم به 16 میلیارد مترمکعب رسیده و تقریبا نصف شده است. 

شریعتی ادامه داد: به همین دلیل ما معتقدیم طرح های انتقال آب باید به روز رسانی شود و ارزیابی مجدد شود چرا که آورد آب خوزستان به علت خشکسالی کم شده است و جوابگوی نیازها در بخش های مختلف نیست. 

استاندار خوزستان با اشاره به کاهش کیفیت آب استان خاطرنشان کرد: در طول 15 سال گذشته EC آبی که به خوزستان می رسد از 1100 به بیش از دو هزار به صورت متوسط رسیده است هم اکنون ای سی آب اهواز بالای دو هزار است و در آبادان و خرمشهر این رقم حدود چهار هزار است و همین دلیل تاکید می کنیم در مطالعات انتقال آب باید پایین‌دست محور باشد و در برنامه ریزی ها رقم ای سی که در پایین‌دست تحویل می شود باید ملاک باشد و مدنظر قرار گیرد و بر اساس آن برنامه ریزی شود.

شریعتی در مورد نقش سدسازی ها در بروز مشکلات زیست محیطی توضیح داد: اگرچه ممکن است در خصوص برخی طرح‌های سدسازی انتقاداتی وجود داشته باشد و ما باید این اشکالات را اصلاح و جبران نماییم اما نمی‌توان به طور کلی موضوع سد سازی و مزایای آن را نفی کرد چراکه در بسیاری مواقع همین سدها به کمک خوزستان می رسد و جلوی طغیان ها، سیلاب ها، خسارت به کشاورزی و هدر رفت و سرریز شدن آب را می گیرد و با توجه به اینکه کشوری نیمه خشک و گرم هستیم باید از آب های خود صیانت کنیم. 

استاندار خوزستان در مورد انتقاد مربوط به گونه های کشت شده در طرح های نهال‌کاری توضیح داد: تعیین گونه گیاهی که در طرح های مقابله با ریزگرد کشت می شود بر عهده وزارت کشاورزی است و استدلال کمیته فنی مربوطه این است که گونه های مثمر حقابه دائم نیاز دارند که این مسئله امکان پذیر نیست اما گونه های راه حال کشت بعد از سه سال آبیاری نیازی به حقابه نخواهد داشت. 
 
 تثبیت 12 هزار و 500 هکتار از عرصه های شن های روان تا پایان سال 

شریعتی درباره تثبیت شن های روان تصریح کرد: در مجموع 350 هزار هکتار  کانون های شن های روان در استان داریم و امسال 12 هزار و 500 هکتار تا پایان سال مالچ‌پاشی و نهال کاری خواهد شد که جدا از کانون‌های ریزگرد است و این رقم بی‌سابقه است که در یک سال این مقدار از شن های روان تحت پوشش برنامه های تثبیت قرار گیرد و این امر نشان دهنده اهتمام دولت و تاکید شخص رئیس جمهور محترم است. 

استاندار خوزستان با اشاره به تشکیل نشست شورای عالی آب با موضوع خوزستان در هفته گذشته عنوان کرد: این جلسه با دستور رئیس جمهور و به ریاست معاون اول ایشان تشکیل شد و در آن به وزارت نیرو تاکید شد که حقابه تالابها و نهال‌کاری در کانون های ریزگرد استان تامین شود که وزیر محترم نیرو هم با آن موافقت داشتند. 
 
 بهبود وضعیت تالاب هورالعظیم نسبت به 6 سال گذشته 

شریعتی در مورد وضعیت تالاب ها خاطرنشان کرد: حقابه تالاب ها بسته به خشکسالی و میزان ذخیره آب داده می شود البته همینجا دعوت می کنم از تالاب هورالعظیم بازدید کنید و وضعیت آن را با شش سال گذشته مقایسه کنید. با اقدامات صورت گرفته وضعیت بسیار بهتر شده است و 250 گونه پرنده هم اکنون در آن محدوده زیست می کنند. 

استاندار خوزستان در مورد انتقاد مطرح شده در زمینه عدم مشارکت مردم محلی در طرح های نهال‌کاری توضیح داد: در طرح های نهال کاری عمده کار دست جوامع محلی است و کشت نهال و نگهداری به جوامع محلی سپرده شده و زمینه اشتغال خوبی برای آنها فراهم شده است. 

شریعتی در مورد مشکلات سد گتوند اظهار کرد: اینکه سد گتوند با چه وضعیتی به بهرهبرداری رسیده است اصل سدسازی را زیر سوال نمی برد بلکه سازندگان آن را زیر سوال می برد و همینطور کسانی که برای آبگیری سریع آن فشار آوردند و دستور دادند و یا جانمایی آن را صحیح انجام  ندادند. 
 
 عزم جدی دولت برای کاهش و حل مشکلات خوزستان 

استاندار خوزستان با اشاره به رویکرد و عزم جدی دولت برای حل مشکلات خوزستان تصریح کرد: با نامه رئیس جمهور محترم آب مورد نیاز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی تامین شد و دولت در این مدت برای خوزستان سنگ تمام گذاشته است و تمام قد وارد شده است و سعی می کند در حد بضاعت مشکلات را حل کند و کاهش دهد. 

شریعتی در پایان به اشاره به زمان‌بر بودن طرح های مقابله با ریزگردها به دلیل دستکاری های انجام شده در طول چند دهه اخیر در محیط زیست خوزستان گفت: نگرانی های مردم عزیز را درک میکنم و خانواده، فرزندان، پدر و مادر و خواهران من هم در همین استان زندگی می کنند و با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند اما ریزگردها در مدت یک سال و دو سال و پنج سال ایجاد نشده است بلکه حدود 25 تا 30 سال در طبیعت خوزستان دستکاری شده است که امروز شاهد چنین وضعیتی هستیم و هیچ استانی به اندازه خوزستان در طبیعت آن دستکاری نشده است درنتیجه باید در طول چند سال زمان داشته باشیم تا بتوانیم این ریزگردها را مهار کنیم و امیدوارم در طول یک برنامه 5 تا 6 ساله بتوانیم ریزگردهای داخلی را مهار و در حد زیادی کاهش دهیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار