اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
تعرفه جدید خودروهای هیبریدی بین 5 درصد و سقف آن نیز تا 20 درصد اعلام شده است.
پول‌نیوز - گمرک ایران تعرفه جدید خودروهای هیبریدی را اعلام کرد که بر این اساس، تعرفه جدید خودروهای هیبریدی بین 5 درصد و سقف آن نیز تا 20 درصد اعلام شده است.

در دی‌ماه سال 96 همزمان با اعلام دستورالعمل واردات خودروهای سواری تعرفه هیبرید‌ها نیز دچار تغییر و تحولاتی شد؛ به‌طوری‌ که تعرفه واردات این خودروها با رشد 4 به 15 تا 100 درصد بنابر حجم موتور و میزان مصرف سوخت فسیلی افزایش یافت.

در مورد چرایی اقدام دولت در این زمینه، اظهارنظر‌های متفاوتی بیان می‌شود حال آنکه به‌نظر می‌رسید رویکرد اصلی وزارت صنعت در واردات خودروهای هیبریدی آن بوده است که این خودروها صرفا با سوخت هیبرید یا برقی باشد و از سوخت‌های فسیلی صرفا برای شارژ باتری و نه برای حمل‌و‌نقل استفاده کنند. برخی مسئولان این وزارتخانه تاکید داشتند که اگر بنابر استفاده از سوخت فسیلی در این خودروها باشد، واردات این خودروها با حجم موتور بیش از ۲ هزار سی‌سی و تعرفه خودروهای برقی تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد.

اواخر اسفند ماه سال گذشته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از تصویب تعرفه خودروهای هیبریدی بین 5 تا 20 درصد در نشست هیئت وزیران خبر داد. 

اعتراض فعالان محیط زیست و نیز واردکنندگان تعرفه‌ها روند کاهشی پیدا کرد؛ به‌طوری‌که در جدول جدید اعلام شده از سوی گمرک کف تعرفه خودروهای هیبریدی 5 درصد و سقف آن 25 درصد اعلام شده است.

در کتاب مقررات واردات و صادرات منتشر شده از سوی گمرک ذکر شده است، خودروهای بنزینی- هیبرید با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر، حقوق ورودی ۵ درصدی دارد حال آنکه همین خودرو با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۵۰۰ سی‌سی تعرفه ۲۵ درصدی خواهد داشت.

در مقررات دی‌ماه سال گذشته هیات دولت مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی هیبریدی‌ها بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد تعیین شده بود. حال آنکه در جدول جدید، کف تعرفه هیبریدی‌ها ۵ و سقف آن ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است. البته در جدول قبلی، خودروهای هیبریدی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی از تعرفه‌ای بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد برخوردار بودند حال آنکه در جدول دیروز گمرک از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هیبرید خبری نیست.

خودرو دو نیرو یا خودرو هیبریدی خودروی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. 

در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند. 

انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند. 

نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ این که آیا خودرو هایبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حرکت با یک بار سوخت‌گیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی شده است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروفند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار