اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
 مرتضی آژند

در کنار عواملی مانند کیفیت بالای تلگرام و داشتن حق طبیعی انتخاب در استفاده از شبکه های مجازی، از دلایل اصلی استقبال نکردن مردم از پیام رسان های داخلی نافرمانی مدنی برگرفته از عدم اعتمادیست که از عملکرد های متولیان امر گرفته شده، در واقع در این حوزه هم مثل دیگر بخش ها خودمان با دست خودمان کاری کردیم تا از واژه اعتماد چیزی باقی نماند.

به رسمیت نشناختن زندگی شخصی و انتشار عکس های خصوصی افراد آن هم بعضا در تلویزیون یا پرونده سازی ها برای مقاصد کوتاه مدت و خالی از آینده نگری طی این سال ها مواردی از  آسیب زدن جدی به اعتماد مردم است که مقاومت های امروز در استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی را در پی داشته است.

بعد از آنکه خبر خودکشی کاووس سید امامی فعال محیط زیست و استاد دانشگاه که به جرم جاسوسی در زندان اوین بود منتشر شد، تلویزیون یک کلیپ چند دقیقه ای از اتهامات ثابت نشده علیه او پخش کرد، نکته جالب این کلیپ پخش تصاویر شخصی او بود، به گمان تلویزیون نوع زندگی خصوصی می تواند در اثبات جرم جاسوس بودن کمک کند.

قبل ترها نیز مینو خالقی نماینده مردم اصفهان بعد از رای آوری در حوزه انتخابی خود به دلیل انتشار عکس های خصوصی اش از طریق یک کانال تلگرامی نزدیک به اصولگرایان از راه یابی به مجلس بازمانده بود، انتشار آن چند عکس شخصی قدرتی بالاتر از رای و انتخاب مردم داشت و منتخب اصفهان را بجای مجلس نشینی، خانه نشین کرد. 

این دو مورد در کنار انتشار عکس های مختلط یک مهمانی و رفتن کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط زیست از کشور، نشان می دهد که ظاهرا زندگی خصوصی افراد گروگان گرفته شده و با انتشار آنها در زمان مقرر برای افراد هزینه تراشی می شود.

احتمالا دلیل اصلی استقبال نکردن مردم دیدن چنین رفتارهایی و نداشتن اعتماد به امنیت اطلاعات است، مردم و فعالین سیاسی اجتماعی و ..نگران هستند که وقتی با همین امنیت بالای تلگرام هم اطلاعات آنها بعضا لو می رود،  از فردای استفاده از شبکه های داخلی یک لطیفه، عکس، یادداشت و هر چیزی که حاوی انتقادی به یک سوءمدیریت یا یک کم و کاستی باشد در گوشه ای نگهداری شده تا در روز نیاز بر علیه آنها در تلویزیون، یا کانال همسویی منتشر شود، آن هم در شرایطی که در نبود فضای واقعی برای اعتراض شبکه های اجتماعی خصوصا تلگرام بار این نارضایتی را به دوش می کشد.

 دلیل دیگر نگرانی کاربران، امنیت خیلی پایین شبکه های داخلی است که طی همین چند روز اطلاعات ریز چند کانال منتشر شده، آنها می ترسند که اطلاعاتشان توسط هکرها به سرقت رفته و مورد اخاذی قرار بگیرند، دیگر اینکه شبکه پیام رسان های داخلی خط قرمزهایی دارد و بسیاری از کانال ها و گروهایی که محتوایی که جامعه آنها را پذیرفته است را منتشر می کنند را اتوماتیک وار نپذیرفته و حذف می کند.

وقتی که انتشار چند عکس شخصی، اسکرین شات از یک صفحه چت یا چند خط انتقاد می تواند شما را از حقوق سیاسی اجتماعی محروم کند یا به دلیل نوع فرهنگمان نشانی بر بی آبرویی و محروم شدن فرد از حق زندگی باشد، اعتماد کردن با زور به شبکه های داخلی آن هم در این فضای بی اعتمادی که خودمان به وجود آوردیم جوابی عکس خواهد داد و نیازمند بازسازی در مدت زمان طولانی است، شاید بهتر آن باشد تا رسیدن به کیفیت برتر زیر ساختی در این شبکه ها، احترام به زندگی شخصی افراد و اعتماد سازی، باحذف تلگرام نارضایتی جدیدی ایجاد نکنیم. 

پس چه بهتر به جای حذف تلگرام و پاک کردن صورت مساله ها، ریشه نارضایتی ها حذف شود، چرا که اگر نارضایتی نباشد هیچ رسانه ای قادر نخواهد بود این نارضایتی را به وجود بیاورد، اگر فقر، تبعیض، بیکاری، مشکلات محیط زیستی و اجتماعی نباشد هیچ کانال تلگرامی هم نمی تواند مردم را به خاطر این موارد به خیابان بکشاند. 

تا زمانی هم که این مشکلات و پاسخگو نبودن ها باشد هر شبکه آگاهی رسان اجتماعی دیگری هم خطرناک است و با حذف یکی دیگری جایگزین آن می شود همانطور که در همین چند سال اخیر، وایبر، وی چت، بیتالک و .. جای خود را به تلگرام دادند و اگر تلگرام حذف شود خیلی سریع یک نرم افزار با کیفیت دیگر جایگزین آن می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار