اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
اسب های زیبای عرب خوزستان در بیست و پنجمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل عرب ( ایکاهو ) به میزبانی شهرستان شوش قهرمان کشور شدند.
اسب های زیبای عرب خوزستان در بیست و پنجمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل عرب ( ایکاهو ) به میزبانی شهرستان شوش قهرمان کشور شدند؛ این جشنواره از نهم اسفند به مدت سه روز در شوش جریان داشت که با قهرمانی خوزستان به پایان رسید و استان های یزد و کرمان نیز به ترتیب دوم و سوم شدند.

یک اسب اصیل باید نمونه و شکل اصلی این نژاد را نشان دهد. اگر قرار است که این نژاد در آینده رشد و پیشرفت کند، اسب های برنده زیبایی باید اسب های عربی زیبا و بدون نقص باشند.

اسب اصیل بدون نقص است و خصوصیات آن در حالت او نمایان است. منظور از حالت، کلیه خصوصیات قابل دیدن در اسب است که اسب اصیل را بسیار منحصر به فرد می کند. اسب اصیل باید خصوصیات ویژه خود را نشان دهد به طوری که به محض دیدن آن بیننده بتواند بگوید که این یک اسب اصیل است.

اسب های عرب رنگ های مختلف دارند. هیچ رنگی به رنگ دیگری در داوری ارجحیت ندارد. پوست باید نازک باشد و اسبی که هیجان زده یا تمرین کرده باشد رگ هایش به زودی نمایان می شود. موها باید ظریف و لطیف، پاها نسبتاً تمیز باشند. اینها بخشی از معیارهای امتیاز دهی توسط داوران برای انتخاب اسب زیبا است.

شوش نمره قبولی گرفت

فتاح کنعانی، رئیس هیئت سوار کاری استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همه بخش های این جشنواره در سطح بسیار خوب اجرا شد. ۱۷۵ اسب از شهرهای؛ تهران، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، ایلام، اراک، البرز، یزد و شهرستان های استان در این رقابت ها شرکت کردند. حمایت های مالی عمدتا از سوی باشگاه ها بود. در این سه مسابقه زیبایی که در شوش برپا شد، نظم و اجرا بی نظیر بود. شاید در هیچ جای دنیا مسابقات اینقدر بیننده نداشته باشند.

کنعانی افزود: در تقویم ورزشی استان بر اساس تقاضا و ظرفیت ها یک مسابقه در سال داریم. سیاست کلی بر این اساس است که مسابقات در شهرستان ها برگزار شود؛ شهرستان شوشتر آذر ماه گذشته میزبان این مسابقات بود و شهر شوش دومین میزبان است.

وی توضیح داد: داوران این مسابقه از کشورهای بلژیک و فرانسه بودند و مسئولان کشوری نیز ناظر فنی فدراسیون، گروه دامپزشکی، ضد دوپینگ فدراسیون و از کمیته تبارنامه کشوری بودند.

رئیس هیئت سوارکاری استان گفت: دو قطب اصلی پرورش اسب اصیل در شوش و شوشتر بود و هر دو شهرستان نیز در بخش میزبانی مسابقات نمره قبولی گرفتند.

کنعانی درخصوص معیارهای نمره دادن به اسب های زیبا توضیح داد: در نمره دادن، چهار آیتم وجود دارد. یکی حرکت است، تیپ اسب که شامل رنگ اسب و تناسب اندام و چیزی که در وحله اول دیده می شود، سر و گردن، دست و پای اسب که باید صاف باشند. اینها معیار های انتخاب یک اسب زیبا است. یعنی پنج معیار که برای هر کدام ۲۰ نمره در نظر گرفته شده است.

شادی حسین پور، عضو تیم محاسبات و کمیته زیبایی استان نیز درباره این رقابت ها به مهر گفت: اجرای این مسابقه عالی بود. کادر مسابقه و کنترل در قسمت مانژ عالی عمل کرد. اما تا حدودی در بحث داوری اختلاف امتیازی وجود داشت.

حسین پور افزود: شوشی‌ها میزبانی خوبی داشتند و به طور کلی از نحوه برگزاری این مسابقات راضی هستم. سطح برگزاری مسابقات در شهر شوش بهتر از شوشتر بود اما به صورت کلی هر دو مسابقه در سطح مناسبی برگزار شد. بیشتر شرکت کنندگان در این مسابقه از خوزستان بودند و اسب های تهران و یزد هم مقام های خوبی گرفتند.

اختصاص یک زمین برای توسعه این ورزش در شهرستان

مسعود دانیالی، برگزار کننده مسابقات زیبایی کشوری اسب عرب در شوش گفت: این دوره از مسابقات زیر نظر اداره ورزش و جوانان برگزار شد، در همین راستا این اداره، زمین ورزشی را در اختیار شهرستان قرار داد. البته کمی هم زمین آسیب دید اما همکاری صمیمانه در این زمنیه صورت گرفت. فرماندار شهرستان نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشتند.

دانیالی افزود: خوشبختانه فرماندار  شناخت لازم از اسب و اهمیت آن را دارد و در این مدت کم همکاری بسیار خوبی با مجموعه برگزار کننده داشتند و اخیرا نیز با مساعدت فرمانداری یک پیست به همین منظور در اختیار شهرستان قرار می گیرد.


/مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار