اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹
افتتاح و کلنگ زنی پروژه های آب و برق در روز نخست سفر وزیر نیرو به خوزستان:
رضا اردکانیان وزیر نیرو به منظور افتتاح پروژه‌های آب و برق امروز در سفری دو روزه از طریق فرودگاه آبادان وارد استان خوزستان شد.
شوشان: رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفر دو روزه خود به خوزستان نخستین قفل کشتیرانی ایران بر روی سد سلولی رودخانه بهمنشیر را به بهره برداری رساند.

نخستین قفل کشتیرانی کشور در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر با حضور وزیر نیرو در آبادان به بهره برداری رسید.

معبر کشتیرانی و دریچه انسداد سد سلولی بالادست بهمنشیر به دست وزير نيرو به بهره برداری رسید.


با افتتاح دریچه های انسداد این سد از پیشروی آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر جلوگیری شده و با تاثیرگذاری بر شرایط جذر و مدی رودخانه بهمنشیر، تامین آب خام پایدار جهت صنعت و 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر امکان پذیر می شود.

سد بالادست بهمنشیر که اولین سد سلولی ایران محسوب مي شود، از نوع سلولی - سپری به طول 160 و ارتفاع سازه ای 16 متر از پی طراحی و اجرا شده است.

معبر کشتیرانی این سد به منظور حفظ قابلیت ترابری رودخانه بهمنشیر با دریچه  انسداد از نوع مایتر به طول 25 و ارتفاع 8 متر و وزن 110 تن طراحی شده است.

پل متحرک این سد که در شرق شهرستان خرمشهر در حال احداث است، نخستین پل متحرک پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است که توسط متخصصان داخلی در کشور طراحی و در دست اجراست.

این پل از نوع باسکولی به طول 44 متر و عرض 10 متر به وزن 306 تن بوده که با توجه به کاهش عرض رودخانه به موجب احداث این سد، پل متحرک با ظرفیت عبور 200 تن بار و مفصل چرخشی به نحوی که بتواند عبور بار ترافیک جاده ای را ممکن سازد، طراحی شده كه پس از نصب جک های آن در سال جاري به بهره برداری می رسد.

سد سلولی مدور بالادست رودخانه بهمنشیر، معبر کشتیرانی، دریچه انسداد و پل متحرک آن توسط سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرما، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور و شرکت ساختمانی ژیان به عنوان پیمانکار اصلی در شرق شهرستان خرمشهر و 120 کیلومتری جنوب شهرستان اهواز احداث شده است.


باید خود را آماده تغییرات وسیعی در نحوه مصرف آب کنیم/ رها کردن پساب و آلوده کردن منابع آب شیرین باید جرم تلقی شود

وزير نيرو گفت: باید خود را آماده تغییرات وسیعی در نحوه مصرف آب کنیم و محال است بتوانیم با همان شیوه‌هایی که کشور را با بارشی به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی و با جمعیتی کمتر از جمعیت کنونی اداره می‌کردیم، اداره کنیم.

رضا اردکانیان عصر امروز در مراسم راه‌اندازی دریچه‌های اولین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالا دست بهمنشیر آبادان با بیان اینکه امسال یکی از خشک ترین سال‌ها را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنیم، گفت: متاسفانه برخی از شهرهاي کشور در معرض خشکسالي حادی هستند و بارش‌ها فوق العاده کم شده است، اما برخی از استانها وضعیت نسبتا خوبی دارند.

وزیر نیرو بیان کرد: مجموع بارش کشور در سال آبی 96-97، از اول مهرماه سال گذشته تا غروب 28 فروردین ماه امسال تنها بالغ بر 117 میلی متر بوده و این به معنای کاهش 44 درصدی بارش‌ها نسبت به همین بازه در سال گذشته است.

اردکانیان تاکید کرد: منطقه و کشور ما به سمت گرمتر شدن و کم بارش تر شدن در حال حرکت است و موضوع تغییر اقلیم در دنیا یک مسئله جدی است.

وی افزود: باید خود را آماده تغییرات وسیعی در نحوه مصرف آب کنیم. محال است بتوانیم با همان شیوه‌هایی که کشور را با بارشی به مراتب بیشتر از وضعیت فعلی و با جمعیتی کمتر از جمعیت کنونی اداره می‌کردیم، اداره کنیم.

وزیر نیرو گفت: حتما باید در شیوه‌های مصرف نه تنها بحث آب بلکه سایر منابع زیست محیطی از جمله انرژی در کشور تجدید نظرهای جدی کنیم. ما مسئول سرنوشت خود و نسل‌های آینده کشور هستیم.

اردکانیان با بیان اینکه مطمئن ترین منبع آب ما پسآب است، افزود: ما از همه فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنیم و حتی اگر در جایی اقتضا داشته باشد برای آب شرب به فکر استفاده از آب‌های فرامرزی خواهیم افتاد و بالاخره آب شرب را تامین می‌کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: با جمعیت فعلی حدود هفت میلیارد متر مکعب مصرف آب شرب و بهداشت کشور است و این به معنای آن است که سالانه بیش از چهار میلیارد متر مکعب تولید پساب می‌کنیم و این رقم، رقم مطمئن و قطعی آب خاکستری کشور است.

اردکانیان عنوان کرد: امروز در دنیا لغت پساب و فاضلاب در حال منقرض شدن است و مردم باید یاد بگیرند که پساب نیز آب است اما با رنگ متفاوت و باید رنگ آن به رنگی تبدیل شود تا قابل استفاده در صنعت و کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: امروز بیش از 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در دنیا با پساب‌های تصفیه شده آبیاری می‌شود و اگر پساب‌های کشور را تصفیه نکنیم علاوه بر اینکه خودمان را از این منبع محروم کرده ایم، باعث شده ایم معدود آب‌های شیرین کشور نیز در خطر آلوده شدن قرار بگیرند.

وزیر نیرو تصریح کرد: این مسئله نیاز به تغییر نگاه و تربیت دارد و دستگاه‌های تولید کننده پساب غیرخانگی باید به حکم قانون موظف باشند همانگونه كه برای تامین آب مورد نیاز خود سرمايه گذاري می کنند، برای کنترل و تصفیه سازی پساب نیز هزینه کنند.

اردکانیان تاکید کرد: همانگونه که استفاده غیرصحیح از آب شیرین باید جرم باشد، رها کردن پساب تصفیه نشده و آلوده کردن منابع آب شیرین نیز باید جرم تلقی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت نیرو مسئول تامین آب و برق پایدار، جمع آوری و تصفیه پسآب ها، تولید انرژی و خدمت کردن به مردم است و این خدمت را در قالب ساختارها و ساز و کارهای متنوعی در سطح کشور ارائه می‌دهد.

اردکانیان افزود: دستگاه گسترده‌ای مانند وزارت نیرو می‌بایست براساس ساز و کارهای تعریف شده‌ای برنامه‌های خود را به پیش ببرد و پیگیری‌های این دستگاه منحصر به حضور فیزیکی در مناطق نخواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: برای من توفیقی است که در کمتر از شش ماه از شروع کار خود در وزارت نیرو برای سومین بار به استان خوزستان سفر کردم و این مسئله را به فال نیک می گیرم. خوزستان باید مانند گذشته به عنوان پیشرو و پرچمدار طرح‌های توسعه ای آب و خاک کشور فعالیت کند و حیثیت گذشته خود را در این زمینه دارا باشد.

اردکانیان عنوان کرد: نمایندگان وزارت نیرو را کمک کنند تا در کسوت و ساحت کارشناسی خود باقی بماند و روز به روز نقش آن به عنوان یک مرجع کارشناسی پررنگ تر جلوه کند. همه تنگناها باعث شده تا تقاضای ما بیش از عرضه‌ها و امکانات باشد. این اطمینان برای مردم ما است که وزارت نیرو یک دستگاه کارشناسی کشور است اما این مسئله به معنای آن نیست که نقصی ندارد.

وزیر نیرو گفت: این اطمینان باید وجود داشته باشد که وزارت نیرو رسالت اصلی خود را برخورد کارشناسانه با مسائل می‌داند و در عین حالی که نیازمند راهنمایی و نظارت است، وظیفه خود می‌داند تا در تصمیم سازی‌ها جز بر مدار کارشناسی و بررسی منطقی طرح‌ها کارهای خود را پیش نبرد.


بهره‌مندی تمامی روستاهای شهرستان کارون از آب شرب سالم

با حضور وزیر نیرو جشن بهره‌مندی تمامی روستاهای شهرستان کارون از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برگزار شد.

در جریان سفر وزیر نیرو به خوزستان دو پروژه آبرسانی روستایی ایستگاه تقویت فشار شهدای مدافع حرم و آبرسانی به روستای کوی امام حسین (ع) به بهره‌برداری رسید که با افتتاح طرح‌های یاد شده تمامی روستاهای شهرستان کارون از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره‌مند شدند.

با افتتاح این دو پروژه هفت روستای مسیر چمیان و کوی امام حسین(ع) که تا پیش از این از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند نبودند از این نعمت بهره مند شدند.

پروژه شهدای مدافع حرم 6 روستا با جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر و کوی امام حسین (ع) نیز یک روستا با جمعیت هزار و 530 نفر را تحت پوشش دارند که آب شرب 6 روستای تحت پوشش شهدای مدافع حرم از تصفیه خانه شهدای شرق کارون و روستای امام حسین(ع) نیز از خط انتقال آب حیات تامین می‌شود.

در پروژه ایستگاه تقویت فشار شهدای مدافع حرم 20 کیلومتر خط انتقال و 17 کیلومتر شبکه توزیع آب شرب و در روستای امام حسین(ع) هزار و 200 متر خط انتقال و 6300 متر شبکه توزیع آب شرب کارگزاری شده است. همچنین  در این پروژه مخزن بتنی به حجم یک‌هزار مترمکعب احداث شده و پروژه توان توزیع دو هزار مترمکعب آب شرب در شبانه روز را دارا است.


سطح پوشش سیستم‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب در کشور راضی کننده نیست/ بهره‌برداری از 100 مجتمع آبرسانی روستایی در سال جاری/ 35 هزار روستای کشور تحت پوشش خدمات آبرسانی

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه 35 هزار روستای کشور تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفته‌اند، گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری شاهد بهره‌برداری از 100 مجتمع آبرسانی روستایی خواهیم بود.

رضا اردکانیان در جشن بهره‌مندی تمامی روستاهای شهرستان کارون استان خوزستان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی با تاکید بر اینکه با کمک مردم توسعه را در این کشور با سرعت بیشتری به چرخش در خواهیم آورد، عنوان کرد: در شرایطی که با تکمیل طرح‌های آبرسانی روستایی و جمع آوری و تصفیه پساب موفق شده‌ایم بیش از 99 درصد جمعیت شهری و حدود 93 درصد جمعیت روستایی را تحت پوشش استفاده از آب آشامیدنی سالم قرار دهیم ولی همچنان بالغ بر یک میلیارد نفر در دنیا از دسترسی به این امکانات محروم هستند.

وزیر نیرو بر لزوم جبران کاستی‌های موجود در بخش فاضلاب تاکید کرد و افزود: سطح پوشش سیستم‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب ما در بخش شهری همچنان کمتر از 70 درصد و در بخش روستایی نزدیک 50 درصد است که این روند راضی‌ کننده نیست.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه تامین آب شرب در حال سبقت گرفتن از کشورهای پیشرفته دنیا هستیم، تصریح کرد: این موفقیت به معنای سست شدن در انجام خدمات مربوطه به این بخش نیست بلکه آهنگ این جریان را تندتر خواهیم کرد و با حمایت تمامی بخش‌ها امیدوار هستیم نه تنها در سطح شهرستان کارون و روستاهای آن، بلکه در سطح کشور پرونده تامین آب شرب سالم برای تمامی روستاها را در یک جشن باشکوه ببندیم و پرونده‌های دیگر خدمت رسانی به ویژه در بخش پساب را باز و بازتر کنیم.


اردکانیان یادآور شد: هم اکنون از هزار و 30 مجتمع آبرسانی روستایی تعریف شده عملیات اجرای 811 مجتمع آغاز شده به طوری که در بین سال‌های 93 تا 95 تعداد 347 مجتمع و در سال 96 تعداد 90 مجتمع به بهره‌برداری رسیده است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری شاهد بهره‌برداری از 100 مجتمع آبرسانی روستایی خواهیم بود.

وزیر با تاکید بر اینکه 35 هزار روستای کشور تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفته‌اند، ادامه داد: با اعتباراتی که در سال جاری با عنایت دولت، پشتیبانی مجلس و اجازه‌ مقام معظم رهبری برای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی داده شده است قادر خواهیم بود در مجموع بالغ بر 1270 میلیارد تومان را برای طرح‌ها و مجتمع‌های آبرسانی روستایی اختصاص دهیم.


وزیر نیرو در آیین کلنگ زنی پست برق شهدای فولاد خوزستان در اهواز: خوزستان در تولید و مدیرت انرژی ممتاز است 

وزیر نیرو در آیین کلنگ زنی پست و خط GIS 230/400  کیلو ولت شهدای فولاد خوزستان در اهواز گفت: استان خوزستان از جهات مختلف استان ممتازی است  و از جهت تولید و مدیرت انرژی هم این امتیاز و شاخص در استان فراهم است. 

رضا اردکانیان اظهار کرد: همه پروژه های صنعت برق مهم و تاثیر گذار هستند اما اجرای این پروژه ها در این سال کار ارزنده تری است، چرا که امسال به نام حمایت از کالای تولید داخلی نام گذاری شده و نقش صنعت برق در تامین زیرساخت ها و رونق صنعتی بسیار تاثیر گذار و مهم است. 

وی ادامه داد: دلیل دیگر این است که امسال جزو خشک ترین و بی آّب ترین سال های نیم قرن اخیر کشور است که تاثیر مستقیمی بر منابع انرژی به خصوص برق آبی گذاشته و اگر با گرمای بیشتری نیز همراه شود تاثیر مستقیمی بر مصرف انرژی دارد. 

وزیر نیرو با تشکر ار دست اندر کاران این پروژه بیان کرد: امیدواریم با تلاشی که مجموعه مدیران و متخصصین انرژی در این استان اعم از صنعت برق  و سایر صنایع دارند تابستانی با مشکلات کمتر در پیش داشته باشیم و علاوه بر گذران این تابستان دستاورد بزرگ تر ما نهادینه کردن رویه های صحیح تر مصرف در جامعه صنعتی و دیگر گروه های مصرفی باشد. 

مدیر عمل شرکت برق منطقه ای خوزستان نیز در این آیین کلنگ زنی گفت: اعتبار مورد نیاز پروژه پست و خط GIS 230/400  کیلو ولت شهدای فولاد خوزستان که با همکاری شرکت فولاد تامین می شود دو هزار و 300 میلیارد ریال است که طبق برنامه ریزی های تا پایان سال 98 به بهره برداری خواهد رسید. 

محمود دشت بزرگ ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه انتقال بار شرکت فولاد خوزستان از شبکه 230 به 400 کیلو ولت، کاهش بار پست اهواز2، تکمیل کننده رینگ 400 اهواز، برق مطمئن و پایدار برای فولاد و توسعه زیرساخت های شبکه برق است.  

وی اضافه کرد: در پست GIS 230/400 کیلو ولت فولاد خوزستان چهار ترانس هر کدام به ظرفیت 315 مگاولت آمپر نصب خواهد شد که در مجموع ظرفیت آن به 1260 مگاولت آمپر می رسد، همچنین  برای انتقال بار این پست، خط دو مداره 400 کیلوولت از پست اهواز 2 به پست فولاد خوزستان به طول 40 کیلومتر مدار با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد ریال همزمان  اجرا می شود. 

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان ویژگی ممتاز این پست را GIS بودن آن  دانست و افزود: این پست با شرایط فعلی خوزستان منطبق است و در مقابل ریزگردها مقاوم است. 

گفتنی است وزیر نیرو و هیات همراه در سفری دو روزه به استان با حضور مسئولین استانی پروژه های مهمی در صنعت آب و برق خوزستان کلنگ زنی و افتتاح می کنند، از جمله ای این پروژه ها علاوه بر کلنگ زنی پست و خط GIS 230/400  کیلو ولت شهدای فولاد خوزستان،  کلنگ زنی پست 400 کیلو ولت و آیین افتتاح خط 400 کیلو ولت جندی شاپور دزفول شرکت برق منطقه ای خوزستان است.


افتتاح مرکز مانیتورینگ ایستگاه های آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان

مرکز مانیتورینگ ایستگاه های آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

شامگاه امروز 29 فروردین ماه رضا اردکانیان با حضور در اهواز مرکز مانیتورینگ ایستگاه های آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان را افتتاح کرد.

این مرکز به عنوان یکی از مجهزترین مراکز مانیتورینگ در حوزه آب کشور است که با استفاده از جدیدترین فن آوری های موجود و با دانش و همت کارشناسان داخلی در حال بهره برداری است.

این مرکز داده های مربوط به کلیه سدهای مخزنی، تنظیمی و انحرافی و همچنین اطلاعات پایه کمی و کیفی  منابع آب مربوط به 5 حوضه بزرگ آبریز کشور شامل کرخه ، دز، کارون ، مارون-جراحی و زهره – هندیجان را رصد می کند. داده ها بوسیله 325 ایستگاه آبسنجی و هواشناسی دریافت می شوند که تا کنون بیش از 60 درصد ایستگاه های مذکور با استفاده از فن آوری های نوین، خودکار و آنلاین شده اند.

ایستگاه های آبسنجی با هدف پایش و سنجش پارامترهای کمی و کیفی منابع آب، بر روی رودخانه ها، کانال ها، زه آب های  کشاورزی و پسآب های صنعتی نصب شده است.

ایستگاه های هواشناسی نیز با ماموریت سنجش پارامترهای مهمی چون سنجش میزان باران، برف وتبخیر در نقاط مختلفی از حوضه های آبریز نصب و راه اندازی شد.

داده های احصاء شده توسط این ایستگاه ها از طریق بسترهای مخابراتی و بطور خودکار و آنلاین در بازه های زمانی مختلف وارد این مرکز می شوند.

پس از دریافت، صحت سنجی، تجزیه و تحلیل داده ها، کارشناسان این مرکز، آخرین وضعیت منابع آب و هواشناسی را به مدیران، تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران بطور لحظه ای و به روش های مختلف مانند پیامک، نرم افزارهای تحت وب و موبایل اپلیکیشن اطلاع رسانی می کند.

با توجه به ورود انبوه داده های لحظه ای به این مرکز، علی رغم پایش داده ها ،پیش بینی وضعیت منابع آب و هواشناسی در شرایط عادی و اضطراری امکان پذیر شده است. به گونه ای که تصمیم گیرندگان را در تصمیم گیری های صحیح، دقیق و سریع یاری می رساند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار