اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

شوشان - علی کرد / اضلاح طلب : آقای دکتر شریعتی شانزدهمین استاندار خوزستان درنظام جمهوری اسلامی می‌باشد که از سال 1395 سکان مدیریت استان استراتژیک خوزستان را بدست گرفت. وی بعنوان مدیر عالی استان و همانند دیگر مدیران دارای مجموعه ای از  ویژگی‌ها است و باتوجه به مواضع و عملکردش مشوقین و منتقدینی دارد.

هرکدام از مانیز نقاط ضعف و قوتی داریم و هیچکس بطور مطلق خوب نیست. اما مجموعه ای از ویژگیها و مواضع و عملکرد مثبتی در ایشان بود که ازطرف دولت تدبیر و امید بعنوان استاندار خوزستان منصوب شد. از جمله خصوصیات بارز ایشان مهربانی فروتنی و سعه صدر است.

تواضع مثال زدنی استاندار شریعتی نقطه قوت و سپری است که در بسیاری ازموارد ایشان را از انتقادهای تند و گزنده برحذر می‌دارد.پس از استاندار شدن همانند قبل و گاهی بیشتر از قبل همان فروتنی مثال زدنی در جهره و گفتار و رفتارشان هویداست. این خصوصیتهای اخلاقی جزیی از ویژگیهای یک مدیر کارآمد و اسلامی است. وقتی حضرت موسی ازطرف خداوند به پیغمبری برگزیده میشود از خدا چند درخواست دارد که اولین آنها شرح صدر است. و در حدیت داریم که آلت الریاسه السعه الصدر.

بر اساس اصول مدیریت و اصول علم سیاست مقام عالی دولت که نیاز است تصمیمات استراتژیک و راهبردی  اتخاذکند باید دیدگاهش با دولت حاکم زاویه نداشته باشد بلکه دیدگاهش درراستای اهداف و برنامه های دولت و منطبق با شعارهای انتخاباتی دولت بعنوان منشور دولت برگزیده از سوی مردم باشد که در این خصوص شریعتی نمره خوبی دارد و ازاصلاح طلبان خوش نام و با سابقه است. دو خصوصیت دیگر استاندار روحیه جهادی و خستگی ناپذیری وشنوندگی است. شنود موثر از ویژگی های یک  مدیر خوب و کارآمد. با ذکر برجسته ترین ویژگیهای استاندار یک بررسی اجمالی درخصوص مواضعشان در زمان مدیریت شان براستان و در راستای مساعدت به ایشان در پیشبرد اهداف دولت تدببر و امید انجام میگیرد. دیدگاه اصلاح طلبانه استاندار برهیچ اصلاح طلبی پوشیده نیست. شریعتی یکی از اصلاح طلبان پرو پا قرص بوده و هست. انتظار مردم و به ویژه کنشگران سیاسی از مدیران این است که مواضع و عملکردشان منطبق با رویکرد سیاسی و فکریشان باشد. وباتوجه به خصوصیات و رویکردی سیاسی و ویژگی هایی که برشمردیم انتظار اصلاح طلبان اصیل از استاندار این بود که مواضعشان در راستای رویکرد‌شان باشد.

عقلانیت اعتدالگرایی وسیاست حکم میکند که یک مدیر عالی-سیاسی قدرتهای رسمی و غیر رسمی وبطور کلی محیط را خوب بشناسد و واقع گرایانه عمل کند. نیک میدانیم که اکثریت نمایندگان استان اصولگرایند. واین نمایندگان طبق قانون دارای وظایفی هستند و روشن است که دارای قدرتند و در انتصابات دخالت میکنند و بعضی‌ها نه تنها انتظار دارند که مدیران کل و استاندار در خصوص انتصابات با آنان مشورت و نظر آنان اعمال شود بلکه پیش دستی کرده و نیروهایی را پیشنهاد می دهند و پیشنهاد می دهند – اگر نگوییم دستور می دهند - که حکم این افراد را ابلاغ کنید. نجابت و خویشتن داری و تواضع استاندار نباید باعث شود که از مواضع خود عدول و یا از این اخلاق سوء استفاده شود. در عالم سیاست عقب نیشنیهای تاکتیکی و یا بده و بستان های سیاسی-نه زد وبند- امری معمول و معقول است.

 آمیزه ای از اقتدار و انعطاف معقول و حتی توصیه دینی و از سیره ائمه است. اما نباید بده ها خیلی بیشتر از بستانها باشد و نباید انعطاف بیش از حد اقتدار را خدشه دار و آنانیکه رویکردشان با دولت زاویه دارد را متوقع تر و اصلاح طلبان را خدای ناکرده مأیوس و ناامید کند. اگر توجیهاتی برای انتصابات غیر سیاسی باشد توجیهی در انتصابات سیاسی که باید نماد دولت باشند پذیرفتنی نیست. اگر سیاستگذاران دولت اصلاحات و اعتدال همانانی باشند که اگر دولت اصول گرا پیروز میشد از همانها استان را اداره می کردند انتخابات چه معنا ومفهومی دارد؟ تصمیم گیری‌ها باید باتوجه به قدرت های پیدا و پنهان صورت گیرد. مسلم است که یک مدیرعالی سیاسی نمیتواند همه راراضی نگه دارد. هرکاری کند بازهم بخشی از همفکرانش ناراضی هستند اما اگر این بخش ناراضی بخش غالب و اکثریت باشند باید در سیاستها عملکردها و مواضع تجدید نظر کرد. بخصوص اگر منتقدین ازدلسوزان نطام و اصلاح طلبان اصیل وبا سابقه و از دوستان ویاران استاندار باشند.

با لحاظ جهات مختلف و استماع نظرات افراد باسابقه و باتجربه و اصلاح طلب و فرهیخته و پیش رو بودن انتخابات مجلس و پس از آن انتخاب ریاست جمهوری و انتظارات مردمی که با امید به آینده‌ای بهتر این دولت را برگزیدند تکیه و تأکید بر مواضع اصلاح طلبانه مورد انتظار است. بطور قطع و یقین جنانچه استاندار به رویکرد سیاسی خود بیشتر ازاین جامه عمل بپوشد حمایتهای جانانه اصلاح طلبان را خواهد دید و به پشتوانه مردم و نخبگان اعتدالگرا موانع بر طرف خواهد شد و چنانچه در کوتاه مدت با مشکلاتی مواجه شود در بلند مدت و انتخابات های پیش رو اقدامات اصلاح گرایانه وی نتیجه بخش خواهد بود و مردم را دلگرم خواهد کرد وکلام آخر اینکه بخش غالب اصلاح طلبان انتظار مواضع اصلاح طلبانه تری ازاستاندار متواضع دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار